| 177 |
| VYHLÁŠKA |
| Ministerstva financií, Ministerstva výstavby a hlavného arbitra Československej socialistickej republiky |
| zo 14. novembra 1960 |
| o hmotnej zainteresovanosti pri vypracovaní typových podkladov |
| Ministerstvo financií podľa § 11 ods. 1 a 4 zákona č. 83/1958 Zb. o úprave finančného plánovania a finančného hospodárenia národných podnikov a ostatných hospodárskych organizácií štátneho socialistického sektora a podľa § 20 ods. 1 písm. a) zákona č. 8/1959 Zb., ktorým sa ustanovujú základné pravidlá o štátnom rozpočte a o hospodárení s rozpočtovými prostriedkami, Ministerstvo výstavby podľa § 2 ods. 3 vládneho nariadenia č. 1/1956 Zb. v znení vládneho nariadenia č. 52/1960 Zb. o zrušení Štátneho výboru pre výstavbu a hlavný arbiter Československej socialistickej republiky podľa § 190 zákona č. 69/1958 Zb. o hospodárskych vzťahoch medzi socialistickými organizáciami, ustanovujú: |
|
|
| Prvá časť |
| ÚVODNÉ USTANOVENIA |
| § 1 |
| Účel úpravy |
| Široko rozvinutá a dôsledná typizácia je významnou pokrokovou cestou na zvýšenie ekonomickej efektívnosti investícií a na spriemyselnenie stavebníctva s cieľom skrátiť lehoty a zhospodárniť prípravu a uskutočňovanie výstavby; na dosiahnutie takejto typizácie treba hmotne zainteresovať organizácie, ktoré sa zúčastňujú na vypracovaní typových podkladov. |
| § 2 |
| Predmet a rozsah úpravy |
| (1) Táto vyhláška upravuje uzavieranie hospodárskych zmlúv o prácach na typových podkladoch*) medzi štátnymi organizáciami a určuje zásady pre priznávanie odmien dodávateľom týchto podkladov, ako aj ich poddodávateľom, prípadne špeciálnym organizáciám, ktorých spoluúčasť pri spracovaní typových podkladov vyplýva z ich pôsobnosti (ďalej len „špeciálne organizácie“), a zásady pre použitie týchto odmien. |
| (2) Táto vyhláška sa vzťahuje len na celoštátne a oblastné základné a úplné typové podklady a ich varianty, ktoré majú všetky predpísané náležitosti a ak sú vypracované, prejednané, schválené a vyhlásené podľa platných predpisov.**) Ďalej sa vzťahuje na vzorové projekty***), ak majú rovnaké náležitosti ako typové podklady a ak sú tiež rovnakým spôsobom prejednané, schválené a vyhlásené. |
| (3) O odmenách za zlepšenie platných typových podkladov platia osobitné predpisy.*) |
| Druhá časť |
| ZMLUVNÉ ZABEZPEČENIE |
| § 3 |
| Zmluvné vzťahy |
| (1) Práce na typových podkladoch sa zabezpečujú hospodárskou zmluvou.**) |
| (2) Návrh zmluvy odovzdáva odberateľ dodávateľovi typovéhopodkladu. |
| (3) Odberateľom pri celoštátnych typových podkladoch je ústredný orgán, pri oblastných typových podkladoch a oblastných variantoch krajský národný výbor. |
| (4) Dodávateľom typového podkladu (vzorového projektu) je štátna organizácia, oprávnená podľa príslušných predpisov***) vypracúvať typové podklady (ďalej len „dodávateľ“). |
| § 4 |
| Obsah zmluvy |
| V návrhu zmluvy odberateľ uvedie svoje požiadavky a podmienky, najmä čas plnenia, údaje o výške odplaty a údaje o tom, či sa má vypracovať základný, úplný typový podklad alebo vzorový projekt. |
| § 5 |
| Podklad pre uzavieranie zmluvy |
| Podkladom pre uzavieranie zmluvy o vypracovanie: |
| a) základného typového podkladu je schválená typizačná úloha, |
| b) úplného typového podkladu je schválený základný typový podklad, príp. schválená typizačná úloha, ak bude typový podklad vypracovaný v jednej fáze,†) |
| c) vzorového projektu je schválená dokumentácia rovnocenná typizačnej úlohe. |
| Tretia časť |
| ODMENY A ICH POUŽITIE |
| A. Odmeňovanie |
| § 6 |
| Nárok na odmeny |
| (1) Dodávateľ základného typového podkladu má nárok na odmenu, ak sa proti schválenej typizačnej úlohe alebo typovému podkladu doteraz platnému: |
| a) znížili investičné náklady, alebo |
