| 575 |
| ZÁKON |
| z 12. decembra 2001 |
| o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy |
| Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
|
| PRVÁ ČASŤ |
| VLÁDA SLOVENSKEJ REPUBLIKY |
| § 1 |
| Činnosť vlády Slovenskej republiky |
| (1) Činnosť vlády Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) riadi predseda vlády, ktorý zvoláva a vedie jej schôdze. |
| (2) Vymedzené úseky činnosti vlády koordinuje jej podpredseda, ktorý plní aj úlohy, ktorými ho poverí vláda alebo predseda vlády. |
| (3) Počas neprítomnosti predsedu vlády ho zastupuje podpredseda vlády, ktorého určí predseda vlády. Zastupujúci podpredseda vlády zvoláva a vedie schôdze vlády. |
| § 2 |
| Poradné orgány vlády |
| (1) Na plnenie konkrétnych úloh môže vláda vymenúvať a odvolávať svojich splnomocnencov. Rozsah oprávnenia splnomocnenca určí vláda pri jeho vymenovaní. |
| (2) Vláda môže zriaďovať svoje poradné orgány (rady). Poradné orgány vlády plnia úlohy koordinačné, konzultatívne alebo odborné. |
| (3) Stálymi poradnými orgánmi vlády sú Legislatívna rada vlády Slovenskej republiky a Hospodárska rada vlády Slovenskej republiky. |
| (4) Členom poradného orgánu vlády môže byť člen vlády, štátny tajomník, volení a vymenovaní funkcionári orgánov verejnej moci, zamestnanci orgánov štátnej správy, zástupcovia územnej samosprávy, zástupcovia sociálnych partnerov a významní odborníci z teórie a praxe. |
| (5) Členmi poradných medziministerských orgánov vlády sú členovia vlády. Účasť na poradnom medziministerskom orgáne vlády je nezastupiteľná. |
| (6) Členmi ďalších poradných orgánov vlády sú osoby uvedené v odseku 4; na ich čele je člen vlády alebo štátny tajomník. |
| (7) Úlohy, zloženie poradných orgánov vlády a zásady rokovania určujú štatúty, ktoré schvaľuje vláda. |
| DRUHÁ ČASŤ |
| MINISTERSTVÁ |
| § 3 |
| Ministerstvá |
| V Slovenskej republike pôsobia tieto ministerstvá, na ktorých čele je člen vlády: |
| a) Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, |
| b) Ministerstvo financií Slovenskej republiky, |
| c) Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, |
| d) Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky, |
| e) Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, |
| f) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, |
| g) Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, |
| h) Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, |
| i) Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky, |
| j) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, |
| k) Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, |
| l) Ministerstvo školstva Slovenskej republiky, |
| m) Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, |
| n) Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, |
| o) Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky. |
| Organizácia ministerstva |
| § 4 |
| (1) Ministerstvo riadi a za jeho činnosť zodpovedá minister. |
| (2) Ministra v čase jeho neprítomnosti zastupuje v rozsahu jeho práv a povinností štátny tajomník. Minister môže poveriť aj v iných prípadoch štátneho tajomníka, aby ho zastupoval v rozsahu jeho práv a povinností. Štátny tajomník má pri zastupovaní ministra na rokovaní vlády poradný hlas. |
| (3) Štátneho tajomníka vymenúva a odvoláva vláda na návrh príslušného ministra. V odôvodnených prípadoch, najmä ak ide o viacodvetvové ministerstvá, môže vláda určiť, že na ministerstve pôsobia dvaja štátni tajomníci; minister určí, v ktorých otázkach a v akom poradí ho štátni tajomníci zastupujú. |
| § 5 |
| (1) Ministerstvo sa člení na sekcie a odbory, prípadne iné organizačné útvary. |
| (2) Sekcie sa zriaďujú najmä pre jednotlivé úseky činnosti ministerstva. Sekciu riadi generálny riaditeľ. |
| (3) Sekcia sa môže členiť na odbory; odbor riadi riaditeľ. |
| (4) Na ministerstve pôsobia poradné orgány zriadené podľa osobitných predpisov.1) Minister môže zriaďovať aj ďalšie poradné orgány. |
| (5) Organizačnú štruktúru ministerstva určuje organizačný poriadok ministerstva, ktorý vydáva minister. |
| (6) Úlohy spojené s odborným, organizačným a technickým zabezpečením činnosti ministerstva plní úrad ministerstva. Na čele úradu ministerstva je vedúci, ktorého vymenúva a odvoláva vláda na návrh príslušného ministra. |
