| 524 |
| VYHLÁŠKA |
| Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky |
| z 12. augusta 2002, |
| ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výkone odborného technicko-bezpečnostného dohľadu a o zaraďovaní vodných diel do jednotlivých kategórií |
| Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky podľa § 78 ods. 3 písm. a) zákona č. 184/2002 Z. z. o vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (vodný zákon) (ďalej len „zákon") ustanovuje: |
|
|
| § 1 |
| Predmet úpravy |
| Táto vyhláška ustanovuje |
| a) podrobnosti o výkone odborného technicko-bezpečnostného dohľadu (ďalej len „dohľad") nad kategorizovanými vodnými dielami (ďalej len „stavby"), |
| b) podrobnosti o zaraďovaní stavieb do jednotlivých kategórií. |
| Podrobnosti o výkone dohľadu |
| § 2 |
| Pri výkone dohľadu sa podľa druhu a typu stavby primerane ku kategórii stavby určenej na základe kategorizačného posudku podľa § 52 ods. 4 zákona a k jej technickému stavu sledujú najmä zmeny a výskyt týchto javov a skutočností: |
| a) statická a dynamická stabilita stavby, prípadne jej časti, |
| b) priestorové zmeny stavby ako celku voči jej okoliu, |
| c) deformácia stavby, vzájomné posuny jednotlivých častí konštrukcií, trhliny v konštrukčnom materiáli, |
| d) deformácia podložia, |
| e) fyzikálno-mechanické vlastnosti stavebných materiálov a podložných materiálov a pri odkaliskách aj vlastnosti ukladaných odpadov, |
| f) režim podzemných a priesakových vôd, smer a rýchlosť prúdenia vody, čiastkové a celkové množstvo priesakov, vývery vody v priestore stavby, |
| g) funkcie ochranných, tesniacich, filtračných a drenážnych prvkov stavby a jej podložia, |
| h) hydraulický spád v konštrukčných materiáloch a podložných materiáloch a ich filtračná stabilita, |
| i) vplyvy prostredia na technický stav stavby a jej technologické zariadenia, t. j. poveternostné účinky, zosuvy brehov nádrže a zosuvy v bezprostrednom okolí stavby, agresívne účinky vzduchu a vody v nádrži, podzemnej vody a priesakovej vody, účinky stavebných prác a trhacích prác v okolí stavby, zemetrasenie, poddolovanie, účinky prevádzkových a dopravných otrasov, účinky vegetácie, živočíchov a nepovolaných zásahov tretích osôb, |
| j) vplyv prevádzky na technický stav stavby a jej technologické zariadenia, t. j. účinky manipulácie s vodou v nádrži, mechanické a iné účinky vypúšťanej vody a vodou unášaných materiálov, opotrebovanie a možné dôsledky zlyhania pohyblivých uzáverov a hradiacich konštrukcií výpustov, priepadov, hatí, plavebných komôr a odberných zariadení, |
| k) prietokové pomery v porovnaní s pôvodnými predpokladmi návrhu výpustných zariadení a priepadových zariadení, napríklad ovplyvnenie prietokov na hornom toku novými stavbami, poruchou alebo zrušením existujúcich stavieb, zmenou odtokových pomerov v povodí, ľadovými zátarasami, vegetáciou, |
| l) iné javy a skutočnosti, ktorých výskyt môže podľa miestnych pomerov ovplyvniť bezpečnosť stavby. |
| § 3 |
| (1) Dohľad sa vykonáva sledovaním javov a skutočností uvedených v § 2, spracovaním, rozbormi a hodnotením výsledkov všetkých pozorovaní a meraní vzhľadom na vývoj sledovaných javov alebo skutočností a vo vzťahu k vopred určeným medzným hodnotám, kritickým hodnotám, predpokladom projektu, poznatkom z uskutočnenia a doterajšej prevádzky stavby. |
