| 443 |
| ZÁKON |
| z 26. októbra 2010 |
| o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní |
| Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
|
| PRVÁ ČASŤ |
| ZÁKLADNÉ USTANOVENIA |
| § 1 |
| Predmet úpravy |
| Tento zákon upravuje |
| a) rozsah, podmienky a spôsob poskytovania finančných prostriedkov formou dotácií na rozvoj bývania (ďalej len „dotácia“), |
| b) vymedzenie sociálneho bývania. |
| § 2 |
| Základné pojmy |
| (1) Na účely tohto zákona |
| a) bytový dom je stavba, v ktorej najmenej polovica podlahovej plochy je určená na bývanie a pozostáva zo štyroch alebo z viacerých bytov,1) |
| b) rodinný dom je stavba, v ktorej najmenej polovica podlahovej plochy je určená na rodinné bývanie a ktorá má najviac tri byty, najviac dve nadzemné podlažia a podkrovie, |
| c) obytná miestnosť je miestnosť priamo osvetlená a priamo vetrateľná, s podlahovou plochou aspoň 8 m2, ktorá je priamo alebo dostatočne nepriamo vykurovaná a ktorá je vzhľadom na svoje stavebno-technické usporiadanie a vybavenie určená na celoročné bývanie; za uvedených podmienok sa považuje za obytnú miestnosť aj kuchyňa s podlahovou plochou nad 12 m2, |
| d) príslušenstvo bytu je najmä miestnosť určená ako vstupný priestor bytu, kuchyňa s podlahovou plochou do 12 m2, priestor na uskladnenie potravín, priestor na osobnú hygienu, priestor na umiestnenie záchodovej misy a priestor na uloženie predmetov na upratovanie, ak sú tieto miestnosti umiestnené v rámci bytu, |
| e) byt bežného štandardu je byt, ktorého plošná výmera a vybavenie zodpovedajú technickej norme a povrchové úpravy sú v konečnej úprave, |
| f) byt nižšieho štandardu je byt, ktorého plošná výmera a vybavenie sú odlišné od bežného štandardu zodpovedajú technickej norme, spĺňajú podmienky osobitného predpisu2) a povrchové úpravy sú v konečnej úprave, |
| g) podlahová plocha bytu je súčet plochy jeho obytných miestností, plochy príslušenstva bytu a plochy lodžií, balkónov a terás, |
| h) plocha obytných miestností je plocha miestností okrem plôch, nad ktorými je svetlá výška menšia ako 1,30 m, |
| i) plocha príslušenstva bytu je plocha miestnosti určenej najmä ako vstupný priestor bytu, kuchyne s podlahovou plochou do 12 m2, priestoru na uskladnenie potravín, priestoru na osobnú hygienu, priestoru na umiestnenie záchodovej misy a priestoru na uloženie predmetov na upratovanie, ak sú tieto miestnosti umiestnené v rámci bytu, |
| j) celková podlahová plocha bytovej budovy3) je súčet podlahovej plochy bytov, spoločných priestorov, pivníc, lodžií, balkónov, terás, garáží a nebytových priestorov nachádzajúcich sa v budove a súvisiacich s bývaním; do plochy sa nezapočítava plocha výťahov a schodiskových ramien, |
| k) spoločným priestorom sú priestory určené na spoločné užívanie obyvateľmi domu a priestory na technické zariadenie domu, |
| l) priemerná podlahová plocha bytov je podielom celkovej podlahovej plochy bytov a počtu bytov, |
| m) základné funkcie bývania sú funkcie zabezpečujúce potreby spánku, odpočinku, prípravy potravy, osobnej hygieny a úschovy osobných vecí, |
| n) systémová porucha bytového domu je porucha, ktorú nezavinili užívatelia bytov, ale má pôvod v nesprávne navrhnutých materiáloch a detailoch, nesprávne použitej technológii výstavby alebo v nedodržaní navrhnutého postupu realizácie stavby, |
| o) nebytový priestor je priestor, ktorý je rozhodnutím stavebného úradu určený na iný účel ako bývanie, |
| p) technickou vybavenosťou je |
| 1. verejný vodovod4) a vodovodná prípojka, |
| 2. verejná kanalizácia5) vrátane čistiarne odpadových vôd6) a kanalizačná prípojka, |
| 3. miestna komunikácia vrátane verejného osvetlenia (ďalej len „miestna komunikácia“), |
| 4. odstavná plocha vybudovaná pri obstarávanom nájomnom byte vrátane príjazdu k odstavnej ploche z miestnej komunikácie. |
| (2) Do plochy obytných miestností podľa odseku 1 písm. h) a plochy príslušenstva bytu podľa odseku 1 písm. i) sa |
| a) započítava plocha |
| 1. zastavaná kuchynskou linkou, |
| 2. zastavaná zariaďovacími predmetmi, |
| 3. zastavaná kachľami alebo inými vykurovacími telesami, |
| 4. arkierov, |
| 5. výklenkov, ak sú aspoň 1,20 m široké, 2 m vysoké a 0,30 m hlboké, |
| 6. nevyplnených otvorov, ak sú aspoň 1 m široké a 2 m vysoké, |
| b) nezapočítava plocha |
| 1. schodiskových ramien nachádzajúcich sa v byte, |
| 2. pod schodiskom, nad ktorou je svetlá výška menšia ako 1,30 m, a. |
| DRUHÁ ČASŤ |
| ROZSAH, PODMIENKY A SPÔSOB POSKYTOVANIA DOTÁCIÍ |
| Rozsah poskytovania dotácií |
| § 3 |
| Účel dotácií |
| Dotáciu možno poskytnúť na |
| a) obstaranie nájomného bytu na účel sociálneho bývania podľa tohto zákona, |
| b) obstaranie technickej vybavenosti, |
| c) odstránenie systémovej poruchy bytového domu. |
| § 4 |
| (1) Dotáciu na obstaranie nájomného bytu podľa § 3 písm. a) možno poskytnúť na |
| a) výstavbu nájomného bytu v bytovom dome, polyfunkčnom dome7) alebo v rodinnom dome, |
| b) výstavbu nájomného bytu získaného nadstavbou alebo prístavbou v bytovom dome, polyfunkčnom dome, rodinnom dome alebo v nebytovej budove,8) |
| c) stavebné úpravy ostatných budov na bývanie9) alebo stavebné úpravy nebytového priestoru, ktorými sa získa nájomný byt, |
| d) kúpu nájomného bytu v bytovom dome, polyfunkčnom dome alebo v rodinnom dome, |
| e) stavebné úpravy nájomného bytu v bytovom dome, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou10) alebo sa nachádza v lokalitách zapísaných v Zozname svetového dedičstva,11) |
| f) stavebné úpravy nájomného bytu v bytovom dome, ktorý žiadateľ podľa § 7 písm. a) a b) nadobudol prevodom vlastníctva nehnuteľného majetku štátu v správe Ministerstva obrany Slovenskej republiky na základe darovacej zmluvy. |
| (2) Dotáciu podľa odseku 1 písm. a) až d) možno poskytnúť, ak sa v rodinnom dome obstarávajú najmenej dva nájomné byty. |
| (3) Dotáciu podľa odseku 1 písm. b) a c) možno poskytnúť, ak nadstavbou alebo prístavbou v bytovom dome alebo nebytovej budove alebo stavebnými úpravami ostatných budov na bývanie9) alebo stavebnými úpravami nebytového priestoru vzniknú najmenej štyri nájomné byty. |
| (4) Kúpou nájomného bytu podľa odseku 1 písm. d) sa rozumie kúpa nájomného bytu od stavebníka uvedeného v kolaudačnom rozhodnutí, od nadobudnutia právoplatnosti ktorého neuplynulo viac ako tri roky. |