| § 6 |
| Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky |
| Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre |
| a) priemysel s výnimkou potravinárstva, stavebných výrobkov a výroby stavebných látok, |
| b) energetiku vrátane hospodárenia s jadrovým palivom a uskladňovania rádioaktívnych odpadov, |
| c) teplárenstvo a plynárenstvo, |
| d) ťažbu a úpravu tuhých palív, ťažbu ropy a zemného plynu, ťažbu rudných a nerudných surovín a vyhľadávanie a prieskum rádioaktívnych surovín a ich ťažbu, |
| e) podporu malého podnikania a stredného podnikania, |
| f) stratégiu tvorby podnikateľského prostredia a podporu podnikateľského prostredia, |
| g) vnútorný obchod, zahraničný obchod, cestovný ruch a ochranu spotrebiteľa, |
| h) ochranu a využívanie nerastných surovín vrátane hlavného dozoru nad ochranou a využívaním ložísk nerastov, |
| i) hlavný dozor nad bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci a bezpečnosťou prevádzky v banskej činnosti, činnosti vykonávanej banským spôsobom a pri používaní výbušnín, |
| j) puncovníctvo a skúšanie drahých kovov, |
| k) kontrolu zákazu vývoja, výroby, skladovania, použitia a obchodu s chemickými zbraňami a prekurzormi potrebnými na ich výrobu, |
| l) koordináciu a metodické usmerňovanie plnenia úloh hospodárskej mobilizácie. |
| § 7 |
| Ministerstvo financií Slovenskej republiky |
| (1) Ministerstvo financií Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť financií, daní, colníctva, cien, finančnej kontroly a vnútorného auditu. |
| (2) Ministerstvo financií Slovenskej republiky zabezpečuje |
| a) tvorbu a uskutočňovanie finančnej, colnej a cenovej politiky vrátane rozpočtovania súhrnného schodku verejného rozpočtu, tvorby a realizácie štátneho rozpočtu, správy štátnych finančných aktív a pasív Slovenskej republiky, kapitálového trhu, poisťovníctva, politiky daní a poplatkov a finančno-ekonomických nástrojov v oblasti podnikania, |
| b) výkon štátnej správy vo veciach bankovníctva, stavebného sporenia, doplnkového dôchodkového poistenia, devízového hospodárstva a devízovej kontroly, jednotného účtovníctva a účtovného výkazníctva, lotérií a iných obdobných hier, vo veciach správy majetku štátu vo verejnoprospešnej a nepodnikateľskej sfére, |
| c) výkon štátneho dozoru nad zabezpečovaním politiky trhu práce, vykonávaním nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia, zdravotným poistením, činnosťou doplnkových dôchodkových poisťovní, dodržiavaním podmienok poskytovania štátnej prémie v stavebnom sporení, dodržiavaním podmienok poskytovania štátneho príspevku k hypotekárnym úverom a nad hospodárením Národného úradu práce a Sociálnej poisťovne. |
| § 8 |
| Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky |
| (1) Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre |
| a) dráhy a dopravu na dráhach, |
| b) cestnú dopravu, |
| c) kombinovanú dopravu, |
| d) pozemné komunikácie, |
| e) vnútrozemskú plavbu a prístavy, námornú plavbu, |
| f) civilné letectvo, |
| g) pošty, |
| h) telekomunikácie, |
| i) ozbrojené zbory v doprave a železničné vojsko. |
| (2) Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky plní funkciu štátneho dopravného úradu a námorného úradu. |
| § 9 |
| Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky |
| (1) Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre |
| a) poľnohospodárstvo, |
| b) lesné hospodárstvo, |
| c) vodné hospodárstvo s výnimkou pôsobnosti uvedenej v § 16 písm. b), |
| d) veterinárnu starostlivosť, rastlinolekársku starostlivosť, rybárstvo, poľovníctvo, |
| e) potravinárstvo. |
| (2) Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky plní úlohy súvisiace s rozvojom vidieka. |
| § 10 |
| Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky |
| Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre |
| a) verejné práce, |
| b) regionálny rozvoj, |
| c) stavebnú výrobu a výrobu stavebných látok, |
| d) stavebné výrobky, |
| e) tvorbu a uskutočňovanie bytovej politiky. |
| § 11 |
| Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky |
| Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre |
| a) ochranu ústavného zriadenia, verejného poriadku, bezpečnosti osôb a majetku, ochranu a správu štátnych hraníc, bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, veci zbraní a streliva, súkromné bezpečnostné služby, vstup na územie Slovenskej republiky a pobyt cudzincov na jej území, občianske preukazy, cestovné doklady a oprávnenia na vedenie motorových vozidiel, otázky utečencov a presídlencov, evidenciu obyvateľov, evidenciu cestných motorových a prípojných vozidiel, integrovaný záchranný systém, civilnú ochranu a hasičskú ochranu, |
| b) všeobecnú vnútornú správu vrátane veci územného a správneho usporiadania Slovenskej republiky, štátne symboly, heraldický register, archívy a registratúry, štátne občianstvo, matričné veci, zhromažďovanie a združovanie vrátane registrácie niektorých právnických osôb, o ktorých to ustanoví zákon, organizačné zabezpečenie volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, organizačné zabezpečenie volieb prezidenta Slovenskej republiky a ľudového hlasovania o jeho odvolaní, organizačné zabezpečenie volieb do orgánov územnej samosprávy, organizačné zabezpečenie referenda, vojnové hroby, živnostenské podnikanie, povoľovanie verejných zbierok, koordináciu výkonu štátnej správy uskutočňovanej obcami, vyššími územnými celkami a orgánmi miestnej štátnej správy, |
| c) automatizovaný informačný systém miestnej štátnej správy, |
| d) Policajný zbor, vojská ministerstva vnútra a Hasičský a záchranný zbor, |
| e) koordináciu vzdelávania zamestnancov obcí a vyšších územných celkov plniacich úlohy štátnej správy. |
| § 12 |
| Ministerstvo obrany Slovenskej republiky |
| (1) Ministerstvo obrany Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre |
| a) riadenie obrany Slovenskej republiky, |
| b) výstavbu, riadenie a kontrolu Armády Slovenskej republiky, |
| c) koordináciu činností orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy a iných právnických osôb pri príprave na obranu Slovenskej republiky, |
| d) koordináciu obranného plánovania, |
| e) zabezpečenie nedotknuteľnosti vzdušného priestoru Slovenskej republiky, |
| f) koordináciu vojenskej letovej premávky s civilnou letovou premávkou, |
| g) riadenie vojenského spravodajstva, |
| h) civilnú službu. |
| (2) Ministerstvo obrany Slovenskej republiky zabezpečuje správu vojenských obvodov a vojenských lesov. |
| § 13 |
| Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky |
| (1) Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre súdy a väzenstvo. |
| (2) Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky vykonáva štátny dohľad nad činnosťou Slovenskej komory exekútorov, nad činnosťou Notárskej komory Slovenskej republiky, v zákonom ustanovenom rozsahu nad činnosťou súdnych exekútorov a nad činnosťou notárov. |
| (3) Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky zabezpečuje výkon znaleckej činnosti a tlmočníckej činnosti a vydávanie Zbierky zákonov Slovenskej republiky a Obchodného vestníka. |
| (4) Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky zabezpečuje zastupovanie Slovenskej republiky na Európskom súde pre ľudské práva. |
| § 14 |
| Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky |
| (1) Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť zahraničnej politiky a vzťahy Slovenskej republiky k ostatným štátom a medzinárodným organizáciám. |
| (2) Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky zabezpečuje |
| a) ochranu práv a záujmov Slovenskej republiky a jej občanov v zahraničí, |
| b) riadenie zastupiteľských úradov Slovenskej republiky v zahraničí, |
| c) styky s orgánmi a predstaviteľmi cudzích štátov v Slovenskej republike a v zahraničí, |
| d) hospodárenie a nakladanie s majetkom Slovenskej republiky v zahraničí, |
| e) koordináciu prípravy a vnútroštátneho prerokúvania, uzatvárania, vyhlasovania a vykonávania medzinárodných zmlúv. |
| § 15 |
| Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky |
| (1) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre |
| a) pracovnoprávne vzťahy, právne vzťahy pri vykonávaní štátnej služby, verejnej služby a právne vzťahy volených funkcionárov orgánov územnej samosprávy, |
