| 356 |
| ZÁKON |
| z 21. septembra 2021, |
| ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
| Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
|
| Čl. I |
| Zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 378/2016 Z. z., zákona č. 58/2018 Z. z., zákona č. 313/2018 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z. a zákona č. 134/2020 Z. z. sa mení a dopĺňa takto: |
| 1. V § 2 odsek 2 znie: |
| „(2) Najmenej rozvinutému okresu sa poskytuje podpora v súlade s týmto zákonom. Prijímateľom podpory v najmenej rozvinutom okrese sú subjekty územnej spolupráce1) a iné právnické osoby v súlade s plánom rozvoja. Prijímateľom podpory v najmenej rozvinutom okrese môžu byť v súlade s plánom rozvoja aj fyzické osoby – podnikatelia.“. |
| 2. V § 3 ods. 1 písmená a) a b) znejú: |
| „a) spolupracuje s okresným úradom v sídle najmenej rozvinutého okresu pri vypracovaní plánu rozvoja, |
| b) vyhodnocuje a kontroluje plnenie plánu rozvoja,“. |
| 3. V § 3 ods. 1 písm. d) sa slová „akčného plánu“ nahrádzajú slovami „plánu rozvoja“. |
| 4. V § 3 ods. 3 písmeno b) znie: |
| „b) ku dňu zverejnenia informácií o miere evidovanej nezamestnanosti za vykazovaný mesiac, ktorý je posledným mesiacom kalendárneho štvrťroka, |
| 1. zapíše do zoznamu najmenej rozvinutých okresov okres, v ktorom priemerná miera evidovanej nezamestnanosti za kalendárny štvrťrok vypočítaná z miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike vypočítanej z disponibilného počtu uchádzačov o zamestnanie, ktorú ústredie vykazuje, bola v období za aspoň deväť kalendárnych štvrťrokov počas predchádzajúcich dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych štvrťrokov vyššia ako 1,5-násobok priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike za rovnaké obdobie a zároveň dosiahla aspoň 8 %, |
| 2. zapíše do zoznamu najmenej rozvinutých okresov aj okres ohraničený okresmi podľa prvého bodu alebo ohraničený okresmi podľa prvého bodu a štátnou hranicou; do zoznamu najmenej rozvinutých okresov však nemožno zapísať okres krajského mesta, |
| 3. vymaže zo zoznamu najmenej rozvinutých okresov okres, ktorý nespĺňa podmienku podľa prvého bodu, a v ktorom bolo plnenie akčného plánu podľa oznámenia ministerstva investícií ukončené.“. |
| 5. V § 3 ods. 4 písmená b) a c) znejú: |
| „b) pripravuje návrh plánu rozvoja a predkladá ho po prerokovaní riadiacim výborom na schválenie ministerstvu investícií, |
| c) plní úlohy súvisiace s plnením plánu rozvoja,“. |
| 6. V § 3 ods. 4 písm. d) prvom bode sa čiarka nahrádza slovom „a“. |
| 7. V § 3 ods. 4 písm. d) sa vypúšťa druhý bod. |
| Doterajší tretí bod sa označuje ako druhý bod. |
| 8. V § 3 ods. 4 písmeno e) znie: |
| „e) vedie agendu súvisiacu s plnením plánu rozvoja.“. |
| 9. V § 3 sa odsek 4 dopĺňa písmenami f) a g), ktoré znejú: |
| „f) vyhlasuje výzvu na podanie žiadosti o poskytnutie regionálneho príspevku, |
| g) prijíma žiadosti o poskytnutie regionálneho príspevku.“. |
| 10. § 4 vrátane nadpisu znie: |
| „§ 4 |
| Plán rozvoja |
| (1) Plán rozvoja je ministerstvom investícií schválený záväzný dokument zameraný na odstraňovanie zaostávania najmenej rozvinutého okresu. Plán rozvoja vychádza zo základných dokumentov podpory regionálneho rozvoja.1b) |
| (2) Plán rozvoja predstavuje zoznam aktivít zameraných na odstraňovanie zaostávania najmenej rozvinutého okresu. Aktivita môže presahovať hranice najmenej rozvinutého okresu, ak má priamy vplyv na najmenej rozvinutý okres. |
| (3) Najmenej rozvinutému okresu sa poskytuje podpora v súlade s plánom rozvoja. |