| (2) Medzná hodnota je očakávaná limitná hodnota javu alebo skutočnosti pre zvolený stav zaťaženia. |
| (3) Kritická hodnota je hodnota sledovaného javu alebo skutočnosti, ktorej výskyt vzbudzuje obavy o bezpečnosť stavby, pri ktorej sa preto vyžaduje použitie núdzových opatrení. |
| (4) Podkladom na vykonávanie dohľadu sú účelne rozdelené sledované skutočnosti vrátane bežných meraní veličín a javov, ktoré sú významné pre bezpečnosť stavby, ako aj výsledky obchôdzok, hlásenia a prehliadky dohľadu. |
| (5) Výber možných príčin porúch a ďalších javov a skutočností, ktoré sleduje dohľad, voľba prostriedkov a metód pozorovania a merania, množstvo inštalovaných prístrojov, rozsah a početnosť pracovných úkonov sú úmerné kategórii stavby, stavu a prevádzke stavby, prípadne miestnym pomerom a sú v súlade s platnými technickými normami a so súčasným stavom inžinierskych poznatkov a s možnosťami realizácie. |
| § 4 |
| (1) Dohľad sa vykonáva úmerne ku kategórii stavby, najmenej v rozsahu podľa tejto vyhlášky. |
| (2) O dohľade sa zostavujú správy. V období uskutočnenia stavby alebo jej rekonštrukcie sa zostavujú čiastkové správy a súhrnné správy, v období overovacej prevádzky stavby čiastkové správy a celkové správy a v období trvalej prevádzky stavby etapové správy a súhrnné etapové správy. |
| Rozsah dohľadu nad stavbami jednotlivých kategórií |
| § 5 |
| (1) Ak ide o stavby I. kategórie, sledujú sa všetky javy a skutočnosti, ktorých zmena môže objektívne signalizovať alebo spôsobiť prekročenie predpokladov projektu v takej miere, že stupeň stability stavby alebo jej významnej časti by klesol pod prípustnú hranicu určenú technickými normami. Poveternostné a prevádzkové pomery sa zisťujú v rozsahu potrebnom na hodnotenie všetkých sledovaných javov a skutočností. |
| (2) Meranie sa vykonáva v miestach, ktoré charakterizujú priemerné pomery, a v miestach, kde by predovšetkým mohlo dôjsť k nespojitému vývoju javov, napríklad poruchy v základoch, zmeny v usporiadaní a v spojení tesniacich a drenážnych prvkov. |
| (3) V pochybnosti o spoľahlivosti spôsobu sledovania najdôležitejších javov a skutočností sa použije viac metód meraní a prieskumov. |
| § 6 |
| Ak ide o stavby II. kategórie, je rozsah dohľadu taký ako pri stavbách I. kategórie s tým, že netreba sledovať javy a skutočnosti, ktorých existenciu, prípadne neprimeranú zmenu možno včas odvodiť z iného javu alebo zo súhrnného prejavu, napríklad z celkových priesakov, celkových deformácií alebo posunov. Merania sa spravidla sústreďujú do charakteristických profilov. Zisťujú sa len také poveternostné pomery a prevádzkové pomery, ktoré bezprostredne objasňujú sledované javy a skutočnosti. |
| § 7 |
| Ak ide o stavby III. kategórie, dohľad sa vykonáva odborným hodnotením javov, skutočností a ich vývoja, ktoré sa zisťujú spravidla len pri obchôdzkach, z bežných meraní sa zavádza len meranie priesakov, prípadne aj tlakov vody a meranie celkových deformácií na povrchu stavby. Z poveternostných a prevádzkových pomerov sa zisťujú len zrážky, teplota vzduchu a výška hladiny vody v nádrži. |