| (5) Dotáciu podľa odseku 1 písm. f) možno poskytnúť aj vtedy, ak sa stavebnými úpravami bytu zmení počet bytov v bytovom dome. |
| § 5 |
| Obstaranie technickej vybavenosti |
| Dotáciu na obstaranie technickej vybavenosti možno poskytnúť na |
| a) výstavbu technickej vybavenosti podmieňujúcej výstavbu a užívanie nájomných bytov, na ktorých obstaranie sa poskytla dotácia podľa tohto zákona alebo podpora podľa osobitného predpisu,12) |
| b) výstavbu technickej vybavenosti pre zvýšenie sociálno-kultúrnej úrovne rómskej osady, |
| c) kúpu technickej vybavenosti podmieňujúcej kúpu a užívanie nájomných bytov, na ktorých obstaranie sa poskytla dotácia podľa tohto zákona alebo podpora podľa osobitného predpisu.13) |
| § 6 |
| Odstránenie systémovej poruchy bytového domu |
| (1) Dotáciu možno poskytnúť na odstránenie systémovej poruchy |
| a) vystupujúcich konštrukcií schodiskového priestoru bytového domu, |
| b) predsadených lodžií s kazetovými stropnými panelmi bytového domu, |
| c) predsadených lodžií s dutinovými stropnými panelmi bytového domu, |
| d) balkónov a lodžií bytového domu, |
| e) atiky bytového domu, |
| f) predsadenej lodžie bytového domu a súvisiaceho obvodového plášťa zo spínaných pórobetónových dielcov bytového domu. |
| (2) Druh systémovej poruchy bytového domu podľa odseku 1 vrátane popisu jej výskytu, sprievodného znaku a povinného spôsobu jej odstránenia je uvedený v prílohe č. 1. |
| § 7 |
| Žiadateľ |
| Žiadateľom o poskytnutie dotácie môže byť |
| a) obec; v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice aj mestská časť, |
| b) vyšší územný celok, |
| c) bytové družstvo,14) |
| d) správca15) bytového domu alebo |
| e) spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov,16) |
| f) nezisková organizácia16a) poskytujúca všeobecne prospešné služby na zabezpečovanie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu (ďalej len „nezisková organizácia“), ktorej zakladateľom alebo ktorej jedným zo zakladateľov je obec alebo vyšší územný celok, ak ich vklad tvorí najmenej 51 % majetku neziskovej organizácie a v správnej rade neziskovej organizácie ich zastupuje nadpolovičný počet členov. |
| Výška dotácie |
| § 8 |
| Výška dotácie |
| (1) Na obstaranie nájomného bytu podľa § 4 ods. 1 písm. a), b) a d) bežného štandardu možno poskytnúť dotáciu v rozsahu |
| a) 40 % oprávnených nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov neprevyšuje 50 m2, |
| b) 35 % oprávnených nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov prevyšuje 50 m2 a neprevyšuje 56 m2, |
| c) 30 % oprávnených nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov prevyšuje 56 m2 a neprevyšuje 60 m2. |
| (2) Na obstaranie nájomného bytu podľa § 4 ods. 1 písm. a), b) a d) nižšieho štandardu možno poskytnúť dotáciu v rozsahu |
| a) 75 % oprávnených nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov neprevyšuje 45 m2, |
| b) 70 % oprávnených nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov prevyšuje 45 m2 a neprevyšuje 55 m2. |
| (3) Na obstaranie nájomného bytu podľa § 4 ods. 1 písm. c) a f) bežného štandardu možno poskytnúť dotáciu v rozsahu |
| a) 40 % oprávnených nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov neprevyšuje 50 m2, |
| b) 35 % oprávnených nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov prevyšuje 50 m2 a neprevyšuje 56 m2, |
| c) 30 % oprávnených nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov prevyšuje 56 m2 a neprevyšuje 60 m2. |
| (4) Na obstaranie nájomného bytu podľa § 4 ods. 1 písm. c) a f) nižšieho štandardu možno poskytnúť dotáciu v rozsahu |
| a) 75 % oprávnených nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov neprevyšuje 45 m2, |
| b) 70 % oprávnených nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov prevyšuje 45 m2 a neprevyšuje 55 m2. |
| (5) Na stavebné úpravy podľa § 4 ods. 1 písm. e) možno poskytnúť dotáciu v rozsahu do 80 % oprávnených nákladov. |
| (6) Ak sa v rámci obstarávania nájomných bytov súčasne obstarávajú nájomné byty bežného štandardu a nájomné byty nižšieho štandardu, dotácia podľa odsekov 1 až 4 sa určí osobitne pre nájomné byty bežného štandardu a nájomné byty nižšieho štandardu. |
| (7) Podiel dotácie podľa odsekov 1 až 4 možno |
| a) zvýšiť o 5 %, ak výpočtovo určená potreba tepla na vykurovanie je nižšia o 10 % ako potreba tepla na vykurovanie určená v závislosti na faktore tvaru podľa technickej normy, |
| b) znížiť o 5 %, ak celková podlahová plocha bytov je menej ako 75 % z celkovej podlahovej plochy budovy na bývanie, |
| c) zvýšiť o 10 %, ak sa obstaráva nájomný byt v najmenej rozvinutých okresoch. |
| (8) Na obstaranie technickej vybavenosti podľa § 5 písm. a) a c) možno poskytnúť dotáciu do výšky 70 % oprávnených nákladov jednotlivých druhov obstarávanej technickej vybavenosti. |
| (9) Na obstaranie technickej vybavenosti podľa § 5 písm. b) možno poskytnúť dotáciu do výšky 80 % oprávnených nákladov jednotlivých druhov obstarávanej technickej vybavenosti. |
| (10) Na odstránenie systémovej poruchy podľa § 6 ods. 1 možno poskytnúť dotáciu v rozsahu do výšky 70 % oprávnených nákladov. |
| (11) Pri odstraňovaní dvoch a viac systémových porúch podľa § 6 ods. 1 na jednom bytovom dome sa výška dotácie určí ako súčet dotácie vypočítanej podľa odseku 10 na jednotlivé systémové poruchy. |
| (12) Sumy dotácie vypočítané podľa odsekov 1 až 10 sa zaokrúhlia na celé desiatky eur nadol. |
| (13) Oprávneným nákladom na účel podľa § 4 ods. 1 písm. a) až c), e) a f) sú náklady |
| a) na uskutočnenie stavby vrátane dane z pridanej hodnoty (ďalej len „daň“), ktoré sa preukazujú rozpočtom stavby a zmluvou o dodávke stavebných prác,17) ktorej súčasťou je rozpočet stavby vypracovaný zhotoviteľom, a |
| b) na vypracovanie projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie vrátane dane, preukázané zmluvou o dodávke projektových prác.17) |
| (14) Oprávneným nákladom na účel podľa § 5 písm. a) a b) a § 6 ods. 1 sú náklady na uskutočnenie stavby vrátane dane, ktoré sa preukazujú rozpočtom stavby a zmluvou o dodávke stavebných prác,17) ktorej súčasťou je rozpočet stavby vypracovaný zhotoviteľom. Do oprávnených nákladov možno zahrnúť aj náklady na vypracovanie projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie vrátane dane, preukázané zmluvou o dodávke projektových prác.17) |
