| 254 |
| ZÁKON |
| z 1. júla 1998 |
| o verejných prácach |
| Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
|
| PRVÁ ČASŤ |
| ZÁKLADNÉ USTANOVENIA |
| § 1 |
| Predmet úpravy |
| Tento zákon upravuje podmienky na prípravu verejných prác, ich posudzovanie, kvalitu, hodnotenie a vykonávanie štátneho dozoru nad verejnými prácami (ďalej len „štátny dozor“). |
| § 2 |
| Vymedzenie niektorých pojmov |
| Na účely tohto zákona |
| a) verejnou prácou je |
| 1. činnosť na prípravu a uskutočňovanie stavby alebo zmeny dokončenej stavby financovaná celkom alebo sčasti z verejných investícií, |
| 2. stavba financovaná celkom alebo sčasti z verejných investícií, |
| b) verejnou investíciou sú finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu, štátnych účelových fondov, z rozpočtu Európskej únie, z rozpočtov vyšších územných celkov, z úverov, za ktoré ručí štát; za verejné investície sa považujú aj vlastné prostriedky obce, ak obec požiada o zaradenie stavby financovanej z takých prostriedkov do rozvojového programu kraja, |
| c) stavebným zámerom verejnej práce (ďalej len „stavebný zámer”) je dokumentácia, ktorá vyjadruje základné požiadavky na verejnú prácu, |
| d) súhrnným programom verejných prác je súbor verejných prác s vypracovaným stavebným zámerom, |
| e) celkovou cenou verejnej práce je cena vrátane dane z pridanej hodnoty, |
| f) rozvojovou verejnou prácou je verejná práca s celkovou cenou vyššou ako 5 mil. eur, ktorou sa vykonáva hospodárska a sociálna politika vlády Slovenskej republiky (ďalej len „vláda”) a zabezpečuje politika rozvoja odvetvia alebo rozvoj regiónu,1) |
| g) predkladateľom sú príslušné ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy alebo iní správcovia rozpočtových kapitol, samosprávne kraje a obce, |
| h) technickou prípravou verejnej práce (ďalej len „technická príprava”) sú všetky činnosti potrebné na spracovanie stavebného zámeru a ďalšie činnosti, ktoré končia oznámením o vyhlásení verejného obstarávania, oznámením použitým ako výzva na súťaž, oznámením o koncesii, oznámením o vyhlásení súťaže návrhov alebo výzvou na predkladanie ponúk1a) |
| i) rozvojovým programom priorít verejných prác je súbor rozvojových verejných prác, ktorých technická príprava je v súlade s týmto zákonom; informatívnu časť rozvojového programu priorít verejných prác tvoria predpokladané finančné prostriedky podľa zdrojov. |
| DRUHÁ ČASŤ |
| PROGRAMY VEREJNÝCH PRÁC |
| § 3 |
| Sústava programov verejných prác |
| (1) Sústavu programov verejných prác tvorí |
| a) Rezortný rozvojový program verejných prác (ďalej len „rezortný rozvojový program“), |
| b) Rozvojový program verejných prác samosprávneho kraja (ďalej len „Rozvojový program samosprávneho kraja), |
| c) Súhrnný program verejných prác, |
| d) Rozvojový program priorít verejných prác (ďalej len „rozvojový program priorít“). |
| (2) Podrobnosti o rozsahu, forme a zostavovaní rezortného rozvojového programu a rozvojového programu kraja ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“). |
| § 4 |
| Rezortný rozvojový program |
| (1) Rezortný rozvojový program zahŕňa všetky rozvojové verejné práce v rezorte, pri ktorých sa predpokladá ukončenie technickej prípravy v nasledujúcom rozpočtovom roku a v ďalších dvoch rokoch a všetky rozvojové verejné práce v rezorte s ukončenou technickou prípravou s predpokladaným začatím stavebných prác v nasledujúcom rozpočtovom roku a v ďalších dvoch rokoch. |
| (2) Rezortný rozvojový program vypracúvajú príslušné ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy a iní správcovia rozpočtových kapitol na obdobie troch rokov na základe koncepcie rozvoja odvetvia, základných programových dokumentov podpory regionálneho rozvoja1b) a územnoplánovacej dokumentácie1c) a predkladajú ho ministerstvu každoročne v termíne určenom ministerstvom. |
