| 46 |
| ZÁKON |
| NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY |
| z 21. januára 1993 |
| o Slovenskej informačnej službe |
| Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
|
| § 1 |
| Úvodné ustanovenia |
| (1) Zriaďuje sa Slovenská informačná služba (ďalej len „informačná služba“). |
| (2) Informačná služba je štátnym orgánom Slovenskej republiky, ktorý plní úlohy vo veciach ochrany ústavného zriadenia, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu v rozsahu vymedzenom týmto zákonom. Vo svojej činnosti sa spravuje ústavou, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi. |
| (3) Pri plnení úloh je informačná služba oprávnená spolupracovať s orgánmi iných štátov obdobného zamerania a pôsobnosti. |
| (4) Práva a slobody občanov možno prostriedkami informačnej služby obmedziť len v rozsahu a spôsobom ustanoveným týmto zákonom. |
| (5) Informačná služba je rozpočtová organizácia. |
| PRVÁ HLAVA |
| ÚLOHY, ORGANIZÁCIA A KONTROLA INFORMAČNEJ SLUŽBY |
| § 2 |
| Úlohy informačnej služby |
| (1) Informačná služba v rozsahu svojej pôsobnosti získava, sústreďuje a vyhodnocuje informácie o |
| a) činnosti ohrozujúcej ústavné zriadenie, územnú celistvosť a zvrchovanosť Slovenskej republiky, |
| b) činnosti smerujúcej proti bezpečnosti Slovenskej republiky, |
| c) aktivite cudzích spravodajských služieb, |
| d) organizovanej trestnej činnosti a terorizme, |
| e) skutočnostiach spôsobilých vážne ohroziť alebo poškodiť hospodárske záujmy Slovenskej republiky, |
| f) ohrození alebo úniku informácií a vecí chránených podľa osobitného predpisu1) alebo medzinárodných zmlúv alebo medzinárodných protokolov. |
| (2) Informačná služba získava, sústreďuje a vyhodnocuje informácie o aktivitách, ktoré vznikajú v zahraničí a smerujú proti ústavnému zriadeniu a bezpečnosti Slovenskej republiky. |
| (3) Informačná služba plní v rozsahu svojej pôsobnosti ďalšie úlohy podľa osobitných zákonov a úlohy vyplývajúce z medzinárodných zmlúv a dohôd, ktorými je Slovenská republika viazaná. |
| (4) Informačná služba poskytuje Národnej rade Slovenskej republiky, prezidentovi Slovenskej republiky a vláde Slovenskej republiky informácie významné pre ich činnosť a rozhodovanie. |
| (5) Informačná služba poskytuje informácie o trestnej činnosti útvarom Policajného zboru1a) a prokuratúry, a to najmä o páchaní organizovanej trestnej činnosti. Nevyhnutné informácie poskytuje aj iným štátnym orgánom, ak ich potrebujú na zamedzenie protiústavnej alebo protiprávnej činnosti. |
| (6) Získané informácie sa poskytujú iba na splnenie účelu vyjadreného v § 2 ods. 1 až 3 tohto zákona. |
| Organizácia informačnej služby |
| § 3 |
| (1) Na čele informačnej služby je riaditeľ, ktorý je za výkon svojej funkcie zodpovedný Rade obrany štátu. |
| (2) Riaditeľa informačnej služby (ďalej len „riaditeľ“) vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na návrh vlády Slovenskej republiky. Vo veciach služobného pomeru riaditeľa podľa osobitného predpisu1ba) rozhoduje prezident Slovenskej republiky. |
| (3) Rada obrany štátu ukladá prostredníctvom svojho predsedu písomne informačnej službe úlohy v rozsahu jej pôsobnosti podľa § 2 tohto zákona. |
| (4) Vláda Slovenskej republiky určuje celkové početné stavy informačnej služby a na návrh riaditeľa schvaľuje štatút informačnej služby, ktorý upraví zameranie, organizáciu a riadenie informačnej služby. |
| § 4 |
| (1) Riaditeľ predkladá najmenej raz ročne správu o plnení úloh ustanovených týmto zákonom Národnej rade Slovenskej republiky. |