| (15) Oprávneným nákladom na účel podľa § 4 ods. 1 písm. d) a § 5 písm. c) je cena dohodnutá v kúpnej zmluve alebo v zmluve o budúcej kúpnej zmluve vrátane dane, ktorá sa preukazuje kúpnou zmluvou18) alebo zmluvou o budúcej kúpnej zmluve. |
| (16) Do oprávnených nákladov podľa odsekov 13 až 15 sa nezahŕňajú náklady na inžiniersku činnosť, expertízne posudky, obstaranie pozemkov, výstavbu garáže, výstavbu nebytového priestoru alebo podiel týchto nákladov a ani žiadne ďalšie súvisiace náklady, ktoré určí Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) všeobecne záväzným právnym predpisom. |
| § 10 |
| Všeobecné podmienky na poskytnutie dotácie |
| (1) Dotáciu podľa § 3 možno poskytnúť, ak |
| a) žiadateľ preukáže, že má zabezpečené zdroje vo výške rozdielu medzi oprávnenými nákladmi a požadovanou dotáciou, |
| b) žiadateľ nezačal s realizáciou stavby pred podaním žiadosti o poskytnutie dotácie s výnimkou žiadosti, ktorou sa rieši odstránenie následkov živelnej udalosti,19) |
| c) sa žiadateľ zaviaže, že pri realizácii zabezpečí na stavbe dohľad odborným technickým dozorom, ktorým je fyzická osoba oprávnená vykonávať funkciu stavebného dozoru podľa osobitného predpisu;20) pričom ide o fyzickú osobu, ktorá nemá zmluvný vzťah, pracovný vzťah alebo iný obdobný vzťah so zhotoviteľom stavby, |
| d) žiadateľ spĺňa podmienky ustanovené osobitným predpisom.21) |
| (2) Dotáciu podľa § 3 písm. a) a b) možno poskytnúť žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. a) a f), ak je schválený program rozvoja bývania obce22) alebo program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce,23) ktorý obsahuje aj časť o rozvoji bývania. |
| (3) Žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. b) možno poskytnúť dotáciu len na účel podľa § 3 písm. a) a b), ak ide o riešenie bytových problémov, ktoré sa týkajú viacerých obcí na území samosprávneho kraja a ide o zabezpečenie činností ustanovených v osobitnom predpise.24) |
| (6) Dotáciu podľa § 4 ods. 1 písm. c), d) a f) možno poskytnúť iba vtedy, ak všetky technické zariadenia budovy boli vymenené najviac 5 rokov pred podaním žiadosti alebo budú vymenené počas realizácie stavebných úprav. |
| (7) Podmienka poskytnutia dotácie podľa odseku 6 sa uplatní na účel podľa § 4 ods. 1 písm. d) len vtedy, ak ide o kúpu bytu, ktorý vznikol prestavbou nebytovej budovy. |
| (8) Technickým zariadením budovy sa na účely tohto zákona rozumie rozvod plynu, elektriny, kanalizácie, vody a tepla, kotolňa, výmenníková stanica a výťah. |
| (9) Dotáciu podľa § 4 ods. 1 písm. d) a § 5 písm. c) možno poskytnúť aj, ak žiadateľ uzavrel so zhotoviteľom zmluvu o budúcej kúpnej zmluve a následne kúpnu zmluvu uzavrie najneskôr do konca mesiaca august v druhom kalendárnom roku nasledujúcom po roku, v ktorom bola uzavretá zmluva o poskytnutí dotácie. Súčasťou následnej kúpnej zmluvy musí byť právoplatné kolaudačné rozhodnutie obstarávaného nájomného bytu. |
| Podmienky na poskytnutie dotácie na obstaranie nájomného bytu |
| § 11 |
| (1) Dotáciu na obstaranie nájomného bytu podľa § 4 ods. 1 možno poskytnúť žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. a), b) a f), ak |
| a) sa v zmluve o poskytnutí dotácie zaviaže, že |
| 1. nájomný byt prenajme fyzickej osobe podľa § 22 ods. 3, |
| 2. fyzickým osobám podľa § 22 ods. 3 písm. b) tretieho bodu prenajme maximálne 10 % z celkového počtu obstarávaných nájomných bytov; ak sa obstaráva menej ako desať nájomných bytov, podmienka sa považuje za dodržanú, ak sa prenajme najviac jeden nájomný byt, |
| 3. pri uzatváraní zmluvy o nájme bytu dodrží podmienky ustanovené v tomto zákone, |
| 4. zachová nájomný charakter bytov obstaraných podľa tohto zákona najmenej 20 rokov, |
| 5. zriadi záložné právo na zachovanie nájomného charakteru bytov obstaraných podľa tohto zákona v prospech ministerstva, |
| 6. súčasne s kolaudačným rozhodnutím predloží ministerstvu záverečné technicko-ekonomické hodnotenie stavby, |
| b) priemerná podlahová plocha nájomných bytov vypočítaná z nájomných bytov obstarávaných podľa § 4 ods. 1 písm. a) až d) a f) pri |
| 1. bežnom štandarde nepresiahne 60 m2, |
| 2. nižšom štandarde nepresiahne 55 m2, |
| c) oprávnený náklad na 1 m2 podlahovej plochy nájomného bytu neprevýši výšku ustanovenú všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá ministerstvo. |
| (2) Ak sa pri obstarávaní nájomných bytov súčasne obstarávajú nájomné byty bežného štandardu a nájomné byty nižšieho štandardu, splnenie podmienky podľa odseku 1 písm. b) a c) sa posudzuje osobitne pre nájomné byty bežného štandardu a osobitne pre nájomné byty nižšieho štandardu. |
| (3) Ak sa počas obstarávania nájomného bytu podľa § 4 ods. 1 písm. a), b), c), e) a f) zmení sadzba dane, podmienka podľa odseku 1 písm. c) sa považuje za dodržanú, ak sa oprávnený náklad na 1 m2 podlahovej plochy nájomného bytu upraví o hodnotu vyvolanú zmenou sadzby dane. |
| § 12 |
| Nájomná zmluva |
| (1) Na práva a povinnosti, ktoré vzniknú na základe nájomnej zmluvy a nie sú upravené týmto zákonom, sa vzťahujú ustanovenia Občianskeho zákonníka. Nájomná zmluva musí mať písomnú formu a musí obsahovať najmä |
| a) začiatok nájmu, |
| b) dobu nájmu, |
| c) výšku mesačného nájomného, |
| d) podmienky opakovaného uzavretia nájomnej zmluvy, |
| e) výšku úhrady za plnenia spojené s užívaním nájomného bytu alebo spôsob ich výpočtu, |
| f) opis stavu nájomného bytu a opis príslušenstva nájomného bytu, |
| g) podmienky na zachovanie pôvodného stavu a vybavenia nájomného bytu, |
| h) skončenie nájmu, |
| i) spôsob a lehotu vysporiadania finančnej zábezpeky, ak je súčasťou nájomnej zmluvy dohoda o finančnej zábezpeke podľa odseku 7, |
| j) zoznam osôb tvoriacich domácnosť nájomcu. |
| (2) Doba nájmu dohodnutá v nájomnej zmluve môže byť najviac tri roky okrem prípadov, |
| a) ak nájomcom je osoba so zdravotným postihnutím uvedeným v prílohe č. 2, ktorému sa prenajíma nájomný byt spĺňajúci podmienky ustanovené osobitným predpisom;25) pričom doba nájmu v tomto prípade môže byť najviac desať rokov alebo |