| b) bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, |
| c) inšpekciu práce, |
| d) politiku trhu práce a koordináciu politiky zamestnanosti, |
| e) nemocenské poistenie, úrazové poistenie, dôchodkové zabezpečenie, doplnkové dôchodkové poistenie, |
| f) štátne sociálne dávky, sociálnu pomoc, |
| g) sociálnoprávnu ochranu detí a koordináciu štátnej rodinnej politiky. |
| (2) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky zabezpečuje výkon štátneho dozoru nad zabezpečovaním politiky trhu práce, vykonávaním nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia, činnosťou doplnkových dôchodkových poisťovní a nad hospodárením Národného úradu práce a Sociálnej poisťovne. |
| § 16 |
| Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky |
| Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre tvorbu a ochranu životného prostredia vrátane |
| a) ochrany prírody a krajiny, |
| b) ochrany akosti a množstva vôd a ich racionálneho využívania, |
| c) ochrany ovzdušia a ozónovej vrstvy Zeme, |
| d) územného plánovania a stavebného poriadku, |
| e) odpadového hospodárstva, |
| f) posudzovania vplyvov na životné prostredie, |
| g) zabezpečovania jednotného informačného systému o životnom prostredí a plošného monitoringu, |
| h) geologického výskumu a prieskumu, |
| i) ochrany a regulácie obchodu s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín, |
| j) geneticky modifikovaných organizmov. |
| § 17 |
| Ministerstvo školstva Slovenskej republiky |
| Ministerstvo školstva Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre |
| a) základné školy, stredné školy, vysoké školy, |
| b) školské zariadenia, |
| c) celoživotné vzdelávanie, |
| d) vedu a techniku, |
| e) informatiku, |
| f) štátnu starostlivosť o mládež a šport. |
| § 18 |
| Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky |
| (1) Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre |
| a) štátny jazyk, |
| b) ochranu pamiatkového fondu, kultúrne dedičstvo a knihovníctvo, |
| c) umenie, |
| d) autorské právo a jemu príbuzné práva, |
| e) osvetovú činnosť a ľudovú umeleckú výrobu, |
| f) podporu kultúry národnostných menšín, |
| g) podporu kultúry Slovákov žijúcich v zahraničí, |
| h) prezentáciu slovenskej kultúry v zahraničí |
| i) vzťahy s cirkvami a náboženskými spoločnosťami, |
| j) médiá a audiovíziu. |
| (2) Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky metodicky riadi činnosť slovenských inštitútov v zahraničí v oblasti ich kultúrneho pôsobenia. |
| § 19 |
| Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky |
| Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre |
| a) zdravotnú starostlivosť, |
| b) ochranu zdravia, štátny zdravotný dozor, |
| c) zdravotné poistenie, |
| d) ďalšie vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov, |
| e) prírodné liečebné kúpele, prírodné liečivé zdroje, prírodné minerálne vody. |
| § 20 |
| Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky |
| Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre odštátnenie a privatizáciu majetku štátu a pre správu majetku štátu v podnikateľskej sfére. |
| TRETIA ČASŤ |
| OSTATNÉ ÚSTREDNÉ ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY |
| § 21 |
| Ostatné ústredné orgány štátnej správy |
| V Slovenskej republike pôsobia aj tieto ústredné orgány štátnej správy: |
| a) Úrad vlády Slovenskej republiky, |
| b) Protimonopolný úrad Slovenskej republiky, |
| c) Štatistický úrad Slovenskej republiky, |
| d) Úrad pre štátnu službu, |
| e) Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, |
| f) Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky, |
| g) Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky, |
| h) Úrad pre verejné obstarávanie, |
| i) Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky, |
| j) Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky, |
| k) Národný bezpečnostný úrad. |
| Organizácia ústredného orgánu štátnej správy |
| § 22 |
| (1) Na čele Úradu vlády Slovenskej republiky je vedúci, ktorý je za výkon svojej funkcie zodpovedný predsedovi vlády. Vedúceho Úradu vlády Slovenskej republiky vymenúva a odvoláva vláda. |
