| 220 |
| ZÁKON |
| NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY |
| z 2. júla 1996 |
| o reklame |
| Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
|
| § 1 |
| Účel zákona |
| Účelom tohto zákona je ustanoviť |
| a) všeobecné požiadavky na reklamu, |
| b) vzťahy medzi združeniami založenými na ochranu etiky reklamy a orgánmi dozoru. |
| § 2 |
| Vymedzenie základných pojmov |
| (1) Na účely tohto zákona sa rozumie |
| a) reklamou verejná informácia uskutočňovaná prostredníctvom nosičov informácií, ktorej účelom je informovať spotrebiteľa o produktoch, presviedčať a získať ho na ich užívanie alebo inak ovplyvňovať jeho rozhodovanie pri výbere produktov, |
| b) nosičom informácií prostriedok, ktorým sa šíri reklama, |
| c) produktom výrobok, tovar, služba, výkon a iné hodnoty hmotnej a nehmotnej povahy, ktoré sú predmetom reklamy, |
| d) skrytou reklamou reklama, ktorá nie je ako reklama označená, ale je rozoznateľná od ostatného obsahu šírenej informácie, |
| e) podprahovým vnímaním zmyslové vnímanie, ktoré ovplyvňuje pamäť človeka bez toho, aby si to uvedomil. |
| (2) Reklamou podľa tohto zákona nie je |
| a) označenie sídla, trvalého pobytu, prevádzkarne alebo organizačnej zložky právnických osôb alebo fyzických osôb obchodným menom, ako aj označenie budov, pozemkov, iných nehnuteľných vecí alebo hnuteľných vecí vo vlastníctve alebo v nájme týchto osôb, |
| b) označenie listov a obálok obchodným menom alebo ochrannou známkou, |
| c) označenie produktov obchodným označením, ochrannou známkou alebo iným označením, |
| d) uverejnenie výročnej správy o hospodárskom výsledku, |
| e) agentúrne spravodajstvo a iné spravodajské a publicistické informácie v hromadných informačných prostriedkoch. |
| § 3 |
| Všeobecné požiadavky na reklamu |
| (1) Šíriť reklamu môže len právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá má oprávnenie na vykonávanie tejto činnosti podľa všeobecných predpisov o podnikaní1) alebo podľa osobitných predpisov.2) |
| (2) Reklama musí byť v súlade s pravidlami hospodárskej súťaže.3) |
| (3) Reklama nesmie |
| a) obsahovať informácie, vyjadrenia, slová a zobrazenia, ktoré sú v rozpore s dobrými mravmi, |
| b) zneužívať dôveru spotrebiteľa, nedostatok jeho skúseností a vedomostí alebo jeho dôverčivosť, |
| c) obsahovať údaje o produkte, ktoré nemožno preukázať. |
| (4) Reklama nesmie byť klamlivá4) alebo skrytá. |
| (5) Reklama ďalej nesmie |
| a) propagovať produkty, ktorých výroba, predaj, poskytovanie alebo používanie sú zakázané, |
| b) obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť, uráža národnostné alebo náboženské cítenie, |
| c) propagovať násilie, vandalizmus a vulgárnosť a nesmie svojím obsahom navádzať na protiprávnu činnosť alebo vyjadrovať súhlas s takouto činnosťou, |
| d) propagovať sexualitu zobrazením sexuálnych stimulov, nahoty alebo čiastočnej nahoty ľudského tela neslušným spôsobom, |
| e) propagovať produkty poškodzujúce životné pro-stredie a produkty škodlivé životu alebo zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín bez toho, aby sa na túto škodlivosť výslovne a zreteľne v reklame upozornilo, |
| f) propagovať produkty ako prospešné zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín, ak to nie je odborne preukázané, |
| g) využívať podprahové vnímanie človeka. |
| (6) Odsek 5 sa nevzťahuje na produkty, výrobky a služby, ktoré chránia zdravie občanov. |
| § 4 |
| Ochrana osobnosti a vlastníckych práv |
| (1) Reklama nesmie obsahovať osobné údaje, údaje o majetku alebo iné údaje týkajúce sa právnickej osoby alebo fyzickej osoby bez jej preukázateľného súhlasu. |
| (2) Reklama sa nesmie šíriť telefonicky, telefaxom alebo prostredníctvom počítačovej siete. |
| (3) Šírením reklamy sa nesmie zasahovať do vlastníckych práv bez súhlasu vlastníka. |
| § 5 |
| Ochrana osôb vo veku do 18 rokov |
| Reklama nesmie zneužívať dôveru osôb vo veku do 18 rokov, najmä nesmie |
