| 269 |
| NARIADENIE VLÁDY |
| Slovenskej republiky |
| z 30. septembra 2020 |
| na vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie v súvislosti s vyhlásením núdzového stavu na zabezpečenie riešenia druhej vlny koronavírusu COVID-19 |
| Vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) podľa § 7 ods. 4 a 6 a § 8 písm. b) zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 173/2015 Z. z. (ďalej len „zákon“) nariaďuje: |
|
|
| § 1 |
| Vláda nariaďuje vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie a ich financovanie v čase vyhláseného núdzového stavu.1) |
| § 2 |
| Organizácia výroby a organizácia služieb |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. b) zákona príslušným ministerstvám určeným ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona na zabezpečenie činnosti určených karanténnych zariadení alebo na zabezpečenie prednostnej výroby určených zdravotníckych pomôcok. |
| (2) Na realizáciu karanténnych opatrení určí subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona vybrané zariadenia vo svojej pôsobnosti ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona. |
| (3) Na realizáciu karanténnych opatrení určí okresný úrad v súlade s požiadavkou Ministerstva vnútra Slovenskej republiky vybrané zariadenia vo svojej územnej pôsobnosti ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona. |
| (4) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. b) zákona subjektom hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) a b) zákona na zabezpečenie podporných služieb pre prevádzku karanténnych zariadení určených podľa odsekov 2 a 3 a na podporu činností orgánov krízového riadenia, záchranných zložiek Integrovaného záchranného systému, ako aj na iné strategické účely. |
| (5) Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky zabezpečí výrobu a dodávku pitnej vody z nezávadných zdrojov subjektmi hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti do oblastí s karanténnymi opatreniami, kde nie je zabezpečená dodávka pitnej vody,2) určených príslušným regionálnym úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. |
| (6) Opatrenia podľa odsekov 1 až 5 sa vykonajú vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8, § 9 ods. 1 písm. b) zákona alebo podľa § 16 ods. 3 písm. c) zákona. |
| (7) Na zabezpečenie prednostnej výroby určených zdravotníckych pomôcok Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky určí podľa § 9 ods. 1 písm. b) zákona vybrané organizácie ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona. So subjektami hospodárskej mobilizácie podľa prvej vety uzatvorí podľa § 7 ods. 11 zákona Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky v spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky, Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky alebo Ministerstvom obrany Slovenskej republiky zmluvu v súlade s osobitným predpisom.3) Použitie a distribúciu určených zdravotníckych pomôcok koordinuje Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky. |
| (8) Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky zverejní na stránke www.korona.gov.sk |
| a) zoznam určených karanténnych zariadení na základe údajov od subjektu hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) a b) zákona, ktorý určí karanténne zariadenie ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa odsekov 2 a 3, |
| b) zoznam určených oblastí s karanténnymi opatreniami na základe údajov od regionálneho úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. |
| (9) Financovanie karanténnych zariadení sa riadi usmernením generálneho riaditeľa sekcie krízového riadenia Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. SKR-COKP1-2020/000496-006 o rozsahu a podmienkach úhrad nákladov spojených s vykonávaním karanténnych opatrení v karanténnych zariadeniach a o postupe účtovania zverejnenom na stránke www.korona.gov.sk. |
| § 3 |
| Organizácia zdravotníckeho zabezpečenia |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. g) zákona na účel |
| a) reprofilizácie lôžkového fondu Slovenskej republiky v schválených počtoch pre jednotlivých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti na infektologický profil prostredníctvom siete subjektov hospodárskej mobilizácie na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti podľa vývoja epidemiologickej situácie v príslušnom regióne, |
| b) vykonania hygienických opatrení a protiepidemických opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti. |