| § 8 |
| Ak ide o stavby IV. kategórie, dohľad sa vykonáva hodnotením javov a skutočností zistených pri obchôdzkach. Merania sa môžu zavádzať dočasne na objasnenie nezvyčajných javov a skutočností. |
| Príprava dohľadu pred uskutočnením stavby alebo pred rekonštrukciou stavby |
| § 9 |
| (1) Súčasťou projektovej dokumentácie na uskutočnenie stavby alebo na rekonštrukciu stavby I. až IV. kategórie je vyjadrenie o rozsahu dohľadu. |
| (2) Vyjadrenie o rozsahu dohľadu obsahuje najmä |
| a) podrobný opis a rozbor rizík spojených s budúcou existenciou stavby v danom prostredí a prognózu budúceho prevádzkového režimu, pri odkaliskách prognózu dlhodobej existencie, |
| b) požiadavky na prieskumné a projektové práce nad rámec platných predpisov, |
| c) požiadavky na budúce prostriedky dohľadu, na prístroje a zariadenia na pozorovanie a meranie, |
| d) požiadavky na spojové prostriedky, na varovné a signalizačné zariadenia, ako aj na núdzové opatrenia pri uskutočnení stavby a jej prevádzke, |
| e) orientačný odhad nákladov na prostriedky dohľadu a jeho výkon pri uskutočnení stavby alebo pri jej rekonštrukcii a pri prevádzke stavby. |
| § 10 |
| (1) Ak ide o stavby I. až III. kategórie, súčasne s projektovou dokumentáciou sa spracúva projekt meraní, a to na úrovni, na akej je spracovaná projektová dokumentácia. Pre stavby IV. kategórie sa spracúva projekt meraní, len ak je navrhnutý vo vyjadrení o rozsahu dohľadu. |
| (2) Projekt meraní vychádza z vyjadrenia o rozsahu dohľadu. |
| (3) Projekt meraní obsahuje okrem dokumentácie kontrolných prístrojov a zariadení najmä |
| a) prehľad dôležitých predpokladov bezpečnosti a stability dlhodobej prevádzky stavby a odhad ich zabezpečenia, |
| b) návrh a odôvodnenie druhu, rozsahu a presnosti metód meraní a prístrojov a zariadení na vykonávanie dohľadu, |
| c) prehľad medzných hodnôt a kritických hodnôt sledovaných javov a skutočností ovplyvňujúcich bezpečnosť stavby a územia, ktoré ohrozuje, |
| d) návrh bezpečných prístupov k meracím zariadeniam a opatrení na zaistenie bezpečného výkonu merania a údržby meracích zariadení vrátane ich ochrany pred poškodením, |
| e) harmonogram inštalácií a harmonogram pozorovaní a meraní podľa postupu uskutočnenia stavby alebo jej rekonštrukcie. |
| (4) Ak sa niektoré požiadavky uvedené vo vyjadrení o rozsahu dohľadu nebudú riešiť v projekte meraní, premietnu sa do inej časti projektovej dokumentácie. |
| Dohľad pri uskutočnení stavby alebo pri rekonštrukcii stavby |
| § 11 |
| (1) Dohľad pri uskutočnení stavby alebo pri rekonštrukcii stavby sa vykonáva pri stavbách I. až IV. kategórie podľa vyjadrenia o rozsahu dohľadu vymedzeného v § 9. |
| (2) Pri uskutočnení stavby alebo pri rekonštrukcii stavby sa prístroje a zariadenia na pozorovanie a meranie zmien a výskytu javov a skutočností uvedených v § 2 včas a odborne zabudujú, vyskúšajú a ochránia pred poškodením tak, aby výsledky pozorovaní, meraní a ich spoľahlivosť neboli ohrozené. |
| (3) Dohľad v období uskutočnenia stavby alebo rekonštrukcie stavby sa zabezpečuje v súlade s postupom uskutočnenia stavby alebo rekonštrukcie stavby. |
| § 12 |
