| 107 |
| ZÁKON |
| z 12. júla 1960 |
| o rokovacom a pracovnom poriadku Národného zhromaždenia |
| Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto zákone: |
|
|
| Časť I |
| Úvodné ustanovenia |
| § 1 |
| Národné zhromaždenie je najvyšším orgánom štátnej moci a jediným celoštátnym zákonodarným sborom v Československej socialistickej republike. Rokuje a uznáša sa o základných otázkach vnútornej a zahraničnej politiky štátu, pričom všetkou svojou činnosťou i prácou svojich orgánov a poslancov Národného zhromaždenia aktívne pôsobí, aby sa plnili úlohy socialistického štátu (článok 39 ods. 1 a čl. 40 ústavy). |
| § 2 |
| (1) Rokovací a pracovný poriadok Národného zhromaždenia upravuje zásady jeho práce. Podrobnejšie sa v ňom upravujú práva a povinnosti poslancov i orgánov Národného zhromaždenia a styky Národného zhromaždenia navonok, najmä s vládou a ústrednými orgánmi. |
| (2) Svoje vnútorné pomery a ďalšie pravidlá rokovania Národné zhromaždenie upravuje v rámci tohto rokovacieho a pracovného poriadku vlastným uznesením. |
| Časť II |
| § 3 |
| Zasadanie Národného zhromaždenia |
| (1) Zasadanie Národného zhromaždenia zvoláva prezident republiky najmenej dvakrát do roka. Zasadanie sa musí zvolať, ak o to žiada aspoň tretina poslancov. |
| (2) Prezident republiky vyhlasuje zasadanie za skončené. |
| Časť III |
| Ustavujúca schôdzka Národného zhromaždenia |
| § 4 |
| Predsedníctvo Národného zhromaždenia zvoláva novozvolené Národné zhromaždenie na ustavujúcu schôdzku najneskoršie do 4 týždňov odo dňa volieb. |
| § 5 |
| (1) Než bude zvolené nové Predsedníctvo Národného zhromaždenia, vedie ustavujúcu schôdzku predseda alebo člen doterajšieho Predsedníctva Národného zhromaždenia. |
| (2) Predsedajúci prijme sľub poslancov a dá vykonať voľbu predsedníctva. |
| § 6 |
| Len čo sa zvolí nové predsedníctvo, ujme sa novozvolený predseda vedenia schôdzky a dá vykonať voľbu overovateľov a voľbu Mandátového výboru. |
| § 7 |
| Predseda predošlého Národného zhromaždenia alebo niektorý z členov jeho predsedníctva podá potom zprávu o činnosti predsedníctva za čas od skončenia posledného zasadania Národného zhromaždenia. |
| Schôdzky Národného zhromaždenia |
| § 8 |
| 1. Národné zhromaždenie na svojich schôdzkach najmä: |
| 1. volí prezidenta republiky; |
| 2. prerokúva návrhy zákonov, ktoré vychádzajú od poslancov Národného zhromaždenia, jeho výborov, jeho predsedníctva, prezidenta republiky, vlády a Slovenskej národnej rady; |
| 3. prerokúva dlhodobé plány rozvoja národného hospodárstva republiky a zprávy vlády o plnení ročných plánov; |
| 4. prerokúva zprávy vlády o činnosti národných výborov, zprávy o sledovaní a kontrole vykonávania ústavy a iných zákonov; |
| 5. prerokúva štátny rozpočet a štátny záverečný účet; |
| 6. prerokúva politické medzinárodné zmluvy, hospodárske zmluvy všeobecnej povahy a zmluvy, na vykonanie ktorých je potrebný zákon; |
| 7. prerokúva programové vyhlásenie, ktoré vláda predkladá Národnému zhromaždeniu po svojom vymenovaní; |
| 8. prerokúva zprávy a podnety prezidenta republiky; |
| 9. prerokúva návrhy, vyhlásenia a zprávy vlády; |
| 10. prerokúva návrhy, podnety a zprávy predsedníctva, predsedu a výborov Národného zhromaždenia; |
| 11. prerokúva návrhy, podnety a dotazy poslancov; |
| 12. rokuje o zprávach Najvyššieho súdu a generálneho prokurátora o stave socialistickej zákonnosti; |
