| 387 |
| ZÁKON |
| z 21. júna 2002 |
| o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu |
| Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
|
| § 1 |
| Predmet úpravy |
| Tento zákon ustanovuje pôsobnosť orgánov verejnej moci pri riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu, práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb pri príprave na krízové situácie mimo času vojny a vojnového stavu a pri ich riešení a sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom. |
| § 2 |
| Vymedzenie pojmov |
| Na účely tohto zákona sa rozumie |
| a) krízovou situáciou mimo času vojny a vojnového stavu (ďalej len „krízová situácia") obdobie, počas ktorého je bezprostredne ohrozená alebo narušená bezpečnosť štátu a ústavné orgány môžu po splnení podmienok ustanovených v ústavnom zákone alebo osobitnom zákone1) na jej riešenie vyhlásiť výnimočný stav,2) núdzový stav3) alebo mimoriadnu situáciu,4) |
| b) krízovým riadením mimo času vojny a vojnového stavu (ďalej len „krízové riadenie") súhrn riadiacich činností orgánov krízového riadenia, ktoré sú zamerané na analýzu a vyhodnotenie bezpečnostných rizík a ohrození, plánovanie, prijímanie preventívnych opatrení, organizovanie, realizáciu a kontrolu činností vykonávaných pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení, |
| c) krízovým štábom výkonný orgán orgánu krízového riadenia, ktorého úlohou je analyzovať riziká krízovej situácie, navrhovať opatrenia na jej riešenie a koordinovať činnosť zložiek v jeho pôsobnosti v období krízovej situácie, |
| d) základným bezpečnostným záujmom štátu najmä zachovanie mieru a bezpečnosti štátu, zabezpečenie demokratického poriadku, ochrany života a zdravia osôb, ochrany majetku vrátane objektov, v ktorých orgány verejnej moci vykonávajú svoju činnosť, riadneho fungovania hospodárstva a orgánov verejnej moci a ochrany životného prostredia, |
| e) civilným núdzovým plánovaním príprava a koordinácia opatrení na zabezpečenie funkčnosti orgánov verejnej moci hospodárstva, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu a civilnej ochrany obyvateľstva v období krízovej situácie. |
| § 2a |
| Orgány verejnej moci zabezpečujú ochranu základných bezpečnostných záujmov štátu aj mimo krízovej situácie. |
| § 3 |
| Orgány krízového riadenia |
| Orgánmi krízového riadenia sú |
| a) vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda"), Bezpečnostná rada Slovenskej republiky, |
| b) ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy (ďalej len „ministerstvo"), |
| c) Národná banka Slovenska, |
| d) bezpečnostná rada kraja, |
| e) obvodný úrad, |
| f) bezpečnostná rada okresu, |
| g) obec, |
| h) vyšší územný celok. |
| § 4 |
| Vláda |
| (1) Vláda |
| a) prijíma opatrenia na predchádzanie krízovým situáciám a na ich riešenie, |
| b) riadi a kontroluje činnosť orgánov krízového riadenia podľa § 3 písm. b) až h) pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení, |
| c) rozhoduje o použití účelovej rezervy finančných prostriedkov na riešenie krízových situácií a odstraňovanie ich následkov [§ 11 ods. 1 písm. c)], |
| d) rozhoduje o vyžiadaní technickej pomoci zo zahraničia vrátane humanitárnej pomoci pri riešení krízovej situácie a o poskytnutí pomoci v obdobnej situácii mimo územia Slovenskej republiky, |
| e) plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa osobitného predpisu.4) |
| (2) Vláda zriaďuje ústredný krízový štáb, ktorý koordinuje činnosť orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy a ďalších zložiek určených na riešenie krízovej situácie v období krízovej situácie. Predsedom ústredného krízového štábu je minister vnútra Slovenskej republiky. |
| (3) Na plnenie úloh podľa odseku 2 ústredný krízový štáb najmä |
| a) koordinuje činnosť krízových štábov, |
| b) spolupracuje s Bezpečnostnou radou Slovenskej republiky pri príprave opatrení na riešenie krízovej situácie, |
| c) kontroluje plnenie úloh a opatrení uložených vládou pri riešení krízovej situácie, |
| d) navrhuje vláde použitie účelovej rezervy finančných prostriedkov na riešenie krízovej situácie a odstraňovanie jej následkov, |
| e) navrhuje vláde vyžiadanie pomoci zo zahraničia vrátane humanitárnej pomoci pri riešení krízovej situácie. |
| (4) Predseda ústredného krízového štábu oznamuje bezodkladne prezidentovi Slovenskej republiky a predsedovi vlády vznik krízovej situácie alebo ohrozenie, ktoré ju môže bezprostredne spôsobiť. |
| (5) Zloženie ústredného krízového štábu a podrobnosti o jeho úlohách a činnosti ustanovuje štatút, ktorý schvaľuje vláda. |
| § 5 |
| Ministerstvo |
| (1) Ministerstvo v rozsahu svojej pôsobnosti |
| a) zriaďuje krízový štáb, |