| § 5 |
| Rozvojový program samosprávneho kraja |
| (1) Rozvojový program samosprávneho kraja zahŕňa všetky rozvojové verejné práce v samosprávnom kraji, pri ktorých sa predpokladá ukončenie technickej prípravy v nasledujúcom rozpočtovom roku a v ďalších dvoch rokoch a všetky rozvojové verejné práce v samosprávnom kraji s ukončenou technickou prípravou s predpokladaným začatím stavebných prác v nasledujúcom rozpočtovom roku a v ďalších dvoch rokoch. |
| (2) Rozvojový program samosprávneho kraja vypracúva samosprávny kraj na obdobie troch rokov, pričom vychádza najmä zo základných programových dokumentov podpory regionálneho rozvoja1b) a územnoplánovacej dokumentácie1c) a predkladá ministerstvu každoročne do 15. marca. |
| (3) Do rozvojového programu samosprávneho kraja samosprávny kraj zapracuje aj rozvojové verejné práce obcí. |
| (4) Požiadavku na zaradenie rozvojovej verejnej práce do rozvojového programu samosprávneho kraja obec predkladá samosprávnemu kraju každoročne do konca januára. |
| § 6 |
| Súhrnný program verejných prác |
| (1) Súhrnný program verejných prác spracúva ministerstvo na podklade priebežne predkladaných stavebných zámerov. |
| (2) Predkladateľ preverí správnosť stavebného zámeru, jeho súlad so zámermi a cieľmi rezortu, samosprávneho kraja alebo obce a predloží ho v jednom vyhotovení ministerstvu. Stavebný zámer, ktorý obsahuje skutočnosti týkajúce sa obrany štátu alebo bezpečnosti štátu, ministerstvu sa nepredkladá. |
| (3) Ak je potrebné vykonať štátnu expertízu stavebného zámeru (ďalej len „štátna expertíza“), predkladateľ postupuje podľa § 10. |
| § 8 |
| Rozvojový program priorít |
| (1) Rozvojový program priorít zostavuje ministerstvo z rezortných rozvojových programov a rozvojových programov samosprávnych krajov na obdobie troch rokov a predkladá na schválenie vláde. |
| (2) Do rozvojového programu priorít ministerstvo zaraďuje rozvojové verejné práce cez Súhrnný program verejných prác na základe preverenia stavu technickej prípravy. |
| (3) Pri verejných prácach, ktorými sa zabezpečuje obrana štátu a bezpečnosť štátu, sa postup podľa odseku 2 neuplatňuje. |
| TRETIA ČASŤ |
| ŠTÁTNA EXPERTÍZA STAVEBNÝCH ZÁMEROV |
| § 9 |
| Stavebný zámer |
| (1) Stavebný zámer vychádza z koncepcie rozvoja odvetvia, zo základných programových dokumentov podpory regionálneho rozvoja,1b) schválenej územnoplánovacej dokumentácie a objasňuje súvislosti stavby alebo súboru stavieb vyjadrené v týchto dokumentoch. |
| (2) Stavebný zámer predkladateľ zabezpečuje na každú verejnú prácu s navrhovanou cenou vyššou ako 5 mil. eur. |
| (3) Stavebný zámer obsahuje príslušnú dokumentáciu stavebného zámeru a záverečné stanovisko podľa osobitného predpisu,1d) ak ide o stavebný zámer, pre ktorý sa toto stanovisko vyžaduje. |
| (4) Dokumentácia stavebného zámeru obsahuje najmä |
| a) sprievodnú správu, |
| b) technickú správu, |
| c) ekonomickú správu, |
| d) výkresy, |
| e) doklady. |
| (5) Podrobnosti o obsahu a rozsahu dokumentácie stavebného zámeru ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo. |
| (6) Predkladateľ zodpovedá za vypracovanie stavebného zámeru podľa odseku 1, za hospodárnosť využitia verejných investícií a úplnosť písomností podľa odsekov 3 a 4. |
| (7) Ak ide o verejnú prácu s celkovou cenou vyššou ako 20 mil. eur, predkladateľ požiada ministerstvo o vykonanie štátnej expertízy. |
| (8) Dokumentáciu stavebného zámeru uchováva predkladateľ desať rokov od právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia. |