| b) ak nájomcom je osoba podľa § 22 ods. 3 písm. d), ktorej sa prenajíma nájomný byt, pričom doba nájmu v tomto prípade môže byť najviac desať rokov. |
| (3) V nájomnej zmluve sa upraví právo nájomcu na opakované uzavretie zmluvy o nájme nájomného bytu pri dodržaní podmienok uvedených v nájomnej zmluve a v tomto zákone. O možnosti opakovaného uzavretia nájomnej zmluvy bude žiadateľ informovať nájomcu minimálne tri mesiace pred dohodnutým termínom skončenia nájmu nájomného bytu. |
| (4) Pri opakovanom uzavretí nájomnej zmluvy podľa odseku 3 môže žiadateľ uzavrieť nájomnú zmluvu aj s fyzickou osobou žijúcou v domácnosti s mesačným príjmom, ktorý k 31. decembru kalendárneho roka predchádzajúceho roku opakovaného prenájmu nájomného bytu |
| a) nie je vyšší ako triapolnásobok životného minima domácnosti oprávnenej osoby podľa § 22 ods. 3 písm. a), |
| b) nie je vyšší ako štyriapolnásobok životného minima domácnosti oprávnenej osoby podľa § 22 ods. 3 písm. b). |
| (5) Nájomnú zmluvu na užívanie nájomného bytu, ktorý spĺňa podmienky ustanovené osobitným predpisom,25) uzavrie len s fyzickou osobou žijúcou v domácnosti, ktorej členom je osoba so zdravotným postihnutím uvedeným v prílohe č. 2, a ak nemá žiadosť o uzavretie nájomnej zmluvy od takejto fyzickej osoby, môže uzavrieť nájomnú zmluvu na takýto nájomný byt aj s inou fyzickou osobou uvedenou v § 22 ods. 3 najviac na jeden rok. |
| (6) Ak o uzavretie nájomnej zmluvy nepožiada fyzická osoba uvedená v § 22 ods. 3, môže žiadateľ uzavrieť nájomnú zmluvu aj s inou fyzickou osobou najviac na jeden rok. |
| (7) Nájomná zmluva môže ďalej obsahovať aj dohodu o finančnej zábezpeke, ktorá nesmie presiahnuť výšku maximálneho šesťmesačného nájomného ustanoveného podľa osobitného predpisu;25a) lehota na zloženie finančnej zábezpeky nájomcom nesmie byť dlhšia ako 30 kalendárnych dní pred podpísaním nájomnej zmluvy. Ak nedôjde k uzavretiu nájomnej zmluvy, je žiadateľ povinný už zloženú finančnú zábezpeku bezodkladne vrátiť. Žiadateľ v súvislosti s uzavretím nájomnej zmluvy nesmie požadovať od nájomcu iné finančné plnenia, ktoré priamo nesúvisia s užívaním nájomného bytu. |
| (8) Finančná zábezpeka podľa odseku 7 slúži na zabezpečenie platenia dohodnutého nájomného, dohodnutých úhrad spojených s užívaním nájomného bytu a nepoškodzovania užívaného nájomného bytu. Finančnú zábezpeku za užívanie nájomného bytu vedie žiadateľ na osobitnom účte zriadenom na tento účel v banke. |
| (9) Nájomnú zmluvu možno uzavrieť najskôr po nadobudnutí právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia na bytovú budovu. |
| (10) Pred uzavretím nájomnej zmluvy je žiadateľ povinný umožniť nájomcovi prehliadku nájomného bytu. |
| § 13 |
| Podmienky na obstaranie technickej vybavenosti |
| (1) Dotáciu na obstaranie technickej vybavenosti podľa § 5 možno poskytnúť žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. a), b) a f).
|
| (2) Dotáciu na obstaranie technickej vybavenosti podľa § 5 možno poskytnúť, ak táto súvisí s obstarávaním nájomných bytov; túto dotáciu možno poskytnúť len jedenkrát. |
| (3) Dotáciu na obstaranie technickej vybavenosti podľa § 5 písm. a) a c), ktorá podmieňuje obstarávanie nájomných bytov podľa § 4 ods. 1, možno poskytnúť, len ak bolo rozhodnuté o poskytnutí dotácie na obstarávanie nájomných bytov podľa tohto zákona alebo podpory podľa osobitného predpisu.26) |
| § 14 |
| Podmienky na odstránenie systémových porúch bytových domov |
| (1) Dotáciu na odstránenie systémovej poruchy podľa § 6 ods. 1 možno poskytnúť žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. a), c), d) a e), ak |
| a) existenciu systémovej poruchy preukáže odborný posudok vypracovaný autorizovanou osobou27) uvedenou v zozname podľa osobitného predpisu,28) ktorý obsahuje |
| 1. výsledky diagnostiky bytového domu s popisom systémovej poruchy, s rozsahom a stupňom poškodenia, |
| 2. návrh spôsobu odstránenia každej systémovej poruchy, ktorým sa zamedzí jej opakovaný vznik, |
| 3. orientačnú výšku nákladov na odstránenie systémovej poruchy, |
| b) sa na stavbe budú realizovať minimálne činnosti uvedené v prílohe č. 1, |
| c) na stavbu bude spracovaný evidenčný list systémovej poruchy, ktorého vzor je uvedený v prílohe č. 3, |
| d) pri odstraňovaní systémovej poruchy zateplením obvodového plášťa alebo štítovej steny |
| 1. sa stavba navrhuje uskutočniť tepelnoizolačným systémom na vonkajšiu tepelnú ochranu stien, na ktorý vydal vyhlásenie zhody výrobca systému, |
| 2. stavbu realizuje zhotoviteľ, ktorý má na systém podľa prvého bodu potvrdenie vydané akreditovanou osobou,29) a |
| 3. súčasťou projektového riešenia zateplenia sú nevyhnutné súvisiace stavebné úpravy pozostávajúce najmä z opravy vystupujúcich častí stavby, ako sú lodžia, balkón, prekrytie vstupu, strojovňa výťahu a z opravy alebo výmeny otvorových výplní, stavebnej úpravy vstupných a schodiskových priestorov stavby. |
| (2) Dotáciu na odstránenie systémovej poruchy podľa § 6 ods. 1 možno poskytnúť, |
| a) ak už nemožno uplatniť právo zo zodpovednosti za poruchy u zhotoviteľa stavby, |
| b) jedenkrát počas životnosti bytového domu, jeho ucelenej sekcie alebo vstupu, |
| c) ak na bytový dom, jeho ucelenú sekciu alebo vstup nebola poskytnutá podpora podľa osobitného predpisu.30) |
| (3) Dotáciu možno poskytnúť na odstránenie jednotlivých systémových porúch bytového domu osobitne alebo súčasne. |
| Spôsob poskytnutia dotácie |
| § 15 |
| Žiadosť |
| (1) Dotáciu možno poskytnúť na základe písomnej žiadosti o poskytnutie dotácie (ďalej len „žiadosť“), ktorú predkladá žiadateľ ministerstvu prostredníctvom okresného úradu v sídle kraja, príslušného podľa miesta stavby (ďalej len „úrad“). Úrad overí úplnosť náležitostí žiadosti, ktorými sú najmä |
| a) identifikačné údaje žiadateľa, |
| b) údaje o stavbe, |
| c) výpočet požadovanej výšky dotácie, |
| d) preukázanie finančného krytia na realizáciu účelu, |
| e) dokladovanie splnenia podmienok ustanovených týmto zákonom. |
| (2) Žiadosť sa podáva na tlačive, ktorého vzor ustanoví ministerstvo opatrením vydaným v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Prílohou k žiadosti sú doklady uvedené v príslušnom tlačive. Doklady sa prikladajú v origináli, úradne osvedčenej kópii32) alebo v kópii, ktorej zhodu s originálom vyznačí zamestnanec úradu.