| (2) Riaditeľ je povinný podať v určenej lehote a požadovanom rozsahu informáciu, o ktorú písomne požiada: |
| a) prezident Slovenskej republiky, |
| b) predseda Národnej rady Slovenskej republiky, |
| c) predseda vlády Slovenskej republiky. |
| Kontrola informačnej služby Národnou radou Slovenskej republiky |
| § 5 |
| (1) Kontrolu činnosti informačnej služby vykonáva Národná rada Slovenskej republiky, ktorá na tento účel zriaďuje z poslancov osobitný kontrolný orgán (ďalej len „kontrolný orgán“). |
| (2) Členovia kontrolného orgánu majú právo vstupovať v sprievode príslušníka informačnej služby do objektov a zariadení informačnej služby. |
| (3) Riaditeľ na požiadanie kontrolnému orgánu predkladá: |
| a) štatút informačnej služby, |
| b) podklady potrebné na kontrolu čerpania rozpočtu informačnej služby, |
| c) interné predpisy upravujúce |
| 1. zameranie a organizačnú štruktúru zložiek informačnej služby, |
| 2. podmienky na používanie osobitných prostriedkov, |
| 3. druhy a spôsoby vedenia evidencií, |
| 4. služobný pomer podľa osobitného predpisu,1ba) |
| d) správu o činnosti informačnej služby a jej výsledkoch. |
| (4) Porušenie tohto zákona, ktoré kontrolný orgán zistí pri výkone svojej právomoci, je povinný oznámiť Národnej rade Slovenskej republiky a generálnemu prokurátorovi Slovenskej republiky; podľa povahy veci informuje aj vládu Slovenskej republiky. |
| (5) Ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahuje sa na konanie kontrolného orgánu a na práva a povinnosti jeho členov primerane osobitný predpis1b). |
| § 6 |
| (1) Národná rada Slovenskej republiky volí na začiatku každého volebného obdobia členov kontrolného orgánu, určuje počet členov, zloženie a spôsob práce tohto orgánu. |
| (2) Ak vystúpi poslanec, člen kontrolného orgánu, z klubu poslancov, stráca členstvo v tomto orgáne. Za takéhoto člena navrhne klub poslancov nového člena. |
| (3) Schôdze kontrolného orgánu sú neverejné. Kontrolný orgán sa schádza najmenej raz za štvrťrok. Pri rokovaní postupuje podľa svojho rokovacieho poriadku. Zvolanie kontrolného orgánu môže požadovať každý člen tohto orgánu. |
| (4) Kontrolný orgán vykonáva svoju činnosť aj po skončení volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky, pokiaľ v novom volebnom období Národná rada Slovenskej republiky nezvolí nový kontrolný orgán. |
| DRUHÁ HLAVA |
| POVINNOSTI A OPRÁVNENIA |
| Povinnosti príslušníkov informačnej služby |
| § 7 |
| Príslušník informačnej služby (ďalej len „príslušník“) je povinný pri plnení úloh dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osôb, aj na svoju vlastnú, ako aj na to, aby osobám v súvislosti s jeho činnosťou nevznikla škoda alebo iná ujma. |
| § 8 |
| Príslušník preukazuje svoju príslušnosť k informačnej službe služobným preukazom s evidenčným číslom a ústnym vyhlásením: „Slovenská informačná služba“. |
| § 9 |
| Oprávnenie na nosenie a použitie strelnej zbrane |
| (1) Príslušník je riaditeľom oprávnený nosiť strelnú zbraň a použiť ju v medziach tohto zákona, |
| a) aby v prípade nutnej obrany odvrátil útok vedený proti jeho osobe alebo jemu bezprostredne hroziaci, alebo útok na život inej osoby, |
| b) ak nemožno inak odvrátiť nebezpečný útok, ktorý ohrozuje chránený objekt, uzavretý strážený priestor alebo chránenú osobu po predchádzajúcej márnej výzve, aby sa od útoku upustilo. |
| (2) Pred použitím strelnej zbrane je príslušník povinný vyzvať osobu, proti ktorej zakročuje, aby upustila od protiprávneho konania s výstrahou, že bude použitá strelná zbraň. Pred použitím strelnej zbrane je príslušník povinný použiť varovný výstrel. Od výstrahy a varovného výstrelu môže príslušník upustiť len v prípade, keď je sám napadnutý alebo je ohrozený život alebo zdravie inej osoby a vec neznesie odklad. |
