| 66 |
| ZÁSADY |
| kontroly v národnom hospodárstve a v štátnej správe, schválené uznesením vlády Československej socialistickej republiky zo 14. apríla 1982 č. 108, uznesením vlády Českej socialistickej republiky z 12. mája 1982 č. 139 a uznesením vlády Slovenskej socialistickej republiky z 28. apríla 1982 č. 129 |
| Uskutočňovanie politiky Komunistickej strany Československa v rozvoji národného hospodárstva a spoločnosti vyžaduje dôsledne uplatňovať kontrolu v štátnom riadení a pri presadzovaní ekonomických aj ostatných dôležitých záujmov spoločnosti. V kontrole ako neoddeliteľnej súčasti riadenia je nevyhnutné vychádzať predovšetkým zo smerníc Komunistickej strany Československa, ďalej zo zákonov, štátnych a hospodárskych plánov, uznesení vlád a riadiacich aktov ostatných orgánov štátneho a hospodárskeho riadenia. Vykonávanie kontroly a jej aktívne pôsobenie v priamom riadení aj pri uplatňovaní ekonomických nástrojov musí viesť k realizácii úloh hospodárskej a sociálnej politiky, presadzovaniu štátnych záujmov, zvyšovaniu výkonnosti národného hospodárstva a kvality všetkej práce orgánov, organizácií aj pracovníkov a k upevňovaniu štátnej disciplíny. Výsledky kontrolnej činnosti musia byť spoľahlivým podkladom pre prácu orgánov Komunistickej strany Československa, vlád, národných výborov, ostatných riadiacich orgánov a vedúcich pracovníkov. Na zabezpečenie kontroly v národnom hospodárstve a v štátnej správe sa vydávajú tieto zásady. Riadia sa nimi ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy Československej socialistickej republiky, Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky, orgány nimi riadené, národné výbory, výrobné hospodárske jednotky a všetky štátne hospodárske, rozpočtové a iné organizácie. |
| I. |
| ZÁKLADNÉ POVINNOSTI VEDÚCICH PRACOVNÍKOV, ORGÁNOV A ORGANIZÁCIÍ PRI VYKONÁVANÍ A ZABEZPEČOVANÍ KONTROLY |
| Čl. 1 |
| 1. Kontrolu podľa zásady „kto riadi - kontroluje“ sú povinní vykonávať v rámci svojej pôsobnosti vedúci pracovníci aj riadiace orgány na všetkých stupňoch riadenia. |
| 2. Vedúci pracovníci a riadiace orgány zabezpečujú výkon kontrolnej činnosti aj orgánmi, organizáciami, útvarmi a pracovníkmi v celom okruhu svojej pôsobnosti. |
| 3. Kontrolu ako špecializovanú činnosť vykonávajú orgány ľudovej kontroly, kontrolné útvary ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy, výrobných hospodárskych jednotiek, podnikov a ostatných organizácií, revízne orgány národných výborov, orgány finančnej, cenovej a mzdovej kontroly a štátne inšpekcie. |
| Čl. 2 |
| 1. Vedúci pracovníci, riadiace orgány, orgány, organizácie a útvary uvedené v Čl. 1 sú povinní na zabezpečovanie a presadzovanie celospoločenských cieľov zjednocovať svoju činnosť aj sily a pôsobiť ako jednotný kontrolný systém. |
| 2. Na dosiahnutie účinnosti kontroly sú všetky články kontrolného systému povinné vzájomne spolupracovať, využívať kontrolné poznatky a jednotne pôsobiť na zaistenie nápravy. |
| 3. Pri vykonávaní kontrol postupujú podľa zásady hlavného článku, zabezpečujú komplexnosť kontroly aj riešenia vecných problémov. |
| 4. Vo všetkej kontrolnej činnosti uplatňujú a zaisťujú jej objektivitu. |
| 5. Všetky články kontrolného systému sú povinné zabezpečovať a vykonávať kontrolu efektívne, racionálne a hospodárne. |
| Čl. 3 |
| 1. Kontrolnú činnosť orientovať na plnenie uznesení orgánov Komunistickej strany Československa, dodržiavanie zákonov, plnenie uznesení vlád a národných výborov, zabezpečovanie rozhodujúcich úloh hospodárskeho a sociálneho rozvoja v konkrétnej riadiacej činnosti štátnych a hospodárskych orgánov a organizácií, upevňovanie socialistického poriadku a ochranu práv občanov. |
| Pritom sa zameriavať najmä na |
| a) plnenie úloh štátnych a hospodárskych plánov, štátnych rozpočtov a ďalších závažných úloh, predovšetkým |
| - rast a efektívnosť národného hospodárstva, |
| - zvyšovanie vplyvu vedecko-technického pokroku na rozvoj ekonomiky, |
| - realizáciu úloh vyplývajúcich z medzinárodnej deľby práce, |
| - dôsledné zabezpečovanie úloh vo vývoze a pri obmedzovaní dovozných potrieb, |
| - efektívnosť investičnej výstavby, |
| - plné zhodnocovanie surovín, materiálov, palív a energií, - zabezpečovanie akosti výrobkov, |
| - vyššie využívanie základných prostriedkov a zdrojov pracovných síl, |
| - odhaľovanie a mobilizáciu rezerv a obmedzovanie extenzívnych tendencií, |
| - racionálne využívanie prírodných zdrojov, ochranu poľnohospodárskeho pôdneho a lesného fondu, čistotu vôd a ovzdušia a tvorbu a ochranu životného prostredia, - zabezpečovanie potrieb obyvateľstva na úsekoch zásobovania, služieb, bývania, rozvoja kultúry, vzdelania, zdravotníckej a sociálnej starostlivosti, |
| - presadzovanie prísnej hospodárnosti a ochrany majetku v socialistickom vlastníctve; |
| b) úroveň a skvalitňovanie riadiacej činnosti |
| - uplatňovanie sústavy plánovitého riadenia, aby slúžila zabezpečovaniu krátkodobých úloh aj dlhodobých cieľov, - účinnosť priameho riadenia, predovšetkým správnosť rozhodovania a určovania úloh, ich zabezpečovanie a plnenie, upevňovanie zodpovednosti za jednotu rozhodovania a realizácie, |
| - uplatňovanie a pôsobenie ekonomických nástrojov a včasné odhaľovanie slabín a nedostatkov v ich využívaní, |
| - či sú odchýlky a nedostatky spôsobené systémom riadenia alebo chybnou praxou, včítane neúčinnej kontroly, - racionálne usporiadanie a účinné fungovanie riadiaceho mechanizmu v organizácii. |
| Za rozhodujúce kritérium účinnosti riadenia považovať skutočne dosahované výsledky v plnení úloh; |
| c) dôsledné prešetrovanie sťažností, oznámení a podnetov pracujúcich a ich využívanie v riadiacej práci na odstránenie príčin, ktoré ich vyvolávajú; |
| d) potlačovanie protispoločenských javov |
