| 21 |
| VYHLÁŠKA |
| Ministerstva dopravy Slovenskej republiky |
| zo 17. januára 2023, |
| ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke v znení neskorších predpisov |
| Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky podľa § 136 ods. 3 písm. d) zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov ustanovuje: |
|
|
| Čl. I |
| Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke v znení vyhlášky č. 308/2019 Z. z. a vyhlášky č. 499/2019 Z. z. sa mení a dopĺňa takto: |
| 1. Poznámky pod čiarou k odkazom 2 až 4, 12, 13, 27, 34 a 36 znejú: |
| „2) Príloha XIII časť 2 oddiel F vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/535 z 31. marca 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá uplatňovania nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2144, pokiaľ ide o jednotné postupy a technické špecifikácie pre typové schvaľovanie vozidiel a systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá z hľadiska ich všeobecných konštrukčných vlastností a bezpečnosti (Ú. v. EÚ L 117, 6. 4. 2021) v platnom znení. |
| 3) Príloha XIII časť 2 oddiel H vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/535 v platnom znení. |
| 4) § 26 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení. |
| 12) Príloha XII vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/535 v platnom znení. |
| 13) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009 zo 14. januára 2009 o typovom schvaľovaní motorových vozidiel s ohľadom na ochranu chodcov a iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky, o zmene a doplnení smernice 2007/46/ES a o zrušení smerníc 2003/102/ES a 2005/66/ES (Ú. v. EÚ L 35, 4. 2. 2009) v platnom znení.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 517/2006 Z. z. o technických požiadavkách na systém čelnej ochrany motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 167/2007 Z. z. |
| 27) Príloha XIV časť 1 oddiel E vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/535 v platnom znení. |
| 34) § 24 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 30/2020 Z. z. |
| 36) Príloha II vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/535 v platnom znení.“. |
| 2. V § 5 odsek 6 znie: |
| „(6) Najväčšiu povolenú hmotnosť podľa odseku 1 písm. a) okrem dvojnápravového autobusu a podľa odseku 1 písm. b), h), j) a k) možno zvýšiť o dodatočnú hmotnosť najviac o 1 t potrebnú pre technológiu alternatívneho paliva vozidla s pohonom na alternatívne palivo; hmotnosti pripadajúce na nápravy musia zostať zachované. Najväčšiu povolenú hmotnosť podľa odseku 1 písm. a), b), h), j) a k) možno zvýšiť o dodatočnú hmotnosť najviac o 2 t potrebné na pohon vozidla s nulovými emisiami; hmotnosti pripadajúce na nápravy musia zostať zachované. Informácia o dodatočnej hmotnosti vozidla s alternatívnym palivom alebo vozidla s nulovými emisiami sa uvádza v doklade podľa § 23 ods. 1 písm. c).“. |
| 3. V poznámke pod čiarou k odkazu 40 sa slová „zákona č. 106/2018 Z. z.“ nahrádzajú slovami „neskorších predpisov“. |
| 4. V § 27 ods. 9 sa na konci pripája táto veta: „Vozidlá Policajného zboru môžu byť vybavené reflexným odrazovým označením s označením príslušnosti k Policajnému zboru.“. |
| 5. V § 28 ods. 1 sa za písmeno f) vkladá nové písmeno g), ktoré znie: |
| „g) automatizované doručovacie vozidlá,“. |
| Doterajšie písmeno g) sa označuje ako písmeno h). |
| 6. Za § 34 sa vkladá § 34a, ktorý vrátane nadpisu znie: |
| „§ 34a |
| Automatizované doručovacie vozidlo |
| (1) Automatizované doručovacie vozidlo je automatizované vozidlo, plne automatizované vozidlo alebo na diaľku ovládané vozidlo, ktoré sa pohybuje čiastočne alebo úplne samostatne a slúži na prepravu nákladu. |
| (2) Automatizované doručovacie vozidlo sa pohybuje na kolesách alebo inom podvozku, je v priamom kontakte s vozovkou a používa senzory, kamery alebo iné obdobné zariadenia na získavanie informácií o okolitom prostredí. |
| (3) Automatizované doručovacie vozidlo nemôže presahovať |
| a) celkovú dĺžku ....................................................................... 1,5 m, |
| b) celkovú šírku ........................................................................ 0,6 m, |
| c) celkovú výšku ....................................................................... 1,0 m, |
| d) najväčšiu konštrukčnú rýchlosť ............................................ 45 km · h-1. |
| (4) Automatizované doručovacie vozidlo musí byť vybavené svietidlami s obrysovými svetlami, dvoma odrazovými sklami bielej farby vpredu, dvoma odrazovými sklami červenej farby vzadu a najmenej jedným bočným odrazovým sklom oranžovej farby rovnakého typu iného ako trojuholníkového tvaru podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie č. 3. Odrazové sklá musia byť umiestnené symetricky, čo najbližšie k bočným obrysom vozíka v rovnakej výške nad rovinou cesty, ale nie nižšie ako 250 mm a nie vyššie ako 900 mm nad rovinou cesty. |
| (5) Svetlo svietidla podľa odseku 4 musí byť vpredu a vzadu viditeľné v noci bez atmosférických porúch na vzdialenosť najmenej 150 m. |
| (6) Automatizované doručovacie vozidlo musí byť vybavené trojuholníkovou bezpečnostnou zástavkou v reflexnej žltej alebo reflexnej oranžovej farbe na pružnom laminátovom prúte vo výške 1,5 m nad rovinou vozovky. |
| (7) Automatizované doručovacie vozidlo musí byť vybavené brzdovým zariadením umožňujúcim plynule odstupňovateľné ovládanie brzdného účinku. Brzdové zariadenie musí udržať stojace vozidlo v pokoji na svahu so sklonom najmenej 18 %. |
| (8) Vonkajší povrch automatizovaného doručovacieho vozidla nemôže mať špicaté alebo ostré výčnelky smerujúce von, ktoré môžu svojím tvarom, rozmermi alebo tvrdosťou spôsobiť poranenia osôb.“. |
|
|
| Čl. II |
| Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. februára 2023. |
|
|
| Andrej Doležal v. r. |