| 13. bdie nad zachovávaním ústavy. Môže zrušiť zákon Slovenskej národnej rady, nariadenie alebo uznesenie vlády a všeobecne záväzné nariadenia krajských národných výborov, ak odporujú ústave alebo inému zákonu (čl. 41 odsek 2 ústavy); |
| 14. volí a odvoláva orgány Národného zhromaždenia; |
| 15. volí Najvyšší súd a môže odvolať jeho členov. |
| § 9 |
| Národné zhromaždenie určuje na návrh svojho predsedníctva program rokovania a spôsob prerokúvania jednotlivých bodov programu. |
| § 10 |
| (1) Rečníci sa hlásia o slovo u predsedajúceho, pokiaľ nie je uznesený koniec rozpravy alebo pokiaľ neudelí záverečné slovo zpravodajcovi. |
| (2) Rečníkom sa udeľuje slovo spravidla v poradí ich prihlášok. |
| (3) Každý rečník má právo hovoriť vo svojej materinskej reči. |
| § 11 |
| Poslanca, ktorý sa odchyľuje od prerokúvanej veci alebo porušuje pravidlá alebo vážnosť rokovania Národného zhromaždenia, volá predsedajúci k poriadku. |
| § 12 |
| (1) Národné zhromaždenie je schopné sa uznášať, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých poslancov. Na platnosť uznesenia je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov. |
| (2) Na prijatie alebo zmenu ústavy, na uznesenie o vypovedaní vojny, na zmenu štátnych hraníc, ako i na zvolenie prezidenta republiky je potrebný súhlas troch pätín všetkých poslancov. |
| § 13 |
| Hlasuje sa zdvihnutím ruky. Predseda dá spočítať hlasy, ak sú pochybnosti o výsledku hlasovania. |
| § 14 |
| (1) Poslanci môžu navrhnúť zmenu spôsobu a poradie hlasovania. |
| (2) O týchto návrhoch Národné zhromaždenie rozhodne prostým hlasovaním bez rozpravy. |
| (3) Ak sa takto nerozhodlo o poradí hlasovania, určí ho predseda. |
| § 15 |
| Po určení spôsobu a poradia hlasovania hlasuje sa o vlastnom predmete rokovania, pričom sa najprv hlasuje o pozmeňovacích a doplňovacích návrhoch. |
| § 16 |
| (1) Schôdzky Národného zhromaždenia sú zásadne verejné. |
| (2) Národné zhromaždenie sa môže prostým hlasovaním bez rozpravy uzniesť, že schôdzka je neverejná. |
| § 17 |
| Zákony vyhlasuje Predsedníctvo Národného zhromaždenia do 14 dní po ich schválení touto vetou: „Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto zákone.“ |
| § 18 |
| Uznesenie Národného zhromaždenia podpisujú predseda a overovateľ. |
| § 19 |
| (1) O každej schôdzke Národného zhromaždenia sa vyhotovuje zápisnica, v ktorej je potrebné uviesť najmä, kto schôdzku viedol, koľko bolo prítomných poslancov, aké boli podané návrhy, ktorí rečníci sa zúčastnili rozpravy a aký bol výsledok hlasovania. Zápisnicu overuje predseda a overovateľ. |
| (2) O každej schôdzke sa vyhotovuje aj doslovná zápisnica. |
| Časť IV |
| Predsedníctvo Národného zhromaždenia |
| § 20 |
| (1) Národné zhromaždenie volí zo svojho stredu predsedníctvo o 30 členoch. Predsedníctvo sa skladá z predsedu Národného zhromaždenia, z podpredsedov, predsedov stálych výborov a z ďalších členov predsedníctva. |
| (2) Predsedníctvo sa volí na dobu celého volebného obdobia Národného zhromaždenia. Zotrváva vo svojej funkcii i po uplynutí volebného obdobia, dokiaľ si novozvolené Národné zhromaždenie nezvolí svoje predsedníctvo. |
| (3) Predsedníctvo Národného zhromaždenia je za svoju činnosť zodpovedné Národnému zhromaždeniu, ktoré ho i jeho jednotlivých členov môže kedykoľvek odvolať. |