| - prejavov nehospodárnosti, nesprávnych miestnych, podnikových a rezortných záujmov, zneužívanie funkcie, korupcie a byrokratizmu, |
| - iných spôsobov porušovania socialistickej zákonnosti a štátnej disciplíny. |
| Jednotlivé články kontrolného systému vychádzajú z tejto základnej orientácie a pri jej aplikácii dbajú na konkrétne podmienky a potreby riadiacich orgánov. |
| 2. Pri výkone kontroly vyhodnocujú aj progresívne skúseností, aktívne pôsobia na ich rozširovanie a využívajú ich pri zameraní, vykonávaní a záveroch kontrol. |
| Čl. 4 |
| 1. V záujme sústreďovania síl na závažné problémy, zjednocovania postupu v celom priebehu kontroly, najmä na účelnú deľbu práce, predchádzanie duplicitám a na účinné presadzovanie nápravy sa kontrolná činnosť záväzne koordinuje. |
| 2. Koordinácii podliehajú základné kontrolné úlohy a vykonávajú ju v rámci svojej pôsobnosti kontrolné orgány a útvary na všetkých stupňoch riadenia; jej účinnosť a dosahované výsledky musia byť systematicky vyhodnocované, aby každý článok kontrolného systému plnil svoju funkciu. |
| Čl. 5 |
| Jednotlivé články kontrolného systému sú povinné |
| a) uplatňovať zásadu prevencie s cieľom, aby kontrola neodhaľovala nedostatky len dodatočne, ale aby aktívne pôsobila už proti ich vzniku, to znamená |
| - kontrolné poznatky poskytovať vedúcim pracovníkom a riadiacim orgánom na využitie už v príprave rozhodnutia, |
| - po prijatí rozhodnutia preverovať a presadzovať vytváranie vecných a organizačných predpokladov na splnenie úloh na jednotlivých stupňoch riadenia; |
| b) v etape plnenia úloh zavčasu odhaľovať vznikajúce odchýlky a nedostatky; |
| c) na základe kontrol presadzovať vecné zaistenie nápravy. |
| Čl. 6 |
| Zabezpečenie objektivity, kvality a účinnosti kontrolnej práce vyžaduje |
| a) pravdivo a preukázateľne zisťovať skutočný stav plnenia úloh, základné príčiny nedostatkov, ich škodlivé dôsledky a osoby zodpovedné za ich vznik alebo trvanie, |
| b) kontrolou získané poznatky vyhodnocovať na prijatie vecných opatrení a v odôvodnených prípadoch na uplatnenie zodpovednosti. |
| Čl. 7 |
| Vedúci pracovníci kontrolovaných orgánov a organizácií sú povinní |
| a) poskytovať kontrolným orgánom všetku pomoc, najmä im predkladať vyžiadané materiály a informácie a podávať vysvetlenia svojho osobného vzťahu k zisteným nedostatkom, |
| b) aktívne s nimi spolupracovať, predovšetkým pri zisťovaní príčin závad, |
| c) spracovať a určiť opatrenia na zaistenie nápravy; kontrolné orgány pôsobia, aby opatrenia vytvárali predpoklady na odstránenie nedostatkov, |
| d) spolupracovať s kontrolnými orgánmi pri príprave zásadných opatrení pre ich riadiace orgány. |
| Požadovanú súčinnosť sú povinní zaistiť aj u podriadených pracovníkov. Nesplnenie týchto povinností sa posudzuje ako porušenie pracovnej disciplíny. |
| Čl. 8 |
| 1. Opatrenia navrhované na základe kontrol riadiacim orgánom a vedúcim organizácií na riešenie vecných problémov, na zlepšovanie riadenia a upevňovanie štátnej disciplíny musia byť konkrétne, zásadnej povahy a musia zabezpečovať skutočnú nápravu. |
| 2. Pri vážnych odchýlkach od určených zámerov je nevyhnutné vyžadovať od riadiacich orgánov a vedúcich pracovníkov zaistenie nápravy bezodkladne po ich zistení. |
| Čl. 9 |
| Vedúci pracovníci a riadiace orgány sú povinní využívať výsledky kontroly v riadiacej činnosti |
| a) na plnenie určených úloh, mobilizáciu rezerv, na skvalitňovanie riadenia a upevňovanie disciplíny v celom okruhu svojej pôsobnosti a zabezpečenie účinnej nápravy, |
| b) na hodnotenie práce podriadených pracovníkov, útvarov a organizácií a na vyvodenie dôsledkov zo zodpovednosti.1) |
| Čl. 10 |
| O dôležitých poznatkoch z kontrol, o konaní pracovníkov zodpovedných za vznik alebo trvanie nedostatkov a o prijatých opatreniach je nevyhnutné informovať orgány Komunistickej strany Československa v organizáciách, v ktorých sa kontrola vykonala, a podľa závažnosti aj jej vyššie orgány. |
| Čl. 11 |
| 1. Posilňovanie socialistickej demokracie a zvyšovanie účinnosti kontroly vyžaduje, aby sa vedúci pracovníci a kontrolné orgány vo svojej práci opierali o iniciatívu pracujúcich a súčinnosť s nimi, aby pri kontrole rozvíjali spoluprácu so spoločenskými organizáciami, najmä s Revolučným odborovým hnutím, so Socialistickým zväzom mládeže, hlavne jeho Reflektorom mladých, a s aktívmi národných výborov a využívali aktivitu pracujúcich na predchádzanie nedostatkom aj na ich odstraňovanie. |
| 2. V odôvodnených prípadoch dať zabezpečovanie nápravy aj pod verejnú kontrolu pracujúcich a ich spoločenských organizácií; prerokúvaním výsledkov kontrol s kolektívmi pracujúcich vytvárať ovzdušie náročnosti a nezmieriteľnosti s nedostatkami a pôsobiť aj na výchovu pracujúcich. |
| II. |
| SÚSTAVA ORGÁNOV ĽUDOVEJ KONTROLY |
| Čl. 12 |
| 1. Výbory ľudovej kontroly zabezpečujú úlohy vyplývajúce z ich funkcie kontrolných orgánov vlád a národných výborov a z postavenia v kontrolnom systéme. |
| 2. Ich účinné pôsobenie vyžaduje aktívny, iniciatívny a jednotný postup, úzku vzájomnú súčinnosť a uplatňovanie náročných kritérií na kvalitu a výsledky práce. |
| Čl. 13 |
| Výbory ľudovej kontroly sú povinné v rámci svojej pôsobnosti |
| a) na zabezpečenie jednotného pôsobenia všetkých článkov kontrolného systému |
| - zameriavať v súčinnosti s riadiacimi orgánmi ich činnosť na základné úlohy rozvoja spoločnosti, jednotlivých odvetví, odborov aj územných celkov, |
| - zovšeobecňovať kontrolné poznatky nižších článkov sústavy aj iných kontrolných orgánov a využívať ich na zaisťovanie nápravy v širšom meradle; |
| b) na prehlbovanie účinnosti kontroly |
| - systematicky sledovať a vyhodnocovať úroveň a efektívnosť práce jednotlivých článkov kontrolného systému a poskytovať im nevyhnutnú pomoc; preverovať, či vykonávajú kontrolu v súlade s potrebami národného hospodárstva, |
