| 106 |
| ZÁKON |
| z 12. mája 1999 |
| o hospodárskom a sociálnom partnerstve (zákon o tripartite) |
| Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
|
| § 1 |
| Predmet úpravy |
| Tento zákon upravuje vzťahy hospodárskeho partnerstva a sociálneho partnerstva medzi štátom, zamestnávateľmi a zamestnancami (ďalej len „sociálny partner“), ktorí prostredníctvom svojich zástupcov vzájomne dohodujú zásadné otázky hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja a vyjednávajú o týchto otázkach s cieľom dosiahnuť dohodu na celoštátnej úrovni. |
| § 2 |
| Zástupcovia štátu, zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia zamestnancov |
| (1) Zástupcom štátu na účely tohto zákona je vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“). |
| (2) Zástupcami zamestnávateľov na účely tohto zákona sú reprezentatívne združenia zamestnávateľov.1) Reprezentatívnym združením zamestnávateľov je združenie zamestnávateľov, ktoré zároveň |
| a) združuje zamestnávateľov z väčšiny odvetví hospodárstva, |
| b) združuje zamestnávateľov, ktorí spolu zamestnávajú najmenej desať percent zamestnancov z celkového počtu zamestnancov v hospodárstve a |
| c) má územnú pôsobnosť najmenej v piatich krajoch. |
| (3) Zástupcami zamestnancov na účely tohto zákona sú reprezentatívne združenia odborových zväzov.1) Reprezentatívnym združením odborových zväzov je odborové združenie, ktoré zároveň |
| a) združuje zamestnancov z väčšiny odvetví hospodárstva, |
| b) vykazuje najmenej desaťpercentnú organizovanosť členov vo vzťahu k celkovému počtu zamestnancov v Slovenskej republike a |
| c) má územnú pôsobnosť najmenej v piatich krajoch. |
| (4) Zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia zamestnancov preukazujú reprezentatívnosť podľa odsekov 2 a 3 na žiadosť sociálneho partnera, ktorý vyslovil pochybnosť o ich reprezentatívnosti; o takto preukázanej reprezentatívnosti môže sociálny partner vysloviť pochybnosť až po uplynutí 12 mesiacov. |
| (5) Spor o určenie reprezentatívnosti podľa odsekov 2 a 3 rieši nezávislý rozhodca, na ktorom sa sociálni partneri dohodnú. Ak sa sociálni partneri nedohodnú na nezávislom rozhodcovi, určí ho Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky zo zoznamu rozhodcov, ktorý vedie podľa osobitného predpisu.2) |
| Rada hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky |
| § 3 |
| (1) Rada hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky (ďalej len „rada“) je dohodovací orgán hospodárskeho partnerstva a sociálneho partnerstva na celoštátnej úrovni; jej cieľom je dosiahnuť dohodu v oblastiach ustanovených týmto zákonom. |
| (2) Rada |
| a) dohoduje stanoviská a odporúčania v oblasti |
| 1. hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja, |
| 2. štátneho rozpočtu, |
| b) dohoduje stanoviská k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré sa týkajú dôležitých záujmov zamestnancov a zamestnávateľov, najmä hospodárskych, sociálnych, pracovných a mzdových podmienok, |
| c) schvaľuje rokovací poriadok Rady hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky, jej orgánov (§ 5) a sekretariátu (§ 9 ods. 2) (ďalej len „rokovací poriadok“), |
| d) zriaďuje svoje poradné orgány zložené z odborníkov, ktorí pôsobia v oblasti, pre ktorú sú zriadené; sociálni partneri majú v nich pomerné zastúpenie. |
| (3) Predkladateľ je povinný predložiť materiály na rokovanie rady v lehote určenej rokovacím poriadkom. Predkladateľom je zástupca štátu, zástupca zamestnávateľov alebo zástupca zamestnancov. |
| § 4 |
| Rada má 21 členov; skladá sa zo siedmich zástupcov štátu vymenovaných vládou z členov vlády, zo siedmich zástupcov zamestnávateľov vymenovaných reprezentatívnymi združeniami zamestnávateľov a zo siedmich zástupcov zamestnancov vymenovaných reprezentatívnymi združeniami odborových zväzov (ďalej len „člen rady“). |