| (4) Predsedníctvo Národného zhromaždenia sa uznáša nadpolovičnou väčšinou všetkých svojich členov. |
| § 21 |
| Predsedníctvo Národného zhromaždenia sa schádza na svoje schôdzky podľa potreby, najmenej raz za mesiac, aby účinne plánovalo a riadilo prácu Národného zhromaždenia a jeho orgánov. |
| Pritom musí dbať, aby práca Národného zhromaždenia, najmä jeho výborov, bola koordinovaná a plne sa rozvíjala tak, aby umožňovala využiť iniciatívu poslancov v duchu ústavy, aby viedla k prehlbovaniu a upevňovaniu našej socialistickej demokracie, aby sa celá činnosť Národného zhromaždenia a jeho orgánov stala zárukou dodržiavania našej socialistickej zákonnosti a pôsobila na aktívne plnenie úloh socialistického štátu. Poslancom Národného zhromaždenia poskytuje všestranné informácie, najmä o dôležitých uzneseniach strany a vlády a o prácach Národného zhromaždenia a jeho výborov, aby umožnilo ich úspešnú prácu v Národnom zhromaždení, v obvodoch a krajoch. |
| § 22 |
| Predsedníctvo Národného zhromaždenia najmä: |
| 1. vykonáva pôsobnosť podľa článku 60 ústavy; |
| 2. uznáša sa na pracovnom pláne orgánov Národného zhromaždenia zostavenom najmä na základe návrhov výborov a rady poslancov a usmerňuje a riadi tak činnosť Národného zhromaždenia a jeho orgánov; |
| 3. prerokúva a riadi medzinárodné styky Národného zhromaždenia; |
| 4. skúma účelnosť návrhov zákonov podaných poslancami, výbormi Národného zhromaždenia a Slovenskou národnou radou. Ak návrh zamietne, navrhovatelia môžu žiadať, aby návrh sa dal na program rokovania najbližšej schôdzky Národného zhromaždenia, ktorá o takejto žiadosti rozhodne prostým hlasovaním bez rozpravy; |
| 5. prikazuje návrhy zákonov príslušným výborom; |
| 6. podáva záväzný výklad rokovacieho a pracovného poriadku; |
| 7. určuje, kedy sa Národné zhromaždenie zíde na schôdzku a navrhuje mu program schôdzky; |
| 8. určuje, v akom poradí podpredsedovia zastupujú predsedu; |
| 9. uznáša sa na návrhu rozpočtu Národného zhromaždenia; |
| 10. volí svojich overovateľov; |
| 11. pomáha výmenou skúseností a poskytovaním potrebných informácií v rozvíjaní činnosti krajských združení poslancov Národného zhromaždenia i práce poslancov Národného zhromaždenia v obvodoch, najmä z hľadiska ich prípravy pre činnosť v Národnom zhromaždení a jeho orgánoch; |
| 12. uznáša sa o organizácii Kancelárie Národného zhromaždenia, ako aj o jej pracovnom poriadku; |
| 13. prerokúva podnety, návrhy, sťažnosti a pod. a pokiaľ ich neprerokuje samo, rozhodne o spôsobe ich vybavenia; |
| 14. deleguje na schôdzky výborov k jednotlivým otázkam poslancov, ktorí nie sú členmi výboru; |
| 15. rozhoduje o žiadostiach poslancov o dovolenky. |
| § 23 |
| Predseda Národného zhromaždenia |
| Predseda Národného zhromaždenia najmä: |
| 1. vedie schôdzky Národného zhromaždenia, schôdzky Predsedníctva Národného zhromaždenia a rady poslancov; |
| 2. zastupuje Národné zhromaždenie navonok; |
| 3. podpisuje zákony a opatrenia Predsedníctva Národného zhromaždenia; |
| 4. podáva Národnému zhromaždeniu zprávy o činnosti predsedníctva podľa čl. 60 ods. 2 ústavy. |
| § 24 |
| Overovatelia |
| Overovatelia overujú správnosť a úplnosť uznesení Národného zhromaždenia a zápisníc o schôdzkach Národného zhromaždenia a jeho orgánov a pomáhajú pri zisťovaní výsledkov hlasovania. |
| Výbory |
| § 25 |