| - na základe konkrétnych poznatkov robiť opatrenia na odstraňovanie slabín v kontrole, prípadne aj na ďalšiu racionalizáciu usporiadania a činnosti kontrolných orgánov. |
| Čl. 14 |
| Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky ako federálny ústredný orgán štátnej správy pre oblasť kontroly plní v súčinnosti s výbormi ľudovej kontroly Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky iniciatívnu a zjednocujúcu funkciu voči celému kontrolnému systému na presadzovanie celospoločenských záujmov.2) |
| Čl. 15 |
| 1. Výbory ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky, Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky |
| a) na úseku kontrolnej činnosti |
| - venujú hlavnú pozornosť zásadným hospodárskym úlohám medzi odvetvovej povahy a ďalším kľúčovým úlohám, za ktoré bezprostredne zodpovedajú jednotlivé ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy; v tomto smere prehlbujú spoluprácu aj s prierezovými orgánmi a zabezpečujú komplexné celoštátne kontroly, |
| - predkladajú vládam na základe kontrolných poznatkov návrhy riešení závažných problémov aj podnety na zdokonalenie nástrojov riadenia a riadiacej praxe; v súlade s potrebami riadenia zabezpečujú alebo navrhujú vládam zdokonalenie organizácie aj výkonu kontroly, |
| - operatívne zabezpečujú pre vrcholné orgány súhrnné kontrolné informácie o závažných poznatkoch z činnosti sústavy orgánov ľudovej kontroly; |
| b) na posilnenie pôsobenia ľudovej kontroly vo všetkých oblastiach hospodárskeho a sociálneho rozvoja zapájajú výbory ľudovej kontroly národných výborov do spoločných kontrolných akcií; |
| c) pri rozvíjaní práce závodných komisií ľudovej kontroly |
| - usmerňujú ich kontrolnú činnosť a poskytujú im pomoc najmä v prípadoch, keď riešenie problémov presahuje ich možnosti, |
| - využívajú poznatky týchto komisií a zabezpečujú výmenu skúseností z ich práce; |
| d) na prehĺbenie preventívneho pôsobenia ľudovej kontroly a úsilia o využívanie rezerv na všetkých úsekoch rozvíjajú publikačnú činnosť. |
| 2. Výbory ľudovej kontroly Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky zjednocujú postup výborov ľudovej kontroly národných výborov, najmä pri plánovaní kontrolnej činnosti, aj ich činnosť vo všetkých etapách kontrolnej práce. |
| Čl. 16 |
| Výbory ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky, Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky |
| a) zabezpečujú záväznú koordináciu kontrolnej činnosti s ministerstvami a ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy, |
| b) v spolupráci s týmito orgánmi navrhujú vládam základné kontrolné úlohy pre výbory ľudovej kontroly, ministerstvá a ostatné ústredné orgány. |
| Čl. 17 |
| Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky v spolupráci s Výborom ľudovej kontroly Českej socialistickej republiky, Výborom ľudovej kontroly Slovenskej socialistickej republiky a ústrednými orgánmi štátnej správy federácie aj republík zabezpečuje odbornú a politickú prípravu kontrolných pracovníkov. |
| Čl. 18 |
| Výbory ľudovej kontroly krajských národných výborov, Národného výboru hlavného mesta Prahy, Národného výboru hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky Bratislavy a okresných národných výborov3) ako kontrolné orgány týchto národných výborov a územné články sústavy orgánov ľudovej kontroly |
| a) podieľajú sa na kontrole celospoločensky dôležitých úloh zabezpečovanej výbormi ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky, Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky; |
| b) v samostatne vykonávanej kontrole sa zameriavajú |
| - na úlohy, ktoré tieto národné výbory plnia v rozvoji národného hospodárstva a v záujme obyvateľstva v územnom obvode, |
| - na oblasti, v ktorých národné výbory vykonávajú štátnu správu; |
| c) predkladajú plenárnemu zasadaniu národného výboru návrhy plánov kontrolnej činnosti s ročným vyhodnotením kontrolných poznatkov a výsledky dôležitých kontrol s návrhmi opatrení. |
| Čl. 19 |
| Výbory ľudovej kontroly krajských národných výborov a okresných národných výborov pri rozvíjaní činnosti kontrolného systému v rámci kraja a okresu |
| a) zabezpečujú záväznú koordináciu kontrolnej činnosti s inými štátnymi orgánmi pôsobiacimi v územnom obvode a na základe splnomocnenia národného výboru s organizáciami riadenými alebo spravovanými národným výborom; aktívne sa podieľajú na koordinácii kontrolnej činnosti komisií a odborov vykonávanej radou, |
| b) pôsobia na zdokonaľovanie činnosti orgánov ľudovej kontroly nižších stupňov a ostatných článkov kontrolného systému, s ktorými kontrolnú činnosť koordinujú, |
| c) poskytujú diferencovanú pomoc výborom ľudovej kontroly mestských a miestnych národných výborov, pomáhajú im najmä pri náročnejších kontrolných akciách a výmenou skúseností, |
| d) plnia vo vzťahu k závodným komisiám ľudovej kontroly, ktoré zriadili, úlohy podľa čl. 15 písm. c) týchto zásad; poskytujú pomoc aj ostatným závodným komisiám ľudovej kontroly pôsobiacim na území národného výboru. |
| Na poskytovanie pomoci výborom ľudovej kontroly mestských a miestnych národných výborov a závodným komisiám ľudovej kontroly využívajú aktív dobrovoľných spolupracovníkov. |
| Čl. 20 |
| Výbory ľudovej kontroly mestských národných výborov a miestnych národných výborov ako územné články sústavy pôsobiacej v miestach |
| a) zameriavajú kontrolnú činnosť najmä na uspokojovanie bezprostredných životných potrieb občanov, ochranu ich práv a na zabezpečovanie verejného poriadku; využívajú svoje oprávnenia na okamžité zaistenie nápravy nedostatkov a na zlepšenie riadiacej a kontrolnej činnosti na kontrolovanom úseku. Na základe získaných poznatkov a skúseností pomáhajú radám rozvíjať kontrolnú funkciu komisií národných výborov, |