| b) zlepšili ďalšie kvalitatívne technicko-hospodárske ukazovatele, ako napr. znížili vlastné náklady budúcej ročnej výroby (prevádzky), znížila prácnosť, znížila spotreba deficitných stavebných materiálov, znížila váha stavebných konštrukcií. |
| Ak dosiahne dodávateľ zlepšenie ukazovateľov podľa písm. a) aj podľa písm. b), má nárok na obidve odmeny. |
| (2) Dodávateľ úplného typového podkladu má nárok na odmenu, ak sa proti schválenému základnému typovému podkladu, príp. schválenej typizačnej úlohe (ak je typový podklad vypracovaný v jednej fáze): |
| a) znížili investičné náklady, alebo |
| b) zlepšili ďalšie kvalitatívne technicko-hospodárske ukazovatele, ako napr. znížili vlastné náklady budúcej ročnej výroby (prevádzky), znížila prácnosť, znížila spotreba deficitných stavebných materiálov, znížila váha stavebných konštrukcií. |
| Ak dosiahne dodávateľ zlepšenie ukazovateľov podľa písm. a) aj podľa písm. b), má nárok na obidve odmeny. |
| (3) Dodávateľ má nárok na odmenu aj vtedy, ak bol zlepšený aspoň jeden z ukazovateľov (odsek 1 a 2) pri zachovaní ostatných ukazovateľov, alebo ak nebol zlepšený niektorý z ukazovateľov (odsek 1 a 2), avšak ak bola preukázaná celková vyššia efektívnosť typového podkladu. |
| (4) Poddodávatelia a špeciálne organizácie uvedené v § 2 ods. 1 majú proti dodávateľovi nárok na časť jeho odmeny, a to v rozsahu ich podielu na zlepšení pri vypracovaní typového podkladu, ak nimi navrhnuté zlepšenie sa prijalo. |
| (5) O schválen톆) typového podkladu musí kompetentný orgán rozhodnúť do štyridsať dní po jeho predložení na schválenie. |
| (6) O nároku dodávateľa na odmenu a o nároku poddodávateľov a špeciálnych organizácií na podiel na tejto odmene musí schvaľujúci orgán rozhodnúť do štrnásť dní po schválení typového podkladu; odmena a podiely na odmene musia sa poukázať do sedem dní po tomto rozhodnutí. |
| § 7 |
| Základ pre výpočet odmeny pri základnom typovom podklade |
| (1) Odmena podľa § 6 ods. 1 písm. a) sa vypočítava z úspory, ktorou je rozdiel medzi odbytovou cenou v typovom podklade doteraz platnom a limitom odbytovej ceny v dodanom základnom typovom podklade; ak nie je typový podklad, vypočíta sa úspora z rozdielu medzi orientačným nákladom v typizačnej úlohe a uvedeným limitom. Základ pre výpočet odmeny je najviac 10 % z dosiahnutých úspor. |
| (2) Odmena podľa § 6 ods. 1 písm. b) sa vypočítava z úspory, ktorou je rozdiel medzi nákladmi v dodanom základnom typovom podklade a medzi nákladmi v doteraz platnom typovom podklade; ak nie je typový podklad, vypočíta sa úspora z rozdielu medzi nákladmi v základnom typovom podklade a orientačnými nákladmi typizačnej úlohy. Základ pre výpočet odmeny je najviac 10 % z dosiahnutých úspor. Ak nemožno takto úsporu vypočítať (ak nemožno vyčísliť zlepšenie ukazovateľov), je odmena najviac 15 % z ceny za vyhotovenie základného typového podkladu. |
| (3) Pred vypočítaním odmeny treba vypočítanú úsporu upraviť tak, aby sa z nej vylúčili všetky zlepšenia, o ktoré sa nezaslúžil dodávateľ, poddodávateľ alebo špeciálna organizácia. |
| § 8 |
| Základ pre výpočet odmeny pri úplnom typovom podklade |
| (1) Odmena podľa § 6 ods. 2 písm. a) sa vypočítava z úspory, ktorou je rozdiel medzi limitom odbytovej ceny v základnom typovom podklade a zníženou pevnou odbytovou cenou v úplnom typovom podklade. Základ pre výpočet odmeny je najviac 25 % dosiahnutých úspor. |
| (2) Odmena podľa § 6 ods. 2 písm. b) sa vypočítava z úspory, ktorou je rozdiel medzi nákladmi uvedenými v základnom typovom podklade a v úplnom typovom podklade. Základ pre výpočet odmeny je najviac 25 % z dosiahnutých úspor; ak nemožno vyčísliť zlepšenie ukazovateľov, je odmena najviac 15 % z ceny za zhotovenie úplného typového podkladu. |