| (2) Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky alebo Ministerstvo obrany Slovenskej republiky určí v rozsahu svojej pôsobnosti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo podľa § 7 ods. 8 zákona a určeným poskytovateľom zdravotnej starostlivosti podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa vývoja epidemiologickej situácie v príslušnom regióne. |
| (3) Opatrenia podľa odseku 1 sa vykonajú vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8 alebo podľa § 9 ods. 1 písm. b) zákona. |
| (4) Financovanie vykonávania opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. g) zákona realizuje Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky v súlade s § 6 ods. 5 písm. d) zákona v súčinnosti s Ministerstvom financií Slovenskej republiky podľa § 10 ods. 2 aj pre subjekty hospodárskej mobilizácie, ktoré vykonávajú toto opatrenie na základe príkazu ministra obrany Slovenskej republiky alebo ministra vnútra Slovenskej republiky. |
| § 4 |
| Organizácia dopravného zabezpečenia |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. h) zákona na účel zabezpečenia |
| a) osobnej autobusovej dopravy na prepravu osôb do a z určených karanténnych zariadení alebo do oblastí s karanténnymi opatreniami podľa § 2 ods. 2 a 3, |
| b) nákladnej dopravy na zásobovanie určených karanténnych zariadení alebo do oblastí s karanténnymi opatreniami podľa § 2 ods. 2 a 3 tovarom, |
| c) nákladnej dopravy na prepravu pohotovostných zásob zo skladov Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky na určené miesto v spolupráci so záchrannými zložkami integrovaného záchranného systému, |
| d) mestskej osobnej autobusovej dopravy, prímestskej osobnej autobusovej dopravy a diaľkovej osobnej autobusovej dopravy na zabezpečenie dopravnej obslužnosti územia. |
| (2) Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky určí v rozsahu svojej pôsobnosti vybraných podnikateľov alebo iné právnické osoby ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo podľa § 7 ods. 8 zákona a určeným subjektom hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie na účel realizácie opatrení podľa odseku 1 písm. a) a c). |
| (3) Vyššie územné celky určia v rozsahu svojej zriaďovateľskej pôsobnosti vybraných podnikateľov alebo iné právnické osoby ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo podľa § 7 ods. 8 zákona a určeným subjektom hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie na účel realizácie opatrení podľa odseku 1 písm. b), c) a d) v rozsahu mestskej a prímestskej autobusovej dopravy. |
| (4) Opatrenia podľa odsekov 1 až 3 sa vykonajú vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8,§ 9 ods. 1 písm. b) zákona alebo podľa § 17 ods. 2 písm. c) zákona. |
| (5) Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky určí spôsob predkladania prepravných požiadaviek prostredníctvom orgánov krízového riadenia. |
| (6) Vyšší územný celok |
| a) v spolupráci s okresným úradom v sídle kraja kontroluje spôsob zabezpečovania dopravnej obslužnosti územia, |
| b) poskytne zmluvným dopravcom súčinnosť pri aktualizácii cestovných poriadkov prímestskej autobusovej dopravy. |
| §4a |
| Organizácia poštových služieb |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. aa) zákona na účel obmedzenia doručovania poštových zásielok. |
| (2) Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky určeným subjektom hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8 alebo podľa § 9 ods. 1 písm. b) zákona vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa odseku 1. |
| § 5 |
| Organizácia sociálneho zabezpečenia |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. m) zákona. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky |
| a) usmerňuje postupy realizácie opatrení v oblasti sociálneho zabezpečenia, |
| b) usmerňuje a koordinuje výkon pôsobnosti vyšších územných celkov a obcí pri poskytovaní sociálnych služieb v období krízovej situácie, |
| c) metodicky usmerňuje v spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky poskytovanie sociálnych služieb verejnými poskytovateľmi sociálnych služieb a neverejnými poskytovateľmi sociálnych služieb v období krízovej situácie, |
| d) zadáva úlohy a opatrenia vyšším územným celkom, obciam a ostatným poskytovateľom sociálnych služieb na zabezpečenie riešenia krízovej situácie fyzických osôb, rodiny alebo komunity poskytovaním sociálnych služieb, |
| e) zabezpečuje usmerňovanie výkonu orgánov sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a výkonu na účely plnenia úloh v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, |