| (1) Výsledky pozorovaní a meraní sa pri stavbách I. a II. kategórie spracúvajú v priebehu uskutočnenia stavby najmenej v jednej čiastkovej správe; súhrnná správa o dohľade pri uskutočnení stavby sa spracúva pred začatím overovacej prevádzky stavby alebo jej ucelených častí. |
| (2) Ak ide o stavby III. kategórie, prípadne ak ide o rekonštrukciu stavieb I. a II. kategórie, spracúva sa pred začatím prevádzky len súhrnná správa o dohľade pri uskutočnení stavby alebo pri rekonštrukcii stavby. |
| § 13 |
| Súhrnná správa o dohľade pri uskutočnení stavby alebo pri rekonštrukcii stavby obsahuje |
| a) opis dohľadu, |
| b) dokumentáciu umiestnenia a opis všetkých zabudovaných meracích prístrojov a zariadení určených na dohľad, |
| c) súhrnné spracovanie výsledkov všetkých doteraz vykonaných pozorovaní a meraní, |
| d) zhodnotenie všetkých sledovaných javov a zistených skutočností v porovnaní s predpokladmi projektu a ich vplyvu na bezpečnosť a stabilitu stavby a jej podložia, |
| e) program dohľadu v overovacej prevádzke, |
| f) návrh opatrení. |
| Dohľad nad stavbou v overovacej prevádzke |
| § 14 |
| (1) Overovacou prevádzkou stavby je obdobie prvého zaťaženia stavby ako celku vzdutou vodou a zahŕňa vyskúšanie takých prevádzkových situácií a v takom počte, že možno zodpovedne zhodnotiť splnenie predpokladov projektu a posúdiť spoľahlivú funkciu a bezpečnosť stavby. |
| (2) Dohľad nad stavbami I. až III. kategórie sa vykonáva podľa programu dohľadu nad stavbou v overovacej prevádzke. |
| (3) Program dohľadu nad stavbou v overovacej prevádzke obsahuje |
| a) údaj o tom, kto a aké pozorovania a merania vykonáva, |
| b) podrobné pokyny, termíny, pracovné postupy, zápis výsledkov meraní vykonávaných obsluhou stavby, |
| c) pokyny na obchôdzky vykonávané obsluhou stavby, |
| d) medzné hodnoty a kritické hodnoty sledovaných javov a skutočností, |
| e) pokyny, ktoré výsledky meraní a obchôdzok obsluha stavby ihneď hlási správcovi stavby, ktoré spojovacie prostriedky použije, aké núdzové a varovné opatrenia sú k dispozícii pre mimoriadne situácie, |
| f) tlačivo hlásení, pokyny na jeho vyplnenie, termíny odosielania a adresy hlavných zamestnancov dohľadu, |
| g) údaje o tom, kto a v akých termínoch spracúva a hodnotí výsledky v čiastkových správach. |
| (4) Ak ide o odkaliská, program dohľadu sa rozširuje aj o pravidelné sledovanie zmien fyzikálno-mechanických vlastností obsahu odkaliska a hrádzí odkaliska a kontrolné overovanie stability hrádze odkaliska. |
| (5) Program dohľadu nad stavbou v overovacej prevádzke sa ukladá |
| a) u vlastníka stavby, |
| b) u odborne spôsobilej osoby, pre stavby I. a II. kategórie u poverenej štátnej organizácie, |
| c) u obsluhy stavby. |
| § 15 |
| (1) Pozorovania a merania pri stavbách I. až IV. kategórie sa vykonávajú v rozsahu a termínoch podľa programu dohľadu. |
| (2) Výsledky meraní sa zapisujú do hlásení a ihneď sa porovnávajú s vopred určenými medznými hodnotami, prípadne kritickými hodnotami alebo s vopred určeným medzným vývojom sledovaných javov. Zistenie medzných hodnôt, prípadne kritických hodnôt sa neodkladne nahlasuje hlavnému zamestnancovi dohľadu vlastníka a pri stavbách I. a II. kategórie aj hlavnému zamestnancovi dohľadu poverenej štátnej organizácie. |
