| 251 |
| VYHLÁŠKA |
| Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky |
| z 27. júla 2011, |
| ktorou sa ustanovujú podrobnosti riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií |
| Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky podľa § 14 písm. a) zákona č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov ustanovuje:
|
|
|
| § 1 |
| Predmet úpravy |
| Táto vyhláška ustanovuje |
| a) postup posudzovania vplyvu bezpečnosti pozemnej komunikácie (ďalej len „postup posudzovania vplyvu na bezpečnosť“), |
| b) prvky posudzovania vplyvu bezpečnosti pozemnej komunikácie na bezpečnosť cestnej siete (ďalej len „prvky posudzovania vplyvu na bezpečnosť“), |
| c) prvky auditu bezpečnosti pozemnej komunikácie (ďalej len „prvky bezpečnostného auditu“), |
| d) kritériá klasifikácie kritických nehodových úsekov, |
| e) postup vykonávania inšpekcie na mieste (ďalej len „inšpekcia“), |
| f) súbor nápravných opatrení na zlepšenie bezpečnosti pozemných komunikácií (ďalej len „nápravné opatrenia“).
|
| § 2 |
| Postup posudzovania vplyvu na bezpečnosť |
| Pri posudzovaní vplyvu na bezpečnosť sa postupuje takto: |
| a) analyzuje sa súčasný stav a stav nulového riešenia, |
| b) definujú sa ciele zvýšenia bezpečnosti, ktoré by sa mali dosiahnuť realizáciou výstavby novej pozemnej komunikácie alebo podstatnej zmeny existujúcej pozemnej komunikácie (ďalej len „pozemná komunikácia“), |
| c) vyhodnotia sa a porovnajú alternatívne riešenia z pohľadu vplyvu na bezpečnosť pozemnej komunikácie vrátane analýzy nákladov a prínosov, |
| d) identifikujú sa nevyhovujúce parametre, ktoré majú vplyv na bezpečnosť pozemnej komunikácie, |
| e) predložia sa návrhy, ktorými možno zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a zmierniť riziko vzniku nehôd. |
| § 3 |
| Prvky posudzovania vplyvu na bezpečnosť |
| Pri posudzovaní vplyvu na bezpečnosť sa posudzujú najmä tieto prvky: |
| a) výskyt dopravných nehôd s následkom smrti, |
| b) ciele zníženia počtu dopravných nehôd a počtu usmrtení v prípade realizácie navrhovanej pozemnej komunikácie, |
| c) výber trasy, jej smerové a výškové vedenie, smerovanie dopravy a zmeny v dopravnom prúde po realizácii navrhovanej pozemnej komunikácie, |
| d) vplyv navrhovanej pozemnej komunikácie na bezpečnosť existujúcej cestnej siete (napr. umiestnenie výjazdov, križovatiek a úrovňových krížení so železničnou dráhou), |
| e) vplyv navrhovanej pozemnej komunikácie na bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky, |
| f) vplyv navrhovanej pozemnej komunikácie na intenzitu cestnej premávky, kategorizáciu dopravy podľa jej typu, funkčnú úroveň a kapacitu cestnej premávky, |
| g) geografická poloha, klimatické podmienky a seizmická činnosť, |
| h) riešenie statickej dopravy, zhodnotenie jej kapacity a potreby, |
| i) bezpečnosť premávky na navrhovaných križovatkách so zohľadnením ich typu, zabezpečenia bezpečnej vzdialenosti medzi nimi, dodržania bezpečných rozhľadových pomerov, |
| j) šírkové usporiadanie navrhovanej pozemnej komunikácie vrátane posúdenia bezpečného počtu jazdných pruhov, |
| k) spôsob zabezpečenia dodržiavania najvyššej dovolenej rýchlosti na navrhovanej pozemnej komunikácii, |
| l) bezpečnosť cestnej premávky v miestach vyhradených pre pohyb vozidiel verejnej dopravy, |
| m) bezpečnosť cestných prejazdov, podjazdov a nadjazdov vrátane železničných úrovňových a mimoúrovňových priecestí, |
| n) bezpečnosť pozemnej komunikácie s ohľadom na zaradenie a funkciu v cestnej sieti. |
| § 4 |
| Prvky bezpečnostného auditu |
| (1) Pri bezpečnostnom audite dokumentácie na stavebné povolenie sa posudzujú najmä tieto prvky: |
| a) geografická poloha, klimatické podmienky, meteorologické podmienky a seizmická činnosť, |
| b) bezpečnosť premávky na navrhovaných križovatkách so zohľadnením ich typu, zabezpečenia bezpečnej vzdialenosti medzi nimi, dodržania bezpečných rozhľadových pomerov, |
| c) smerové a výškové vedenie navrhovanej pozemnej komunikácie, |
| d) šírkové usporiadanie navrhovanej pozemnej komunikácie vrátane posúdenia bezpečného počtu jazdných pruhov, |
| e) spôsob zabezpečenia dodržiavania najvyššej dovolenej rýchlosti na navrhovanej pozemnej komunikácii, |
| f) bezpečnosť navrhovanej pozemnej komunikácie z pohľadu účastníkov cestnej premávky, |
| g) bezpečnosť cestnej premávky v miestach vyhradených pre pohyb vozidiel verejnej dopravy, |
| h) bezpečnosť cestných prejazdov, podjazdov a nadjazdov vrátane železničných úrovňových a mimoúrovňových priecestí, |
| i) bezpečnosť pozemnej komunikácie s ohľadom na zaradenie a funkciu v cestnej sieti. |
| (2) Pri bezpečnostnom audite dokumentácie skutočného realizovania stavby sa posudzujú najmä tieto prvky: |