| b) vychádzajú vo svojej práci z požiadaviek výborov ľudovej kontroly vyšších stupňov, národného výboru a jeho rady, z pripomienok a sťažností aj z vlastných poznatkov, |
| c) predkladajú plenárnemu zasadaniu národného výboru návrhy plánov kontrolnej činnosti, zhodnotenia ich plnenia a výsledky významnejších kontrol s návrhmi opatrení na zaistenie nápravy. |
| Čl. 21 |
| Závodné komisie ľudovej kontroly ako články sústavy pôsobiace v závodoch alebo podnikoch |
| a) zameriavajú svoju činnosť predovšetkým na plnenie dôležitých výrobných alebo iných úloh organizácie, napríklad na plnenie úloh hospodárskeho plánu, odhaľovanie rezerv vo využívaní základných prostriedkov, v zhodnocovaní surovín, materiálov, palív a energie, na kvalitu výroby a služieb, starostlivosť o hospodárnosť a ochranu majetku v socialistickom vlastníctve, na pracovnú disciplínu a bezpečnosť práce; osobitnú pozornosť venujú vybavovaniu sťažností, oznámení a podnetov pracujúcich. |
| Orientujú sa predovšetkým na problémy, ktorých riešenie je v pôsobnosti závodu alebo podniku; pritom vychádzajú z potrieb organizácie, z úloh určených výborom ľudovej kontroly, ktorý ich zriadil, z odporúčaní spoločenských organizácií a z pripomienok a námetov pracujúcich; |
| b) na základe výsledkov kontrol vyžadujú od vedúcich pracovníkov, prípadne vedúceho organizácie odstránenie závad a ich príčin; od vedúceho organizácie vyžadujú aj prešetrenie nedostatkov presahujúce možnosti závodnej komisie. |
| Navrhujú príslušnému výboru ľudovej kontroly dočasne zastaviť vykonávanie nezákonného rozhodnutia alebo nezákonnej činnosti, a ak je nebezpečenstvo, že by vznikla škoda, aj nehospodárneho rozhodnutia alebo nehospodárnej činnosti. Upozorňujú ho aj na závažné alebo dlhšie trvajúce nedostatky. V nevyhnutných prípadoch navrhujú, aby nadriadený alebo iný príslušný štátny orgán vykonal hlbšiu kontrolu. |
| Výsledky kontrolnej činnosti predkladajú aj výboru organizácie Komunistickej strany Československa a podľa povahy veci oboznamujú s nimi výbory spoločenských organizácií a kolektívy pracujúcich; |
| c) upevňujú spojenie s pracujúcimi a výchovne na nich pôsobia pri presadzovaní spoločenských záujmov, pri odstraňovaní nedostatkov a negatívnych javov; pre aktívnu účasť na kontrole získavajú najlepších pracovníkov, novátorov a členov brigád socialistickej práce. |
| III. |
| KONTROLNÁ ČINNOSŤ PRIEREZOVÝCH ÚSTREDNÝCH ORGÁNOV |
| Čl. 22 |
| 1. Prierezové ústredné orgány vykonávajú kontrolu v rámci svojej zákonnej pôsobnosti;4) pritom vychádzajú zo súboru opatrení na zdokonalenie sústavy plánovitého riadenia národného hospodárstva.5) |
| 2. Pri výkone kontroly sa spravujú ustanoveniami časti I. týchto zásad. |
| 3. Pri plnení svojich kontrolných úloh spolupracujú navzájom, s výbormi ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky, Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky i s ostatnými kontrolnými orgánmi, vymieňajú si s nimi kontrolné poznatky a skúsenosti a dbajú na ich využitie vo svojej činnosti. S výbormi ľudovej kontroly spolupracujú aj pri príprave návrhov základných kontrolných úloh podľa čl. 16 písm. b) týchto zásad. |
| IV. |
| VNÚTORNÁ KONTROLA |
| Čl. 23 |
| Vnútorná kontrola v orgánoch a organizáciách pôsobí ako racionálne usporiadaný, jednotne riadený systém, ktorý zabezpečuje štátne záujmy na všetkých stupňoch riadenia a komplexne postihuje hlavné problémy. Tvorí ho kontrolná činnosť vedúcich organizácií, ostatných vedúcich pracovníkov, odborných a kontrolných útvarov, včítane technickej kontroly. |
| Kontrola zabezpečovaná vedúcimi orgánov a organizácií |
| Čl. 24 |
| Vedúci orgánov a organizácií zodpovedajú za vytvorenie účinného systému vnútornej kontroly a zabezpečenie jeho fungovania vnútri organizácie aj vo vzťahu k podriadeným organizáciám. |
| Na to sú povinní |
| a) na základe konkrétnych podmienok usporiadať kontrolu diferencovane, aby zodpovedala organizácii a potrebám riadenia, a vymedziť práva a povinnosti vedúcich pracovníkov v súlade s ustanovenou deľbou práce. Na účinnú prácu vnútornej kontroly vytvoriť kádrové a materiálne podmienky, |
| b) osobne kontrolovať zabezpečovanie hlavných úloh organizácie, |
| c) zameriavať kontrolnú činnosť vykonávanú kontrolným útvarom, vedúcimi pracovníkmi a odbornými útvarmi na rozhodujúce úlohy organizácie a dôležité opatrenia; schvaľovať plán hlavných kontrolných úloh a zároveň vyhodnocovať celkovú úroveň a účinnosť kontroly, |
| d) zabezpečiť, aby kontrolné zistenia sa využívali na presadzovanie určených úloh, vyvodzovanie záverov z porušenia pracovných povinností, na včasné uplatnenie nárokov na náhradu škody, majetkových sankcií a iných postihov. |
| Čl. 25 |
| Generálni riaditelia výrobných hospodárskych jednotiek sú povinní |
| a) usporiadať a zjednotiť systém vnútornej kontroly v odboroch v súlade s ich funkciou základného článku riadenia, s hlavnými úlohami a vymedzením právomoci a zodpovednosti riadiacich stupňov, |
| b) zameriavať kontrolu vykonávanú generálnym riaditeľstvom na plnenie rozhodujúcich úloh výrobnej hospodárskej jednotky ako celku i jednotlivých podnikov a iných organizácií, |
| c) v prípadoch, že to stav plnenia úloh v podriadených organizáciách vyžaduje, posilniť kontrolu vykonávanú priamo generálnym riaditeľstvom. |
| Vedúci obdobných článkov riadenia6) zabezpečia usporiadanie a činnosť vnútornej kontroly primerane podľa tohto článku. |
| Čl. 26 |
| Kontrola zabezpečovaná vedúcimi pracovníkmi |
| 1. Vedúci pracovníci sú povinní |
| a) vykonávať a zabezpečovať na zverenom úseku účinnú kontrolu plnenia určených úloh osobitne aj prostredníctvom nimi riadených odborných útvarov; vykonanie kontroly podriadenými pracovníkmi ich však nezbavuje zodpovednosti za včasnosť a správnosť kontroly v ich pôsobnosti a za využitie ich výsledkov v riadení, |