| § 10 |
| Vykonávanie štátnej expertízy |
| (1) Štátna expertíza je posudzovanie stavebného zámeru s cieľom zhodnotiť optimálne využitie verejných investícií pri financovaní verejnej práce. Štátnu expertízu vykonáva ministerstvo na základe žiadosti predkladateľa o vykonanie štátnej expertízy (ďalej len „žiadosť“). |
| (2) Štátna expertíza sa vykoná |
| a) na každú verejnú prácu s celkovou cenou vyššou ako 20 mil. eur s výnimkou verejných prác obstarávaných Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky, ktoré sa uskutočňujú v zahraničí, a verejných prác určených na zabezpečenie obrany a bezpečnosti štátu, |
| b) na verejnú prácu zásadného významu pre štát, ak tak určí vláda. |
| (3) Žiadosť obsahuje |
| a) identifikačné údaje o predkladateľovi a verejnej práci, |
| b) predpokladané termíny prípravy, uskutočnenia a dokončenia verejnej práce, |
| c) stavebný zámer podľa § 9 ods. 3 v troch výtlačkoch a dokumentáciu stavebného zámeru podľa § 9 ods. 4 písm. a), b) a c) aj v elektronickej podobe a stavebné povolenie, ak už bolo vydané. |
| (4) Ministerstvo v rámci výkonu štátnej expertízy vypracuje do 30 dní expertízny posudok (ďalej len „posudok“) na stavebný zámer. |
| (5) Ministerstvo môže požiadať o vypracovanie posudku externých odborníkov, vedecké alebo odborné inštitúcie. Lehota na vypracovanie posudku je do 30 dní. |
| (6) Ak externému odborníkovi vzniknú v súvislosti s vypracovaním posudku nevyhnutné náklady, uvedie ich vo vyúčtovaní oddelene od odmeny za výkon práce. |
| (7) Posudok hodnotí verejnú prácu najmä z hľadiska |
| a) posúdenia ekonomickej efektívnosti, |
| b) opodstatnenosti nákladov verejnej práce, |
| c) súladu so základnými programovými dokumentmi podpory regionálneho rozvoja,1b) |
| d) súladu s Koncepciou územného rozvoja Slovenska, |
| e) súladu s koncepciou rozvoja odvetvia, |
| f) súladu s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, |
| g) súladu s územnoplánovacou dokumentáciou, |
| h) súladu so záverečným stanoviskom podľa osobitného predpisu,1d) ak ide o stavebný zámer, pre ktorý sa toto stanovisko vyžaduje, |
| i) optimálneho technického, konštrukčného a ekonomického riešenia. |
| (8) Ak z posudku vyplýva, že posudzovaný stavebný zámer zodpovedá požadovaným hľadiskám, ministerstvo vyhotoví protokol o vykonaní štátnej expertízy (ďalej len „protokol“). |
| § 11 |
| Protokol |
| (1) Protokol je záväzným podkladom na ďalšie etapy prípravy a uskutočňovania verejných prác. |
| (2) Lehota na vyhotovenie protokolu je 14 dní od vypracovania posudku. Ak ministerstvo požiadalo o vypracovanie posudku podľa § 10 ods. 6, 14-dňová lehota plynie odo dňa doručenia posudku. |
| (3) V prípade nesúhlasného posudku k stavebnému zámeru ministerstvo do siedmich dní odo dňa doručenia posudku zvolá rokovanie na zladenie stanovísk. Na rokovanie prizve aj predkladateľa a do 14 dní po prerokovaní stanovísk vyhotoví protokol. |
| (4) Ak ide o stavebný zámer, pre ktorý sa vyžaduje aj záverečné stanovisko podľa osobitného predpisu,1) ministerstvo nemôže vyhotoviť protokol bez tohto stanoviska. |
| (5) Ak je záver protokolu v rozpore so záverečným stanoviskom podľa osobitného predpisu1) a predkladateľ vypracúva nový stavebný zámer podľa záverov protokolu, vzťahuje sa na posúdenie tohto stavebného zámeru osobitný predpis.1) |
| (6) Protokol obsahuje |
| a) identifikačné údaje predkladateľa, názov verejnej práce, miesto jej uskutočnenia, predpokladanú lehotu výstavby a rozpočet verejnej práce, |
| b) údaje o postupe pri posúdení stavebného zámeru, |
| c) záver protokolu, ktorý obsahuje |
| 1. súhlas so stavebným zámerom alebo |