| (3) Odmena za dodaný úplný typový podklad vypracovaný len na základe schválenej typizačnej úlohy sa vypočítava z úspory, ktorou je rozdiel medzi orientačným nákladom vo schválenej typizačnej úlohe a pevnou odbytovou cenou vo vypracovanom úplnom typovom podklade. Základ pre výpočet odmeny je najviac 10 % z dosiahnutých úspor; ak nemožno zlepšenie ukazovateľov vyčísliť, je odmena najviac 15 % z ceny za zhotovenie úplného typového podkladu. |
| (4) Pred vypočítaním odmeny treba vypočítanú úsporu upraviť tak, aby sa z nej vylúčili všetky zlepšenia, o ktoré sa nezaslúžil dodávateľ, poddodávateľ alebo špeciálna organizácia. |
| § 9 |
| Odmena |
| (1) Odmena sa vypočíta zo základu (§§ 7 a 8) násobeného celkovým schváleným počtom využitia typového podkladu a zlomkom určeným podľa odseku 2. |
| (2) Zlomok za využitie typového podkladu v počte nepresahujúcom 50 využití je 1/10. Pri väčšom počte využití ako 50 menovateľ zlomku sa zvyšuje najmenej o 5/10 za každých ďalších 10 využití typového podkladu. |
| (3) Schvaľujúci orgán môže určiť so súhlasom Ministerstva výstavby a Ministerstva financií iné zlomky s prihliadnutím na spoločenský prínos typového podkladu podľa osobitných podmienok jednotlivých odvetví. |
| (4) Pri typizačných prácach malého objemu pre hromadné využitie vo výrobe môže schvaľujúci orgán odmenu zvýšiť, ak dá na to súhlas Ministerstvo výstavby a Ministerstvo financií. |
| § 10 |
| Obmedzenie výšky odmien |
| Úhrn odmien nesmie prevýšiť cenu fakturovanú dodávateľom za dodanie typového podkladu; toto obmedzenie neplatí o odmenách za práce uvedené v § 9 ods. 4. |
| § 11 |
| Výška podielov na odmenách |
| Poddodávatelia a špeciálne organizácie majú nárok na podiel vo výške primeranej zlepšeniu, ktoré navrhli a ktoré spracovateľ prijal; primeranosť podielu posúdi orgán rozhodujúci o nároku na podiel. |
| § 12 |
| Zdroje úhrad |
| (1) Osobitné predpisy*) upravujú, z akých zdrojov uhradí odberateľ dodávateľovi faktúru za dodaný typový podklad alebo vzorový projekt. |
| (2) Odmenu poskytuje odberateľ z pol. 28 „Rôzne finančné náklady“ položkovej skladby výdavkov. |
| § 13 |
| Konanie o odmenách |
| (1) Odmenu dodávateľa a podiel na odmene určí orgán kompetentný schvaľovať**) typový podklad***) s prihliadnutím na zníženie nákladov a dosiahnutej vyššej efektívnosti. |
| (2) Či sa splnili podmienky pre priznanie nároku na odmenu (podielu na nej), musí sa vyznačiť v zápisnici o prevzatí typového podkladu. |
| B. Použitie odmien a podielov |
| § 14 |
| Dodávateľ po výplate podielov poddodávateľom a špeciálnym organizáciám použije odmenu v prospech svojich zamestnancov podľa ustanovení §§ 15 a 16. |
| § 15 |
| (1) Dodávateľ použije 20 % odmeny na výplatu prémií a odmien podľa platných predpisov svojim zamestnancom. Štátny ústav pre projektovanie a krajský projektový ústav použije na tento účel 25 % odmeny. |
| (2) Sumu vypočítanú podľa ods. 1 prevádza dodávateľ, |
| a) ak je hospodárskou organizáciou s prémiovým fondom, do tohto fondu, |
| b) ak je hospodárskou organizáciou bez prémiového fondu, do fondu odmien osobitne na tento účel zriadeného. Fond je vedený na osobitnom účte u Štátnej banky československej. Odmeny zúčtované z tohto fondu sú súčasťou mzdového fondu; o tieto zúčtované odmeny môže sa prekročiť mzdový fond organizácie, |
| c) ak je osobitnou rozpočtovou organizáciou, do fondu odmien osobitne zriadeného na tento účel. Odmeny zúčtované z tohto fondu sú súčasťou mzdového fondu; o tieto zúčtované odmeny smie sa prekročiť mzdový fond organizácie, |
| d) ak je rozpočtovou organizáciou, do príjmu rozpočtu. Výplata odmien a prémií pracovníkom sa vykoná zo mzdového fondu, ktorý možno až do výšky prevedenej sumy prekročiť; toto ustanovenie neplatí pre rozpočtové organizácie, na zamestnancov ktorých sa vzťahujú predpisy o poskytovaní jednorazových mimoriadnych odmien v štátnej správe.*) |