| § 16 |
| (1) Pri obchôdzkach sa sleduje stavba a jej blízke okolie, hladina vody, prietokové pomery, pravidelnosť chodu všetkých mechanizmov, výskyt trhlín a viditeľných deformácií, posunov a zosunov, výskyt priesakov, výverov a zamokrených až zabahnených miest, vplyvy prevádzky a prostredia na technický stav objektov a technologických zariadení, najmä konštrukcií výpustných, prepadových a odberných zariadení. |
| (2) Obchôdzky vykonáva obsluha stavby podľa programu dohľadu. |
| (3) Výsledky obchôdzky sa zapisujú do hlásenia. Zistenie medzných hodnôt alebo iných nezvyčajných skutočností, ktoré by mohli mať vplyv na bezpečnosť a stabilitu stavby, sa neodkladne nahlasuje hlavnému zamestnancovi dohľadu vlastníka a pri stavbách I. a II. kategórie aj hlavnému zamestnancovi dohľadu poverenej štátnej organizácie. |
| § 17 |
| (1) Hlásenie výsledkov meraní a obchôdzok sa vykonáva pri stavbách I. až III. kategórie na tlačivách podľa programu dohľadu, pri stavbách IV. kategórie písomným záznamom. V hlásení sa uvedie, kto a kedy vykonal meranie a obchôdzky. |
| (2) Hlásenie sa spracúva najmenej v troch vyhotoveniach. Originál sa ukladá u obsluhy stavby. Ďalšie vyhotovenia sa zasielajú hlavnému zamestnancovi dohľadu vlastníka a pri stavbách I. a II. kategórie aj hlavnému zamestnancovi dohľadu poverenej štátnej organizácie. Písomné záznamy hlásení ostávajú vlastníkovi. |
| (3) Hlásenie sa zasiela ihneď po skončení období určených programom dohľadu; pri stavbách I. kategórie najmenej dva razy za mesiac, pri stavbách II. kategórie najmenej raz za mesiac, pri stavbách III. kategórie najmenej raz za dva mesiace a pri stavbách IV. kategórie najmenej raz za šesť mesiacov. |
| § 18 |
| (1) Údaje z hlásení sa posudzujú najneskoršie do obdobia na predloženie ďalšieho hlásenia. Medzné hodnoty alebo iné nezvyčajné skutočnosti hlásené obsluhou stavby bezprostredne po zistení sa posudzujú ihneď. |
| (2) Ak sa pri posudzovaní alebo pri spracovaní výsledkov pozorovaní a meraní zistí, že vývoj sledovaných javov alebo skutočností nezodpovedá predpokladom, preveria sa údaje na mieste, zavedie sa mimoriadne meranie, prieskumné prešetrovanie, prípadne iné opatrenia až do vysvetlenia mimoriadneho vývoja a do vykonania nápravy. |
| (3) Ak sledovaný jav alebo skutočnosť dosiahne kritické hodnoty, ihneď sa urobia núdzové opatrenia. |
| § 19 |
| (1) O výsledkoch dohľadu nad stavbou počas overovacej prevádzky sa pri stavbách I. až III. kategórie v termínoch určených programom dohľadu vypracúvajú čiastkové správy. Na záver overovacej prevádzky sa vypracúva celková správa o dohľade nad stavbou počas overovacej prevádzky. Pri stavbách IV. kategórie sa vypracúva len celková správa počas overovacej prevádzky. |
| (2) Čiastková správa o dohľade za obdobie overovacej prevádzky obsahuje |
| a) opis dohľadu, |
| b) spracovanie výsledkov pozorovaní a meraní za hodnotené obdobie, |
| c) zhodnotenie sledovaných javov a zistených skutočností, |
| d) zistenie, či stavba po previerke zaťažovacích stavov a prevádzkových situácií, ktoré sa vyskytli počas hodnoteného obdobia, nemá z hľadiska dohľadu nedostatky, ktoré by bránili jej ďalšej prevádzke. |