| b) pri kontrole sa presvedčovať o správnosti svojich rozhodnutí a podľa potreby ich dopĺňať; o závažných prekážkach v plnení úloh, ktoré sami nemôžu odstrániť, okamžite upovedomiť bezprostredne nadriadeného pracovníka, |
| c) pri kontrole vychádzať z vlastných poznatkov, využívať zistenia ostatných článkov vnútornej kontroly, orgánov vonkajšej kontroly aj iných orgánov, vychádzať z údajov sústavy sociálno-ekonomických informácií, správ a rozborov o plnení uložených úloh; dôsledne vychádzať aj z poznatkov vyplývajúcich z uplatňovania práva kontroly organizácie Komunistickej strany Československa, spoločenskej kontroly Revolučného odborového hnutia a z kontrolnej aktivity Socialistického zväzu mládeže, |
| d) spolupracovať s hlavným kontrolórom pri rozvíjaní vnútorného kontrolného systému; podieľať sa na príprave a realizácii plánov hlavných kontrolných úloh a aktívne reagovať na podnety hlavného kontrolóra na riešenie vecných problémov a skvalitňovanie kontroly v riadenom úseku. |
| 2. Povinnosti podľa odseku 1 písm. a) až c) plniť aj vedúci orgánov a organizácií. |
| Čl. 27 |
| Kontrola zabezpečovaná odbornými útvarmi |
| 1. Odborné útvary vykonávajú kontrolu v rámci svojej pôsobnosti vo vzťahu k iným útvarom alebo organizačným zložkám organizácie a k podriadeným organizáciám. |
| 2. Sú povinné |
| a) sústavne kontrolovať plnenie určených úloh; podľa špecifických podmienok odvetví, odborov a stupňov riadenia zameriavať sa na |
| - úlohy, ktoré sú rozhodujúce pre rozvoj v oblastiach, v ktorých pôsobia, |
| - porovnávanie výsledkov s určenými cieľmi a spôsobmi ich dosahovania, |
| - zisťovanie a odstraňovanie príčin rozdielov medzi zaostávajúcimi a dobre pracujúcimi odbormi, podnikmi a závodmi s cieľom zdokonaliť riadenie a zvýšiť efektívnosť práce zaostávajúcich organizácií, |
| - hĺbkové kontroly a rozbory využívania nástrojov riadenia a dodržiavanie ustanovených pravidiel a predpisov; |
| b) aktívne sa podieľať na tematických kontrolách, periodických revíziách hospodárenia a na zisteniach organizovaných kontrolným útvarom; dôsledne prešetrovať a vybavovať sťažnosti, oznámenia a podnety pracujúcich; |
| c) na základe výsledkov kontrol, zistení a priebežných poznatkov z riadiacej práce okamžite odstraňovať nežiadúce odchýlky, zaisťovať účinnú nápravu a presadzovať disciplínu a poriadok. |
| Postavenie a úlohy hlavného kontrolóra |
| Čl. 28 |
| 1. Na ministerstvách, ostatných ústredných orgánoch štátnej správy, generálnych riaditeľstvách, podnikoch a ostatných organizáciách, kde so zreteľom na potreby riadenia je ustanovený kontrolný útvar, sa zriaďuje funkcia hlavného kontrolóra. |
| 2. Základnou povinnosťou hlavného kontrolóra je dôsledne presadzovať záujmy štátu. Za tým účelom zabezpečuje správne fungovanie vnútorného kontrolného systému, jeho objektivitu a účinnosť kontroly. Aktívne ovplyvňuje kontrolnú činnosť vykonávanú vedúcimi pracovníkmi, odbornými útvarmi a aj kontrolu v podriadených organizáciách; na to je oprávnený vyžadovať súčinnosť vedúcich pracovníkov organizácie. |
| 3. Hlavného kontrolóra vymenúva do funkcie a odvoláva z nej vedúci nadriadeného orgánu, v organizáciách riadených alebo spravovaných národným výborom rada národného výboru;7) na ministerstvách a ostatných ústredných orgánoch štátnej správy ho do funkcie ustanovuje a z nej odvoláva minister alebo vedúci ústredného orgánu štátnej správy.8) |
| Hlavný kontrolór riadi kontrolný útvar a podlieha vedúcemu organizácie; v odôvodnených prípadoch, najmä ak v organizácii pretrvávajú závažné nedostatky, môže si generálny riaditeľ výrobnej hospodárskej jednotky vyhradiť na nevyhnutný čas riadenie činnosti hlavného kontrolóra tejto organizácie. |
| 4. Hlavný kontrolór sa zúčastňuje na rokovaniach kolégia a poradách vedenia a je povinný na základe poznatkov z kontrolnej činnosti zaujímať stanoviská a podávať návrhy k prerokúvaným otázkam, najmä k návrhu plánu a iným dôležitým rozhodnutiam; o jeho návrhoch sa musí rozhodnúť. |
| Je oprávnený navrhovať prerokovanie závažných otázok a dožadovať sa ich riešenia. |
| Čl. 29 |
| Hlavný kontrolór je povinný |
| a) pôsobiť na orientáciu systému vnútornej kontroly na rozhodujúce úlohy rezortu, odboru, podniku alebo inej organizácie; |
| b) zabezpečovať racionálnu deľbu práce, najmä |
| - záväznú koordináciu základných úloh jednotlivých článkov vnútornej kontroly organizácie aj kontrolných útvarov podriadených organizácií; zároveň dbať na to, aby kontrolný útvar nenahrádzal kontrolnú činnosť odborných útvarov, |
| - na ministerstvách, ktorým podliehajú štátne inšpekcie, koordináciu kontroly vykonávanej týmito inšpekciami, |
| - aktívnu účasť na koordinácii vykonávanej orgánmi vonkajšej kontroly a spoluprácu s orgánmi ľudovej kontroly; |
| c) zabezpečovať kontrolu plnenia úloh uložených organizácii, periodické revízie hospodárenia a iné zistenia a účasť odborných útvarov na tejto kontrolnej činnosti; pritom dbať na to, aby tematické kontroly a periodické revízie hospodárenia sa vykonávali prednostne v organizáciách, v ktorých sa podľa údajov sociálno-ekonomických informácií, upozornení iných orgánov a organizácií, kontrolných orgánov i občanov a ďalších poznatkov vyskytujú závažné nedostatky; |
| d) vyhodnocovať a využívať poznatky vnútorného kontrolného systému včítane technickej kontroly, nadriadených orgánov, vonkajšej kontroly a inšpekcií; na základe toho podávať potrebné návrhy na riešenie vecných otázok; |
| e) skúmať príčiny nedostatočnej účinnosti vnútornej kontroly; robiť alebo navrhovať opatrenia na skvalitnenie kontrolnej práce. |
| Čl. 30 |
| 1. Hlavný kontrolór v organizácii je ďalej povinný |