| (3) Pri použití strelnej zbrane je príslušník povinný dbať na potrebnú opatrnosť, najmä aby neohrozil život iných osôb a čo najviac šetril život osoby, proti ktorej zbraň použije. Použitie strelnej zbrane je príslušník povinný oznámiť svojmu nadriadenému. |
| § 10 |
| Oprávnenie na používanie osobitných prostriedkov |
| (1) Pri plnení úloh ustanovených týmto zákonom je informačná služba oprávnená používať osobitné prostriedky, ktorými sú |
| a) informačno-operatívne prostriedky, |
| b) informačnotechnické prostriedky. |
| (2) Informačná služba je povinná zabezpečiť ochranu osobitných prostriedkov pred vyzradením a zneužitím. |
| § 11 |
| Informačno-operatívne prostriedky |
| (1) Informačno-operatívnymi prostriedkami sa na účely tohto zákona rozumejú |
| a) sledovanie osôb a vecí, |
| b) legalizačné dokumenty, |
| c) využívanie osôb konajúcich v prospech informačnej služby. |
| (2) O použití sledovania osôb a vecí na plnenie úloh v rozsahu pôsobnosti informačnej služby rozhoduje riaditeľ a v čase jeho neprítomnosti ním poverený zástupca. |
| (3) Legalizačnými dokumentmi na účely tohto zákona sa rozumejú listiny a predmety slúžiace na utajenie skutočnej totožnosti príslušníka. Legalizačnými dokumentmi nemôžu byť preukazy poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, členov vlády Slovenskej republiky a služobné preukazy sudcov a prokurátorov. |
| (4) Osobou konajúcou v prospech informačnej služby sa na účely tohto zákona rozumie fyzická osoba, ktorá dobrovoľne, utajeným spôsobom poskytuje služby informačnej službe pri plnení jej úloh. |
| (5) Informačná služba vedie evidencie o použití informačno-operatívnych prostriedkov. Podrobnosti o používaní a evidencii informačno-operatívnych prostriedkov upraví riaditeľ. |
| § 12 |
| Informačnotechnické prostriedky |
| Informačnotechnickými prostriedkami sa na účely tohto zákona rozumejú najmä elektrotechnické, rádiotechnické, fototechnické, optické, mechanické a iné technické prostriedky a zariadenia alebo ich súbory používané utajovaným spôsobom pri |
| a) vyhľadávaní, otváraní a skúmaní dopravovaných zásielok a ich vyhodnocovaní využívaním kriminalistických metód, |
| b) odpočúvaní a zaznamenávaní telekomunikačnej prevádzky, |
| c) vyhotovovaní obrazových, zvukových alebo iných záznamov v prípade, že sú používané spôsobom, ktorým sa zasahuje do práv občanov. |
| Podmienky použitia informačnotechnických prostriedkov |
| § 13 |
| (1) Informačnotechnické prostriedky je informačná služba oprávnená použiť iba v prípadoch, keď získanie informácií podľa § 2 tohto zákona je iným spôsobom neúčinné alebo podstatne sťažené. |
| (2) Informačnotechnické prostriedky možno použiť iba na základe predchádzajúceho písomného súhlasu sudcu len na nevyhnutný čas, najdlhšie však po dobu šiestich mesiacov. Lehota začína plynúť dňom udelenia súhlasu. |
| (3) Sudca, ktorý dal súhlas na použitie informačnotechnických prostriedkov, môže na základe novej žiadosti dobu použitia predĺžiť, zakaždým však najviac o ďalších šesť mesiacov. |
| (4) Žiadosť o udelenie súhlasu na použitie informačnotechnických prostriedkov sa predkladá písomne sudcovi a obsahuje údaje o osobe, ktorej sa použitie informačnotechnického prostriedku týka, o druhu informačnotechnického prostriedku, mieste, dobe trvania a dôvodoch jeho použitia; ak ide o odpočúvanie a zaznamenávanie telekomunikačnej prevádzky, aj číslo účastníckej stanice. |