| 2. súhlas so stavebným zámerom s pripomienkami a podmienkami, ktorých splnenie podmieňuje platnosť súhlasu, alebo |
| 3. nesúhlas so stavebným zámerom s odôvodnením nesúhlasu, |
| d) dátum vyhotovenia a odoslania protokolu, meno, priezvisko a podpis spracovateľa protokolu, podpis oprávneného zástupcu ministerstva a odtlačok úradnej pečiatky ministerstva. |
| (7) Ministerstvo zašle protokol a stavebný zámer predkladateľovi do siedmich dní od vyhotovenia protokolu. Na každej strane protokolu, stavebného zámeru a na každom výkrese stavebného zámeru je odtlačok úradnej pečiatky ministerstva. V rovnakej lehote protokol zašle aj Ministerstvu financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“). Zvyšné exempláre stavebného zámeru bez odtlačku úradnej pečiatky ministerstvo vráti predkladateľovi. |
| (8) Protokol a posudky sú uložené na ministerstve. Ministerstvo tieto dokumenty uchováva desať rokov od vydania protokolu. |
| (9) Cena uvedená v protokole je predpokladaná hodnota zákazky podľa osobitného predpisu.2) |
| (10) Ministerstvo môže v protokole určiť predkladateľovi povinnosť opätovne predložiť dokumentáciu v priebehu technickej prípravy na preverenie, či sa zohľadnili pripomienky a dodržali podmienky určené protokolom. Ak sa pripomienky a podmienky splnili, ministerstvo do 30 dní odo dňa doručenia dokumentácie vydá dodatok k protokolu, ktorý tvorí súčasť protokolu. |
| § 11a |
| Vykonanie opakovanej štátnej expertízy |
| (1) Opakovaná štátna expertíza sa vykoná na dodatok stavebného zámeru, ak v priebehu technickej prípravy stavby dôjde k zmene technického riešenia stavby alebo k inej zmene, následkom ktorej nie je možné dodržať cenu podľa § 11 ods. 9. |
| (2) Obsahom dokumentácie dodatku stavebného zámeru je riešenie predmetu zmeny a porovnanie so stavebným zámerom so zdôvodnením nedodržania protokolu; pre rozsah dokumentácie dodatku stavebného zámeru sa použije ustanovenie vykonávacieho predpisu. |
| (3) Pri vypracovaní posudku na dodatok stavebného zámeru v rámci výkonu opakovanej štátnej expertízy ministerstvo postupuje podľa § 10. |
| (4) Ak z posudku na dodatok stavebného zámeru vyplýva, že dodatok stavebného zámeru zodpovedá požadovaným hľadiskám, ministerstvo vyhotoví dodatok k protokolu, ktorý tvorí neoddeliteľnú súčasť protokolu. |
| (5) Ak posudok na dodatok stavebného zámeru preukáže neopodstatnenosť zmeny ceny uvedenej v protokole, dodatok k protokolu sa nevyhotoví a ministerstvo oznámi výsledok posúdenia predkladateľovi. |
| (6) Opakovanú štátnu expertízu vykoná ministerstvo na základe žiadosti predkladateľa o vykonanie opakovanej štátnej expertízy. |
| ŠTVRTÁ ČASŤ |
| ZABEZPEČENIE KVALITY VEREJNEJ PRÁCE |
| § 12 |
| Kvalita verejnej práce |
| (1) Za kvalitu verejnej práce zodpovedá stavebník, ktorý je povinný najmä |
| a) pri príprave verejnej práce v zmluve |
| 1. určiť technické normy a všeobecné technické požiadavky projektantovi pri spracúvaní projektovej dokumentácie, |
| 2. zabezpečiť kontrolu technického riešenia projektových prác a stanoviť etapy kontroly v procese rozpracovanosti projektu, |
| 3. určiť povinnosť projektanta spolupracovať so zhotoviteľom verejnej práce (ďalej len „zhotoviteľ“) pri vypracúvaní kontrolného a skúšobného plánu verejnej práce (ďalej len „skúšobný plán“), |
| 4. určiť rozsah a podmienky dozoru projektanta verejnej práce, |
| 5. špecifikovať požiadavky na stavebné výrobky, |
| 6. uložiť projektantovi v spolupráci so zhotoviteľom spracovať plán užívania verejnej práce tak, aby počas jej užívania nedošlo k ohrozeniu osôb, majetku alebo jej poškodeniu, prípadne k predčasnému opotrebovaniu; plán užívania obsahuje pravidlá užívania, technických prehliadok, údržby a opráv, |
