| 419 |
| VYHLÁŠKA |
| Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky |
| z 13. októbra 2010, |
| ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vyhotovovaní máp povodňového ohrozenia a máp povodňového rizika, o uhrádzaní výdavkov na ich vypracovanie, prehodnocovanie a aktualizáciu a o navrhovaní a zobrazovaní rozsahu inundačného územia na mapách |
| Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) podľa § 50 ods. 2 písm. b) zákona č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami (ďalej len „zákon“) ustanovuje: |
|
|
| § 1 |
| Geografické oblasti zobrazované na mapách povodňového ohrozenia a na mapách povodňového rizika |
| (1) Mapa povodňového ohrozenia a mapa povodňového rizika zobrazujú v rovnakej mierke a na rovnakom počte mapových listov identické geografické oblasti, v ktorých existuje potenciálne významné povodňové riziko alebo v ktorých možno predpokladať, že je pravdepodobný jeho výskyt (ďalej len „územie s povodňovým rizikom“). |
| (2) Správca vodohospodársky významných vodných tokov preskúma možnosť vyhotovenia spoločnej mapy povodňového ohrozenia a spoločnej mapy povodňového rizika pre dve a viac území s povodňovým rizikom, ktoré nasledujú za sebou pri vodnom toku a jeho prítokoch, a ak je to možné, zabezpečí ich vyhotovenie. |
| § 2 |
| Odhad maximálneho prietoku povodne |
| (1) Odhad maximálneho prietoku povodne na vyhotovenie, prehodnotenie a aktualizáciu mapy povodňového ohrozenia alebo vypracovanie návrhu na určenie rozsahu inundačného územia sa vyhotoví v profiloch vodných tokov, ktoré určí správca vodohospodársky významných vodných tokov. |
| (2) Návrh metodiky odhadu maximálneho prietoku povodne s malou pravdepodobnosťou výskytu alebo povodne s výnimočne nebezpečným priebehom sa prerokuje so správcom vodohospodársky významných vodných tokov, obvodným úradom životného prostredia alebo krajským úradom životného prostredia, ministerstvom, a ak je to potrebné, s ďalšími subjektmi. |
| (3) Odhad maximálneho prietoku povodne sa zaradí do triedy spoľahlivosti podľa príslušnej slovenskej technickej normy. |
| (4) Zmena vydaného odhadu maximálneho prietoku povodne sa oznamuje do desiatich pracovných dní správcovi vodohospodársky významných vodných tokov, obvodnému úradu životného prostredia alebo krajskému úradu životného prostredia a ministerstvu. |
| (5) Výdavky na vydanie odhadov maximálnych prietokov povodní sú súčasťou výdavkov na vyhotovenie, prehodnotenie alebo aktualizáciu mapy povodňového ohrozenia. |
| § 3 |
| Určenie priebehu maximálnej hladiny povodne |
| (1) Priebeh maximálnej hladiny povodne vo vodných tokoch pretekajúcich územím s povodňovým rizikom sa určuje modelovaním prúdenia vody matematickým modelom alebo fyzikálnym modelom (ďalej len „model“). Na modelovanie prúdenia vody fyzikálnym modelom sa môže použiť iba hydraulický trojrozmerný model. |
| (2) Pri modelovaní prúdenia vody sa na účely určenia priebehu maximálnej hladiny povodne predpokladá |
| a) ustálené nerovnomerné prúdenie maximálneho prietoku povodne, |
| b) úplné rozvinutie vegetácie na brehoch koryta vodného toku a povodňou zaplavenom území bez ohľadu na to, aký je prirodzený časový posun medzi vegetačným vývojom rôznych spoločenstiev rastlín a drevín. |
| (3) Hydraulické účinky stavieb, objektov a zariadení, ktoré ovplyvňujú prúdenie vody vo vodnom toku a v povodňou zaplavenom území, sú v modeli zohľadnené podľa konkrétnych podmienok, praktických skúseností a poznatkov o priebehu povodní v minulosti. |