| (4) Vyšší územný celok navrhuje okresnému úradu v sídle najmenej rozvinutého okresu zoznam aktivít zodpovedajúci územnému obvodu vyššieho územného celku v súlade s príslušným programom hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja vyššieho územného celku.2) |
| (5) Plán rozvoja obsahuje zdôvodnenie výberu aktivít pre daný najmenej rozvinutý okres, návrh opatrení a úloh na zabezpečenie realizácie a plnenia plánu rozvoja, časový harmonogram, možnosti financovania, očakávané výsledky, monitorovanie a hodnotenie dosiahnutého pokroku. |
| (6) Príspevok na opatrenia v pláne rozvoja, pri ktorých sa predpokladá financovanie z prostriedkov európskych štrukturálnych a investičných fondov, sa poskytuje podľa osobitných predpisov.3) |
| (7) Plán rozvoja schváli ministerstvo investícií najneskôr do deviatich mesiacov od zápisu do zoznamu najmenej rozvinutých okresov alebo od dátumu, keď bolo plnenie plánu rozvoja podľa oznámenia ministerstva investícií ukončené a najmenej rozvinutý okres nebol vymazaný zo zoznamu najmenej rozvinutých okresov. |
| (8) Plán rozvoja sa vypracováva spravidla na obdobie piatich rokov. Vypracovať ho možno aj pre skupinu vzájomne susediacich najmenej rozvinutých okresov ako plán rozvoja najmenej rozvinutého územia.“. |
| Poznámky pod čiarou k odkazom 1b až 3 znejú: |
| „1b) § 5 zákona č. 539/2008 Z. z. v znení zákona č. 309/2014 Z. z. |
| 2) § 7 zákona č. 539/2008 Z. z. v znení zákona č. 309/2014 Z. z. |
| 3) Napríklad zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších predpisov, zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“. |
| 11. § 4a sa vypúšťa. |
| 12. § 5 vrátane nadpisu znie: |
| „§ 5 |
| Riadiaci výbor a spoločný riadiaci výbor |
| (1) Riadiaci výbor je poradným orgánom ministerstva investícií. |
| (2) Riadiaci výbor je zriadený ministerstvom investícií v každom najmenej rozvinutom okrese. |
| (3) Ak to plán rozvoja určí, v určených najmenej rozvinutých okresoch pôsobia viaceré riadiace výbory spoločne ako jeden spoločný riadiaci výbor. |
| (4) Riadiaci výbor sa podieľa na príprave výzvy na predkladanie žiadosti o poskytnutie regionálneho príspevku podľa tohto zákona a na jej vyhodnocovaní v nadväznosti na schválený plán rozvoja. Riadiaci výbor prerokúva návrh plánu rozvoja a prijíma k nemu stanoviská. |
| (5) Členov riadiaceho výboru vymenúva a odvoláva minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky. |
| (6) Podrobnosti o zriadení, zložení, počte členov, dĺžke funkčného obdobia členov, úlohách, činnosti a spôsobe prijímania rozhodnutí riadiaceho výboru ustanovuje štatút a rokovací poriadok, ktorý schvaľuje ministerstvo investícií. |
| (7) Členmi riadiaceho výboru sú zástupcovia |
| a) ministerstva investícií, |
| b) vyššieho územného celku, do ktorého najmenej rozvinutý okres patrí, |
| c) okresného úradu najmenej rozvinutého okresu, |
| d) miest a obcí patriacich do najmenej rozvinutého okresu, |
| e) sociálno-ekonomických partnerov.1a)“. |
| 13. § 6 vrátane nadpisu znie: |
| „§ 6 |
| Podpora najmenej rozvinutému okresu |
| (1) Podpora najmenej rozvinutému okresu sa poskytuje formou |
| a) regionálneho príspevku, |
| b) príspevkov, finančných nástrojov alebo iných prostriedkov pomoci poskytovaných podľa osobitných predpisov.3) |
| (2) Podpora najmenej rozvinutému okresu sa poskytuje v súlade s plánom rozvoja a zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.“. |
| 14. § 7 sa vypúšťa. |
| 15. § 8 vrátane nadpisu znie: |
| „§ 8 |
| Regionálny príspevok |