| a) podnecovať na správanie, ktoré môže ohroziť zdravie, psychický alebo morálny vývin osôb vo veku do 18 rokov, |
| b) zobrazovať osoby vo veku do 18 rokov v nebezpečných situáciách alebo v situáciách v ohrození života alebo zdravia, |
| c) nabádať osoby vo veku do 18 rokov na nákup nevhodných produktov, |
| d) nabádať osoby vo veku do 18 rokov na pobyt v nevhodnom prostredí, na rozhovor s neznámymi ľuďmi, na chodenie na neznáme miesta. |
| § 6 |
| Zákaz reklamy niektorých produktov |
| Zakazuje sa reklama |
| a) tabakových výrobkov, alkoholických nápojov okrem piva v televíznom a rozhlasovom vysielaní, pri výrobe a pri uvádzaní audiovizuálnych diel, na veľkoplošných nosičoch a v periodickej tlači, |
| b) iných návykových látok,5) |
| § 7 |
| Šírenie reklamy |
| Podmienky šírenia reklamy upravujú osobitné predpisy,6) ak tento zákon neustanovuje inak. |
| § 8 |
| Dozor |
| (1) Dozor nad dodržiavaním ustanovení upravujúcich reklamu v osobitných predpisoch7) v znení tohto zákona vykonávajú |
| a) Rada Slovenskej republiky pre rozhlasové a televízne vysielanie,8) |
| b) Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky a ním poverení zamestnanci,9) |
| c) Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky a ním riadené orgány na ochranu zdravia,10) |
| d) Poľnohospodárska a potravinárska inšpekcia,11) |
| e) Slovenská obchodná inšpekcia,12) ktorá vykonáva aj dozor nad ustanoveniami tohto zákona, nad ktorými podľa vecnej príslušnosti nevykonávajú dozor orgány uvedené v písmenách a) až d), |
| f) okresné úrady podľa osobitných predpisov. |
| (2) Orgány dozoru uvedené v odseku 1 postupujú pri výkone dozoru vrátane ukladania sankcií podľa osobitných predpisov.13) |
| § 8a |
| Vymedzenie reklamy |
| (1) Reklamou liekov nie je |
| a) poskytovanie informácie pre odbornú verejnosť, aj keď ide o lieky, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis, alebo o lieky obsahujúce omamné látky alebo psychotropné látky, |
| b) označenie obalu lieku, priložená písomná informácia pre používateľov a súhrn charakteristických vlastností lieku, |
| c) dokumentácia, ktorá je určená na registráciu lieku, |
| d) informácia súvisiaca so zdravotným stavom, ak v nej nie je zmienka o konkrétnom lieku. |
| (2) Reklama liekov, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis a veterinárny lekársky predpis, a reklama liekov obsahujúcich omamné látky a psychotropné látky je zakázaná. Zakázaná je aj reklama |
| a) liekov, ktorých výdaj nie je viazaný na lekársky predpis a ktoré sa uhrádzajú na základe zdravotného poistenia podľa osobitného predpisu,13a) |
| b) liekov neregistrovaných v Slovenskej republike. |
| § 8b |
| Osoby oprávnené objednať reklamu |
| Objednať reklamu liekov môže len držiteľ rozhodnutia o registrácii lieku (ďalej len „objednávateľ“). |
| § 8c |
| Požiadavky na obsah reklamy |
| (1) Reklama musí obsahovať |
| a) názov lieku a názov liečiv, ktoré obsahuje, |
| b) nevyhnutné informácie o správnom používaní, |
| c) výslovnú a zrozumiteľnú výzvu na pozorné prečítanie poučenia obsiahnutého v písomnej informácii pre používateľov. |
| (2) Reklama nesmie byť klamlivá. Za klamlivú sa považuje taká reklama, ktorá navádza na to, že lekárske vyšetrenie je zbytočné, že liek je účinnejší alebo rovnako účinný v porovnaní s iným liekom. |
| (3) Reklama ďalej nesmie |
| a) oslovovať osoby do veku 18 rokov, |
| b) prirovnávať liek k potravinám alebo ku kozmetickým výrobkom, |
| c) uvádzať, že bezpečnosť alebo účinnosť lieku je viazaná na skutočnosť, že ide o prírodnú látku, |
| d) ponúkať zistenie diagnózy alebo určenie liečby bez lekárskeho vyšetrenia s odporúčaním na použitie určitého lieku, |
| e) propagovať účinky lieku prostredníctvom odkazov na účinky dosiahnuté u konkrétnych osôb, |
| f) obsahovať údaje o registrácii lieku, |
| g) obsahovať odporúčanie vedcov, lekárov alebo známych osobností, ktorých popularitu by mohla využiť na nabádanie používať lieky. |