| a) oznamovať nadriadenému orgánu závažné nedostatky pri zaisťovaní nápravy, najmä v prípadoch, keď kontrolou zistené závady trvajú, vzniká nebezpečenstvo väčšej škody na národnom majetku alebo keď sa nevyvodili primerané závery voči zodpovedným pracovníkom a vedúci organizácie neurobil napriek jeho upozorneniu účinné opatrenia; o tomto oznámení informuje vedúceho organizácie, |
| b) ak nedôjde ani na základe tohto oznámenia v primeranej lehote k zaisteniu nápravy, upozorniť príslušný orgán vonkajšej kontroly. |
| 2. Nadriadený orgán, prípadne príslušný orgán vonkajšej kontroly je povinný sa vecou okamžite zaoberať a urobiť potrebné opatrenia. |
| Kontrola zabezpečovaná kontrolnými útvarmi |
| Čl. 31 |
| 1. Kontrolné útvary sú povinné |
| a) kontrolovať plnenie hlavných úloh uložených plánom, vládou, nadriadenými orgánmi, vedúcim organizácie i prijatých na základe kontroly vykonanej vyšším stupňom riadenia alebo orgánom vonkajšej kontroly; |
| b) organizovať a vykonávať v súčinnosti s odborovými útvarmi tematické kontroly, periodické revízie hospodárenia a na vyžiadanie orgánov činných v trestnom konaní alebo v iných nevyhnutných prípadoch potrebné zistenia. |
| Periodicitu revízií účelne diferencovať, a to najmä pre hospodárske, príspevkové a rozpočtové organizácie; |
| c) zabezpečovať prešetrovanie sťažností, oznámení a podnetov pracujúcich a dohľad na ich vybavovanie; zabezpečovať na ich podklade nápravu, analyzovať príčiny vzniku sťažností a navrhovať zásadné opatrenia na riešenie. Osobitnú pozornosť venovať nedostatkom, ktoré vyvolávajú hromadné sťažnosti. |
| 2. V orgánoch a organizáciách, v ktorých nie je vzhľadom na potreby riadenia ustanovený kontrolný útvar, zabezpečuje plnenie jednotlivých kontrolných úloh pracovník poverený vedúcim organizácie, ktorému je podriadený. |
| Čl. 32 |
| Kontrolné útvary |
| a) pri výkone kontroly postupujú podľa všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich kontrolnú činnosť,9) |
| b) metodicky usmerňujú činnosť kontrolných útvarov podriadených organizácií, |
| c) spolupracujú so závodnými komisiami ľudovej kontroly, ktoré pôsobia v organizáciách, a poskytujú im pomoc, |
| d) vedú ústrednú evidenciu sťažností, oznámení a podnetov podaných organizácii. |
| Technická kontrola akosti výrobkov |
| Čl. 33 |
| 1. Vedúci výrobných organizácií a orgány im nadriadené na zabezpečenie vysokej akosti výrobkov a predchádzanie stratám z nekvalitnej práce v nadväznosti na uplatňovanie systému komplexného riadenia akosti zabezpečia, aby technická kontrola aktívne pôsobila na výrobu a jej prípravu, a vytvoria nevyhnutné predpoklady pre jej objektivitu a účinnosť. |
| Na to sú povinní |
| a) zabezpečiť nezávislosť technickej kontroly na pracovníkoch priamo riadiacich výrobu a vybaviť ju potrebnými oprávneniami, |
| b) organizovať ju racionálne podľa charakteru odvetví, odborov aj jednotlivých výrob, |
| c) hmotne zainteresovať jej pracovníkov na zabezpečovaní akosti výrobkov nezávisle na hospodárskych výsledkoch. |
| 2. Vedúci výrobných organizácií sú na základe výsledkov práce technickej kontroly povinní posilňovať zodpovednosť vedúcich pracovníkov pri príprave a riadení výroby |
| a) za akosť výrobkov, dodržiavanie technologickej disciplíny a vykonávanie náročnej kontroly, |
| b) za plné využívanie výsledkov vstupnej, medzioperačnej a výstupnej kontroly, za okamžité odstránenie nedostatkov v kvalite výroby a riešenie ich príčin. |
| Čl. 34 |
| Vstupná kontrola |
| 1. Vstupná kontrola zabezpečuje, aby sa nekvalitné suroviny, materiály a komponenty pre výrobu neprijímali. |
| 2. Vedúci vstupnej kontroly je povinný |
| a) zabezpečiť riadne preverovanie kvality dodávok, |
| b) dočasne zastaviť prevzatie dodávok, ktoré nezodpovedajú určeným alebo dohodnutým kvalitatívnym podmienkam, |
| c) o svojich opatreniach, ich dôvodoch a dôležitých poznatkoch okamžite informovať vedúceho závodu a podľa povahy veci ďalších vedúcich pracovníkov. |
| Zodpovední pracovníci zabezpečia potrebné opatrenia vo výrobe a uplatnia voči dodávateľovi reklamačné, prípadne ďalšie nároky; v závažných prípadoch sa dožadujú nápravy aj u jeho nadriadeného orgánu a informujú príslušnú skúšobňu a cenový orgán. |
| 3. Na racionálne vykonávanie vstupnej kontroly a zvýšenie jej účinnosti je odberateľ oprávnený |
| a) vykonávať ju u dodávateľa, pokiaľ to považuje za nevyhnutné, |
| b) overovať akosť výrobkov, ktorých vady nemožno úplne zistiť pri prebierke, už počas výrobného procesu. |
| 4. Odberatelia, ktorí odoberajú rovnaké výrobky od toho istého dodávateľa, sa podľa povahy veci dohodnú na spoločnej vstupnej kontrole u dodávateľa. |
| 5. Dodávateľ je povinný umožniť odberateľom vykonávanie vstupnej kontroly podľa ustanovení odsekov 3 a 4 tohto článku. Vykonanie vstupnej kontroly odberateľmi u dodávateľa nezbavuje dodávateľa zodpovednosti za vady výrobkov. |
| 6. Odberateľ a dodávateľ sú povinní dohodnúť sa na spoločnom užívaní, prípadne aj obstaraní zhodných nákladných zariadení potrebných na vstupnú a výstupnú kontrolu. |
| 7. Pokiaľ nedôjde k dohode medzi zúčastnenými organizáciami podľa ustanovení odsekov 3 až 6 tohto článku, rozhodnú nadriadené orgány. |
| Čl. 35 |
| Medzioperačná kontrola |
| 1. Medzioperačná kontrola zabezpečuje, aby sa výsledky vadných operácií neodovzdávali do nadväzujúcich častí výrobného procesu. |
| 2. Vedúci medzioperačnej kontroly je povinný |
| a) zabezpečiť bežnú kontrolu kvality pracovných operácií, a v prípadoch porušenia určitých technologických postupov zabezpečovať bezprostredné odstránenie závad, |
| b) pri zistení závažných nedostatkov vadné pracovné operácie dočasne zastaviť, |
| c) o svojich opatreniach a ich dôvodoch okamžite informovať vedúcich pracovníkov výroby, podľa povahy veci aj pred výrobných etáp, a o dôležitých poznatkoch a opatreniach, najmä o dočasnom zastavení vadných pracovných operácií, vedúceho závodu. |