| (4) Ochranná hrádza a protipovodňová línia (ďalej len „ochranná líniová stavba“) sa v modeli pri maximálnom prietoku povodne |
| a) menšom alebo rovnom ako návrhový prietok, ktorý bol použitý v projektovej dokumentácii stavby, zobrazuje podľa skutočného stavu, pričom je ukončená fiktívnou zvislicou vedenou smerom hore od koruny; prelievanie ochrannej líniovej stavby vodou sa nemodeluje, |
| b) väčšom ako návrhový prietok, ktorý bol použitý v projektovej dokumentácii stavby, |
| 1. odstráni z modelu a záplavová čiara sa konštruuje ako priesečnica modelovanej hladiny vody s terénom na chránenom území alebo |
| 2. zobrazuje postupom odsúhlaseným správcom vodohospodársky významných vodných tokov na určenie rozsahu povodňou zaplaveného územia pri príslušnom úseku vodného toku. |
| (5) Na spresnenie určenia priebehu maximálnej hladiny povodne sa modelom preskúmajú účinky ľadových zátarás a prekážok z predmetov, ktoré sa zachytili v koryte vodného toku, na stavbách, objektoch a zariadeniach vo vodnom toku križujúcich vodný tok a na území zaplavenom povodňou. |
| (6) Priebehy maximálnych hladín povodní, ktoré sú použité na určenie rozsahu povodňou zaplaveného územia zobrazeného na mape povodňového ohrozenia, sa spracujú graficky vo forme pozdĺžneho profilu vodného toku, číselne v tabuľke, a ak je to potrebné, ďalším vhodným spôsobom. |
| (7) Z výsledkov modelovania prúdenia vody sa pre každú povodeň zobrazenú na mape povodňového ohrozenia zaznamenajú hĺbky vody v koryte a na povodňou zaplavenom území v jednotlivých úsekoch priečnych profilov alebo v pôdoryse určených zvisliciach. V časti priečneho profilu alebo v pôdoryse určenej zvislici, v ktorej je zaznamenaná hĺbka vody, sa súčasne určí a zaznamená priemerná rýchlosť prúdenia vody alebo veľkosť a smer priemernej zvislicovej rýchlosti. |
| § 4 |
| Priestorové údaje |
| (1) Súbory priestorových údajov1) mapy povodňového ohrozenia a mapy povodňového rizika sa vedú v informačnom systéme správcu vodohospodársky významných vodných tokov. |
| (2) Mapa povodňového ohrozenia a mapa povodňového rizika sa vyhotovuje a aktualizuje spravidla v záväzných geodetických systémoch, ktorými sú súradnicový systém Jednotnej trigonometrickej siete katastrálnej S-JTSK a Baltský výškový systém po vyrovnaní Bpv.2) |
| (3) Súbor priestorových údajov použitý na vyhotovenie mapy povodňového ohrozenia obsahuje objekty a ich popisné atribúty potrebné na určenie priebehu maximálnej hladiny povodne a rozsahu záplavy územia pri vodnom toku, ktorými sú najmä brehové čiary, ochranné líniové stavby, cestné komunikácie, železničné komunikácie a morfologicky významné terénne útvary. |
| (4) Doplňujúce geodetické údaje na zostavenie modelu, ktoré vyhotovuje fyzická osoba alebo právnická osoba podľa osobitného predpisu,3) sú najmä údaje |
| a) o tvare koryta vodného toku, ktoré sú v priestore spravidla určené aj s pobrežnými pozemkami,4) |
| b) o polohe a rozmeroch stavieb, objektov a zariadení, ktoré môžu ovplyvňovať prúdenie vody počas povodne |
| 1. v koryte vodného toku, najmä hatí, stupňov, prehrádzok, sklzov a sústreďovacích stavieb, |
| 2. v zakrytých úsekoch koryta vodného toku, |
| 3. križovaním vodného toku a povodňou zaplaveného územia, najmä mostov, mostíkov, lávok, priepustí a nadzemných úsekov potrubných líniových vedení, |
| 4. na povodňou zaplavených územiach. |