| § 5 |
| Orgány rady |
| Orgány rady sú: |
| a) plenárne zasadnutie, |
| b) predsedníctvo. |
| § 6 |
| Plenárne zasadnutie |
| (1) Plenárne zasadnutie prerokúva zásadné otázky týkajúce sa oblastí uvedených v § 3 ods. 2 písm. a) a b). |
| (2) Plenárne zasadnutie zasadá podľa potreby, najmenej raz za štvrťrok. |
| (3) Plenárne zasadnutie riadi predseda predsedníctva alebo ním poverený podpredseda predsedníctva. |
| (4) Na plenárne zasadnutie si môžu členovia rady k jednotlivým bodom programu prizvať odborníkov; udelí sa im slovo, ak oň člen plenárneho zasadnutia požiada. |
| (5) Plenárne zasadnutie je schopné rokovať, ak sa na jeho zasadnutí zúčastnia najmenej štyria členovia rady zastupujúci štát, najmenej štyria členovia rady zastupujúci zamestnávateľov a najmenej štyria členovia rady zastupujúci zamestnancov. |
| (6) Závermi rokovania plenárneho zasadnutia sú dohody, stanoviská a odporúčania, ktoré sú súčasťou materiálu predkladaného na rokovanie orgánu, ktorý materiál ďalej prerokúva alebo o ňom rozhoduje. Pri návrhoch zákonov sú dohody, stanoviská a odporúčania plenárneho zasadnutia súčasťou všeobecnej časti dôvodovej správy vládneho návrhu zákona predkladaného Národnej rade Slovenskej republiky. |
| (7) Ak niektorý zo sociálnych partnerov nesúhlasí s prerokúvaným materiálom alebo s navrhnutými závermi k nemu, plenárne zasadnutie prerokuje taký materiál znova. Plenárne zasadnutie môže o jednom materiáli rokovať najviac dvakrát. |
| Predsedníctvo |
| § 7 |
| (1) Predsedníctvo tvorí |
| a) predseda, |
| b) generálny sekretár, |
| c) podpredseda vymenovaný reprezentatívnym združením zamestnávateľov, |
| d) podpredseda vymenovaný reprezentatívnym združením odborových zväzov, |
| e) člen predsedníctva vymenovaný reprezentatívnym združením zamestnávateľov a |
| f) člen predsedníctva vymenovaný reprezentatívnym združením odborových zväzov. |
| (2) Členstvo v predsedníctve je nezastupiteľné. |
| (3) Predsedom je vládou vymenovaný člen vlády, spravidla podpredseda vlády, ktorý |
| a) riadi činnosť rady, |
| b) zvoláva a riadi plenárne zasadnutie, |
| c) zvoláva a riadi zasadnutie predsedníctva, |
| d) informuje vládu o záveroch plenárneho zasadnutia a o záveroch predsedníctva. |
| (4) Generálnym sekretárom je vládou vymenovaný člen vlády. |
| § 8 |
| (1) Predsedníctvo prerokúva |
| a) zásadné otázky spojené s prípravou plenárneho zasadnutia a otázky vyplývajúce zo záverov plenárneho zasadnutia, |
| b) otázky, na ktoré ho plenárne zasadnutie splnomocnilo. |
| (2) Predsedníctvo rozhoduje o zvolaní mimoriadneho plenárneho zasadnutia, ak o to požiada aspoň jeden zo sociálnych partnerov. |
| § 9 |
| Sekretariát |
| (1) Činnosť rady a jej orgánov vecne a organizačne zabezpečuje sekretariát. Na čele sekretariátu je tajomník sekretariátu, ktorého vymenúva a odvoláva rada. |
| (2) Organizačné začlenenie sekretariátu určí rokovací poriadok. |
| § 10 |
| Finančné zabezpečenie rady |
| (1) Činnosť rady finančne zabezpečuje štát. |
| (2) Výdavky, ktoré vznikli členom orgánov rady v súvislosti s účasťou na rokovaní orgánov rady, uhrádza sociálny partner, ktorého zastupujú. |
| (3) Výdavky na činnosť sekretariátu sa uhrádzajú z rozpočtu Úradu vlády Slovenskej republiky. |
|
|
| § 11 |
| Účinnosť |
| Tento zákon nadobúda účinnosť 15. júna 1999. |
|
|
| Jozef Migaš v. r. |
| Mikuláš Dzurinda v. r. |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) Zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov. |
| 2) § 13 ods. 3 zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní.
Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 49/1991 Zb. o ukladaní kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa, sprostredkovateľoch a rozhodcoch a o ďalšej úprave konania. |