| (1) Národné zhromaždenie zriaďuje pre hlavné úseky štátnej a poločenskej činnosti ako svoje pracovné a iniciatívne orgány stále výbory. |
| (2) Národné zhromaždenie zriaďuje stále výbory: mandátový, ústavnoprávny, pre plán a rozpočet, priemyselný, pôdohospodársky, zahraničný, kultúrny, zdravotnícky a podľa potreby ďalšie stále výbory. |
| (3) Na prerokovanie určitých otázok Národné zhromaždenie môže zriadiť dočasné výbory. |
| (4) Jednotlivé výbory sa môžu zísť na spoločné schôdzky, aby mohli všestranne prerokúvať niektoré spoločné otázky. |
| § 26 |
| Národné zhromaždenie volí predsedov a ostatných členov výborov zo svojich členov. |
| § 27 |
| (1) Predseda výboru riadi prácu výboru a informuje o nej Predsedníctvo Národného zhromaždenia. |
| (2) Výbor si na svojej ustavujúcej schôdzke zvolí podpredsedu, ktorý zastupuje predsedu vo výbore v čase jeho neprítomnosti, a svojho overovateľa. |
| § 28 |
| Výbory Národného zhromaždenia sledujú a prerokúvajú plnenie úloh hospodárskej a kultúrnej výstavby a dávajú podnety k činnosti štátnych orgánov. Robia tak najmä v úzkej spolupráci s členmi vlády. |
| Výbory Národného zhromaždenia prerokúvajú návrhy zákonov a zákonných opatrení Predsedníctva Národného zhromaždenia a sledujú a kontrolujú ich vykonávanie. Prerokúvajú všetky závažné otázky na úsekoch štátnej správy, pre ktoré boli zriadené, a so svojimi závermi sa obracajú na kompetentné štátne orgány. Pri prerokúvaní týchto otázok členovia výborov uplatňujú pripomienky a podávajú návrhy občanov i svoje vlastné, získané v styku s pracujúcimi. |
| Poslanci, ktorí nie sú členmi výboru, môžu byť prítomní na rokovaní výboru. Majú poradný hlas. |
| § 29 |
| (1) Výbory Národného zhromaždenia opierajú sa vo svojej činnosti o spoluprácu s pracujúcimi a s ich organizáciami. |
| (2) Na prerokúvanie závažných otázok výbory priberajú ku svojej práci okrem zástupcov štátnych orgánov vedcov, zlepšovateľov, technikov a iných popredných pracovníkov hospodárskeho a kultúrneho života. |
| § 30 |
| Výbory Národného zhromaždenia môžu pre riadne a podrobné posúdenie prerokúvaných otázok vykonávať prieskumy na mieste samom. |
| § 31 |
| Výbory Národného zhromaždenia môžu predkladať iniciatívne návrhy zákonov. Ku každému návrhu zákona prikladajú rozpočet o finančnom dosahu osnovy a návrh na úhradu potrebného nákladu. Takýto rozpočet a návrh musia ku svojmu iniciatívnemu návrhu zákona prikladať aj poslanci. |
| § 32 |
| Výbory Národného zhromaždenia majú právo pozývať na svoje schôdzky členov vlády i predstaviteľov iných štátnych orgánov a vyžadovať od nich informácie a zprávy. |
| § 33 |
| Výbory sa svojimi uzneseniami obracajú na kompetentné štátne orgány, ktoré sa k týmto uzneseniam vyjadrujú najneskoršie do 30 dní. |
| § 34 |
| Výbory vyvíjajú činnosť i v čase, keď Národné zhromaždenie nezasadá. |
| § 35 |
| Výbor je schopný sa uznášať, ak je prítomná nadpolovičnáväčšina jeho členov. Na platnosť uznesenia je potrebná nadpolovičná väčšina prítomných členov. |
| § 36 |
| Výbor môže svoje rokovanie vyhlásiť za neverejné alebo za tajné. |
| § 37 |
| Na prerokovanie návrhu zákona, zákonného opatrenia alebo iného predmetu rokovania, ustanoví predseda výboru alebo, ak budú vznesené námietky, výbor svojim uznesením zpravodajcu. |
| § 38 |
| Návrhy zákonov a zákonných opatrení sa vytlačia a rozošlú všetkým poslancom Národného zhromaždenia. |
| § 39 |