| (5) Doplňujúce geodetické údaje podľa odseku 4 sú výsledkom vybraných geodetických a kartografických činností,5) ktoré podliehajú autorizačnému overeniu podľa osobitného predpisu.6) |
| (6) Priestorové údaje záplavových čiar povodní sú vedené v záväzných geodetických systémoch podľa odseku 2 súradnicami bodov, ktoré charakterizujú ich priebeh, s parametrami vhodnými |
| a) na zobrazovanie na iných mapách s veľkou mierkou a na tematických mapách, |
| b) na vytýčenie priamo v teréne. |
| § 5 |
| Mapa povodňového ohrozenia a mapa povodňového rizika |
| (1) Mapa povodňového ohrozenia a mapa povodňového rizika sa vyhotovujú a aktualizujú v digitálnej forme a v analógovej forme s technickými náležitosťami stanovenými správcom vodohospodársky významných vodných tokov. |
| (2) Rozmnoženiny mapy povodňového ohrozenia a mapy povodňového rizika sa poskytujú orgánom podľa § 6 ods. 9 a § 7 ods. 5 zákona v analógovej forme a verejnosti sa sprístupňujú prostredníctvom internetu. |
| (3) Súčasťou obsahu mapy povodňového ohrozenia a mapy povodňového rizika je zobrazenie pôdorysu koryta s brehovými čiarami a staničením vodného toku, ochranných líniových stavieb s ich staničením a vodných plôch. |
| (4) Mapa povodňového ohrozenia obsahuje vizualizáciu rozsahu |
| a) povodní, ktoré sú spoločne zobrazené záplavovými čiarami, |
| b) každej povodne samostatne so zobrazením záplavovej čiary spolu s prvkami podľa § 6 ods. 3 písm. b) zákona, a ak je to potrebné, podľa § 6 ods. 3 písm. c) zákona. |
| (5) Mapa povodňového rizika obsahuje vizualizáciu rozsahu povodní podľa odseku 4 písmeno a) a podľa § 7 ods. 1 písm. b) až i) zákona. |
| § 6 |
| Mapa povodňového ohrozenia územia pri štátnej hranici |
| Na vyhotovenie mapy povodňového ohrozenia územia pri štátnej hranici sa v komisii pre hraničné vody zosúladia so susedným štátom |
| a) odhady maximálnych prietokov povodní podľa § 6 ods. 2 zákona pre profily v hraničných úsekoch vodných tokov pretínajúce štátnu hranicu alebo ležiace v jej blízkosti, |
| b) priebehy maximálnych hladín povodní v hraničných úsekoch vodných tokov. |
| § 7 |
| Prehodnotenie a aktualizácia mapy povodňového ohrozenia a mapy povodňového rizika |
| (1) Pri prehodnotení mapy povodňového ohrozenia sa preskúmajú |
| a) zmeny podmienok prúdenia vody počas povodní v koryte vodného toku a na záplavovom území, ktoré nastali v období po vyhotovení predchádzajúcej mapy povodňového ohrozenia, |
| b) odhady veľkosti maximálnych prietokov povodní podľa § 6 ods. 2 zákona. |
| (2) Mapa povodňového ohrozenia sa aktualizuje v termínoch podľa § 6 ods. 8 zákona, keď |
| a) zmeny podľa odseku 1 ovplyvnili priebeh maximálnej hladiny aspoň jednej povodne podľa § 6 ods. 2 zákona, |
| b) správca vodohospodársky významných vodných tokov nadobudne práva na použitie súboru priestorových údajov na vyhotovenie mapy povodňového ohrozenia s vyššou presnosťou určenia výšok v porovnaní s priestorovými údajmi, ktoré sa použili na vyhotovenie aktuálnej mapy povodňového ohrozenia. |
| (3) Mapa povodňového rizika sa aktualizuje súčasne s aktualizáciou mapy povodňového ohrozenia, ak sa pri jej prehodnotení zistili zmeny v obsahu podľa § 7 ods. 1 písm. b) až i) zákona. |
| § 8 |
| Navrhovanie a zobrazovanie rozsahu inundačného územia na mapách |
| (1) Návrh na určenie rozsahu inundačného územia podľa § 20 ods. 3 zákona sa predkladá |
| a) po vyhotovení alebo aktualizácii mapy povodňového ohrozenia, |
