| 77 |
| NARIADENIE VLÁDY |
| Slovenskej republiky |
| z 9. apríla 2020 |
| na vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie |
| Vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) podľa § 7 ods. 4 a 6 a § 8 písm. b) zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 173/2015 Z. z. (ďalej len „zákon“) nariaďuje: |
|
|
| § 1 |
| Vláda nariaďuje vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie a ich financovanie v čase vyhláseného núdzového stavu.1) |
| § 2 |
| Organizácia výroby a organizácia služieb |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. b) zákona príslušným ministerstvám určeným ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona na zabezpečenie prednostnej výroby a vybraných služieb. |
| (2) Opatrenie podľa odseku 1 sa týka určených subjektov hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona alebo podnikateľov alebo iných právnických osôb, ktoré nie sú určeným subjektom hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona, ak vyrábajú nasledovné tovary alebo sa podieľajú na ich výrobe alebo distribúcii: |
| a) ochranné rúška, |
| b) dezinfekčné prostriedky a gély, |
| c) potravinový lieh s obsahom min. 70 % alkoholu, |
| d) iný výrobok, ktorý bude pre potreby subjektov hospodárskej mobilizácie alebo záchranných zložiek integrovaného záchranného systému príslušným ministerstvom vyhodnotený ako strategický. |
| (3) Na realizáciu karanténnych opatrení určí subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona vybrané zariadenia vo svojej pôsobnosti ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona. |
| (4) Na realizáciu karanténnych opatrení určí okresný úrad v súlade s požiadavkou Ministerstva vnútra Slovenskej republiky vybrané zariadenia vo svojej územnej pôsobnosti ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona. |
| (5) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. b) zákona subjektom hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) a b) zákona na zabezpečenie podporných služieb pre prevádzku karanténnych zariadení určených podľa odsekov 3 a 4, ako aj na iné strategické účely. |
| (6) Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky zabezpečí výrobu a dodávku pitnej vody z nezávadných zdrojov subjektmi hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti do oblastí s karanténnymi opatreniami, kde nie je zabezpečená dodávka pitnej vody,2) určených príslušným regionálnym úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. |
| (7) Opatrenia podľa odsekov 1 až 6 sa vykonajú vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8, § 9 ods. 1 písm. b) zákona alebo podľa § 16 ods. 3 písm. c) zákona. |
| (8) Úrad vlády Slovenskej republiky zverejní na svojom webovom sídle |
| a) zoznam určených karanténnych zariadení na základe údajov od subjektu hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) a b) zákona, ktorý určí karanténne zariadenie ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa odsekov 3 a 4, |
| b) zoznam určených oblastí s karanténnymi opatreniami na základe údajov od regionálneho úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. |
| § 3 |
| Organizácia dodávok životne dôležitých tovarov a ich predaj s využitím mimoriadnych regulačných opatrení |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. e) zákona vyhlásením mimoriadneho regulačného opatrenia podľa odseku 2. |
| (2) V rámci vyhláseného mimoriadneho regulačného opatrenia vláda nariaďuje zákaz vývozu určených životne dôležitých tovarov zo Slovenskej republiky do iného členského štátu Európskej únie alebo do štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, a do tretích krajín bez ohľadu na to, kde boli vyrobené. Ide o |
| a) osobné ochranné prostriedky uvedené v prílohe, |
| b) antibakteriálne mydlá, gély a dezinfekčné prostriedky, |
| c) zariadenia na umelú pľúcnu ventiláciu. |
| (3) Vývoz životne dôležitých tovarov podľa odseku 2 zo Slovenskej republiky do iného členského štátu Európskej únie alebo do štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, alebo do tretích krajín povolí v mimoriadnych prípadoch vláda. |
| § 4 |
| Organizácia zdravotníckeho zabezpečenia |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. g) zákona na účel |