| Pri prerokúvaní návrhu zákona alebo zákonného opatrenia vykoná výbor o návrhu rozpravu. |
| § 40 |
| (1) Po prerokovaní návrhu zákona alebo zákonného opatrenia určí výbor zpravodajcu, ktorý podá Národnému zhromaždeniu, prípadne jeho predsedníctvu ústnu zpravodajskú zprávu. |
| (2) O návrhoch zákonov výbor predkladá Národnému zhromaždeniu okrem toho aj písomnú zprávu, pokiaľ v návrhu zákona vykonal nejaké zmeny. |
| § 41 |
| (1) Ak ten istý návrh zákona alebo zákonného opatrenia je prikázaný na prerokovanie viacerým výborom, výbory môžu taký návrh prerokovať na spoločnej schôdzke. |
| (2) Výbory sa môžu dohodnúť na spoločnom zpravodajcovi pre Národné zhromaždenie alebo jeho predsedníctvo, a to i v tom prípade, ak výbory neprerokúvajú návrh na spoločnej schôdzke. |
| § 42 |
| Výbory, ktoré prerokovali návrh zákona, zaoberajú sa po uplynutí primeranej doby od vyhlásenia zákona kontrolou jeho pôsobenia. |
| Časť V |
| Spolupráca s vládou |
| § 43 |
| Vláda a jej členovia sú za výkon svojej funkcie zodpovední Národnému zhromaždeniu. |
| § 44 |
| (1) Členovia vlády sa môžu zúčastňovať všetkých schôdzok Národného zhromaždenia alebo jeho orgánov. Udelí sa im slovo, kedykoľvek o to požiadajú, a to i k vyhláseniam, ktoré nesúvisia s programom schôdzky. |
| (2) Na schôdzkach výborov Národného zhromaždenia členovia vlády sa môžu dať zastupovať svojimi námestníkmi. |
| § 45 |
| Člen vlády je povinný dostaviť sa na schôdzku Národného zhromaždenia, jeho predsedníctva alebo jeho výborov, ak ho o to Národné zhromaždenie, jeho predsedníctvo alebo výbor požiada. |
| § 46 |
| Členovia vlády alebo ich námestníci môžu na schôdzky orgánov Národného zhromaždenia, ktorých sa zúčastnia, vziať so sebou odborníkov svojho úradu. |
| § 47 |
| Kompetentný minister umožní určeným členom výborov Národného zhromaždenia zúčastniť sa v najširšej miere prípravných prác o návrhoch zákonov a na ďalších otázkach súvisiacich s činnosťou Národného zhromaždenia. |
| § 48 |
| Predseda vlády i ostatní členovia vlády sú povinní odpovedať na dotazy poslancov do 30 dní. |
| Časť VI |
| Rada poslancov a krajské združenia poslancov Národného zhromaždenia |
| § 49 |
| Rada poslancov poskytuje organizačnú pomoc Predsedníctvu Národného zhromaždenia. Je pomocným orgánom Predsedníctva Národného zhromaždenia a pracuje len v čase zasadania Národného zhromaždenia. Skladá sa z predsedu a určených členov Predsedníctva Národného zhromaždenia a zo zástupcov krajských združení poslancov. |
| Predseda Národného zhromaždenia zvoláva radu poslancov podľa potreby na zabezpečenie závažných organizačných opatrení. |
| § 50 |
| (1) Poslanci Národného zhromaždenia zvolení vo volebných obvodoch na území toho istého kraja alebo hlavného mesta Prahy združujú sa do krajských združení poslancov Národného zhromaždenia. |
| (2) Na Slovensku členmi krajských združení poslancov okrem poslancov Národného zhromaždenia sú tiež poslanci Slovenskej národnej rady. |
| (3) Krajské združenie poslancov Národného zhromaždenia volí zo svojho stredu svojho predsedu. |
| (4) Na schôdzkach krajského združenia poslancov Národného zhromaždenia sú prerokúvané úlohy súvisiace s prácou Národného zhromaždenia a jeho orgánov (na Slovensku aj s prácou Slovenskej národnej rady a jej orgánov) a s činnosťou členov krajského združenia poslancov v obvodoch. Uznesenia, podnety a pripomienky zo schôdzok krajských združení poslancov Národného zhromaždenia sa postupujú Národnému zhromaždeniu (na Slovensku aj Slovenskej národnej rade). |