| (4) Všetky prvky reklamy musia byť v súlade s informáciami obsiahnutými v súhrne charakteristických vlastností lieku. |
| (5) V reklame sa zakazuje zmienka o účinkoch liekov na liečenie tuberkulózy, prenosných pohlavných chorôb, závažných infekčných chorôb, nádorových chorôb, chronickej nespavosti, chorôb porúch metabolizmu a psychických chorôb. |
| (6) Z reklamy musí jednoznačne vyplývať, že ide o reklamu na liek, musí upozorňovať na riziká používania a obsahovať odporučenie poradiť sa o používaní lieku s osobou oprávnenou predpisovať alebo vydávať liek. |
| § 8d |
| Kontrola reklamy |
| (1) Kontrolu reklamy liekov vykonáva štátny ústav; kontrolu reklamy veterinárnych liekov vykonáva ústav kontroly veterinárnych liečiv. |
| (2) Ak orgán vykonávajúci kontrolu reklamy zistí, že pri reklame sa porušili ustanovenia tohto zákona, reklamu zakáže a ministerstvo zdravotníctva alebo ústav kontroly veterinárnych liečiv objednávateľovi reklamy uloží pokutu až do výšky 1 000 000 Sk. |
| (3) Výnosy z pokút uložených ministerstvom zdravotníctva sú príjmom Štátneho fondu zdravia. Výnosy z pokút uložených ústavom kontroly veterinárnych liečiv sú príjmom Štátneho podporného fondu poľnohospodárskeho a potravinárskeho. |
| § 9 |
| Združenia na ochranu etiky reklamy |
| (1) Združenia na ochranu etiky reklamy zriadené podľa osobitných predpisov14) sú oprávnené podávať podnety orgánom vykonávajúcim dozor podľa § 8. |
| (2) Orgány dozoru spolupracujú so združeniami na ochranu etiky reklamy a využívajú ich návrhy a podnety najmä pri výkone dozoru. |
|
|
| § 10 |
| Zrušovacie ustanovenie |
| Zrušujú sa: |
| 1. § 20 zákona č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa, |
| § 11 |
| Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 1996. |
|
|
| Michal Kováč v. r. |
| Ivan Gašparovič v. r. |
| Vladimír Mečiar v. r. |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) § 2 Obchodného zákonníka. |
| 2) Zákon č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov.Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1996 Z. z. o audiovízii. |
| 3) § 44 a nasl. Obchodného zákonníka. |
| 4) § 45 Obchodného zákonníka. |
| 5) § 4 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 219 /1996 Z. z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb.Prílohy č. 3 a 4 nariadenia vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 206/1988 Zb. o jedoch a niektorých iných látkach škodlivých zdraviu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 232/1990 Zb. |
| 6) Napríklad § 6 a 7 zákona č. 468/1991 Zb.,§ 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1996 Z. z. |
| 7) Napríklad zákon č. 468/1991 Zb. v znení neskorších predpisov, zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1996 Z. z. |
| 8) Zákon Slovenskej národnej rady č. 294/1992 Zb. o Rade Slovenskej republiky pre rozhlasové a televízne vysielanie v znení neskorších predpisov. |
| 9) § 7 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1996 Z. z. |
| 10) § 18 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí. |
| 11) § 23 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách. |
| 12) Zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1986 Zb. o Slovenskej obchodnej inšpekcii v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 417/1991 Zb. (úplné znenie č. 32/1992 Zb.). |
| 13) Napríklad § 20 zákona č. 468/1991 Zb., § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1996 Z. z., § 28 a 29 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z., § 28 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z., § 23 a 24 zákona č. 634/1992 Zb., zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1986 Zb. v znení neskorších predpisov. |
| 13a) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 98/1995 Z. z. o Liečebnom poriadku v znení neskorších predpisov. |
| 14) Napríklad zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, § 20f a nasl. Občianskeho zákonníka. |