| a) reprofilizácie lôžkového fondu Slovenskej republiky v schválených počtoch pre jednotlivých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti na infektologický profil prostredníctvom siete subjektov hospodárskej mobilizácie na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti, |
| b) vykonania hygienických opatrení a protiepidemických opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti. |
| (2) Na realizácii opatrení podľa odseku 1 sa podieľajú okrem poskytovateľov zdravotnej starostlivosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky aj poskytovatelia zdravotnej starostlivosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a poskytovatelia zdravotnej starostlivosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky. |
| (3) Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky alebo Ministerstvo obrany Slovenskej republiky určí v rozsahu svojej pôsobnosti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo podľa § 7 ods. 8 zákona určeným poskytovateľom zdravotnej starostlivosti podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie. |
| (4) Opatrenia podľa odseku 1 sa vykonajú vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8 alebo podľa § 9 ods. 1 písm. b) zákona. |
| § 5 |
| Organizácia dopravného zabezpečenia |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. h) zákona na účel zabezpečenia |
| a) osobnej autobusovej dopravy na prepravu osôb do a z určených karanténnych zariadení alebo do oblastí s karanténnymi opatreniami podľa § 2 ods. 3 a 4, |
| b) nákladnej dopravy na zásobovanie určených karanténnych zariadení alebo do oblastí s karanténnymi opatreniami podľa § 2 ods. 3 a 4 tovarom, |
| c) nákladnej dopravy na prepravu pohotovostných zásob zo skladov Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky na určené miesto v spolupráci so záchrannými zložkami integrovaného záchranného systému, |
| d) mestskej osobnej autobusovej dopravy, prímestskej osobnej autobusovej dopravy a diaľkovej osobnej autobusovej dopravy na zabezpečenie dopravnej obslužnosti územia. |
| (2) Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky určí v rozsahu svojej pôsobnosti vybraných podnikateľov alebo iné právnické osoby ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo podľa § 7 ods. 8 zákona určeným subjektom hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie na účel realizácie opatrení podľa odseku 1 písm. a), c) a d). |
| (3) Vyšší územný celok určí v rozsahu svojej zriaďovateľskej pôsobnosti vybraných podnikateľov alebo iné právnické osoby ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo podľa § 7 ods. 8 zákona určeným subjektom hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej na účel realizácie opatrení podľa odseku 1 písm. b), c) a d) v rozsahu prímestskej autobusovej dopravy. |
| (4) Opatrenia podľa odsekov 1 až 3 sa vykonajú vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8, § 9 ods. 1 písm. b) zákona alebo podľa § 17 ods. 2 písm. c) zákona. |
| (5) Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky určí spôsob predkladania prepravných požiadaviek prostredníctvom orgánov krízového riadenia. |
| (6) Vyšší územný celok |
| a) v spolupráci s okresným úradom v sídle kraja kontroluje spôsob zabezpečovania dopravnej obslužnosti územia, |
| b) poskytne zmluvným dopravcom súčinnosť pri aktualizácii cestovných poriadkov prímestskej autobusovej dopravy. |
| § 6 |
| Organizácia sociálneho zabezpečenia |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. m) zákona. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky |
| a) usmerňuje postupy realizácie opatrení v oblasti sociálneho zabezpečenia, |
| b) usmerňuje a koordinuje výkon pôsobnosti vyšších územných celkov a obcí pri poskytovaní sociálnych služieb v období krízovej situácie, |
| c) metodicky usmerňuje v spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky poskytovanie sociálnych služieb verejnými poskytovateľmi sociálnych služieb a neverejnými poskytovateľmi sociálnych služieb v období krízovej situácie, |
| d) zadáva úlohy a opatrenia vyšším územným celkom a obciam na zabezpečenie riešenia krízovej situácie fyzických osôb, rodiny alebo komunity poskytovaním sociálnych služieb, |