| f) zabezpečuje usmerňovanie a koordinovanie zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, |
| g) poskytuje súčinnosť Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvu školstva, vedy výskumu a športu Slovenskej republiky na účel koordinovania špeciálnych výchovných zariadení. |
| (2) Vláda nariaďuje Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na účel realizácie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa odseku 1 zabezpečiť aktiváciu určených centier sústredeného sociálneho zabezpečenia. |
| (3) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky alebo vyšší územný celok určí v rozsahu svojej pôsobnosti poskytovateľov sociálnych služieb alebo subjekty sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo podľa § 7 ods. 8 zákona a určeným poskytovateľom sociálnych služieb podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie. |
| (4) Opatrenia podľa odseku 1 sa vykonajú vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8, § 9 ods. 1 písm. b) zákona alebo podľa § 17 ods. 2 písm. c) zákona. |
| (5) Sociálna poisťovňa a Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky vykoná raz mesačne alebo na vyžiadanie aktualizáciu vybraných registrov do špecifického aplikačného programu Jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie na účely vydávania príkazov na pracovnú povinnosť. |
| (6) Obce, mestá a vyššie územné celky zadávajú a aktualizujú potrebné údaje o zariadeniach sociálnych služieb vo svojej pôsobnosti do špecifického aplikačného programu Jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie. |
| (7) Okresný úrad usmerňuje a koordinuje obce a mestá pri zadávaní alebo aktualizácii potrebných údajov o zariadeniach sociálnych služieb vo svojej územnej pôsobnosti do špecifického aplikačného programu Jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie. |
| § 6 |
| Použitie štátnych hmotných rezerv |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. o) zákona podľa požiadaviek orgánov krízového riadenia podľa osobitného predpisu.4) |
| (2) Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky zabezpečí na základe požiadaviek podľa odseku 1 |
| a) uvoľnenie hmotných rezerv, |
| b) použitie pohotovostných zásob na zabezpečenie základných životných potrieb obyvateľstva a taktiež na zabezpečenie činnosti zasahujúcich záchranných zložiek integrovaného záchranného systému alebo pre potreby subjektov hospodárskej mobilizácie,5) ako aj prvkov kritickej infraštruktúry, ktoré zabezpečujú základný chod štátu a hospodárstva, |
| c) použitie mobilizačných rezerv na riešenie krízovej situácie v rámci vyhláseného núdzového stavu. |
| § 7 |
| Pracovná povinnosť |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. r) zákona podľa požiadaviek orgánov krízového riadenia a určených subjektov hospodárskej mobilizácie. |
| (2) Osoba, ktorej je doručený vydaný písomný príkaz na vykonanie pracovnej povinnosti, je povinná si ho prevziať od osoby poverenej doručením písomného príkazu, inak je okresný úrad oprávnený uložiť pokutu podľa § 32 ods. 2 zákona. |
| (3) Pri vydávaní príkazu na vykonanie pracovnej povinnosti okresný úrad spolupracuje s príslušným subjektom hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého sa príkaz vydáva. |
| § 8 |
| Vecné plnenie |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. t) zákona podľa požiadaviek orgánov krízového riadenia, určených subjektov hospodárskej mobilizácie a pre potreby doplnenia vecných prostriedkov a poskytnutia ubytovania ozbrojeným silám a záchranným zložkám integrovaného záchranného systému, ktoré budú zasahovať v ohrozenom území na účel zmiernenia následkov krízovej situácie alebo na zabezpečenie karantény chorých fyzických osôb. |
| (2) Ten, komu je doručený vydaný písomný príkaz podľa odseku 1, je povinný si ho prevziať od osoby poverenej doručením písomného príkazu, inak je okresný úrad oprávnený uložiť pokutu podľa § 32 ods. 2 zákona. |
| (3) Pri vydávaní príkazu na vecné plnenie spolupracuje okresný úrad s príslušným subjektom hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého sa príkaz vydáva. |
| § 9 |
| Poskytnutie vysielacieho času potrebného na informovanie verejnosti o krízovej situácii a o opatreniach potrebných na riešenie krízovej situácie ministerstvu tak, aby bola informácia dostupná všetkým osobám vrátane osôb odkázaných na posunkovú reč |
