| 92 |
| VYHLÁŠKA |
| Úradu pre reguláciu sieťových odvetví |
| z 28. marca 2011, |
| ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávaného tepla a poskytovaných služieb pri dodávke tepla |
| Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „úrad“) podľa § 5 ods. 1 písm. ee) zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ustanovuje: |
|
|
| § 1 |
| Základné pojmy |
| Na účely tejto vyhlášky sa rozumie |
| a) obmedzením alebo prerušením dodávky tepla odchýlka od zmluvne dohodnutého prevádzkového stavu, ktorá trvá dlhšie ako tri hodiny a má charakter plánovaného alebo poruchového prerušenia alebo obmedzenia dodávky tepla, ak táto vyhláška neustanovuje inak; za obmedzenie alebo prerušenie dodávky tepla sa nepovažuje obmedzenie alebo prerušenie dodávky tepla alebo porucha sústavy tepelných zariadení1) za odberným miestom,2) |
| b) obmedzením dodávky tepla zníženie zmluvne dohodnutých parametrov teplonosnej látky, ktoré neumožní zabezpečiť dosiahnutie výslednej teploty vo vykurovaných priestoroch alebo požadovanej teploty teplej úžitkovej vody podľa osobitného predpisu,3) |
| c) prerušením dodávky tepla zastavenie dodávky teplonosnej látky do odberného miesta alebo dodávka teplonosnej látky na vykurovanie s teplotou nižšou ako 30 oC, |
| d) plánovaným obmedzením alebo prerušením dodávky tepla obmedzenie alebo prerušenie dodávky tepla v dôsledku vykonávania plánovaných rekonštrukcií, modernizácií, opráv, údržby a revízií sústavy tepelných zariadení alebo vyhradených technických zariadení alebo pripájania nového odberateľa4) do takejto sústavy, |
| e) poruchovým obmedzením alebo prerušením dodávky tepla obmedzenie alebo prerušenie dodávky tepla, ktoré nemá charakter plánovaného obmedzenia alebo prerušenia dodávky tepla podľa písmena d) a ktoré nastalo v dôsledku neočakávanej technickej poruchy v sústave tepelných zariadení (ďalej len „technická porucha“), |
| f) obnovením dodávky tepla opätovné zabezpečenie dodávky tepla do odberného miesta odberateľa v množstve a kvalite podľa zmluvy o dodávke a odbere tepla,5) |
| g) udalosťou skutočnosť týkajúca sa štandardu kvality dodávaného tepla podľa § 2 ods. 1 alebo štandardu kvality služieb poskytovaných pri dodávke tepla podľa § 3, zistená regulovaným subjektom alebo oznámená odberateľom alebo žiadateľom, |
| h) žiadateľom osoba, ktorá požiadala regulovaný subjekt o |
| 1. určenie technických podmienok podľa § 3 písm. e), |
| 2. zabezpečenie overenia určeného meradla podľa § 3 písm. f), |
| 3. overenie správnosti vyúčtovania platby za dodané teplo podľa § 3 písm. g) alebo |
| 4. písomné oznámenie výsledkov preverenia kvality dodávaného tepla podľa § 3 písm. h), |
| i) rokom t kalendárny rok, v ktorom regulovaný subjekt predkladá úradu ročné sumárne hlásenie dodržiavania štandardov kvality podľa § 4 ods. 4, |
| j) rokom t-1 kalendárny rok predchádzajúci roku t, za ktorý sa vyhodnocujú štandardy kvality. |
| § 2 |
| Štandard kvality dodávaného tepla |
| (1) Štandardom kvality dodávaného tepla je |
| a) zabezpečenie maximálneho tepelného príkonu na odbernom mieste podľa zmluvy o dodávke a odbere tepla v priebehu určeného času dodávky tepla na vykurovanie,6) |
| b) dodržanie určeného času dodávky tepla na vykurovanie podľa osobitného predpisu,6) |
| c) obnovenie dodávky tepla po obmedzení alebo prerušení dodávky tepla z dôvodov technickej poruchy v lehotách a za podmienok podľa odsekov 2 až 5, |
| d) dodržanie vykurovacej krivky alebo odberového diagramu dohodnutého v zmluve o dodávke a odbere tepla, |
| e) dodržanie teploty teplej úžitkovej vody na odbernom mieste podľa osobitného predpisu,7) |