| (2) Na čele Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, Štatistického úradu Slovenskej republiky a Úradu pre štátnu službu je predseda, ktorého vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na návrh vlády. |
| (3) Na čele Národného bezpečnostného úradu je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva vláda. Riaditeľ je za výkon svojej funkcie zodpovedný vláde. |
| (4) Na čele ostatných ústredných orgánov štátnej správy uvedených v § 21 písm. e) až j) je predseda, ktorého vymenúva a odvoláva vláda. Predseda je za výkon svojej funkcie zodpovedný vláde. |
| (5) Predsedu v čase jeho neprítomnosti zastupuje v rozsahu jeho práv a povinností podpredseda. Predseda môže poveriť aj v iných prípadoch podpredsedu, aby ho zastupoval v rozsahu jeho práv a povinností. Podpredsedu vymenúva a odvoláva vláda na návrh príslušného predsedu. Podpredsedu Protimonopolného úradu Slovenskej republiky vymenúva a odvoláva predseda Protimonopolného úradu Slovenskej republiky. |
| § 23 |
| (1) Na členenie ústredného orgánu štátnej správy sa primerane použije § 5. |
| (2) Organizačnú štruktúru ústredného orgánu štátnej správy určuje organizačný poriadok, ktorý vydáva vedúci, predseda alebo riaditeľ príslušného ústredného orgánu štátnej správy. |
| § 24 |
| Úrad vlády Slovenskej republiky |
| (1) Úrad vlády Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre kontrolu plnenia úloh súvisiacich s výkonom štátnej správy, kontrolu plnenia úloh z uznesení vlády, ako aj pre kontrolu vybavovania petícií a sťažností. |
| (2) Úrad vlády Slovenskej republiky môže v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom2) kontrolovať použitie prostriedkov štátneho rozpočtu určených na plnenie úloh štátnej správy. |
| (3) Úrad vlády Slovenskej republiky kontroluje plnenie úloh z uznesení vlády. |
| (4) Úrad vlády Slovenskej republiky plní aj úlohy spojené s odborným, organizačným a technickým zabezpečením činnosti vlády. |
| § 25 |
| Protimonopolný úrad Slovenskej republiky |
| Protimonopolný úrad Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy na ochranu a podporu hospodárskej súťaže. |
| § 26 |
| Štatistický úrad Slovenskej republiky |
| Štatistický úrad Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť štátnej štatistiky. |
| § 27 |
| Úrad pre štátnu službu |
| Úrad pre štátnu službu je ústredným orgánom štátnej správy pre štátnu službu. |
| § 28 |
| Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky |
| Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre geodéziu, kartografiu a kataster nehnuteľností. |
| § 29 |
| Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky |
| (1) Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť jadrového dozoru. |
| (2) Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky zabezpečuje výkon štátneho dozoru nad jadrovou bezpečnosťou jadrových zariadení vrátane nakladania s rádioaktívnymi odpadmi a vyhoretým palivom a ďalšími fázami palivového cyklu, ako aj nad jadrovými materiálmi vrátane ich kontroly a evidencie. Zabezpečuje posudzovanie zámerov programu využitia jadrovej energie a kvality vybraných zariadení a prístrojov jadrovej techniky a záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce z medzinárodných zmlúv týkajúce sa jadrovej bezpečnosti jadrových zariadení a nakladania s jadrovými materiálmi. |
| § 30 |
| Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky |
| (1) Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť technickej normalizácie, metrológie, kvality a posudzovania zhody. |
| (2) Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky vypracúva koncepciu štátnej politiky, vykonáva metodickú činnosť a dozerá na plnenie úloh v oblasti normalizácie, metrológie, kvality a posudzovania zhody. |
| § 31 |
| Úrad pre verejné obstarávanie |
| Úrad pre verejné obstarávanie je ústredným orgánom štátnej správy pre verejné obstarávanie a pre koncesné obstarávanie. |
| § 32 |
| Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky |
| (1) Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť priemyselného vlastníctva. |