| 7. uložiť zhotoviteľovi pred začatím stavebných prác vypracovať skúšobný plán, termín jeho vypracovania a spôsob odsúhlasenia za účasti projektanta, |
| b) počas uskutočňovania verejnej práce v zmluve |
| 1. určiť osobitné požiadavky na kvalitu a spôsob ich overovania, ak nevyplývajú z požiadaviek technických noriem, prípadne z iných dokumentov ním určených, |
| 2. zabezpečiť primerané podmienky na výkon dozoru projektanta, štátneho dozoru a autorského dozoru, |
| 3. vyhradiť si právo nezaplatiť zhotoviteľovi najmenej 5 % a najviac 10 % z dohodnutej ceny do doby preukázania splnenia kvalitatívnych parametrov pri odovzdávaní verejnej práce alebo jej ucelenej časti; pri stavbe diaľnice alebo cesty pre motorové vozidlá najmenej 5 % a najviac 30 %, |
| 4. vyžadovať záručnú lehotu minimálne päť rokov pre stavebnú časť verejnej práce alebo dlhšiu pre jej vybranú časť, |
| c) po dokončení verejnej práce |
| 1. organizovať po výzve zhotoviteľa preberanie verejnej práce medzi ním a zhotoviteľom, o čom vyhotoví preberací protokol, |
| 2. preveriť komplexnosť, úplnosť, kvalitu a prevádzkyschopnosť preberanej verejnej práce alebo jej ucelenej časti, |
| 3. vyhotovovať súpis zistených nedostatkov a nedorobkov a dohodnúť so zhotoviteľom termín ich odstránenia, |
| 4. uložiť zhotoviteľovi nápravné opatrenia s cieľom odstrániť zistené nedostatky a nedorobky a určiť náhradný termín preberania verejnej práce, |
| 5. zabezpečiť odovzdanie častí verejnej práce užívateľom, ktorých odovzdanie je určené osobitnými predpismi.3) |
| (2) Podrobnosti o obsahu preberacieho protokolu ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo. |
| § 13 |
| Skúšobný plán |
| (1) Skúšobný plán vypracúva zhotoviteľ s cieľom preveriť a preukázať súlad požadovaných technických vlastností verejnej práce a jej častí s požiadavkami |
| a) všeobecne záväzných právnych predpisov, |
| b) slovenských technických noriem4) a ďalších požadovaných technických noriem, |
| c) všeobecných záväzných nariadení obce, |
| d) stavebného povolenia, |
| e) zmluvy s obstarávateľom. |
| (2) Skúšobný plán je dokumentácia, ktorej vypracovanie, odsúhlasovanie, aktualizáciu, dopĺňanie, distribúciu a archivovanie zabezpečuje zhotoviteľ. Obsah skúšobného plánu musí byť v súlade s plánovaným postupom prác a tvorí ho |
| a) určenie predmetu, spôsobu a početnosti kontrol, |
| b) doklad o oprávnení na vykonanie kontroly, |
| c) spôsob vyhodnocovania výsledkov. |
| (3) Skúšobný plán musí určovať miesta v konštrukcii stavby, kde sa majú jednotlivé kontroly vykonať. Náklady na skúšky a kontroly v rozsahu skúšobného plánu uhrádza zhotoviteľ, ak sa so stavebníkom nedohodne inak. |
| (4) Stavebník môže požadovať vykonanie ďalších skúšok nad rámec skúšobného plánu v prípade podozrenia z nedodržania kvality. Náklady nad rámec skúšobného plánu znáša zhotoviteľ, ak sa preukáže, že za porušenie kvality zodpovedá. V opačnom prípade náklady znáša stavebník. |
| § 14 |
| Dokumentácia o kvalite verejnej práce |
| (1) Dokumentáciu o kvalite verejnej práce vedie stavebník. Dokumentáciu tvoria |
| a) záznamy o preberaní ukončených technologických etáp stavby a poddodávok, |
| b) záznam o preukázaní odbornej spôsobilosti účastníkov výstavby podľa osobitného predpisu,5) |
| c) doklady o výrobkoch a materiáloch používaných na stavbe, |
| d) skúšobný plán a záznamy vyplývajúce z jeho plnenia, |
| e) záznamy o vykonaných kontrolách, |
| f) doklady o odstránení nedostatkov a nedorobkov, |
| g) dokumentácia skutočného realizovania stavby,6) |
| h) plán užívania verejnej práce. |