| (1) Regionálny príspevok je finančný príspevok poskytovaný z rozpočtovej kapitoly ministerstva investícií v súlade s plánom rozvoja. |
| (2) Regionálny príspevok možno poskytnúť na základe písomnej žiadosti zverejnenej na webovom sídle ministerstva investícií. Žiadosť o poskytnutie regionálneho príspevku obsahuje najmä |
| a) identifikačné údaje žiadateľa, |
| b) účel, na ktorý sa regionálny príspevok žiada, |
| c) počet podporených pracovných miest, |
| d) požadovanú výšku regionálneho príspevku, |
| e) výšku celkových nákladov a rozpočet projektu. |
| (3) Podrobnosti poskytovania regionálneho príspevku a jeho následné monitorovanie a hodnotenie podľa určených ukazovateľov upravuje metodika vydaná ministerstvom investícií, ktorú zverejňuje ministerstvo investícií na svojom webovom sídle. Prijímateľ je povinný poskytovať údaje ministerstvu investícií v požadovanom rozsahu na účely transparentného riadenia a kontroly poskytovania regionálneho príspevku. |
| (4) Pri poskytovaní regionálneho príspevku sa uplatňujú princípy transparentnosti, hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti a zákaz konfliktu záujmov. |
| (5) Regionálny príspevok možno poskytnúť prijímateľovi, ak spĺňa podmienky podľa osobitného predpisu.3a) |
| (6) Regionálny príspevok možno poskytnúť prijímateľovi, ak nespĺňa podmienky podľa odseku 5 a |
| a) táto skutočnosť je uvedená v pláne rozvoja, alebo |
| b) spĺňa podmienku podľa osobitného predpisu.3b) |
| (7) Ak sa má regionálny príspevok poskytnúť na výstavbu, zmenu stavby alebo stavebné úpravy, podmienkou jeho poskytnutia je vlastnícke právo alebo iné právo prijímateľa k pozemku alebo stavbe a jeho záväzok, že tieto práva k pozemku alebo stavbe sa nezmenia najmenej po dobu piatich rokov od dokončenia výstavby, dokončenia zmeny stavby alebo dokončenia stavebných úprav. |
| (8) Ak je poskytnutie regionálneho príspevku štátnou pomocou alebo minimálnou pomocou, za poskytovateľa regionálneho príspevku sa považuje ministerstvo investícií. |
| (9) Regionálny príspevok sa poskytuje na základe zmluvy, ktorú uzatvára s prijímateľom ministerstvo investícií. Vzor zmluvy o poskytnutí regionálneho príspevku zverejňuje ministerstvo investícií na svojom webovom sídle. |
| (10) Zmluva o poskytnutí regionálneho príspevku obsahuje najmä |
| a) identifikačné údaje zmluvných strán, |
| b) predmet a účel zmluvy, |
| c) podmienky poskytnutia a použitia regionálneho príspevku, |
| d) podmienky vyúčtovania regionálneho príspevku, |
| e) merateľné ukazovatele, |
| f) rozpočet projektu, |
| g) práva a povinnosti zmluvných strán. |
| (11) Právny nárok na poskytnutie regionálneho príspevku vzniká nadobudnutím účinnosti zmluvy a za podmienok v zmluve uvedených. |
| (12) Na poskytovanie regionálneho príspevku podľa tohto zákona sa nevzťahuje správny poriadok.“. |
| Poznámky pod čiarou k odkazom 3a a 3b znejú: |
| „3a) § 8a ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. |
| 3b) § 8 ods. 11 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.“. |
| 16. Za § 11 sa dopĺňa § 12, ktorý vrátane nadpisu znie: |
| „§ 12 |
| Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. novembra 2021 |
| (1) Akčný plán schválený do 31. októbra 2021 sa považuje za plán rozvoja podľa § 4 v znení účinnom od 1. novembra 2021. |
| (2) O návrhu ročných priorít na nasledujúci kalendárny rok, ktorý predloží okresný úrad ministerstvu investícií do 31. októbra 2021, rozhodne minister investícií.“. |
|
|
| Čl. II |
| Tento zákon nadobúda účinnosť 1. novembra 2021. |
|
|
| Zuzana Čaputová v. r.
Boris Kollár v. r.
Eduard Heger v. r. |