| (2) Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky vykonáva štátnu správu v oblasti ochrany vynálezov, priemyselných vzorov, úžitkových vzorov, topografie polovodičových výrobkov, ochranných známok a označenia pôvodu výrobkov. |
| § 33 |
| Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky |
| Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre štátne hmotné rezervy a pre koordináciu a metodické usmerňovanie opatrení na riešenie stavu ropnej núdze. |
| § 34 |
| Národný bezpečnostný úrad |
| Národný bezpečnostný úrad je ústredným orgánom štátnej správy na ochranu utajovaných skutočností, šifrovú službu a elektronický podpis. |
| ŠTVRTÁ ČASŤ |
| SPOLOČNÉ USTANOVENIA |
| Úlohy ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy |
| § 35 |
| (1) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy sú právnické osoby. |
| (2) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy sa podieľajú na tvorbe jednotnej štátnej politiky v jednotlivých oblastiach, uskutočňujú túto politiku, vykonávajú v rozsahu svojej pôsobnosti štátnu správu a plnia ďalšie úlohy ustanovené v ústavných zákonoch, zákonoch a iných všeobecne záväzných právnych predpisoch. |
| (3) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy v rozsahu vymedzenej pôsobnosti zodpovedajú aj za úlohy obrany a vytváranie podmienok na realizáciu požiadaviek zabezpečovania príprav na obranu a ochranu. |
| (4) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy v rozsahu vymedzenej pôsobnosti zabezpečujú aj úlohy súvisiace s dojednávaním a vykonávaním medzinárodných zmlúv, s rozvojom medzištátnych vzťahov a medzinárodnej spolupráce vrátane úloh, ktoré pre Slovenskú republiku vyplývajú z medzinárodných zmlúv, ako aj z jej členstva v medzinárodných organizáciách. |
| § 36 |
| Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy skúmajú problematiku vo veciach, ktoré sú v ich pôsobnosti, a analyzujú dosahované výsledky. Robia opatrenia na riešenie aktuálnych otázok a spracúvajú koncepcie rozvoja zverených oblastí a riešenia základných otázok, ktoré po zverejnení a po pripomienkovom konaní predkladajú vláde. V prípadoch ustanovených zákonom alebo na základe rozhodnutia vlády sa pripomienkové konanie nemusí uskutočniť. |
| § 37 |
| Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy sa starajú o náležitú právnu úpravu vecí patriacich do ich pôsobnosti. Pripravujú návrhy zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zverejňujú ich a po prerokovaní v pripomienkovom konaní predkladajú vláde; dbajú aj o dodržiavanie zákonnosti v oblasti svojej pôsobnosti. |
| § 38 |
| (1) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy pri plnení svojich úloh úzko spolupracujú. Vymieňajú si potrebné informácie a podklady a prerokúvajú s inými ministerstvami opatrenia, ktoré sa ich dotýkajú. |
| (2) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy využívajú podnety a skúsenosti orgánov verejnej moci, ako aj podnety verejnosti. |
| (3) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy využívajú poznatky verejných inštitúcií, vedeckých inštitúcií, výskumných pracovísk a stavovských a profesijných organizácií; zapájajú ich najmä do práce na riešení otázok koncepčnej povahy a legislatívnej povahy. |
| (4) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy prerokúvajú s odborovými orgánmi a organizáciami zamestnávateľov návrhy závažných opatrení týkajúcich sa životnej úrovne, sociálnych a hospodárskych potrieb obyvateľstva. |
| § 39 |
| (1) Činnosť ministerstiev prostredníctvom ministrov a činnosť ostatných ústredných orgánov štátnej správy prostredníctvom ich štatutárnych orgánov riadi, koordinuje a kontroluje vláda. |
| (2) Vláda schvaľuje |
| a) štatúty ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy, ktoré podrobnejšie vymedzia ich úlohy a zásady ich činnosti, |
| b) limity počtov zamestnancov ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy okrem štátnych zamestnancov,3) |
| c) zahraničné cesty predsedu vlády, podpredsedov vlády, ministrov, štátnych tajomníkov a predsedov ostatných ústredných orgánov štátnej správy a vedúceho Úradu vlády Slovenskej republiky. |
| (3) Sídlom ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy je Bratislava; sídlom Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky je Banská Bystrica. |