| (2) Po dokončení verejnej práce je stavebník povinný skontrolovať úplnosť dokumentácie o kvalite verejnej práce a odovzdať ju užívateľovi, ktorý je povinný túto dokumentáciu uchovávať desať rokov od právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia. |
| PIATA ČASŤ |
| ZÁVEREČNÉ TECHNICKÉ A EKONOMICKÉ HODNOTENIE DOKONČENEJ VEREJNEJ PRÁCE |
| § 15 |
| (1) Záverečné technické a ekonomické hodnotenie dokončenej verejnej práce (ďalej len „hodnotenie verejnej práce“) je povinný zabezpečiť stavebník. Hodnotením verejnej práce sa overuje, či sa verejné investície na verejnú prácu použili v súlade so stavebným zámerom a protokolom, ak bol vydaný. |
| (2) Podrobnosti záverečného technického a ekonomického hodnotenia dokončenej verejnej práce ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo. |
| § 16 |
| Podklady na hodnotenie verejnej práce |
| Podkladmi na hodnotenie verejnej práce sú najmä |
| a) stavebný zámer a právoplatné stavebné povolenie s overenou projektovou dokumentáciou stavby, |
| b) doklady o použití a zdrojoch verejných investícií, |
| c) Rozvojový program priorít verejných prác, |
| d) protokol, |
| e) právoplatné kolaudačné rozhodnutie, |
| f) údaje o skutočných nákladoch dokončenej verejnej práce v súlade s dokumentáciou skutočného realizovania stavby. |
| § 17 |
| Obsah hodnotenia verejnej práce |
| (1) Hodnotenie verejnej práce obsahuje |
| a) identifikačné údaje o verejnej práci, údaje o stavebnom povolení a kolaudačnom rozhodnutí, |
| b) vyjadrenie stavebníka, či trvajú podmienky, za akých bol schválený stavebný zámer, a správu stavebníka o konečných podmienkach na hodnotenie verejnej práce, ak sa tieto podmienky pred dokončením verejnej práce zmenili, |
| c) návrh opatrení na odstránenie zistených nedostatkov a nedorobkov alebo na dosiahnutie technických a ekonomických parametrov dokončenej verejnej práce, ak sa plánované technické a ekonomické parametre nedosiahli, |
| d) prehľad skutočných nákladov dokončenej verejnej práce v príslušnom členení, |
| e) porovnanie predpokladaných nákladov a skutočných nákladov dokončenej verejnej práce, |
| f) súpis poznatkov a skúseností z prípravy a realizácie verejnej práce použiteľných na skvalitnenie úrovne riadenia ďalších verejných prác, |
| g) závery, prípadne opatrenia, ktoré ešte treba vykonať na verejnej práci. |
| (2) Hodnotením verejnej práce sa posudzuje |
| a) dodržanie podmienok, za akých bol odsúhlasený stavebný zámer, projektová dokumentácia stavby, a podmienok stavebného úradu stanovených v územnom rozhodnutí a stavebnom povolení, |
| b) dodržanie vecného rozsahu verejnej práce, |
| c) splnenie všetkých zmluvne dohodnutých kvalitatívnych podmienok a parametrov, |
| d) dosiahnutie projektovaných technických a ekonomických parametrov, |
| e) súlad podkladov o priebehu financovania verejnej práce so skutočne realizovanými úhradami za vykonané práce a dodávky, |
| f) objasnenie príčin a dôsledkov nedosiahnutia projektových, technických a ekonomických parametrov a zistenie zodpovednosti. |
| § 18 |
| Povinnosti stavebníka a užívateľa pri hodnotení verejnej práce |
| (1) Hodnotenie verejnej práce je stavebník povinný predložiť ministerstvu, ministerstvu financií, predkladateľovi a užívateľovi do dvoch mesiacov od právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia. Pri verejnej práci, ktorá sa realizovala po častiach, sa hodnotenie robí po skolaudovaní verejnej práce alebo jej ucelenej časti. |
| (2) Hodnotenie verejnej práce stavebník doplní o stanovisko projektanta k dodržaniu projektovaných parametrov verejnej práce a záväzkov stavebníka po dokončení verejnej práce. |