| a) dispozičné riešenie všetkých súčastí a zariadení pozemnej komunikácie, |
| b) dopravné značenie so zameraním na jednoduchosť, jednoznačnosť, spôsob vyhotovenia dopravného značenia a jeho vplyv na bezpečnosť a prípadné obmedzenie rozhľadových pomerov, |
| c) navrhnuté osvetlenie z pohľadu zachovania bezpečnosti cestnej premávky, |
| d) potreba osadenia záchytných bezpečnostných zariadení zvyšujúcich bezpečnosť pozemnej komunikácie, |
| e) návrh krajnice vozovky a návrh cestnej zelene, |
| f) vplyv pevných prekážok v blízkosti navrhovanej pozemnej komunikácie na bezpečnosť pozemnej komunikácie, |
| g) dispozičné riešenie parkovacích plôch a odstavných plôch, |
| h) bezpečnosť navrhovanej pozemnej komunikácie z pohľadu všetkých účastníkov cestnej premávky. |
| (3) Pri bezpečnostnom audite stavby pozemnej komunikácie pred začatím jej užívania sa posudzujú najmä tieto prvky: |
| a) zabezpečenie viditeľnosti a bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky pri odlišných poveternostných podmienkach, |
| b) správnosť, jednoznačnosť a čitateľnosť umiestnených dopravných značiek, |
| c) vlastnosti povrchu vozovky pozemnej komunikácie, |
| d) osvetlenie z pohľadu zachovania bezpečnosti pozemnej komunikácie, |
| e) osadenie záchytných bezpečnostných zariadení zvyšujúcich bezpečnosť pozemnej komunikácie a ochranu ľahko zraniteľných účastníkov cestnej premávky, |
| f) krajnice vozovky a cestná zeleň, |
| g) pevné prekážky v blízkosti navrhovanej pozemnej komunikácie, |
| h) dispozičné riešenie parkovacích plôch a odstavných plôch. |
| § 5 |
| Kritériá klasifikácie kritických nehodových úsekov |
| (1) Pri klasifikácii kritických nehodových úsekov sa zohľadňuje počet všetkých nehôd za predchádzajúce tri roky. Klasifikácia kritických nehodových úsekov sa vzťahuje na úsek pozemnej komunikácie alebo miesto kríženia sa s inou pozemnou komunikáciou alebo železničnou dráhou. |
| (2) Kritické nehodové úseky sa klasifikujú podľa |
| a) výpočtu spoločenských nákladov a potenciálne ušetrených nákladov spojených s nehodami, |
| b) závažnosti dopravných nehôd, |
| c) funkčnej triedy a kategórie pozemnej komunikácie, |
| d) kapacity pozemnej komunikácie a intenzity dopravy, |
| e) výsledkov analýzy nákladov a prínosov vykonania nápravných opatrení. |
| § 6 |
| Postup vykonávania inšpekcie |
| Pri vykonávaní inšpekcie sa postupuje takto: |
| a) opíše sa hodnotený úsek pozemnej komunikácie, |
| b) analyzuje sa vývoj a príčiny dopravnej nehodovosti hodnoteného úseku pozemnej komunikácie; prípadne sa analyzujú správy o nehodách, |
| c) zohľadnia sa počty dopravných nehôd, smrteľných zranení a ťažkých zranení počas posledných troch rokov; prípadne sa analyzujú správy o nehodách, |
| d) analyzujú sa plnenia odporúčaní z predchádzajúcich správ o vykonanej inšpekcii, |
| e) predložia sa návrhy a odporúčania nápravných opatrení. |
| § 7 |
| Nápravné opatrenia |
| Na zvýšenie bezpečnosti pozemnej komunikácie a zníženie dopravnej nehodovosti možno navrhnúť a odporúčať najmä tieto nápravné opatrenia: |
| a) odstránenie alebo ochrana pevných prekážok v krajnici alebo v ochrannom pásme pozemnej komunikácie, |
| b) modernizácia pozemnej komunikácie, |
| c) zníženie najvyššej dovolenej rýchlosti, |
| d) zvýšenie dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, |
| e) zlepšenie viditeľnosti za rôznych poveternostných a svetelných podmienok, |
| f) doplnenie alebo modernizácia záchytných bezpečnostných prvkov pozemnej komunikácie, |
| g) zmena organizácie dopravy, prehodnotenie umiestnenia dopravných značiek a signálnych plánov, |
| h) ochrana pred zosuvmi pôdy, kameňov a lavín, |
| i) zlepšenie priľnavosti povrchu vozovky, návrh na obnovu alebo výmenu povrchu vozovky, |
| j) zlepšenie križovatiek vrátane cestných a železničných úrovňových prejazdov, |
| k) zmena vedenia trasy, dispozičného riešenia križovatiek, pozemných komunikácií železničných dráh, modernizácia pozemnej komunikácie podľa platných technických noriem, |
| l) zmena kategórie pozemnej komunikácie, šírky pozemnej komunikácie, pridanie spevnených krajníc, núdzových pruhov, |
| m) zníženie možnosti stretu s ľahko zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky, |
| n) inštalácia systému riadenia a regulácie dopravy. |
| § 8 |
| Touto vyhláškou sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe. |
|
|
| § 9 |
| Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. augusta 2011. |
|
|
| v z. Ján Hudacký v. r. |
|
|
| Príloha k vyhláške č. 251/2011 Z. z. |
| Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie |
| Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/96/ES z 19. novembra 2008 o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry (Ú. v. EÚ L 319, 29. 11. 2008). |