| § 40 |
| Platové náležitosti |
| (1) Plat, funkčné príplatky, paušálne náhrady a ďalšie náležitosti členov vlády určuje vláda podľa osobitného predpisu.4) |
| (2) Platové náležitosti štátneho tajomníka a vedúceho úradu ministerstva určuje minister podľa osobitného predpisu.5) |
| (3) Platové náležitosti vedúceho Úradu vlády Slovenskej republiky určuje predseda vlády podľa osobitného predpisu.5) |
| (4) Platové náležitosti predsedov ostatných ústredných orgánov štátnej správy a riaditeľa Národného bezpečnostného úradu určuje vláda podľa osobitného predpisu.5) |
| (5) Štátnemu tajomníkovi patrí na pokrytie nevyhnutných výdavkov za služby a iných osobných výdavkov, ktoré súvisia s výkonom funkcie, paušálna nezdanená náhrada vo výške 1 000 Sk mesačne. Nárok na paušálnu náhradu vzniká prvým dňom začatia vykonávania funkcie a zaniká dňom skončenia vykonávania funkcie. |
| (6) Vedúcemu Úradu vlády Slovenskej republiky, predsedom ostatných ústredných orgánov štátnej správy a riaditeľovi Národného bezpečnostného úradu patrí na pokrytie nevyhnutných výdavkov za služby a iných osobných výdavkov, ktoré súvisia s výkonom funkcie, paušálna nezdanená náhrada vo výške 3 000 Sk mesačne. Nárok na paušálnu náhradu vzniká prvým dňom začatia vykonávania funkcie a zaniká dňom skončenia vykonávania funkcie. |
| (7) Štátny tajomník, vedúci Úradu vlády Slovenskej republiky, predsedovia ostatných ústredných orgánov štátnej správy a riaditeľ Národného bezpečnostného úradu majú počas vykonávania funkcie právo na bezplatné |
| a) používanie služobného motorového vozidla s prideleným vodičom alebo bez neho na vykonávanie funkcie alebo v súvislosti s ňou, |
| b) poskytnutie a používanie jedného služobného mobilného telefónu na zabezpečenie dosiahnuteľnosti v čase vykonávania funkcie a mimo nej. |
| (8) Limit bezplatného používania služobného mobilného telefónu podľa odseku 7 písm. b) určuje štátnemu tajomníkovi minister a vedúcemu Úradu vlády Slovenskej republiky, predsedom ostatných ústredných orgánov štátnej správy a riaditeľovi Národného bezpečnostného úradu vláda. |
| (9) Vedúci úradu ministerstva má počas vykonávania funkcie právo na poskytnutie a používanie jedného služobného mobilného telefónu na zabezpečenie dosiahnuteľnosti v čase vykonávania funkcie a mimo nej. Limit bezplatného používania služobného mobilného telefónu určuje minister. |
|
|
| PIATA ČASŤ |
| ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA |
| § 41 |
| Zrušovacie ustanovenie |
| Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 197/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 298/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 494/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 294/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 322/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 453/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 2/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 61/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 83/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 74/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1995 Z. z., zákona č. 58/1998 Z. z., zákona č. 143/1998 Z. z., zákona č. 200/1998 Z. z., zákona č. 337/1998 Z. z., zákona č. 263/1999 Z. z., zákona č. 293/1999 Z. z., zákona č. 95/2000 Z. z., zákona č. 195/2000 Z. z., zákona č. 329/2000 Z. z., zákona č. 338/2000 Z. z., zákona č. 417/2000 Z. z., zákona č. 136/2001 a zákona č. 241/2001. |
| § 42 |
| Účinnosť |
| Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2002. Ustanovenia § 5 ods. 6 a § 40 ods. 5 až 9 strácajú účinnosť 31. marca 2002. |
|
|
| Rudolf Schuster v. r. |
| Jozef Migaš v. r. |
| Mikuláš Dzurinda v. r. |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) Napríklad § 61 ods. 2 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok). |
| 2) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe. |
| 3) Zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
| 4) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. |
| 5) Zákon č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a niektorých ďalších organizáciách a orgánoch v znení neskorších predpisov. |