|
| (3) Zhodu kópie s originálom vyznačí zamestnanec úradu, ktorý má v pracovnej náplni posudzovanie žiadostí tak, že na fotokópii uvedie: |
| a) či fotokópia súhlasí doslovne s originálnou listinou, z ktorej bola vyhotovená, |
| b) počet listov fotokópie originálnej listiny, |
| c) dátum vyznačenia zhody originálnej listiny s fotokópiou, |
| d) na každej strane čitateľne svoje meno a priezvisko, podpis a odtlačok úradnej pečiatky. |
| (4) Žiadosť sa úradu predkladá od 15. januára do 28. februára príslušného roka; to neplatí na predkladanie žiadosti, ktorou sa rieši odstránenie následkov živelnej udalosti.19) Žiadosti na riešenie odstránenie následkov živelnej udalosti možno predkladať v priebehu roka. Ministerstvo je povinné na žiadosti, ktorými sa rieši odstránenie následkov živelných udalostí, zabezpečiť finančné prostriedky do 7 % ročného rozpočtu objemu dotácií na účely podľa § 3. |
| (5) Ak obstarávanie nájomných bytov podmieňuje aj obstaranie prislúchajúcej technickej vybavenosti, predloží sa súčasne so žiadosťou na obstarávanie nájomných bytov aj žiadosť na obstaranie technickej vybavenosti; to neplatí, ak žiadateľ vyhlási, že obstaranie prislúchajúcej technickej vybavenosti zabezpečí bez dotácie podľa tohto zákona. |
| (6) Úrad odtlačkom úradnej pečiatky a podpisom zodpovedných zamestnancov vyznačí na žiadosti overenie splnenia podmienok pre poskytnutie dotácie. |
| (7) Žiadosti, ktoré splnili podmienky na poskytnutie dotácie, úrad zoradí podľa výberových kritérií stanovených ministerstvom. Výberové kritériá uverejní v plnom znení ministerstvo do 15. januára príslušného roka na svojom webovom sídle. |
| (8) V lehote do 31. marca príslušného roka zašle úrad ministerstvu žiadosti do výšky limitu stanoveného ministerstvom pri dodržaní poradia stanoveného podľa odseku 7. |
| (9) Žiadosti, ktoré splnili podmienky na poskytnutie dotácie, ale boli nad výšku limitu, si úrad ponechá v evidencii a žiadateľovi ich vráti až na základe pokynu ministerstva alebo žiadosti žiadateľa. |
| (10) Žiadosti, ktoré nesplnili podmienky na poskytnutie dotácie, vráti úrad žiadateľovi v lehote do 30. apríla príslušného roka. |
| (11) Žiadateľ, ktorému bola žiadosť vrátená podľa odseku 10, môže podať podnet na preskúmanie postupu úradu. Podnet sa predkladá ministerstvu prostredníctvom úradu v lehote do 30 dní odo dňa doručenia vrátenej žiadosti. K podnetu je žiadateľ povinný doložiť žiadosť, ktorá bola predmetom posudzovania úradu. Zhodu žiadosti potvrdí úrad v stanovisku spracovanom k podnetu. |
| (12) Ministerstvo preskúma v lehote do 30 dní odo dňa doručenia podnetu postup úradu pri posudzovaní žiadostí a v prípade zistenia jeho nesprávneho postupu vyzve úrad na úpravu stanoveného poradia žiadostí. |
| (13) Ministerstvo po posúdení žiadostí poskytuje dotácie, a to do výšky sumy vyčlenenej na účely podľa § 3 v štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok. |
| (14) Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „minister“) môže udeliť výnimku z výberových kritérií pre žiadosť, ktorá sa predkladá v dôsledku riešenia následkov živelnej udalosti. |
| (15) Na poskytnutie dotácie podľa tohto zákona nie je právny nárok. |
| (16) Posudzovateľ nesmie byť žiadateľom ani zaujatý vo vzťahu k žiadateľovi. Posudzovateľ ani jemu blízka osoba33) nesmie byť štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu žiadateľa, ani spoločníkom právnickej osoby, ktorá je žiadateľom. Posudzovateľ je pri vyhodnocovaní žiadosti nezávislý a vyhodnocuje ich podľa kritérií uvedených vo všeobecne záväznom právnom predpise, ktorý vydá ministerstvo. |
| § 16 |
| Zmluva o poskytnutí dotácie |
| (1) Dotáciu poskytuje ministerstvo na základe zmluvy uzavretej medzi žiadateľom a ministerstvom. |
| (2) Zmluva o poskytnutí dotácie obsahuje najmä |
| a) údaje o zmluvných stranách, |
| b) údaje o stavbe, |
| c) výšku poskytnutej dotácie a podmienky jej čerpania, |
| d) spôsob plnenia záväzkov zmluvných strán, |
| e) spôsob čerpania dotácie podľa osobitného predpisu,34) |
| f) pravidlá pre nakladanie s nájomnými bytmi obstaranými podľa tohto zákona. |
| § 17 |
| Kontrola |
| (1) Kontrolu dodržiavania zmluvných podmienok počas platnosti zmluvy vykonáva ministerstvo a príslušný úrad. Kontrolná pôsobnosť iných kontrolných orgánov týmto nie je dotknutá.35) Žiadateľ je povinný počas výkonu kontroly poskytnúť kontrolným orgánom súčinnosť potrebnú na vykonanie kontroly. |
| (2) Ministerstvo v prípade pochybnosti môže overiť záverečné technicko-ekonomické hodnotenie stavby predložené podľa § 11 ods. 1 písm. a) šiesteho bodu, pričom na overenie menuje minister komisiu zloženú zo zástupcov ministerstva, úradu, profesijného združenia alebo profesijnej komory. |
| § 18 |
| Starostlivosť o nájomný byt |
| (1) Vlastník nájomného bytu obstaraného podľa tohto zákona (ďalej len „vlastník“) je povinný počas lehoty uvedenej v § 11 ods. 1 písm. a) štvrtého bodu umožniť po predchádzajúcom oznámení, na nevyhnutný čas a v nevyhnutnej miere vstup do nájomných bytov zamestnancom ministerstva, príslušného úradu a iných kontrolných orgánov s cieľom výkonu kontroly technického stavu nájomného bytu; to platí aj pre nájomcu a osoby tvoriace jeho domácnosť, ktoré nájomný byt užívajú na základe nájomnej zmluvy podľa tohto zákona. |
| (2) Vlastník z dohodnutého nájomného tvorí fond prevádzky, údržby a opráv ročne minimálne vo výške 0,5 % nákladov na obstaranie nájomného bytu. |
| § 19 |
| Informačný systém |
| (1) Ministerstvo vytvára a spravuje informačný systém, ktorý obsahuje najmä |
| a) údaje uvádzané v žiadosti a prílohách k žiadosti, |
| b) výšku poskytnutej dotácie, |
| c) plnenie zmluvných podmienok. |
| (2) Informácie podľa odseku 1 je ministerstvo oprávnené zbierať a uchovávať najmenej desať rokov po skončení zmluvného záväzku. |
| (3) Ministerstvo vytvorí také organizačné a technické podmienky na prevádzku informačného systému, aby sa zabránilo jeho zneužitiu a zneužitiu údajov v ňom. |
| § 20 |
| Zverejňovanie informácií |
| (1) Ministerstvo zverejňuje spôsobom umožňujúcim hromadný prístup |