| (5) Krajské združenia poslancov Národného zhromaždenia pomáhajú pri príprave svojich členov na ich činnosť vo volebných obvodoch a v orgánoch Národného zhromaždenia (na Slovensku aj v orgánoch Slovenskej národnej rady). |
| Časť VII |
| Poslanci Národného zhromaždenia |
| § 51 |
| (1) Poslanci napomáhajú zjednocovať tvorivé sily pracujúcich v úsilí o plný rozvoj socialistickej spoločnosti a za tým účelom udržujú s nimi najužšie spojenie. Sú povinní pravidelne skladať svojim voličom účty zo svojej činnosti a podávať im zprávy o činnosti Národného zhromaždenia. Poslanci sú najmä povinní vysvetľovať voličom význam zákonov schválených Národným zhromaždením a pomáhať tak, aby štátne a hospodárske orgány a občania zákony zachovávali. Poslanci si overujú v dennom živote, ako sú zákony vykonávané a ako sa osvedčujú. |
| (2) Poslanci sú povinní pri svojej práci prihliadať na návrhy, sťažnosti a priania občanov a uplatňovať v Národnom zhromaždení skúsenosti získané v styku s občanmi. Úzko spolupracujú s národnými výbormi a v súčinnosti s nimi a s organizáciami pracujúceho ľudu pomáhajú vykonávať zákony a uznesenia strany a vlády, najmä tým, že získavajú občanov svojich volebných obvodov pre plnenie úloh socialistickej výstavby a rozvíjajú tvorivé sily pracujúcich. |
| § 52 |
| (1) Poslanci majú právo predkladať Národnému zhromaždeniu návrhy zákonov a iné návrhy vyplývajúce z ich činnosti ako zástupcov ľudu. |
| (2) Poslanci sú oprávnení vznášať dotazy na vládu a jej jednotlivých členov. To isté právo im prislúcha voči Predsedníctvu Národného zhromaždenia. Dotazy môžu byť písomné alebo ústne. |
| (3) Poslanci majú právo požadovať od štátnych orgánov vysvetlenia potrebné pre plnenie svojich úloh. |
| (4) Poslanci národných výborov a všetci občania a organizácie pracujúcich podporujú poslancov Národného zhromaždenia v ich činnosti a pomáhajú im pri plnení ich úloh. |
| § 53 |
| (1) Poslanci sú povinní zúčastňovať sa všetkých rokovaní a prác Národného zhromaždenia, najmä zúčastňovať sa schôdzok Národného zhromaždenia a jeho výborov, do ktorých boli zvolení. |
| (2) Ak sa poslanec nemôže zúčastniť rokovania Národného zhromaždenia alebo jeho orgánov, musí sa ospravedlniť. |
| (3) Poslanec môže z vážnych príčin požiadať o dovolenku. |
| Časť VIII |
| Kancelária Národného zhromaždenia |
| § 54 |
| Kancelária Národného zhromaždenia je pomocným orgánom Národného zhromaždenia a jeho orgánov. Je bezprostredne podriadená Predsedníctvu Národného zhromaždenia. |
| § 55 |
| Úlohou Kancelárie Národného zhromaždenia je poskytovať všestrannú odbornú, organizačnú a technickú pomoc orgánom Národného zhromaždenia a poslancom Národného zhromaždenia. |
| § 56 |
| Na čele Kancelárie Národného zhromaždenia je jej vedúci. |
| § 57 |
| Podrobnosti upraví organizačný a pracovný poriadok Kancelárie Národného zhromaždenia, ktorý vydá Predsedníctvo Národného zhromaždenia. |
|
|
| Časť IX |
| Záverečné ustanovenia |
| § 58 |
| Zákon č. 61/1954 Zb. o spravovacom poriadku Národného zhromaždenia sa zrušuje. |
| § 59 |
| Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia; vykonajú ho všetci členovia vlády. |
|
|
| Novotný v. r. |
| Fierlinger v. r. |
| Široký v. r. |