| Vláda nariaďuje vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. v) zákona subjektu hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. f) zákona na účel informovania verejnosti o nariadených opatreniach hospodárskej mobilizácie podľa tohto nariadenia. Informácie verejnosti budú poskytovať zástupcovia príslušných ministerstiev alebo iných subjektov hospodárskej mobilizácie, poverené vykonaním opatrení hospodárskej mobilizácie podľa tohto nariadenia. |
| § 10 |
| Financovanie opatrení hospodárskej mobilizácie |
| (1) Výdavky na opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 9 sú hradené z rezervy štátneho rozpočtu. |
| (2) Finančné prostriedky poskytne Ministerstvo financií Slovenskej republiky na základe písomnej žiadosti subjektu hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona, ktorý je správcom alebo účastníkom rozpočtovej kapitoly medzirezortného rozpočtového programu 06H podľa osobitného predpisu.6) |
| (3) Finančné prostriedky poskytuje na základe písomnej žiadosti |
| a) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky okresnému úradu, |
| b) Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky Rozhlasu a televízii Slovenska, |
| c) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky Sociálnej poisťovni, |
| d) Ministerstvo financií Slovenskej republiky Správe štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky. |
| (4) Subjekt hospodárskej mobilizácie určený rozhodnutím alebo písomným príkazom na vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 9 pre iný subjekt hospodárskej mobilizácie si uplatňuje finančné prostriedky u tohto subjektu. |
| (5) Výdavky obcí a vyšších územných celkov spojené s vykonaním opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 9 a výdavky podľa odseku 4 uplatnené subjektom hospodárskej mobilizácie určeným rozhodnutím alebo písomným príkazom predsedu vyššieho územného celku uhrádza subjekt hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého boli úlohy vykonané, inak sú uhrádzané formou dotácií podľa osobitného predpisu.7) |
| § 11 |
| Spoločné ustanovenia |
| (1) Subjekt hospodárskej mobilizácie vykonávajúci opatrenie hospodárskej mobilizácie môže požiadať príslušný okresný úrad o doplnenie ľudských zdrojov alebo vecných prostriedkov podľa § 19 ods. 1 písm. c) zákona, ak je na základe vydaného písomného príkazu na vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie personálne zabezpečenie jeho výkonu alebo vecné prostriedky určené na jeho výkon nepostačujúce; požiadať môže v elektronickej podobe prostredníctvom špecifického aplikačného programu Jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie alebo v listinnej podobe. |
| (2) Zamestnanec určeného subjektu hospodárskej mobilizácie je povinný podľa § 19 ods. 2 zákona zotrvať v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnoprávnom vzťahu, ak jeho zamestnávateľ vykonáva opatrenie hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 9 a jeho pracovné miesto v organizačnej štruktúre subjektu je potrebné na zabezpečenie vykonania opatrenia hospodárskej mobilizácie. Takémuto zamestnancovi sa nevydáva príkaz na pracovnú povinnosť, ale vzťahuje sa na neho pokuta podľa § 32 ods. 2 zákona. |
| (3) Na subjekt hospodárskej mobilizácie vykonávajúci opatrenie hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 9 sa nevzťahuje vecné plnenie na poskytnutie vecných prostriedkov podľa § 19 ods. 2 zákona, ktoré potrebuje na zabezpečenie jeho vykonania. Takémuto subjektu hospodárskej mobilizácie sa nevydáva príkaz na vecné plnenie pre vecné prostriedky, ktoré potrebuje na zabezpečenie vykonania nariadeného opatrenia hospodárskej mobilizácie. |
| (4) Písomný príkaz vydaný podľa § 2 až 9 sa zasiela v elektronickej podobe alebo je doručený v listinnej podobe. |
|
|
| § 12 |
| Účinnosť |
| Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia. |
|
|
| Igor Matovič v. r. |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) Čl. 5 ods. 1 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení ústavného zákona č. 181/2006 Z. z. |
| 2) Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 220/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zásobovaní vodou na obdobie krízovej situácie. |
| 3) § 1 ods. 2 písm. a) a ab) zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. |
| 4) Zákon č. 372/2012 Z. z. o štátnych hmotných rezervách a o doplnení zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. |
| 5) § 19 ods. 8 zákona č. 372/2012 Z. z. |
| 6) § 10 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. |
| 7) § 11 ods. 2 zákona č. 387/2002 Z. z. |