| a) úplné znenia všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich poskytovanie dotácií v jeho pôsobnosti, |
| b) schválený rozpočet na dotácie podľa ich účelu na daný rozpočtový rok a návrh rozpočtu na nasledujúce dva roky, |
| c) do 31. decembra kalendárneho roka informačný materiál obsahujúci informácie pre žiadateľa nevyhnutné pre podanie žiadosti, |
| d) všetky schválené žiadosti aj so sumami žiadaných a poskytnutých dotácií vrátane dátumu schválenia, výšky, účelu dotácie a identifikácie žiadateľa, a to do 60 dní od schválenia žiadosti, |
| e) všetky neschválené žiadosti vrátane dátumu a dôvodu neschválenia žiadosti, a to do 60 dní od neschválenia žiadosti, |
| f) vyhodnotenie výsledkov už poskytnutých dotácií, ak ich má ministerstvo k dispozícii, |
| g) často kladené otázky súvisiace s dotáciami, |
| h) zoznam uzavretých zmlúv o poskytnutí dotácie. |
| (2) Ustanovenia osobitného predpisu36) o obmedzení prístupu k informáciám nie sú dotknuté. |
| TRETIA ČASŤ |
| VYMEDZENIE SOCIÁLNEHO BÝVANIA |
| § 21 |
| Sociálne bývanie |
| (1) Sociálne bývanie je bývanie obstarané s použitím verejných prostriedkov určené na primerané a ľudsky dôstojné bývanie fyzických osôb, ktoré si nemôžu obstarať bývanie vlastným pričinením a spĺňajú podmienky podľa tohto zákona. Sociálne bývanie je aj bývanie alebo ubytovanie financované s použitím verejných prostriedkov a poskytované v rámci starostlivosti podľa osobitných predpisov.37) |
| (2) Za primerané a ľudsky dôstojné bývanie podľa odseku 1 sa považuje bývanie, ktoré spĺňa základné funkcie bývania. |
| (3) Verejné prostriedky na účely podpory sociálneho bývania možno poskytnúť najmä formou |
| a) dotácií na obstaranie bývania, |
| b) zvýhodnených úverov alebo pôžičiek na obstaranie bývania,38) |
| c) nenávratných príspevkov znižujúcich náklady súvisiace s bývaním, |
| d) nenávratných príspevkov na prevádzku budovy, v ktorej sa poskytuje sociálne bývanie. |
| (4) Sociálne bývanie možno zabezpečovať v |
| a) byte, |
| b) inej budove na bývanie, ak tak ustanoví osobitný predpis.37) |
| § 22 |
| Podmienky a rozsah poskytovania sociálneho bývania v byte |
| (1) Sociálne bývanie v byte je bývanie poskytované oprávnenej fyzickej osobe v byte, ktorého podlahová plocha neprevyšuje 80 m2 pre byt bežného štandardu alebo 60 m2 pre byt nižšieho štandardu. |
| (2) Podlahovú plochu podľa odseku 1 možno zvýšiť najviac o 10 %, ak ide o byt stavebne určený na bývanie osoby s ťažkým zdravotným postihnutím uvedeným v prílohe č. 2 alebo ak ide o byt, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou alebo sa nachádza v lokalitách zapísaných v Zozname svetového dedičstva. |
| (3) Oprávnenou fyzickou osobou podľa odseku 1 je |
| a) osoba žijúca v domácnosti s mesačným príjmom domácnosti najviac vo výške trojnásobku životného minima, |
| b) osoba žijúca v domácnosti s mesačným príjmom domácnosti najviac vo výške štvornásobku životného minima, ak |
| 1. členom tejto domácnosti je osoba s ťažkým zdravotným postihnutím, |
| 2. ide o domácnosť osamelého rodiča s nezaopatreným dieťaťom, |
| 3. aspoň jeden z členov tejto domácnosti zabezpečuje zdravotnícku starostlivosť, sociálne a všeobecne prospešné spoločenské služby, vzdelávanie, kultúru alebo ochranu obyvateľov obce, |
| c) osoba, ktorej zanikla ústavná starostlivosť, náhradná osobná starostlivosť, pestúnska starostlivosť alebo osobitná starostlivosť poručníka podľa osobitného predpisu,39) ak táto osoba nepresiahla vek 30 rokov, |
| d) osoba žijúca v domácnosti, ktorej sa poskytuje bytová náhrada za byt vydaný podľa osobitného predpisu.40) |
| (4) Pri zisťovaní príjmov podľa odseku 3 sa postupuje podľa osobitného predpisu.41) Mesačný príjem sa vypočíta z príjmu42) za kalendárny rok predchádzajúci roku, v ktorom vznikol nájom bytu, ako podiel tohto príjmu a príslušného počtu mesiacov, počas ktorých sa príjem poberal. |
| (5) Životné minimum domácnosti sa vypočíta zo súm životného minima členov domácnosti platných k 31. decembru kalendárneho roka predchádzajúceho roku, v ktorom vznikol nájom bytu. |
| (6) Podmienky ustanovené v odseku 3 sa posudzujú pri uzavieraní nájomnej zmluvy a na zmeny podmienok počas platnosti nájomnej zmluvy sa neprihliada. |
|
|
| ŠTVRTÁ ČASŤ |
| SPLNOMOCŇOVACIE, PRECHODNÉ A ZRUŠOVACIE USTANOVENIA |
| § 23 |
| Splnomocňovacie ustanovenie |
| (1) Ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom ustanoví obsah záverečného technicko-ekonomického hodnotenia stavby predkladaného podľa § 11 ods. 1 písm. a) šiesteho bodu. |
| (2) Výšku dotácie na účel podľa § 4 ods. 1 písm. e), § 5 a 6 a výšku oprávnených nákladov na účel podľa § 4 ods. 1 písm. a) až d) a f) ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo. |
| § 24 |
| Prechodné ustanovenia |
| (1) Úprava súm dotácií a výšky limitov oprávnených nákladov podľa § 9 sa prvýkrát vykoná k 1. januáru 2012. |
| (2) Žiadateľ, ktorému bola poskytnutá dotácia na obstaranie nájomného bytu podľa predpisov účinných do 31. decembra 2010, postupuje pri uzatváraní nájomnej zmluvy na tento byt podľa tohto zákona. |
| (3) Pre žiadosti podané v roku 2011 priemerná podlahová plocha na poskytnutie dotácie na obstaranie nájomného bytu podľa § 11 ods. 1 písm. b) nepresiahne pri bežnom štandarde 65 m2 a pri nižšom štandarde 60 m2. |
| (4) Dotáciu vo výške 20 % oprávnených nákladov podľa § 8 ods. 1 písm. c) pre žiadosti podané v roku 2011 možno poskytnúť, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov prevyšuje 56 m2 a neprevyšuje 65 m2 a oprávnený náklad na 1 m2 podlahovej plochy nájomného bytu neprevyšuje 880 eur. |
| (5) Dotáciu vo výške 70 % oprávnených nákladov podľa § 8 ods. 2 písm. b) pre žiadosti podané v roku 2011 možno poskytnúť, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov prevyšuje 45 m2 a neprevyšuje 60 m2 a oprávnený náklad na 1 m2 podlahovej plochy nájomného bytu neprevyšuje 510 eur. |
| (6) Dotáciu vo výške 20 % oprávnených nákladov podľa § 8 ods. 3 písm. c) pre žiadosti podané v roku 2011 možno poskytnúť, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov prevyšuje 56 m2 a neprevyšuje 65 m2 a oprávnený náklad na 1 m2 podlahovej plochy nájomného bytu neprevyšuje 630 eur. |