| (5) Sudca, ktorý dal súhlas na použitie informačnotechnických prostriedkov, je povinný sústavne skúmať trvanie dôvodov ich použitia. Ak dôvody pominuli, je povinný bezodkladne rozhodnúť o ukončení ich používania. |
| § 14 |
| (1) Informačná služba je povinná v priebehu použitia informačnotechnických prostriedkov sústavne skúmať, či trvajú dôvody ich použitia. Ak tieto dôvody pominuli, je povinná použitie informačnotechnických prostriedkov skončiť. |
| (2) O skončení použitia informačnotechnických prostriedkov podľa odseku 1 je informačná služba povinná informovať sudcu, ktorý dal súhlas na ich použitie. |
| (3) Informácie získané informačnotechnickými prostriedkami sa môžu využiť výlučne na dosiahnutie účelu uvedeného v § 2 tohto zákona. |
| (4) Zavedením a použitím informačnotechnických prostriedkov sa práva a slobody občanov môžu obmedziť len v nevyhnutne potrebnej miere. |
| (5) Informačná služba vedie evidencie o použití informačnotechnických prostriedkov. |
| Oprávnenie vyžadovať poskytnutie pomoci, podkladov a informácií |
| § 15 |
| (1) Informačná služba je oprávnená v rozsahu svojej pôsobnosti požadovať od štátnych a iných orgánov, právnických a fyzických osôb poskytnutie pomoci, podkladov a informácií, ktoré môžu prispieť k objasneniu skutočností dôležitých na plnenie úloh ustanovených týmto zákonom. |
| (2) Štátne orgány sú povinné poskytnúť požadovanú pomoc, podklady a informácie informačnej službe, pokiaľ im v tom nebránia dôvody ustanovené inými všeobecne záväznými právnymi predpismi. |
| (3) Na poskytnutie pomoci, podkladov alebo informácií nesmie byť nikto nútený. |
| § 16 |
| Informačná služba pri plnení úloh ustanovených týmto zákonom spolupracuje so štátnymi a neštátnymi orgánmi a právnickými a fyzickými osobami. Formy spolupráce ustanoví riaditeľ. |
| TRETIA HLAVA |
| VEDENIE EVIDENCIÍ |
| § 17 |
| (1) Informačná služba je v rozsahu svojej pôsobnosti oprávnená viesť evidencie, v ktorých zhromažďuje, uchováva a využíva informácie o skutočnostiach a osobách, ktoré majú priamu súvislosť s plnením úloh informačnej služby ustanovených týmto zákonom. |
| (2) Údaje o správaní maloletých osôb mladších ako 15 rokov nesmú byť ukladané do evidencií. |
| (3) V prípadoch, že údaje uchovávané v evidenciách informačnej služby už nie sú na plnenie ustanovených úloh potrebné, alebo pokiaľ je na to iný zákonný dôvod, je informačná služba oprávnená tieto údaje uložiť spôsobom, ktorý zabráni každému, s výnimkou súdu, v prístupe k nim. |
| (4) Informačná služba je povinná zabezpečiť ochranu údajov uchovávaných v evidenciách pred vyzradením, zneužitím, poškodením alebo zničením. |
| (5) Na informačné systémy podľa tohto zákona sa nevzťahujú ustanovenia osobitných predpisov o ochrane osobných údajov v informačných systémoch2). |
| (6) Bližšie podrobnosti o druhoch evidencií, spôsobe ich vedenia a oprávnenosti prístupu k nim upraví riaditeľ. |
| ŠTVRTÁ HLAVA |
| NÁHRADA ŠKODY |
| § 18 |
| (1) Štát zodpovedá za škodu, ktorá bola osobe spôsobená v súvislosti s poskytnutím pomoci informačnej službe alebo príslušníkovi na ich žiadosť alebo s ich vedomím (ďalej len „poškodený“). Štát sa tejto zodpovednosti môže zbaviť iba vtedy, ak sa preukáže, že túto škodu si spôsobil poškodený úmyselne. |
| (2) Ak u poškodeného došlo k ujme na zdraví alebo smrti, postupuje sa podľa predpisov o odškodňovaní pracovných úrazov pracovníkov. Osobitný predpis3) ustanovuje, v ktorých prípadoch a v akom rozsahu |