| Zodpovední pracovníci bezodkladne vykonávajú nevyhnutné opatrenia na odstránenie nedostatkov a uplatňujú zodpovednosť za nekvalitnú prácu. |
| Čl. 36 |
| Podriadenie vstupnej a medzioperačnej kontroly |
| Na zabezpečenie objektivity práce je vstupná a medzioperačná kontrola podriadená podľa podmienok vedúcemu organizácie alebo vedúcemu útvaru riadenia akosti. |
| Čl. 37 |
| Výstupná kontrola |
| 1. Výstupná kontrola zabezpečuje, aby sa z organizácie v rozpore s ustanovenými technickými normami a dohodnutými podmienkami dodávok neexpedovali neakostné výrobky. Pracuje nezávisle na vedúcich pracovníkoch výrobného závodu a je povinná posudzovať akosť výrobkov objektívne a z celospoločenského hľadiska. |
| 2. Výstupná kontrola je podriadená ako detašované pracovisko vo výrobnom závode vedúcemu útvaru riadenia akosti alebo riaditeľovi podniku, v odôvodnených prípadoch generálnemu riaditeľstvu výrobnej hospodárskej jednotky. |
| Generálny riaditeľ výrobnej hospodárskej jednotky, prípadne riaditelia podnikov rozhodnú o organizačnom usporiadaní výstupnej kontroly a jej podriadenosti podľa konkrétnych podmienok. |
| 3. Vedúci výstupnej kontroly je povinný |
| a) zabezpečiť kontrolu akosti hotových výrobkov, |
| b) dočasne zastaviť expedíciu výrobkov, ktorých akosť nezodpovedá technickým normám, dohodnutým podmienkam dodávok alebo schváleným vzorkám, |
| c) o zistených nedostatkoch a svojich opatreniach bezodkladne informovať zodpovedných pracovníkov výroby, vedúceho závodu a vedúceho pracovníka, ktorému podlieha; vážne poruchy oznamovať aj nadriadenému orgánu. |
| Zodpovední pracovníci okamžite rozhodnú o ďalšom postupe, urobia opatrenia na odstránenie závad a vyvodia dôsledky z nekvalitnej práce. |
| 4. Pri výraznom znížení akosti výrobkov je dodávateľ na žiadosť odberateľa povinný zaviesť podľa charakteru výroby až stopercentnú výstupnú kontrolu dovtedy, kým dôjde k zásadnej náprave. |
| Čl. 38 |
| Pri dlhodobých závadách v akosti výrobkov, najmä pri reklamáciách na vyvážané výrobky, pri výrobách dôležitých z hľadiska ochrany zdravia obyvateľstva a ďalších osobitne významných výrobách, zabezpečí príslušné ministerstvo alebo krajský národný výbor v oblastiach technickej normalizácie, mierovej služby a skúšobníctva10) za účasti Úradu pre normalizáciu a meranie opatrenia na dosiahnutie určenej akosti výrobkov. |
| Čl. 39 |
| 1. Vedúci výrobných organizácií a orgány im nadriadené sú povinní podľa smerníc príslušných ústredných orgánov zamerať osobnú hmotnú zainteresovanosť |
| a) vstupnej kontroly na znižovanie rozsahu nekvalitnej výroby a nepodarkov spôsobených vadami materiálu a vstupných komponentov, |
| b) medzioperačnej kontroly na minimalizáciu pozastávok nadväzujúcich kontrolných pracovísk, najmä výstupnej kontroly, |
| c) výstupnej kontroly na to, aby neprepúšťala na expedíciu výrobky, ktoré nezodpovedajú technickým normám, dohodnutým podmienkam dodávok, alebo sú inak neakostné. |
| 2. Pracovníkom technickej kontroly sa priznávajú odmeny a prémie nezávisle od zdrojov ponukovej zložky mzdových prostriedkov; ak sa na ten účel nevytvoria potrebné prostriedky, je nevyhnutné využiť rezervy organizácie, prípadne nadriadeného orgánu. Odmeny a prémie sa pracovníkom technickej kontroly skracujú, pokiaľ nesplnia ustanovené ukazovatele. |
| Čl. 40 |
| Vedúci výrobných organizácií sú povinní pre riadny výkon technickej kontroly |
| a) zabezpečiť podľa povahy výroby v technologickej dokumentácií záväzné kontrolné postupy pre výrobné operácie aj pre technickú kontrolu, |
| b) zabezpečovať komplexné vybavenie výroby aj technickej kontroly progresívnou kontrolnou a meracou technikou. |
| Čl. 41 |
| Vedúci výrobných organizácií rozvíjajú v spolupráci so spoločenskými organizáciami, najmä s Revolučným odborovým hnutím, so Socialistickým zväzom mládeže a s Československou vedecko-technickou spoločnosťou iniciatívne úsilie pracujúcich o vysokú kvalitu výroby účinnými formami samokontroly. |
| Čl. 42 |
| Ustanovenia čl. 33-37, 39-41 týchto zásad sa vzťahujú aj na technickú kontrolu akosti služieb. |
| Čl. 43 |
| Vedúci pracovníci a riadiace orgány vychádzajú pri aplikácii zásad technickej kontroly zo špecifických podmienok jednotlivých odvetví a odborov. |
| V. |
| KONTROLNÁ ČINNOSŤ NÁRODNÝCH VÝBOROV |
| Čl. 44 |
| 1. Orgány národných výborov, ich plenárne zasadanie, rada, komisie a odbory vykonávajú kontrolu v rámci svojej pôsobnosti ustanovenej zákonom o národných výboroch11) a nadväzujúcimi predpismi; spravujú sa aj ustanoveniami časti I. týchto zásad. |
| 2. Plenárne zasadanie národného výboru schvaľuje plány kontrolnej činnosti výboru ľudovej kontroly a prerokúva výsledky dôležitých kontrol s návrhmi opatrení. Podľa potreby vyžaduje vykonanie kontroly a predloženie kontrolných správ v akejkoľvek ďalšej otázke, ktorá patrí do pôsobnosti národného výboru. |
| 3. Rada národného výboru využíva výsledky kontrolnej činnosti na skvalitnenie práce odborov národného výboru, hospodárskych, rozpočtových a iných organizácií riadených alebo spravovaných národným výborom a orgánov národných výborov nižších stupňov. Ak je to účelné pre jej riadiacu činnosť, môže si vyžiadať vykonanie previerky alebo revízie. |
| 4. Komisie národného výboru spolupracujú s výborom ľudovej kontroly a využívajú kontrolné poznatky na plnenie svojich úloh. |
| 5. Odbory národného výboru sa aktívne zúčastňujú na tematických kontrolách a zisteniach organizovaných výborom ľudovej kontroly a revíziách vykonávaných finančným odborom; dôsledne prešetrujú a vybavujú sťažnosti, oznámenia a podnety pracujúcich. Na základe výsledkov kontrol a priebežných poznatkov z riadiacej práce okamžite odstraňujú nedostatky a presadzujú disciplínu a poriadok. |
