| 53 |
| VYHLÁŠKA |
| Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky |
| z 27. apríla 1973, |
| ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o pestúnskej starostlivosti |
| Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky ustanovuje podľa § 22 ods. 2 zákona č. 50/1973 Zb. o pestúnskej starostlivosti (ďalej len „zákon“) po dohode s Federálnym ministerstvom práce a sociálnych vecí a ostatnými zúčastnenými ústrednými orgánmi: |
|
|
| § 1 |
| Deti vhodné na zverenie do pestúnskej starostlivosti |
| (K § 2 ods. 1 zákona) |
| (1) Obvodné úrady1) v súčinnosti s obcami, zdravotníckymi a školskými zariadeniami vyhľadávajú deti, ktorých záujem vyžaduje, aby boli zverené do pestúnskej starostlivosti. Pritom berú zreteľ predovšetkým na deti: |
| a) ktorých výchovu rodičia nemôžu dlhodobe riadne zabezpečiť vzhľadom na svoj telesný, duševný alebo morálny stav, |
| b) ktorých rodičia nežijú, |
| c) ktorých opatrovník ustanovený súdom nemá povinnosť osobne dlhodobe zabezpečovať starostlivosť o dieťa, |
| ak nie je možné dosiahnuť osvojenie týchto detí a ústavná výchova nie je pre ne vhodná. |
| (2) Obvodné úrady vedú zoznam detí vhodných na zverenie do pestúnskej starostlivosti, ktoré majú trvalý pobyt v ich obvode a nahlasujú ich príslušnému okresnému úradu, ktorý vedie ich prehľad za účelom sprostredkovania vzťahu medzi deťmi a občanmi, ktorí spĺňajú podmienky pre pestúnskú starostlivosť. |
| § 2 |
| Občania vhodní stať sa pestúnmi |
| (K § 3 a § 18 ods. 1 zákona) |
| Obvodné úrady v súčinnosti s obcami vyhľadávajú občanov vhodných stať sa pestúnmi. Obec odporúča občanov vhodných stať sa pestúnmi obvodnému úradu, ktorý vedie ich zoznam. Pred zápisom do zoznamu obvodný úrad prešetrí v rozsahu svojej pôsobnosti tie rozhodné skutočnosti na strane občana, ktoré súvisia s uspokojovaním materiálnych, sociálnych a fyzických potrieb dieťaťa. Za rovnakým účelom si vyžiada odborné stanovisko zdravotníckych zariadení a územného pracoviska centra poradensko-psychologických služieb. |
| § 3 |
| Súčinnosť vybraných okresných úradov |
| Ak nemôže okresný úrad odporučiť zverenie dieťaťa do pestúnskej starostlivosti vhodným občanom vo svojom obvode, alebo nie je v záujme dieťaťa, aby bolo zverené do pestúnskej starostlivosti občanovi v tomto okrese, oznámi to vybranému okresnému úradu2), ktorý posúdi možnosti zverenia dieťaťa do výchovy občanom vhodným na výkon pestúnskej starostlivosti v obvode iného okresného úradu v územnom obvode, na ktorý sa vzťahuje pôsobnosť vybraného okresného úradu, prípadne sa dohodne s iným vybraným okresným úradom na zverení dieťaťa do pestúnskej starostlivosti v obvode pôsobnosti iného vybraného okresného úradu. Obdobný postup platí, ak nemôže okresný úrad odporučiť vhodné dieťa do pestúnskej starostlivosti vhodnému občanovi vo svojom obvode. |
| § 4 |
| Povinná školská dochádzka |
| (K § 5 ods. 1 zákona) |
| Za povinnú školskú dochádzku sa považuje aj obdobie školských prázdnin nadväzujúcich na ukončenie obdobia školského vyučovania v školskom roku, v ktorom dieťa dokončí plnenie povinnej školskej dochádzky, pokiaľ v tomto období nevstúpilo do trvalého zamestnania, prípadne nezačalo vykonávať inú trvalú pracovnú činnosť. |
| § 5 |
| Sústavná príprava dieťaťa na budúce povolanie |
| [K § 5 ods. 2 písm. a) zákona] |
| Sústavná príprava dieťaťa na budúce povolanie sa na účely zákona posudzuje podľa predpisov o nemocenskom poistení pracovníkov v pracovnom pomere.3) |
| § 6 |