| b) z vlastného podnetu správcu vodohospodársky významných vodných tokov alebo z podnetu správcu drobného vodného toku, ak je určenie rozsahu inundačného územia potrebné na zabezpečenie ochrany pred povodňami alebo na plnenie úloh pri správe vodných tokov podľa osobitného predpisu,7) |
| c) z podnetu obce, stavebného úradu, stavebníka alebo inej právnickej osoby, fyzickej osoby – podnikateľa alebo fyzickej osoby, |
| d) pri vyhotovovaní, zmenách alebo dopĺňaní územnoplánovacej dokumentácie regiónu, obce alebo zóny, ak sa v návrhu priestorového usporiadania a funkčného využívania územia predpokladá výstavba objektov alebo vykonávanie činností podľa § 20 ods. 6 a 7 zákona pri neohrádzovanom vodnom toku alebo pri ohrádzovanom vodnom toku, ktorého ochranná líniová stavba je navrhnutá na prietok menší, ako je aktuálny odhad maximálneho prietoku povodne podľa § 6 ods. 2 písm. b) zákona. |
| (2) Pri vypracúvaní návrhu na určenie rozsahu inundačného územia sa vychádza z územného plánu. Ak nie je spracovaný územný plán, vychádza sa zo skutočného funkčného využívania územia v čase vyhotovovania návrhu na určenie rozsahu inundačného územia. |
| (3) Vonkajšia hranica inundačného územia sa navrhuje za trasou ochrannej líniovej stavby, ak je návrhový prietok pre ochrannú líniovú stavbu menší ako maximálny prietok povodne, ktorá sa môže opakovať priemerne |
| a) raz za 100 rokov a za ochrannou líniovou stavbou existuje alebo sa plánuje súvislá zástavba, priemyselné areály alebo poľnohospodárske areály, |
| b) raz za 50 rokov a za ochrannou líniovou stavbou existuje alebo sa plánuje rozptýlená bytová zástavba, priemyselná zástavba alebo súvislá chatová zástavba. |
| (4) Návrh na určenie rozsahu inundačného územia sa predkladá vo dvoch vyhotoveniach a obsahuje |
| a) názvy obcí alebo názvy katastrálnych území obcí, cez ktoré prebieha navrhnutá vonkajšia hranica inundačného územia, |
| b) názov vodného toku alebo vodných tokov, číslo hydrologického poradia a identifikačné číslo, |
| c) technickú správu, v ktorej je uvedený opis a odôvodnenie návrhu priebehu vonkajšej hranice inundačného územia spolu so vzdialenosťami jej jednotlivých úsekov od koryta vodného toku a opis funkčného využívania územia medzi navrhnutou vonkajšou hranicou inundačného územia a korytom vodného toku; v technickej správe sa osobitne odôvodní návrh priebehu vonkajšej hranice inundačného územia podľa odsekov 2 a 3, |
| d) odhady maximálnych prietokov povodní, ktoré sa použili pri určení záplavových čiar ohraničujúcich navrhnutý rozsah inundačného územia, |
| e) rozmnoženinu mapy inundačného územia vo vhodnej mierke, ktorá je spravidla vyhotovená na podklade ortofotosnímky územia; na mape inundačného územia je zobrazený priebeh úsekov záplavových čiar, ktoré ohraničujú navrhnutý rozsah inundačného územia, |
| f) dátový nosič, na ktorom sú zapísané súradnice navrhnutej vonkajšej hranice inundačného územia v záväzných geodetických systémoch podľa § 4 ods. 2 a s parametrami podľa § 4 ods. 6. |
| (5) Všeobecne záväzná vyhláška obvodného úradu životného prostredia alebo všeobecne záväzné nariadenie obce o určení rozsahu inundačného územia8) a návrh na určenie rozsahu inundačného územia sa predkladá stavebnému úradu. |
| (6) Zoznam obcí, v ktorých katastrálnych územiach sa určili inundačné územia, je zostavený podľa územného a správneho usporiadania Slovenskej republiky a verejnosti sa sprístupňuje na internetových stránkach ministerstva a správcu vodohospodársky významných vodných tokov. Súčasťou zoznamu sú informácie o miestach, kde sa verejnosť môže oboznámiť s mapami určených inundačných území. |