| f) dosiahnutie úrovne kvality dodávaného tepla a poskytovaných služieb pri dodávke tepla tak, aby výsledná hodnota vypočítaná podľa prílohy č. 2 neprekročila 12 %. |
| (2) Lehota na odstránenie technickej poruchy pri prerušení dodávky tepla je 24 hodín od jej zistenia alebo nahlásenia. |
| (3) Lehota na odstránenie technickej poruchy pri obmedzení dodávky tepla je 48 hodín od jej zistenia alebo nahlásenia. |
| (4) Ak je pri prerušení dodávky tepla do 24 hodín od zistenia alebo nahlásenia technickej poruchy zabezpečená aspoň obmedzená dodávka tepla, na odstránenie technickej poruchy sa vzťahuje lehota podľa odseku 3. |
| (5) Obnovenie dodávky tepla po odstránení technickej poruchy v lehotách podľa odsekov 2 až 4 sa nepovažuje za odstránenie technickej poruchy, ak toto obnovenie trvalo menej ako 48 hodín. |
| § 3 |
| Štandard kvality služieb poskytovaných pri dodávke tepla |
| Štandardom kvality služieb poskytovaných pri dodávke tepla je |
| a) oznámenie plánovaného obmedzenia alebo prerušenia dodávky tepla v lehote podľa osobitného predpisu,8) |
| b) dodržanie začiatku plánovaného obmedzenia alebo prerušenia dodávky tepla v lehote uvedenej v oznámení podľa písmena a), |
| c) obnovenie dodávky tepla po plánovanom obmedzení alebo prerušení dodávky tepla v lehote uvedenej v oznámení o plánovanom obmedzení alebo prerušení dodávky tepla, |
| d) oznámenie výzvy na uhradenie omeškanej platby za dodané teplo alebo na zaplatenie zmluvne dohodnutej zálohovej platby, alebo na zaplatenie nedoplatku z vyúčtovania za dodávku tepla v lehote a spôsobom podľa osobitného predpisu9) pred obmedzením alebo prerušením dodávky tepla podľa osobitného predpisu,10) |
| e) písomné určenie a doručenie technických podmienok žiadateľovi o pripojenie odberateľa do sústavy tepelných zariadení regulovaného subjektu v lehote 30 dní odo dňa doručenia žiadosti o určenie technických podmienok, |
| f) zabezpečenie overenia určeného meradla na meranie množstva dodaného tepla alebo určeného meradla na meranie množstva dodanej teplej úžitkovej vody na odbernom mieste v lehote 30 dní od doručenia žiadosti;11) oznámenie výsledku overenia určeného meradla žiadateľovi do piatich dní odo dňa doručenia výsledkov overenia určeného meradla, |
| g) overenie správnosti vyúčtovania platby za dodané teplo, odstránenie zistených nedostatkov a oznámenie výsledku overenia žiadateľovi v lehote 30 dní odo dňa doručenia žiadosti o overenie správnosti vyúčtovania platby za dodávku tepla, |
| h) písomné oznámenie preverenia kvality dodávky tepla podľa § 2 ods. 1 písm. a) až e) do piatich pracovných dní odo dňa doručenia písomnej žiadosti o preverenie kvality dodávky tepla. |
| § 4 |
| Za dodržanie štandardu kvality podľa § 2 ods. 1 písm. a) až e) a § 3 sa považuje aj skutočnosť, ak regulovaný subjekt nedodržal štandardy kvality podľa § 2 ods. 1 písm. a) až e) a § 3 z dôvodu |
| a) vyhlásenia stavu núdze v tepelnej energetike,12) |
| b) preukázaného poškodenia sústavy tepelných zariadení tretími osobami alebo dlhodobým nedostatkom zdrojov tepelnej energie,13) |
| c) obmedzenia alebo prerušenia dodávky tepla alebo zdrojov tepelnej energie, ktoré regulovaný subjekt nakupuje od zmluvných dodávateľov na zabezpečenie dodávok tepla pre svojich zmluvných odberateľov a ktoré tento regulovaný subjekt nespôsobil, |
| d) že dotknutý účastník trhu s teplom14) preukázateľne neposkytne regulovanému subjektu súčinnosť nevyhnutnú na dodržanie štandardu kvality dodávaného tepla alebo štandardu kvality služieb poskytovaných pri dodávke tepla. |
| § 5 |