| (7) Dotáciu vo výške 70 % oprávnených nákladov podľa § 8 ods. 4 písm. b) pre žiadosti podané v roku 2011 možno poskytnúť, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov prevyšuje 45 m2 a neprevyšuje 60 m2 a oprávnený náklad na 1 m2 podlahovej plochy nájomného bytu neprevyšuje 365 eur. |
| § 24a |
| Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2014 |
| Ak k 1. januáru 2014 nebolo ukončené obstarávanie nájomného bytu, na ktorý bola zmluva o poskytnutí dotácie uzavretá podľa predpisov účinných do 31. decembra 2013, použije sa ustanovenie § 11 ods. 3. |
| § 25 |
| Zrušovacie ustanovenie |
| Zrušuje sa výnos Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky zo 7. decembra 2006 č. V-1/2006 (oznámenie č. 642/2006 Z. z.) o poskytovaní dotácií na rozvoj bývania v znení výnosu z 28. novembra 2007 č. V-1/2007 (oznámenie č. 576/2007 Z. z.), výnosu z 15. júla 2008 č. V-1/2008 (oznámenie č. 275/2008 Z. z.) a výnosu z 21. novembra 2008 č. V-2/2008 (oznámenie č. 507/2008 Z. z.). |
| § 25a |
| Zrušuje sa opatrenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 453/2011 Z. z., ktorým sa ustanovujú sumy dotácie na rozvoj bývania. |
| § 25b |
| Zrušuje sa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 228/2013 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy a výška oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 354/2014 Z. z. |
| § 26 |
| Účinnosť |
| Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2011. |
|
|
| Ivan Gašparovič v. r. |
| Richard Sulík v. r. |
| Iveta Radičová v. r. |
|
|
| Príloha č. 1 k zákonu č. 443/2010 Z. z. |
| ZOZNAM SYSTÉMOVÝCH PORÚCH BYTOVÉHO DOMU |
| | Porucha | Druh systémovej poruchy | Výskyt poruchy | Sprievodný znak poruchy | Povinný spôsob odstránenia poruchy | | a) | Porucha vystupujúcich konštrukcií schodiskového priestoru bytového domu. | Konštrukčný systém alebo stavebná sústava, najmä ZTB, BA-BC, T06B ŽA, BA NKS-S. | Trhliny medzi vystupujúcou a ostatnou časťou budovy, korózia spojovacej výstuže a oceľových rámov zasklenia, praskliny, lámanie a vypadávanie copilitu a zasklenia, zatekanie dažďovej vody. | Zvýšenie vodorovnej tuhosti schodiska (v prípade potreby), výmena copilitovej steny a zasklenia, oprava trhlín v schodisku a zateplenie schodiska vrátane priľahlej plochy priečelia pri kúte. | | b) | Porucha predsadených lodžií s kazetovými stropnými panelmi bytového domu. | Konštrukčný systém, najmä ZT. | Trhliny a vypadávanie betónovej hmoty, vypadávanie betónovej hmoty v mieste uloženia lodžiovej dosky (na podporný rám alebo stenu) a v strede dosky v dôsledku korózie kotvenia zábradlia rozpadom betónovej hmoty rebrovej lodžiovej dosky, zatekanie dažďovej vody vplyvom chýbajúcej alebo porušenej hydroizolácie v podlahe a korózie výstuže. | Odstránenie všetkých podlahových vrstiev vrátane hydroizolácie, odstránenie zdegradovaného betónu tlakovou vodou a jeho opravenie a ošetrenie skorodovanej výstuže, dodatočná podpora v uložení lodžiovej dosky na podporný rám alebo stenu (v prípade potreby), prídavná podpora v strede lodžiovej dosky (v prípade potreby); odstránenie a výmena zábradlia vrátane jeho kotvenia; zhotovenie novej hydroizolácie a podlahových vrstiev vrátane oplechovania. | | c) | Porucha predsadených lodžií s dutinovými stropnými panelmi bytového domu. | Konštrukčný systém T08 B. | Trhliny v betóne v oblasti uloženia lodžiovej dosky, korózia kotvenia zábradlia, zatekanie dažďovej vody do pozdĺžnych dutín lodžiovej stropnej dosky, korózia výstuže a vypadávanie betónovej hmoty. | Odstránenie všetkých podlahových vrstiev vrátane hydroizolácie, odstránenie zdegradovaného betónu tlakovou vodou a jeho vyspravenie a ošetrenie skorodovanej výstuže, dodatočná podpora v uložení a v strede rozpätia lodžiovej dosky (v prípade potreby); odstránenie a výmena zábradlia vrátane jeho kotvenia; zhotovenie novej hydroizolácie a podlahových vrstiev vrátane oplechovania. | | d) | Porucha balkónov a lodžií bytového domu. | Stavebná sústava alebo konštrukčný systém, najmä
T-11 až T-16, T 01B až T 03B, BA, MS-5, MS-11, LB, MB, G-57, NMB, PV-2, K-61, PD-62, T06B, B-70, BA-BC. | Trhliny v betónovej hmote, zatekanie dažďovej vody, vypadávanie betónovej hmoty, korózia výstuže alebo korózia nosnej oceľovej konštrukcie, korózia kotvenia zábradlia a vytváranie tepelného mosta. | Odstránenie všetkých podlahových vrstiev vrátane hydroizolácie a zábradlia, odstránenie zdegradovaného betónu tlakovou vodou a jeho vyspravenie a ošetrenie skorodovanej výstuže, odstránenie alebo náhrada balkónovej, resp. lodžiovej dosky (v prípade potreby), vytvorenie nových podlahových vrstiev vrátane hydroizolácie, tepelnoizolačnej vrstvy a oplechovania; odstránenie a montáž zábradlia vrátane jeho kotvenia; zateplenie balkónovej dosky alebo lodžiovej dosky a dosky nad vrchnou lodžiou v prípade vytvárania tepelného mosta. | | e) | Porucha atiky bytového domu. | Stavebná sústava, najmä
PS 82 PP. | Odklonenie montovaných atikových dielcov od zvislej roviny, otváranie vertikálnej škáry styku a deformácia oplechovania, trhliny v strešnej krytine, zatekanie dažďovej vody. | Odstránenie strešných vrstiev (horný plášť) v páse pri atike, vrátenie atikových dielcov do pôvodnej polohy (v prípade potreby) a ich ukotvenie, doplnenie strešných vrstiev s dilatáciou pri atike a zateplenie strechy. | | f) | Porucha predsadenej lodžie a súvisiaceho obvodového plášťa zo spínaných pórobetónových dielcov bytového domu. | Stavebná sústava
BA NKS-S. | Nesprávne ukotvená lodžia a zábradlie, trhliny v obvodovom plášti, vypadávanie hmoty pórobetónu v nadpraží obvodových dielcov pri predsadenej lodžii, uvoľnenie ukotvenia zábradlia. | Zabezpečenie ukotvenia zábradlia a odstránenie priťaženia lodžiovej dosky, odstránenie uvoľnených častí stavebných konštrukcií predsadených lodžií a dielcov obvodového plášťa tlakovou vodou, plnohodnotná náhrada odstránených častí a vyrovnanie podkladu, zabezpečenie funkcie posuvného spoja predsadenej lodžie a nosnej konštrukcie budovy, zabezpečenie funkcie posuvného spoja na predsadených atikách nad lodžiou, zabezpečenie funkcie posuvného spoja na plochej streche a zateplenie obvodového plášťa na priečelí s lodžiami. |