| (3) Celková správa o dohľade za obdobie overovacej prevádzky obsahuje |
| a) opis dohľadu, |
| b) celkové spracovanie výsledkov pozorovaní a meraní, |
| c) zhodnotenie sledovaných javov a zistených skutočností, |
| d) zistenie, či stavba po previerke všetkých hlavných zaťažovacích stavov a prevádzkových situácií, prípadne po vykonaní nápravných opatrení nemá z hľadiska dohľadu nedostatky, ktoré by bránili jej trvalej prevádzke alebo užívaniu, |
| e) program dohľadu pri trvalej prevádzke stavby. |
| Dohľad nad stavbou pri trvalej prevádzke |
| § 20 |
| (1) Dohľad nad stavbami I. až IV. kategórie sa vykonáva podľa programu dohľadu nad stavbou pri trvalej prevádzke. Na odkaliskách sa po ukončení výstavby a overovacej prevádzky začína etapa dlhodobej existencie odkaliska. Pre stavby I. až IV. kategórie, ktoré ku dňu účinnosti tejto vyhlášky sú v trvalej prevádzke, alebo pre odkaliská v etape dlhodobej existencie sa vypracuje program dohľadu nad stavbou pre trvalú prevádzku; pre odkaliská je to program dohľadu v etape dlhodobej existencie. |
| (2) Program dohľadu nad stavbou pri trvalej prevádzke obsahuje |
| a) dokumentáciu umiestnenia a opis všetkých zabudovaných meracích prístrojov a zariadení, |
| b) údaj o tom, kto a aké pozorovania a merania vykonáva, |
| c) podrobné pokyny, termíny, pracovné postupy, zápis výsledkov meraní vykonávaných obsluhou stavby, |
| d) pokyny na obchôdzky vykonávané obsluhou stavby, |
| e) medzné hodnoty a kritické hodnoty sledovaných javov a skutočností, |
| f) pokyny, ktoré výsledky meraní a obchôdzok obsluha stavby ihneď hlási správcovi stavby, ktoré spojovacie prostriedky použije, aké núdzové a varovné opatrenia sú k dispozícii pre mimoriadne situácie, |
| g) tlačivo hlásení, pokyny na vyplnenie, termíny odosielania a adresy hlavných zamestnancov dohľadu, |
| h) údaje o tom, kto a v akých termínoch spracúva a hodnotí výsledky v čiastkových správach. |
| (3) Ak ide o odkaliská, program dohľadu sa rozširuje aj o pravidelné sledovanie zmien fyzikálno-mechanických vlastností obsahu odkaliska a hrádzí odkaliska a kontrolné overovanie stability hrádze odkaliska. |
| (4) Program dohľadu na odkaliskách v etape dlhodobej existencie je zameraný na stabilitu a bezpečnosť odkaliska a sleduje najmä otázky údržby, funkčnosť drenáží a odvedenie zrážkových a priesakových vôd z odkaliska a zmien chemizmu priesakových vôd a ich vplyvu na okolie. |
| (5) Na dohľad nad stavbou pri trvalej prevádzke sa vzťahujú ustanovenia § 14 ods. 5 a § 15 až 18. |
| § 21 |
| (1) O výsledkoch dohľadu nad stavbou pri trvalej prevádzke a pri odkaliskách pri ich dlhodobej existencii sa vypracúvajú etapové správy, a to najmenej raz ročne, ak ide o stavby I. kategórie, raz za dva roky, ak ide o stavby II. kategórie, raz za štyri roky, ak ide o stavby III. kategórie, a raz za desať rokov, ak ide o stavby IV. kategórie. |
| (2) Etapová správa o dohľade obsahuje |
| a) opis dohľadu za uplynulé obdobie trvalej prevádzky, |
| b) stručný prehľad výsledkov pozorovaní a meraní, |
| c) zhodnotenie všetkých sledovaných javov a skutočností vo vzťahu k medzným hodnotám a ku kritickým hodnotám, |
| d) návrh opatrení na nápravu. |