| a) patrí poškodenému, popri nárokoch podľa pracovnoprávnych predpisov, jednorazové mimoriadne odškodnenie, |
| b) sa zvyšuje jednorazové odškodnenie patriace podľa pracovnoprávnych predpisov pozostalým po poškodenom a kedy možno takéto odškodnenie priznať osobám, ktoré boli na poškodeného odkázané výživou. |
| (3) Poškodenému sa hradí aj škoda na veciach, ktorá mu vznikla v súvislosti s poskytnutím pomoci. Pritom sa hradí skutočná škoda, a to uvedením do pôvodného stavu; ak to nie je možné alebo účelné, uhrádza sa v peniazoch. Poškodenému môže byť priznaná aj úhrada nákladov spojených s obstarávaním novej veci za poškodenú vec. |
| § 19 |
| Štát zodpovedá aj za škody spôsobené informačnou službou, príslušníkom alebo osobou, ktorá im poskytla pomoc v súvislosti s plnením úloh ustanovených týmto zákonom; to neplatí, ak k spôsobeniu škody došlo v dôsledku oprávneného zákroku a protiprávneho konania osoby, ktorej bola spôsobená škoda. |
| § 20 |
| Náhradu škody podľa § 18 a § 19 poskytuje v zastúpení štátu informačná služba. |
|
|
| ŠIESTA HLAVA |
| SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA |
| § 23 |
| (1) Príslušníci a každý, kto plní úlohy na základe tohto zákona, sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli v súvislosti s činnosťou informačnej služby a ktoré v záujme fyzických alebo právnických osôb majú zostať utajené. |
| (2) Na žiadosť orgánov činných v trestnom konaní môže riaditeľ zbaviť mlčanlivosti osoby uvedené v odseku 1. |
| (3) Ustanovením odseku 1 nie sú dotknuté predpisy o ochrane štátneho tajomstva.5) |
| § 24 |
| (1) Skutočnosti, o ktorých sa členovia kontrolného orgánu dozvedia pri výkone svojej funkcie, oznamujú len v miere nevyhnutnej na dosiahnutie účelu kontroly podľa tohto zákona. |
| (2) Členovia kontrolného orgánu sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli pri výkone svojej funkcie. Povinnosť zachovávať mlčanlivosť trvá aj po skončení výkonu funkcie člena kontrolného orgánu a tejto ich môže zbaviť len Národná rada Slovenskej republiky. |
| (3) Ustanovenie § 23 ods. 3 platí obdobne aj na členov kontrolného orgánu. |
| § 25 |
| Zrušuje sa zákon č. 67/1992 Zb. o vojenskom obrannom spravodajstve. |
| § 26 |
| Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia. |
|
|
| Ivan Gašparovič v. r. |
| Vladimír Mečiar v. r. |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 100/1996 Z. z. o ochrane štátneho tajomstva, služobného tajomstva, o šifrovej ochrane informácií a o zmene a doplnení Trestného zákona v znení neskorších predpisov. |
| 1a) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov. |
| 1b) Napr. § 38, 39, 44, 46,48 a 49 zákona Slovenskej národnej rady č. 44/1989 Zb. o rokovacom poriadku Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov. |
| 1ba) Zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov. |
| 2) Zákon č. 256/1992 Zb. o ochrane osobných údajov v informačných systémoch. |
| 3) Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 54/1992 Zb. o jednorazovom mimoriadnom odškodnení za ujmu na zdraví alebo smrť v súvislosti s pomocou poskytnutou Policajnému zboru Slovenskej republiky. |
| 4) Zákon Slovenskej národnej rady č. 410/1991 Zb. o služobnom pomere príslušníkov Policajného zboru Slovenskej republiky v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 490/1992 Zb. a všeobecne záväzné právne predpisy vydané na jeho vykonanie. Zákon č. 76/1959 Zb. o niektorých služobných pomeroch vojakov v znení neskorších predpisov. |
| 5) Zákon č. 102/1971 Zb. o ochrane štátneho tajomstva v znení zákona č. 383/1990 Zb. a zákona č. 558/1991 Zb. |