| (3) Všetky technické a ekonomické parametre dokončenej verejnej práce sa musia hodnotiť za rovnaké obdobie. |
| (4) Užívateľ je povinný uchovávať hodnotenie verejnej práce po celý čas užívania verejnej práce a pri zmene užívateľa odovzdať ho novému užívateľovi. |
| § 19 |
| Informačný systém |
| (1) Ministerstvo vytvára a vedie informačný systém verejných prác, ktorý obsahuje technické, ekonomické a iné informácie o príprave, uskutočňovaní a hodnotení verejných prác. |
| (2) Informačný systém verejných prác je súčasťou štátneho informačného systému.7) |
| ŠIESTA ČASŤ |
| ŠTÁTNY DOZOR |
| § 20 |
| Výkon štátneho dozoru |
| (1) Výkon štátneho dozoru je činnosť, ktorou sa |
| a) pri príprave verejnej práce najmä |
| 1. kontroluje súlad vypracovania stavebného zámeru so zákonom, |
| 2. kontroluje plnenie povinností stavebníka podľa § 12 ods. 1 písm. a), |
| 3. sleduje dodržanie stavebného zámeru a záverov protokolu, ak bol vydaný, |
| b) pri uskutočňovaní verejnej práce najmä |
| 1. kontroluje plnenie povinností stavebníka podľa § 12 ods. 1 písm. b), |
| 2. kontroluje plnenie podľa § 13, |
| 3. kontroluje priebežné spracúvanie dokumentácie o kvalite verejnej práce, |
| 4. sleduje dodržanie záverov protokolu, ak bol vydaný, |
| c) pri ukončení verejnej práce najmä |
| 1. kontroluje plnenie povinností stavebníka podľa § 12 ods. 1 písm. c), |
| 2. kontroluje dokumentácia o kvalite verejnej práce podľa § 14, |
| 3. kontroluje hodnotenie verejnej práce, |
| 4. overuje, či sa verejné investície vynaložené na verejnú prácu použili v súlade so stavebným zámerom a protokolom, ak bol vydaný. |
| (2) Štátny dozor vykonáva ministerstvo, výkonom štátneho dozoru nie je dotknutý výkon stavebného dozoru8) a štátneho stavebného dohľadu.9) |
| (3) Na verejných prácach obstarávaných Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky, ktoré sa uskutočňujú v zahraničí, a verejných prácach určených na zabezpečenie obrany a bezpečnosti štátu sa štátny dozor nevykoná. |
| (4) Dokumentácia z vykonania štátneho dozoru sa uchováva desať rokov od vykonania štátneho dozoru. |
| § 21 |
| Oprávnenia osôb vykonávajúcich štátny dozor |
| (1) Osoby vykonávajúce štátny dozor pri výkone svojej činnosti môžu |
| a) vstupovať na stavenisko a do stavby s vedomím stavbyvedúceho, |
| b) vyžadovať od stavebníka predloženie dokladov a vysvetlení potrebných na vykonávanie štátneho dozoru, |
| c) zúčastňovať sa na rokovaniach stavebníka s predkladateľom a zhotoviteľom, |
| d) v prípade zistenia nedostatkov upozorniť na ne stavebníka a zhotoviteľa a požadovať vykonanie nápravy, |
| e) ak sa náprava nevykonala, požiadať predkladateľa o zabezpečenie vykonania nápravy; súčasne o zistených nedostatkoch informovať ministerstvo financií. |
| (2) Štátny dozor je oprávnený dôležité zistené skutočnosti zaznamenať do stavebného denníka.10) |
| (3) Kontrolné oprávnenia iných orgánov podľa osobitných predpisov nie sú týmto zákonom dotknuté.11) |
| § 21a |
| Zápis o výsledku štátneho dozoru |
| (1) O výsledku štátneho dozoru vypracujú osoby poverené vykonaním štátneho dozoru zápis, ktorý obsahuje |
| a) identifikačné údaje kontrolovaného subjektu, |
| b) predmet výkonu štátneho dozoru, |
| c) dátum začatia a ukončenia výkonu štátneho dozoru, |
| d) preukázané kontrolné zistenia, |
| e) vyjadrenie kontrolovaného subjektu ku kontrolným zisteniam, |
| f) mená, priezviská a vlastnoručné podpisy zúčastnených osôb, |
| g) iné zistené skutočnosti. |
| (2) Ak ministerstvo zistí porušenie povinností uložených zákonom, vyhotoví záznam z prerokovania porušenia povinností. |
| § 22 |
| Pokuty |
| (1) Ministerstvo uloží pokutu stavebníkovi za porušenie povinností ustanovených v § 12 ods.1, § 14, § 15 ods. 1, v § 18 ods.1 a 2 až do 20 000 eur. |