| Sledovanie, vyhodnocovanie a zverejňovanie štandardov kvality regulovaným subjektom |
| (1) Štandardy kvality sa sledujú a vyhodnocujú v rozsahu prílohy č. 1 za každý kalendárny rok alebo jeho časť, počas ktorého regulovaný subjekt vykonával regulovanú činnosť na základe podaní účastníkov trhu s teplom a informácií zistených z vlastnej činnosti regulovaného subjektu. Udalosti a podania, pri ktorých lehota na vybavenie neuplynula do konca kalendárneho roka, v ktorom nastali, sa zaradia do vyhodnotenia štandardov kvality za kalendárny rok, v ktorom uplynie lehota na ich vybavenie. |
| (2) Štandardy kvality podľa § 2 ods. 1 písm. a) až e) a § 3 písm. a) až c) sa sledujú a vyhodnocujú v zázname, ktorý obsahuje najmä |
| a) údaje o regulovanom subjekte k 31. decembru roku t-1, a to |
| 1. obchodné meno, sídlo a identifikačné číslo, ak ide o právnickú osobu, alebo obchodné meno a miesto podnikania, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa, |
| 2. číslo povolenia,15) |
| 3. počet odberných miest, |
| 4. objem ročnej dodávky tepla16) v megawatthodinách, |
| 5. inštalovaný výkon tepelných zariadení na výrobu tepla v megawattoch, |
| 6. druh najviac používaného paliva, |
| 7. rozvinutú dĺžku zariadení na rozvod tepla v kilometroch, |
| b) údaje o odberateľovi k dátumu zaznamenávanej udalosti, a to |
| 1. meno, priezvisko a trvalý pobyt, ak ide o fyzickú osobu, alebo obchodné meno a sídlo, ak ide o právnickú osobu, alebo obchodné meno a miesto podnikania, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa, |
| 2. označenie odberného miesta s uvedením adresy, |
| c) údaje o udalosti, a to |
| 1. dátum |
| 1.1 oznámenia plánovaného obmedzenia alebo prerušenia dodávky tepla v lehote podľa osobitného predpisu8) a oznámeného alebo zisteného porušenia štandardu kvality podľa § 3 písm. a), |
| 1.2 a čas oznámeného alebo zisteného porušenia štandardu kvality podľa § 2 ods. 1 písm. a) až e), |
| 1.3 a čas začiatku plánovaného obmedzenia alebo prerušenia dodávky tepla podľa § 3 písm. b), alebo |
| 1.4 a čas plánovaného obnovenia dodávky tepla po plánovanom obmedzení alebo prerušení dodávky tepla podľa § 3 písm. c) uvedeného v oznámení o plánovanom obmedzení alebo prerušení dodávky tepla, |
| 2. druh oznámeného alebo zisteného porušenia štandardu kvality podľa § 2 ods. 1 písm. a) až e) alebo § 3 písm. a) až c), |
| 3. dátum a čas |
| 3.1 odstránenia príčin nedodržania štandardov kvality, |
| 3.2 obnovenia zmluvne dohodnutého prevádzkového stavu, |
| 3.3 obnovenia obmedzenej alebo prerušenej dodávky tepla pri udalostiach podľa § 2 ods. 1 písm. a) až e) a § 3 písm. a), |
| 3.4 začiatku plánovaného obmedzenia alebo prerušenia dodávky pri udalosti podľa § 3 písm. b) alebo obnovenia dodávky pri udalosti podľa § 3 písm. c), |
| 4. opis zaznamenanej udalosti a jej vyhodnotenie, |
| d) dĺžku trvania nedodržaného štandardu kvality podľa § 2 ods. 1 písm. a) až e) a § 3 písm. a) až c). |
| (3) Štandard kvality podľa § 3 písm. d) až h) sa sleduje a vyhodnocuje v zázname, ktorý obsahuje |
| a) údaje o regulovanom subjekte v rozsahu podľa odseku 2 písm. a), |
| b) meno, priezvisko a trvalý pobyt odberateľa alebo žiadateľa, ak ide o fyzickú osobu, |
| c) obchodné meno a sídlo odberateľa alebo žiadateľa, ak ide o právnickú osobu alebo fyzickú osobu – podnikateľa, |
| d) údaje o udalosti, a to |