| e) zabezpečuje usmerňovanie výkonu orgánov sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a výkonu na účely plnenia úloh v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, |
| f) zabezpečuje usmerňovanie a koordinovanie zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, |
| g) poskytuje súčinnosť Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na účel koordinovania špeciálnych výchovných zariadení. |
| (2) Vláda nariaďuje Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na účel realizácie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa odseku 1 zabezpečiť aktiváciu určených centier sústredeného sociálneho zabezpečenia. |
| (3) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky alebo vyšší územný celok určí v rozsahu svojej pôsobnosti poskytovateľov sociálnych služieb ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo podľa § 7 ods. 8 zákona určeným poskytovateľom sociálnych služieb podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie. |
| (4) Opatrenia podľa odseku 1 sa vykonajú vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8, § 9 ods. 1 písm. b) zákona alebo podľa § 17 ods. 2 písm. c) zákona. |
| (5) Sociálna poisťovňa a Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky vykoná raz mesačne aktualizáciu vybraných registrov do jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie na účely vydávania príkazov na pracovnú povinnosť. |
| § 7 |
| Použitie štátnych hmotných rezerv |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. o) zákona podľa požiadaviek orgánov krízového riadenia podľa osobitného predpisu.3) |
| (2) Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky zabezpečí na základe požiadaviek podľa odseku 1 |
| a) uvoľnenie hmotných rezerv, |
| b) použitie pohotovostných zásob na zabezpečenie základných životných potrieb obyvateľstva, ako je minerálna voda, stany, spacie vaky, hygienické potreby a iné potreby a taktiež na zabezpečenie činnosti zasahujúcich záchranných zložiek integrovaného záchranného systému alebo pre potreby subjektov hospodárskej mobilizácie,4) |
| c) použitie mobilizačných rezerv na riešenie krízovej situácie v rámci vyhláseného núdzového stavu. |
| § 8 |
| Pracovná povinnosť |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. r) zákona podľa požiadaviek orgánov krízového riadenia a určených subjektov hospodárskej mobilizácie. |
| (2) Osoba, ktorej je doručený vydaný písomný príkaz na vykonanie pracovnej povinnosti, je povinná si ho prevziať od osoby poverenej doručením písomného príkazu, inak je okresný úrad oprávnený uložiť pokutu podľa § 32 ods. 2 zákona. |
| (3) Pri vydávaní príkazu na vykonanie pracovnej povinnosti okresný úrad spolupracuje s príslušným subjektom hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého sa príkaz vydáva. |
| § 9 |
| Vecné plnenie |
| (1) Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. t) zákona podľa požiadaviek orgánov krízového riadenia, určených subjektov hospodárskej mobilizácie a pre potreby doplnenia vecných prostriedkov a poskytnutia ubytovania ozbrojeným silám a záchranným zložkám integrovaného záchranného systému, ktoré budú zasahovať v ohrozenom území na účel zmiernenia následkov krízovej situácie alebo na zabezpečenie karantény chorých fyzických osôb. |
| (2) Ten, komu je doručený vydaný písomný príkaz podľa odseku 1, je povinný si ho prevziať od osoby poverenej doručením písomného príkazu, inak je okresný úrad oprávnený uložiť pokutu podľa § 32 ods. 2 zákona. |
| (3) Pri vydávaní príkazu na vecné plnenie spolupracuje okresný úrad s príslušným subjektom hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého sa príkaz vydáva. |
| § 10 |
| Poskytnutie vysielacieho času potrebného na informovanie verejnosti o krízovej situácii a o opatreniach potrebných na riešenie krízovej situácie ministerstvu tak, aby bola informácia dostupná všetkým osobám vrátane osôb odkázaných na posunkovú reč |