| Odmena pestúna v osobitných zariadeniach |
| (K § 12 a § 22 ods. 2 zákona) |
| (1) Pestúnovi, ktorý vykonáva pestúnsku starostlivosť v osobitnom zariadení na výkon pestúnskej starostlivosti, poskytuje obvodný úrad, ktorý zariadenie spravuje, odmenu za výkon pestúnskej starostlivosti v rozpätí od 2 600 Sk do 3 400 Sk mesačne pri starostlivosti najviac o štyri deti a v rozpätí od 4 000 Sk do 6 120 Sk mesačne pri starostlivosti o päť a viac detí. Do pestúnskej starostlivosti nemožno zveriť spravidla viac ako osem detí. Pri určení výšky odmeny prihliada obvodný úrad najmä na počet detí, ich vek, zdravotný stav, úroveň telesného a duševného vývoja. V prípade, že telesný alebo duševný vývoj dieťaťa je narušený alebo dieťa je výrazne sociálne zanedbané a vyžaduje zvýšenú individuálnu starostlivosť, najmä ak ide o dôsledky psychickej deprivácie, ľahkej mozgovej disfunkcie, zmyslových porúch, telesného postihnutia, chronického ochorenia vyžadujúceho si dlhodobú špecializovanú lekársku starostlivosť, zvýši obvodný úrad určenú odmenu až o 500 Sk mesačne; toto zvýšenie patrí bez ohľadu na počet detí. Odmena pestúna v osobitnom zariadení na výkon pestúnskej starostlivosti nesmie byť nižšia, ako by patrila podľa § 8 a 9 zákona. |
| (2) Ak sú za pestúnov ustanovení spoločne manželia, obvodný úrad určí odmenu každému z nich osobitne tak, aby odmeny oboch neprekročili úhrnnú odmenu určenú podľa odseku 1. |
| (3) Odmena sa pestúnovi poskytuje po dobu, po ktorú vykonáva pestúnsku starostlivosť. Odmena sa poskytuje i počas pracovnej neschopnosti namiesto nemocenského, najdlhšie však počas jedného mesiaca. Po skončení výplaty nemocenského sa pomerná časť mesačnej odmeny určí za všetky kalendárne dni okrem nedieľ. |
| (4) Odmena sa vypláca mesačne pozadu vo výplatných termínoch určených pre pracovníkov národného výboru. |
| Dohľad nad výkonom pestúnskej starostlivosti |
| § 7 |
| (K § 18 ods. 3 zákona) |
| (1) Obvodný úrad dohliada na výkon pestúnskej starostlivosti prostredníctvom svojich pracovníkov starostlivosti o deti. Poverený pracovník pravidelne navštevuje domácnosť pestúna a osobne sa presviedča o vývoji a výchovy dieťaťa i o pomeroch, v ktorých dieťa žije. Obvodný úrad sleduje vývoj aj prostredníctvom poradenskej služby zloženej z odborníkov, predovšetkým psychológov, pedopsychológov a pediatrov. |
| (2) Obvodný úrad poskytuje pestúnovi všestrannú pomoc potrebnú na zabezpečenie priaznivého telesného a duševného vývoja dieťaťa a napomáha pri odstraňovaní prekážok priaznivého vývoja. |
| § 8 |
| (K § 18 ods. 4 zákona) |
| Obvodný úrad príslušný vykonávať dohľad nad výkonom pestúnskej starostlivosti tiež sleduje, či pestún používa príspevok na úhradu potrieb dieťaťa v záujme dieťaťa. Môže preto požadovať, aby pestún robil jednoduché záznamy o príjmoch a výdavkoch a za tým účelom uschovával potrebné doklady. |
|
|
| § 9 |
| Účinnosť |
| Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. júnom 1973. |
|
|
| Minister: |
| Krocsány v. r. |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) § 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 472/1990 Zb. o organizácii miestnej štátnej správy. |
| 2) § 11 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 543/1990 Zb. o štátnej správe sociálneho zabezpečenia. |
| 3) § 1 vyhlášky Ústrednej rady odborov č. 95/1968 Zb. o poskytovaní prídavkov na deti v nemocenskom poistení v znení vyhlášky ÚRO č. 78/1984 Zb., vyhlášky ÚRO č. 147/1988 Zb. a vyhlášky FMPSV č. 263/1990 Zb. |