| Organizačné odbory národných výborov vykonávajú bežnú kontrolu plnenia úloh vyplývajúcich z uznesení vlády republiky a národných výborov vyšších stupňov, ďalej z uznesení plenárneho zasadania a rady národného výboru. Sledujú a zabezpečujú, aby sa uložené úlohy plnili v určených lehotách, a v prípade potreby vykonávajú operatívne zistenia. |
| Revízne oddelenia finančných odborov národných výborov vykonávajú v rámci pôsobnosti príslušných národných výborov periodické revízie hospodárenia a iné revízie uložené plenárnym zasadaním alebo radou národného výboru alebo vyžiadané od národného výboru príslušnými orgánmi činnými v trestnom konaní. |
| VI. |
| ŠTÁTNE INŠPEKCIE |
| Čl. 45 |
| Riadiace orgány, ktorým podliehajú štátne inšpekcie, sú povinné |
| a) zabezpečiť v činnosti štátnych inšpekcií ochranu spoločenských záujmov i práv občanov, |
| b) zabezpečiť racionálne usporiadanie štátnych inšpekcií, sústavne zlepšovať ich riadenie a systém práce a určovať im zásadné smery činnosti. |
| Čl. 46 |
| Vedúci štátnych inšpekcií sú povinní |
| a) sústreďovať ich činnosť v rámci zákonnej pôsobnosti týchto orgánov12) na hlavné problémy úsekov, v ktorých pôsobia; |
| b) zabezpečiť, aby štátne inšpekcie |
| - odhaľovali príčiny zistených nedostatkov, podľa povahy veci aj u vyšších článkov riadenia, |
| - zisťovali zodpovednosť za vznik alebo trvanie nedostatkov a v odôvodnených prípadoch uplatňovali postihy proti organizáciám i zodpovedným osobám, |
| - pri výkone kontroly rozvíjali súčinnosť s národnými výbormi a ich aktívmi, s pracujúcimi a ich spoločenskými organizáciami, najmä s Revolučným odborovým hnutím a so Socialistickým zväzom mládeže, a spolupracovali s kontrolnými orgánmi v preverovaných organizáciách, prípadne s orgánmi vonkajšej kontroly; |
| c) podľa výsledkov kontrol uplatňovať zásadné opatrenia na trvalé odstránenie nedostatkov a v nevyhnutných prípadoch vyžadovať zásah nadriadeného orgánu; na základe zovšeobecnenia kontrolných poznatkov navrhovať orgánom riadiacim kontrolované organizácie opatrenia na skvalitnenie riadenia, kontroly, na uplatňovanie ekonomických nástrojov aj celkové zlepšenie práce na príslušných úsekoch a zabezpečovať systematickú kontrolu ich plnenia. |
| VII. |
| SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA |
| Čl. 47 |
| Orgán, ktorý vykonal kontrolu, je povinný zanechať v kontrolovanej organizácií záznam o jej výsledku; záznamy evidujú a uschovávajú kontrolné útvary. |
| Čl. 48 |
| Nedodržiavanie zásad sa posudzuje ako vážne porušenie štátnej disciplíny. |
| Čl. 49 |
| Zrušujú sa |
| - Zásady na zabezpečenie kontroly v národnom hospodárstve a v štátnej správe, schválené uznesením vlády Československej socialistickej republiky z 9. januára 1975 č. 3, uverejnené pod č. 5/1975 Zbierky zákonov, |
| - Zásady zabezpečenia kontroly v národnom hospodárstve a v štátnej správe Českej socialistickej republiky, schválené uznesením vlády Českej socialistickej republiky z 26. marca 1975 č. 60, uverejnené pod č. 40/1975 Zbierky zákonov, |
| - Zásady zabezpečenia kontroly v národnom hospodárstve a v štátnej správe Slovenskej socialistickej republiky, schválené uznesením vlády Slovenskej socialistickej republiky z 11. júna 1975 č. 175, uverejnené pod č. 77/1975 Zbierky zákonov. |
| Čl. 50 |
| Zásady nadobúdajú účinnosť dňom vyhlásenia. |
| Dr. Štrougal v. r. |
| Korčák v. r. |
| Dr. Colotka v. r. |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) Pokiaľ ide o trestnú zodpovednosť, podľa § 8 ods. 1 Trestného poriadku. |
| 2) Výbory ľudovej kontroly ČSSR, ČSR a SSR plnia úlohy uvedené v Čl. 14-16 v súlade s ustanoveniami zákona č. 103/1971 Zb. o ľudovej kontrole, zákona ČNR č. 116/1971 Zb. o výboroch a komisiách ľudovej kontroly a zákona SNR č. 121/1971 Zb. o ľudovej kontrole v SSR. |
| 3) Ďalej len „výbory ľudovej kontroly krajských národných výborov a okresných národných výborov". |
| 4) Zákon č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev, zákon č. 145/1970 Zb. o národohospodárskom plánovaní, zákon č. 144/1970 Zb. o Štátnej banke československej, zákon ČNR č. 2/1969 Zb. o zriadení ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy ČSR, zákon SNR č. 207/1968 Zb. o zriadení ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy SSR, zákon ČNR č. 134/1973 Zb. o pôsobnosti orgánov ČSR v oblasti cien, zákon SNR č. 135/1973 Zb. o pôsobnosti orgánov SSR v oblasti cien a predpisy vydané na ich vykonanie. |
| 5) Príloha uznesenia vlády ČSSR z 31. januára 1980 č. 42, uznesenia vlády ČSR z 20. februára 1980 č. 35, uznesenia vlády SSR zo 6. februára 1980 č. 37 a pravidlá a smernice vydané na ich základe. |
| 6) § 19 nariadenia vlády ČSSR č. 91/1974 Zb. o organizácii výrobných hospodárskych jednotiek a o ich štatútoch. |
| 7) § 27 ods. 4 a § 65 ods. 2 Zákonníka práce. |
| 8) § 27 ods. 2 Zákonníka práce. |
| 9) Vyhláška ministra štátnej kontroly č. 75/1959 Ú. l. (Ú.v.), ktorou sa vydávajú metodické pokyny pre kontrolnú činnosť. |
| 10) Zákon č. 96/1964 Zb. o technickej normalizácii.
Zákon č. 35/1962 Zb. o mierovej službe v znení zákona č. 57/1975 Zb.
Zákon č. 30/1968 Zb. o štátnom skúšobníctve. |
| 11) Zákon č. 69/1967 Zb. o národných výboroch v úplnom znení vyhlásenom pre ČSR Predsedníctvom ČNR pod č. 28/1972 Zb. a pre SSR Predsedníctvom SNR pod č. 27/1972 Zb. |
| 12) Ide najmä o zákon č. 64/1962 Zb., ktorým sa rozširuje pôsobnosť Štátnej energetickej inšpekcie, zákon č. 122/1962 Zb. o štátnej poľnohospodárskej, potravinárskej a obchodnej inšpekcii, zákon č. 35/1967 Zb. o opatreniach proti znečisťovaniu ovzdušia, zákon ČNR č. 130/1974 Zb. o štátnej správe vo vodnom hospodárstve a zákon SNR č. 135/1974 Zb. o štátnej správe vo vodnom hospodárstve. |