| b) vedie prehľady zdrojov rizík, ktoré môžu spôsobiť krízovú situáciu, analyzuje tieto riziká a prijíma opatrenia na odstránenie ich príčin, |
| c) oznamuje bezodkladne predsedovi ústredného krízového štábu vznik krízovej situácie alebo ohrozenie, ktoré ju môže bezprostredne spôsobiť, |
| d) uskutočňuje civilné núdzové plánovanie, |
| e) rozhoduje o opatreniach na riešenie krízových situácií vrátane odstránenia alebo zmiernenia ich následkov, |
| f) poskytuje na vyžiadanie podklady iným orgánom krízového riadenia, ktoré sú potrebné na plnenie ich úloh pri príprave na krízové situácie a na ich riešenie, |
| g) spolupracuje s príslušnými orgánmi iných štátov pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení, |
| h) utvára podmienky na zabezpečenie informačného systému krízového riadenia (§ 13), |
| i) plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa osobitného predpisu.4) |
| (2) Na plnenie úloh podľa odseku 1 písm. b) až i) ministerstvo zriaďuje osobitný útvar v priamej podriadenosti ministra alebo vedúceho ostatného ústredného orgánu štátnej správy; tento útvar plní aj úlohy sekretariátu krízového štábu ministerstva. |
| § 6 |
| Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky |
| Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky okrem úloh ustanovených v § 5 |
| a) zabezpečuje činnosť ústredného krízového štábu, |
| b) koordinuje v rozsahu určenom vládou činnosť orgánov krízového riadenia podľa § 3 písm. b) až c), e), g) a h), pri príprave na krízovú situáciu a pri jej riešení a činnosť podnikateľov5) a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní, |
| c) navrhuje vláde vyžiadanie alebo poskytnutie humanitárnej pomoci, |
| d) organizuje a riadi prípravu orgánov štátnej správy a samosprávy v krízových situáciách formou zdokonaľovacích (účelových) kurzov a školení, |
| e) organizuje odbornú prípravu ústredného krízového štábu, koordinuje prípravu krízových štábov ministerstiev a obvodných úradov v sídle kraja pri príprave na krízové situácie, |
| f) kontroluje plnenie úloh civilného núdzového plánovania. |
| § 7 |
| Národná banka Slovenska |
| Národná banka Slovenska pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení plní úlohy podľa § 5 a 11 v rozsahu svojej pôsobnosti. |
| § 8 |
| Obvodný úrad v sídle kraja |
| (1) Obvodný úrad v sídle kraja vo svojom územnom obvode |
| a) zriaďuje krízový štáb, ktorý plní aj úlohy krízového štábu podľa § 9 ods. 1 písm. a), |
| b) koordinuje činnosť obvodných úradov a obcí pri príprave na krízovú situáciu a pri jej riešení a činnosť podnikateľov a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní, |
| c) spolupracuje s vyšším územným celkom pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení, |
| d) vykonáva opatrenia na riešenie krízových situácií, |
| e) plní úlohy ustanovené vládou a v rozsahu určenom vládou aj ústredným krízovým štábom pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení, |
| f) uskutočňuje civilné núdzové plánovanie, |
| g) kontroluje civilné núdzové plánovanie obvodných úradov a obcí, |
| h) rozhoduje o zákonných nárokoch podľa ústavného zákona,6) ktoré vznikli v čase výnimočného stavu alebo núdzového stavu, a uhrádza náhrady za tieto zákonné nároky, |
| i) spolupracuje s príslušnými orgánmi iných štátov pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení, |
| j) organizuje odbornú prípravu krízových štábov obvodných úradov pri príprave na krízové situácie, |
| k) plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa osobitného predpisu.4) |
| (2) Na plnenie úloh podľa odseku 1 písm. b) až k) obvodný úrad v sídle kraja zriaďuje osobitný útvar v priamej podriadenosti prednostu obvodného úradu v sídle kraja; tento útvar plní aj úlohy sekretariátu krízového štábu obvodného úradu v sídle kraja a sekretariátu bezpečnostnej rady kraja. |
| (3) Koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému7) poskytuje súčinnosť krízovému štábu pri plnení jeho úloh. |
| (4) V čase výnimočného stavu alebo núdzového stavu plní úlohy podľa odseku 1 písm. b), d) a e) bezpečnostná rada kraja; informácie o prijatých opatreniach a návrhy na riešenie krízovej situácie predkladá Bezpečnostnej rade Slovenskej republiky. |
| § 9 |
| Obvodný úrad |
| (1) Obvodný úrad vo svojom územnom obvode |
| a) zriaďuje krízový štáb, |
| b) koordinuje činnosť obcí pri príprave na krízovú situáciu a pri jej riešení a činnosť podnikateľov a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní, |
| c) vykonáva opatrenia na riešenie krízových situácií, |
| d) plní úlohy ustanovené vládou a v rozsahu určenom vládou aj ústredným krízovým štábom, obvodným úradom v sídle kraja pri príprave na riešenie krízových situácií a pri ich riešení, |
| e) uskutočňuje civilné núdzové plánovanie, |