| (3) Najmenej každá piata etapová správa sa spracúva ako súhrnná etapová správa. |
| (4) Súhrnná etapová správa obsahuje |
| a) opis dohľadu za obdobie od poslednej súhrnnej etapovej správy, |
| b) dokumentáciu všetkých zmien vo vybavení stavby meracími prístrojmi a zariadeniami, |
| c) súhrnné spracovanie výsledkov pozorovaní a meraní, |
| d) zhodnotenie všetkých sledovaných javov a skutočností, |
| e) výsledky preskúšania stability hlavných konštrukcií stavby a zistenie stupňa bezpečnosti na základe novozískaných poznatkov podľa súčasne platných technických noriem, |
| f) posúdenie vplyvu prostredia a prevádzky na starnutie, funkčnú spoľahlivosť a celkovú bezpečnosť stavby, |
| g) návrh nápravných opatrení, |
| h) previerku programu dohľadu vrátane medzných hodnôt, prípadne kritických hodnôt sledovaných javov a skutočností. |
| (5) Etapové správy a súhrnné etapové správy najmenej v jednom vyhotovení sa ukladajú u obsluhy stavby a vlastníka stavby. |
| § 22 |
| Prehliadky stavby |
| (1) Termíny prehliadok stavby sa oznamujú účastníkom prehliadky najmenej dva týždne vopred. |
| (2) Prehliadku stavby riadi hlavný zamestnanec dohľadu vlastníka, prípadne stavebníka. Na prehliadku sa prizývajú |
| a) zamestnanec zodpovedný za prevádzku stavby, |
| b) obsluha stavby, |
| c) pri stavbách I. a II. kategórie hlavný zamestnanec dohľadu poverenej štátnej organizácie, |
| d) orgán štátnej vodnej správy, |
| e) znalci zo strojného, elektrotechnického, prípadne ďalších odborov podľa druhu a typu a vybavenia stavby. |
| (3) K prehliadke stavby sa prizývajú užívatelia stavby, ktorí môžu svojou činnosťou ovplyvniť jej bezpečnú prevádzku. |
| (4) Predmetom prehliadky stavby je najmä |
| a) previerka prevádzkovej schopnosti a funkčnej spoľahlivosti stavby, |
| b) previerka prevádzky a údržby, |
| c) previerka dohľadu a jeho výsledkov, |
| d) prerokovanie všetkých námetov na zlepšenie technického stavu, užívania, prevádzky a údržby a na zvýšenie bezpečnosti stavby, |
| e) plán opráv a nápravných opatrení. |
| (5) Z prehliadky stavby sa vyhotovuje správa o výsledkoch dohľadu, ktorá sa zasiela miestne príslušnému orgánu štátnej vodnej správy a všetkým prizvaným, v termíne do jedného mesiaca po vykonaní prehliadky stavby. Najmenej v jednom vyhotovení sa správa o výsledkoch dohľadu ukladá u obsluhy stavby. |
| § 23 |
| Kategórie stavieb |
| (1) Kategorizačný posudok na zaradenie stavieb do I. až IV. kategórie sa spracúva podľa kritérií uvedených v prílohe. |
| (2) Kategorizácii podliehajú stavby, ktoré vzdúvajú a zadržiavajú vodu. Takýmito stavbami sú priehrady, vodné nádrže, hate, odkaliská, čerpacie stanice vnútorných vôd a hrádze, aj ako súčasti stavieb, ktoré sú určené na úpravu vodných tokov, na odbery vôd, na vypúšťanie odpadových vôd a na iné používanie vôd. |
| (3) Zaradenie do kategórie sa vykoná podľa § 52 ods. 4 zákona na základe žiadosti stavebníka alebo vlastníka, najneskôr pred vydaním stavebného povolenia. |
| (4) Súčasťou žiadosti o určenie kategórie je kategorizačný posudok vypracovaný odborne spôsobilou osobou poverenej štátnej organizácie, ktorý obsahuje návrh kategórie stavby a kritériá použité pri jeho vypracovaní. |