| (2) Ministerstvo uloží pokutu zhotoviteľovi za porušenie povinností ustanovených v § 13 a užívateľovi za porušenie povinností uložených v § 18 ods. 4 až do 20 000 eur. |
| (3) Pri ukladaní pokút ministerstvo prizerá na závažnosť porušenia povinnosti, na mieru zavinenia a na výšku vzniknutej škody. |
| (4) Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď ministerstvo porušenie povinnosti zistilo, najneskôr však do troch rokov odo dňa porušenia povinnosti. |
| (5) Na postup pri ukladaní a vymáhaní pokút sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní.12) |
| (6) V rozhodnutí o uložení pokuty štátny dozor určí aj lehotu, v akej sa má nedostatok odstrániť. Ak nie je v tejto lehote nedostatok odstránený, štátny dozor túto skutočnosť oznámi ministerstvu financií. |
| (7) Uložením pokuty stavebníkovi alebo zhotoviteľovi nie je dotknutá zodpovednosť podľa osobitných predpisov. |
| (8) Výnosy z pokút sú príjmom štátneho rozpočtu. |
|
|
| SIEDMA ČASŤ |
| SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA |
| § 23 |
| (1) Predkladateľ zodpovedá, že príprava a uskutočňovanie verejných prác prebieha v súlade s týmto zákonom. |
| (2) Pri uskutočňovaní stavieb sa postupuje podľa osobitných predpisov.13) |
| § 23a |
| Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2019 |
| Konania začaté na základe žiadosti o vykonanie štátnej expertízy podľa § 10 podanej do 31. augusta 2019, ktoré neboli právoplatne ukončené pred 1. septembrom 2019, sa dokončia podľa predpisu účinného do 31. augusta 2019. |
| § 24 |
| Účinnosť |
| Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 1999. |
|
|
| Ivan Gašparovič v. r. |
| Vladimír Mečiar v. r. |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) § 2 písm. a) zákona č. 503/2001 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja. |
| 1a) Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. |
| 1b) § 5 ods. 1 zákona č. 503/2001 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení zákona č. 351/2004 Z. z. |
| 1c) § 8 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov. |
| 1d) § 37 zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
| 2) § 5 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
| 3) Zákon č. 70/1998 Z. z. o energetike a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.Zákon č. 138/1973 Zb. o vodách (vodný zákon) v znení neskorších predpisov. |
| 4) Zákon č. 142/1991 Zb. o česko-slovenských technických normách v znení neskorších predpisov. |
| 5) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 136/1995 Z. z. o odbornej spôsobilosti na vybrané činnosti vo výstavbe a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov. |
| 6) § 103 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon). |
| 7) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 261/1995 Z. z. o štátnom informačnom systéme. |
| 8) § 46b zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov. |
| 9) § 98 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov. |
| 10) § 53 ods. 4 vyhlášky Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj č. 85/1976 Zb. o podrobnejšej úprave územného konania a stavebnom poriadku v znení vyhlášky Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj č. 155/1980 Zb. a vyhlášky Federálneho výboru pre životné prostredie, Ministerstva životného prostredia Českej republiky a Slovenskej komisie pre životné prostredie č. 378/1992 Zb. |
| 11) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky. |
| 12) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok). |
| 13) Zákon č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov. |