| (7) Výdavky na vypracovanie a predloženie návrhu na určenie rozsahu inundačného územia podľa odseku 1 písm. b) až d) sú výdavky najmä |
| a) na vydanie odhadu maximálneho prietoku povodní so strednou pravdepodobnosťou výskytu a povodní s veľkou pravdepodobnosťou výskytu, |
| b) na nadobudnutie práva na použitie súboru priestorových údajov o území na vyhotovenie mapy inundačného územia, |
| c) na zabezpečenie doplňujúcich geodetických údajov na zostavenie modelu, |
| d) na určenie priebehov maximálnych hladín povodní vo vodných tokoch pri navrhovanom inundačnom území, |
| e) na vypracovanie návrhu na určenie rozsahu inundačného územia vrátane výdavkov na zobrazenie rozsahu inundačného územia na mape. |
| (8) Výdavky na vypracovanie a predloženie návrhu inundačného územia |
| a) podľa odseku 1 písm. b) a c) hradí ten, kto podal podnet, |
| b) podľa odseku 1 písm. d) hradí obstarávateľ územnoplánovacej dokumentácie. |
| (9) Ak obvodný úrad životného prostredia alebo obec upraví vonkajšiu hranicu inundačného územia inak, ako navrhol správca vodohospodársky významných vodných tokov, uhradí správcovi vodohospodársky významných vodných tokov výdavky spojené s prepracovaním návrhu na určenie rozsahu inundačného územia. |
| § 9 |
| Transpozičné ustanovenie |
| Touto vyhláškou sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe. |
|
|
| § 10 |
| Účinnosť |
| Táto vyhláška nadobúda účinnosť 15. novembra 2010. |
|
|
| v. z. József Nagy v. r. |
|
|
| Príloha k vyhláške č. 419/2010 Z. z. |
| ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE |
| 1. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2000/60/ES z 23. októbra 2000, ktorou sa ustanovuje rámec pôsobnosti pre opatrenia spoločenstva v oblasti vodného hospodárstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv. 5) v znení rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady č. 2455/2001/ES z 20. novembra 2001 (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv. 6), smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/32/ES z 11. marca 2008 (Ú. v. EÚ L 81, 20. 3. 2008), smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/105/ES zo 16. decembra 2008 (Ú. v. EÚ L 348, 24. 12. 2008) a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/31/ES z 23. apríla 2009 (Ú. v. EÚ L 140, 5. 6. 2009). |
| 2. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/60/ES z 23. októbra 2007 o hodnotení a manažmente povodňových rizík (Ú. v. EÚ L 288, 6. 11. 2007). |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) § 2 písm. c) zákona č. 3/2010 Z. z. o národnej infraštruktúre pre priestorové informácie. |
| 2) § 2 ods. 1 písm. b) a c) vyhlášky Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. 300/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov. |
| 3) § 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení zákona č. 423/2003 Z. z. |
| 4) § 49 ods. 2 zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon). |
| 5) § 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov. |
| 6) § 7 a § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov. |
| 7) § 48 zákona č. 364/2004 Z. z. v znení zákona č. 384/2009 Z. z. |
| 8) § 61 písm. i) druhý bod a § 63 ods. 4 písm. b) zákona č. 364/2004 Z. z. v znení zákona č. 230/2005 Z. z. |