| 1. dátum oznámenia výzvy pri udalosti podľa § 3 písm. d) alebo doručenia žiadosti pri udalosti podľa § 3 písm. e) až h); dátumom oznámenia výzvy odberateľovi pri udalosti podľa § 3 písm. d) je dátum podania zásielky na pošte alebo dátum preukázateľného prevzatia predmetnej písomnosti odberateľom pri osobnom doručení alebo osobnom prevzatí a dátumom doručenia žiadosti dodávateľovi pri udalosti podľa § 3 písm. e) až h) je dátum zaevidovania predmetnej písomnosti v podateľni dodávateľa alebo dátum preukázateľného prevzatia predmetnej písomnosti dodávateľom pri jej osobnom doručení alebo jej osobnom prevzatí, |
| 2. druh udalosti podľa § 3 písm. d) až h), |
| 3. dátum obmedzenia alebo prerušenia dodávky tepla pri udalosti podľa § 3 písm. d) alebo vybavenia žiadosti pri udalosti podľa § 3 písm. e) až h), |
| e) opis zaznamenanej udalosti a jej vyhodnotenie. |
| (4) Ak k nedodržaniu štandardu kvality dodávaného tepla došlo z dôvodu technickej poruchy, sleduje a vyhodnocuje sa dodržanie lehoty na odstránenie poruchy a obnovenie dodávky tepla podľa § 2 ods. 1 písm. c); dodržanie štandardu kvality podľa § 2 ods. 1 písm. a), b), d) a e) sa v tomto prípade nesleduje ani nevyhodnocuje. |
| (5) Výsledná hodnota dosiahnutej úrovne kvality sa vypočíta podľa tabuľky uvedenej v prílohe č. 2. |
| (6) Vyhodnotenie štandardov kvality za rok t-1 podľa odseku 1 vrátane vyplnenej tabuľky sa zverejňuje do 28. februára roku t po dobu najmenej 12 mesiacov na internetovej stránke regulovaného subjektu alebo vo výročnej správe regulovaného subjektu, alebo iným obvyklým spôsobom, ak regulovaný subjekt nemá zriadenú internetovú stránku alebo nevydáva výročnú správu. |
| (7) Sumárne vyhodnotenie štandardov kvality za rok t-1 podľa odseku 1 vrátane vyplnenej tabuľky sa predkladá úradu podľa osobitného predpisu17) do 28. februára roku t. |
|
|
| § 6 |
| Prechodné ustanovenie |
| Vyhodnotenie štandardov kvality za rok 2011 sa regulovaným subjektom vykoná podľa tejto vyhlášky. |
| § 7 |
| Zrušovacie ustanovenie |
| Zrušuje sa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 316/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávaného tepla a poskytovaných služieb pri dodávke tepla. |
| § 8 |
| Účinnosť |
| Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. apríla 2011. |
|
|
| Jozef Holjenčík v. r. |
|
|
| Príloha č. 1 k vyhláške č. 92/2011 Z. z. |
| VYHODNOTENIE ŠTANDARDOV KVALITY |
| .png)
|
| Príloha č. 2 k vyhláške č. 92/2011 Z. z. |
| Tabuľka pre výpočet výslednej hodnoty dosiahnutej úrovne kvality: |
| .png)
|
| Poznámky pod čiarou |
| 1) § 2 písm. l) zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov. |
| 2) § 2 písm. o) zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 3) § 2 vyhlášky Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa. |
| 4) § 2 písm. e) zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 5) § 19 zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 6) § 1 ods. 1 vyhlášky č. 152/2005 Z. z. |
| 7) § 3 vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 630/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného na prípravu teplej úžitkovej vody a rozpočítavania množstva dodaného tepla. |
| 8) § 26 ods. 2 zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 9) § 26 ods. 1 písm. e) zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 10) § 26 ods. 1 zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 11) § 18 ods. 2 zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 12) § 27 a § 28 zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 13) § 27 písm. c) zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 14) § 14 zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 15) § 5 zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 16) § 2 písm. i) zákona č. 657/2004 Z. z. |
| 17) § 13 ods. 2 písm. g) zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. |