| (5) Pri rekonštrukcii stavby alebo pri zmene jej využitia a pri stavbách II. až IV. kategórie aj v prípadoch, keď sa mení zástavba na území ohrozenom stavbou, Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky preskúma určenú kategóriu stavby prostredníctvom poverenej štátnej organizácie. |
|
|
| § 24 |
| Prechodné ustanovenie |
| Na stavbách, ktoré boli ku dňu nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky v príprave, v uskutočnení stavby alebo v prevádzke, musí byť dohľad, prípadne dokumentácia dohľadu doplnená v rozsahu podľa tejto vyhlášky; pri stavbách I. kategórie do troch rokov, pri stavbách II. kategórie do piatich rokov a pri stavbách III. a IV. kategórie do desiatich rokov od nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky. |
| § 25 |
| Účinnosť |
| Táto vyhláška nadobúda účinnosť 15. septembra 2002. |
|
|
| Pavel Koncoš v. r. |
|
|
| Príloha k vyhláške č. 524/2002 Z. z. |
| KRITÉRIÁ NA ZARADENIE VODNEJ STAVBY |
| DO KATEGÓRIE |
| I. KATEGÓRIA | Ohrozené sú tisíce až desaťtisíce ľudí a predpokladajú sa veľké straty na ľudských životoch. Veľké škody na kategorizovanej vodnej stavbe, ktorej následná obnova je veľmi zložitá a nákladná. V území na vodnom toku pod kategorizovanou vodnou stavbou vzniknú rozsiahle škody na obytnej a priemyselnej zástavbe, cestnej a železničnej sieti, ohrozené sú ďalšie kategorizované vodné stavby alebo iné vodné stavby. | Straty spôsobené vyradením kategorizovanej vodnej stavby z prevádzky, z prerušenia priemyselnej výroby, dopravy a pod. sú veľmi vysoké a ťažko nahraditeľné. | Škody na životnom prostredí sú vysoké, ekonomické dôsledky sa dotýkajú celého štátu. | II. KATEGÓRIA | Ohrozené sú stovky až tisíce ľudí a sú predpokladané straty na ľudských životoch. | Značné škody na kategorizovanej vodnej stavbe, jej následná obnova je zložitá a nákladná. | V území na vodnom toku pod kategorizovanou vodnou stavbou vzniknú škody na obytnej a priemyselnej zástavbe, dopravnej sieti, ohrozené sú ďalšie kategorizované vodné stavby alebo iné vodné stavby. | Straty spôsobené vyradením kategorizovanej vodnej stavby z prevádzky, z prerušenia priemyselnej výroby, dopravy alebo iné straty sú značné. | Škody na životnom prostredí prekračujú význam vyššieho územného celku. | III. KATEGÓRIA | Ohrozené sú desiatky až stovky ľudí, môžu byť straty na ľudských životoch. | Poškodenie kategorizovanej vodnej stavby, obnova je vykonateľná. | V území na vodnom toku pod kategorizovanou vodnou stavbou vzniknú škody na obytnej a priemyselnej zástavbe, na dopravnej sieti, ohrozené môžu byť ďalšie menej významné vodné stavby. | Straty spôsobené vyradením kategorizovanej vodnej stavby z prevádzky, z prerušenia priemyselnej výroby, dopravy alebo iné straty sú plne nahraditeľné. Škody na životnom prostredí neprekračujú | význam vyššieho územného celku. | IV. KATEGÓRIA | Straty na životoch sú nepravdepodobné. | Poškodenie kategorizovanej vodnej stavby, obnova je vykonateľná. | V území na vodnom toku pod kategorizovanou vodnou stavbou sú malé materiálne škody. | Straty spôsobené vyradením kategorizovanej vodnej stavby z prevádzky sú malé. | Škody na životnom prostredí sú zanedbateľné. | |