| (3) Úhrn súm prevádzaných podľa odseku 2 nesmie v jednom kalendárnom roku prekročiť 1 % mzdového fondu pracovníkov dodávateľa, plánovaného na príslušný rok; u štátnych a krajských projektových ústavov však 4 % uvedeného mzdového fondu výrobných pracovníkov. Ak sa vytvárajú u dodávateľa zdroje pre odmeňovanie pracovníkov podľa predpisov o hmotnej zainteresovanosti v investičnej výstavbe, nesmie úhrn prevádzaných súm podľa predpisov o hmotnej zainteresovanosti v investičnej výstavbe a podľa tejto vyhlášky prekročiť o 1,5 % a u štátnych a krajských projektových ústavov 6 % uvedeného mzdového fondu; u špeciálnych typizačných ústavov, u ktorých objem typizačných prác je nad 80% kapacity ústavu, nesmie prekročiť 10 % mzdového fondu výrobných pracovníkov. |
| (4) Sumy odmien na prémie a odmeny pracovníkom, ktoré sa do konca kalendárneho roka nevyčerpali, prevádzajú sa do budúcich rokov. |
| § 16 |
| Zvyšujúcu časť odmien, ktorá sa nesmie použiť na výplatu prémií a odmien zamestnancov, prevedie dodávateľ do podnikového fondu pracujúcich (pobádacieho fondu). Ak nie je u dodávateľa zriadený takýto fond, rozhodne sa pri ročnom komplexnom rozbore o použití tejto časti odmeny, a to podľa zásad o používaní prostriedkov podnikových fondov pracujúcich. |
| § 17 |
| O používaní podielov, ktoré sa vyplatili poddodávateľom a špeciálnym organizáciám, platia obdobne ustanovenia §§ 14 až 16. |
|
|
| Štvrtá časť |
| ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA |
| § 18 |
| Povoľovanie výnimiek |
| Ministerstvo výstavby spolu s Ministerstvom financií môžu povoliť výnimky z ustanovení tretej časti tejto vyhlášky. |
| § 19 |
| Účinnosť |
| Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januárom 1961 a vzťahuje sa na typové podklady, ktoré podľa zmluvy sa majú dodať po tomto dni. |
|
|
| Námestník ministra financií: |
| Řehák v. r. |
| Námestník ministra výstavby: |
| Toman v. r. |
| Námestník hlavného arbitra ČSSR: |
| Brandejs v. r. |
| Poznámky pod čiarou |
| *) Typový podklad je projektová a rozpočtová dokumentácia technického diela miestne neurčeného alebo jeho časti, prvkov konštrukcií pre hromadne opakovanú výstavbu, ktorá je spracovaná podľa smerníc Štátneho výboru pre výstavbu z 11. apríla 1959 o typovom projektovaní, schválená ústredným orgánom a vyhlásená v prehľade platných typových podkladov; spracúva sa spravidla v dvoch fázach (základný typový podklad: s limitom odbytovej ceny a ako úplný typový podklad: s pevnou odbytovou cenou). |
| **) Smernice Štátneho výboru pre výstavbu z 11. apríla 1959 o typovom projektovaní (knižnica SVV č. 62) - ďalej len „Smernice"; ČSN 730006 Smernice o rozmerovej unifikácii. |
| ***) Vzorový projekt je projektová a rozpočtová dokumentácia objektu alebo stavby miestne neurčenej, spracovaná so zámerom niekoľkorakého opakovania vo výstavbe, je spracovaná podľa zásad typizácie a dodržania rozmerovej unifikácie s maximálnym uplatnením priemyselne vyrábaných dielov a normalizovaných konštrukcií, je schválená ústredným orgánom a zverejnená v prehľade platných typových podkladov. |
| *) Zákon č. 34/1957 Zb. o vynálezoch, objavoch a zlepšovacích návrhoch a jeho vykonávacie predpisy. |
| **) §§ 152 a ďalšie zákona č. 69/1958 Zb. o hospodárskych vzťahoch medzi socialistickými organizáciami. |
| ***) Bod 79 Smerníc. |
| †) Bod 18 Smerníc. ČSN 730006 Smernice o rozmerovej unifikácii. |
| ††) Čl. VII. Smerníc: ČSN 730006 Smernice o rozmerovej unifikácii. |
| *) Čl. 4 ods. 2 písm. d) časti B smerníc Ministerstva financií č. 117/35.000/60, uverejnených vo Vestníku Ministerstva financií č. 13-14/60. |
| **) Čl. VII. Smerníc. |
| ***) Pri určení výšky percenta podľa §§ 7 a 8 a pri určení zvýšenia menovateľa podľa § 9 ods. 2 prihliada schvaľujúci orgán na to, aby dodávateľ bol zainteresovaný na obstaraní typového podkladu za najnižšie náklady. |
| *) Vládne uznesenie č. 711/1959. |