| Vláda nariaďuje vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. v) zákona subjektu hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. f) zákona na účel informovania verejnosti o nariadených opatreniach hospodárskej mobilizácie podľa tohto nariadenia. Informácie verejnosti budú poskytovať zástupcovia príslušných ministerstiev alebo iných subjektov hospodárskej mobilizácie poverených vykonaním opatrení hospodárskej mobilizácie podľa tohto nariadenia. |
| § 11 |
| Financovanie opatrení hospodárskej mobilizácie |
| (1) Výdavky na opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 10 sú hradené z rezervy štátneho rozpočtu. |
| (2) Finančné prostriedky poskytne Ministerstvo financií Slovenskej republiky na základe písomnej žiadosti subjektu hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona, ktorý je správcom alebo účastníkom rozpočtovej kapitoly medzirezortného rozpočtového programu 06H podľa osobitného predpisu.5) |
| (3) Finančné prostriedky poskytuje na základe písomnej žiadosti |
| a) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky okresnému úradu, |
| b) Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky Rozhlasu a televízii Slovenska, |
| c) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky Sociálnej poisťovni, |
| d) Ministerstvo financií Slovenskej republiky Správe štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky. |
| (4) Subjekt hospodárskej mobilizácie, určený rozhodnutím alebo písomným príkazom na vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 10 pre iný subjekt hospodárskej mobilizácie, si uplatňuje finančné prostriedky u tohto subjektu. |
| (5) Výdavky obcí a vyšších územných celkov spojené s vykonaním opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 10 a výdavky podľa § 11 ods. 4, uplatnené subjektom hospodárskej mobilizácie určeným rozhodnutím alebo písomným príkazom predsedu vyššieho územného celku, uhrádza subjekt hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého boli úlohy vykonané, inak sú uhrádzané formou dotácií podľa osobitného predpisu.6) |
| § 12 |
| Spoločné ustanovenia |
| (1) Subjekt hospodárskej mobilizácie, vykonávajúci opatrenie hospodárskej mobilizácie, môže požiadať príslušný okresný úrad o doplnenie ľudských zdrojov alebo vecných prostriedkov podľa § 19 ods. 1 písm. c) zákona, ak je na základe vydaného písomného príkazu na vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie personálne zabezpečenie jeho výkonu alebo vecné prostriedky určené na jeho výkon nepostačujúce; požiadať môže v elektronickej podobe prostredníctvom jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie alebo v listinnej podobe. |
| (2) Zamestnanec určeného subjektu hospodárskej mobilizácie je povinný podľa § 19 ods. 2 zákona zotrvať v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnoprávnom vzťahu, ak jeho zamestnávateľ vykonáva opatrenie hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 10 a jeho pracovné miesto v organizačnej štruktúre subjektu je potrebné na zabezpečenie vykonania opatrenia hospodárskej mobilizácie. Takémuto zamestnancovi sa nevydáva príkaz na pracovnú povinnosť. |
| (3) Na subjekt hospodárskej mobilizácie, vykonávajúci opatrenie hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 10, sa nevzťahuje vecné plnenie na poskytnutie vecných prostriedkov podľa § 19 ods. 2 zákona, ktoré potrebuje na zabezpečenie jeho vykonania. Takémuto subjektu hospodárskej mobilizácie sa nevydáva príkaz na vecné plnenie. |
| (4) Písomný príkaz vydaný podľa § 2 až 10 sa zasiela v elektronickej podobe alebo je doručený v listinnej podobe. |
|
|
| § 13 |
| Účinnosť |
| Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia. |
|
|
| Igor Matovič v. r. |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) Čl. 5 ods. 1 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení ústavného zákona č. 181/2006 Z. z. |
| 2) Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 220/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zásobovaní vodou na obdobie krízovej situácie. |
| 3) Zákon č. 372/2012 Z. z. o štátnych hmotných rezervách a o doplnení zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. |
| 4) § 19 ods. 8 zákona č. 372/2012 Z. z. |
| 5) § 10 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. |
| 6) § 11 ods. 2 zákona č. 387/2002 Z. z. |
|
|
| Príloha k nariadeniu vlády č. 77/2020 Z. z. |
| OSOBNÉ OCHRANNÉ PROSTRIEDKY |
| .png)
|