|
| Príloha č. 2 k zákonu č. 443/2010 Z. z. |
| ZOZNAM ZDRAVOTNÝCH POSTIHNUTÍ |
| 1. Roztrúsená mozgovomiechová skleróza |
| a) stredne ťažká forma, |
| b) ťažká forma (triparéza a kvadruparéza). |
| 2. Koordinačné poruchy a poruchy rovnováhy – ťažká forma (s nemožnosťou samostatného pohybu). |
| 3. Čiastočné a úplné mozgové obrny (pyramídového a extrapyramídového pôvodu) |
| a) hemiplégia, |
| b) paraplégia, |
| c) kvadraplégia, |
| d) hemiparéza ťažkého stupňa, |
| e) paraparéza ťažkého stupňa, |
| f) kvadraparéza ťažkého stupňa. |
| 4. Poškodenie miechy |
| a) hemiplégia, |
| b) paraplégia, |
| c) kvadraplégia, |
| d) hemiparéza ťažkého stupňa, |
| e) paraparéza ťažkého stupňa, |
| f) kvadraparéza ťažkého stupňa. |
| 5. Spondylartritída ankylozujúca – Bechterevova choroba – ťažký stupeň postihnutia chrbtice s ankylózou bedrových kĺbov. |
| 6. Myopatie, kongenitálne, progresívne svalové dystrofie (Duchenneov, Beckerov typ a pod.), zápalové myozitídy, polyomyozitídy a pod., metabolické a endokrinologické |
| a) stredná forma s výrazným obmedzením hýbavosti, |
| b) ťažká forma (imobilita). |
| 7. Myasténia gravis, myastenický syndróm – ťažké formy s výrazným obmedzením hýbavosti. |
| 8. Úplná strata jednej hornej končatiny a jednej dolnej končatiny. |
| 9. Strata oboch dolných končatín v stehne. |
| 10. Strata jednej dolnej končatiny v stehne a jednej dolnej končatiny v predkolení s krátkymi amputačnými kýpťami s výrazne zníženou funkciou amputovaného kýpťa. |
| 11. Strata jednej dolnej končatiny v bedrovom kĺbe alebo s veľmi krátkym amputačným kýpťom. |
| 12. Strata jednej dolnej končatiny v stehne po kolenný kĺb. |
| 13. Strata oboch dolných končatín v predkolení. |
| 14. Stuhnutie oboch bedrových kĺbov |
| a) v priaznivom postavení, |
| b) v nepriaznivom postavení. |
| 15. Stuhnutie jedného bedrového kĺbu v nepriaznivom postavení. |
| 16. Stuhnutie oboch kolenných kĺbov |
| a) v priaznivom postavení, |
| b) v nepriaznivom postavení. |
| Príloha č. 3 k zákonu č. 443/2010 Z. z. |
| EVIDENČNÝ LIST SYSTÉMOVÝCH PORÚCH |
| .png)
|
| .png)
|
| Poznámky pod čiarou |
| 1) § 43b ods. 4 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 237/2000 Z. z. |
| 2) § 21 ods. 1 a § 62 písm. f) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
| 3) § 43b ods. 1 zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 237/2000 Z. z. |
| 4) § 2 písm. a) zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach. |
| 5) § 2 písm. b) zákona č. 442/2002 Z. z. |
| 6) § 2 písm. o) zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení zákona č. 384/2009 Z. z. |
| 7) § 6 ods. 2 zákona č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania.. |
| 8) § 43c zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 237/2000 Z. z. |
| 9) § 43b ods. 1 písm. c) zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 237/2000 Z. z. |
| 10) § 2 ods. 3 zákona č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu. |
| 11) Čl. 11 druhý bod dohovoru o ochrane svetového kultúrneho a prírodného dedičstva (Oznámenie Federálneho ministerstva zahraničných vecí č. 159/1991 Zb.). |
| 12) § 6 ods. 1 písm. b) bod 1 zákona č. 150/2013 Z. z. |
| 13) § 6 ods. 1 písm. b) bod 2 zákona č. 150/2013 Z. z. |
| 14) § 221 až 260 Obchodného zákonníka v znení neskorších predpisov. |
| 15) § 8 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov. |
| 16) § 7 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov. |
| 16a) § 2 zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z. z. |
| 17) § 536 až 565 Obchodného zákonníka v znení neskorších predpisov. |
| 18) § 588 až 610 Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov. |
| 19) § 15 ods. 24 zákona 150/2013 Z. z. |
| 20) Zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných inžinieroch v znení neskorších predpisov. |
| 21) § 8a ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 383/2008 Z. z. |
| 22) § 4 ods. 3 písm. j) zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. |
| 23) § 8 zákona č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja. |
| 24) § 4 ods. 1 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov. |
| 25) § 143 písm. d) zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov. |
| 25a) § 11 ods. 1 a § 20 ods. 1 a 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov. |
| 26) § 6 ods. 1 písm. b) zákona č. 150/2013 Z. z. |
| 27) § 5 ods. 1 písm. a) a písm. b) prvý a tretí bod zákona Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. v znení neskorších predpisov. |
| 28) § 3 ods. 3 zákona Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. v znení zákona č. 624/2004 Z. z. |
| 29) § 5 zákona č. 505/2009 Z. z. o akreditácii orgánov posudzovania zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
| 30) § 6 ods. 1 písm. c) zákona č. 150/2013 Z. z. |
| 31) Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov. |
| 32) § 56 zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení zákona č. 562/2004 Z. z.
§ 4 zákona č. 599/2001 Z. z. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách obvodnými úradmi a obcami v znení zákona č. 515/2003 Z. z. |
| 33) § 116 Občianskeho zákonníka. |
| 34) § 4 ods. 1 písm. c) zákona č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. |
| 35) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. |
| 36) § 8 až 13 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov. |
| 37) Napríklad zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 317/2009 Z. z. |
| 38) Napríklad zákon č. 150/2013 Z. z. |
| 39) § 45 až 59 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. |
| 40) Napríklad zákon č. 403/1990 Zb. o zmiernení následkov niektorých majetkových krívd v znení neskorších predpisov. |
| 41) § 3 zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
| 42) § 4 zákona č. 601/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov. |