| f) kontroluje civilné núdzové plánovanie obcí, |
| g) spolupracuje s príslušnými orgánmi iných štátov pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení, |
| h) organizuje odbornú prípravu krízových štábov obcí pri príprave na krízové situácie, |
| i) plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa osobitného predpisu.4) |
| (2) Na plnenie úloh podľa odseku 1 písm. b) až i) obvodný úrad zriaďuje osobitný útvar v priamej podriadenosti prednostu obvodného úradu; tento útvar plní aj úlohy sekretariátu krízového štábu obvodného úradu a sekretariátu bezpečnostnej rady okresu. |
| (3) V čase výnimočného stavu alebo núdzového stavu plní úlohy podľa odseku 1 písm. b) až d) bezpečnostná rada okresu; informácie o prijatých opatreniach a návrhy na riešenie krízovej situácie predkladá bezpečnostnej rade kraja. |
| § 10 |
| Obec |
| Obec na svojom území |
| a) zriaďuje krízový štáb, |
| b) koordinuje činnosť podnikateľov a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní, |
| c) vykonáva opatrenia na riešenie krízových situácií, |
| d) uskutočňuje civilné núdzové plánovanie, |
| e) plní úlohy ustanovené vládou a v rozsahu určenom vládou aj ústredným krízovým štábom, obvodným úradom v sídle kraja a obvodným úradom pri príprave na riešenie krízových situácií a pri ich riešení, |
| f) vyžaduje poskytnutie pomoci od obvodného úradu, |
| g) zhromažďuje osobné údaje o počte osôb a totožnosti osôb v rozsahu meno, priezvisko, pobyt a rodné číslo, ktoré sa v čase krízovej situácie nachádzajú na území obce a odovzdávajú zoznamy týchto osôb krízovému štábu príslušného obvodného úradu, |
| h) plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa osobitného predpisu.4) |
| § 10a |
| Vyšší územný celok |
| Vyšší územný celok na svojom území |
| a) zriaďuje krízový štáb, |
| b) vykonáva opatrenia na riešenie krízových situácií, |
| c) plní úlohy ustanovené vládou a v rozsahu určenom vládou aj ústredným krízovým štábom pri príprave na riešenie krízových situácií a pri ich riešení, |
| d) spolupracuje s okresným úradom v sídle kraja pri príprave na riešenie krízových situácií a pri ich riešení, |
| e) plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa osobitného predpisu.4) |
| § 10b |
| Ukladanie opatrení |
| Orgány krízového riadenia uvedené v § 3 písm. a) až c), e), g) a h) sú oprávnené v krízovej situácii podľa tohto zákona ukladať povinnosti a vyžadovať plnenie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom.7b) |
| § 11 |
| Finančné zabezpečenie krízových situácií |
| (1) Na plnenie úloh podľa tohto zákona |
| a) ministerstvá uplatňujú v návrhu rozpočtu svojej kapitoly na príslušný rok objem finančných prostriedkov, |
| b) Národná banka Slovenska vyčleňuje vo svojom rozpočte na príslušný rok objem finančných prostriedkov na zabezpečenie prípravy na krízové situácie, |
| c) Ministerstvo financií Slovenskej republiky po prerokovaní s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky navrhuje v rozpočtovej kapitole všeobecná pokladničná správa účelovú rezervu finančných prostriedkov na riešenie krízových situácií a odstraňovanie ich následkov, |
| d) Ministerstvo financií Slovenskej republiky po schválení štátneho rozpočtu v Národnej rade Slovenskej republiky rozpisuje v rámci schválených záväzných ukazovateľov objem finančných prostriedkov na zabezpečenie prípravy na krízové situácie ako účelové prostriedky do rozpočtových kapitol ministerstiev. |
| (2) Obce a vyššie územné celky sú pri plnení úloh podľa tohto zákona financované formou štátnych dotácií, ak osobitný predpis4) neustanovuje inak. |
| § 12 |
| Podnikatelia a právnické osoby |
| Podnikatelia a právnické osoby sú na požiadanie orgánu krízového riadenia povinní poskytnúť mu informácie a podklady potrebné na uskutočňovanie civilného núdzového plánovania. |
| § 13 |
| Informačný systém krízového riadenia |
| (1) Orgány krízového riadenia pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení využívajú informačný systém krízového riadenia štátu. |
| (2) Každý má právo na nevyhnutné informácie o pripravovaných opatreniach a postupoch na ochranu života, zdravia a majetku pri krízovej situácii. |
| § 14 |
| Správne delikty |
| (1) Obvodný úrad môže uložiť podnikateľovi alebo právnickej osobe za porušenie povinností ustanovených v § 12 pokutu do 3319 eur; v prípade porušenia povinností v čase núdzového stavu alebo výnimočného stavu do 16 596 eur. |
| (2) Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa obvodný úrad o porušení povinnosti dozvedel, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo. |
| (3) Pri určení pokuty obvodný úrad prihliada na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania. |
| (4) Na konanie o ukladaní pokút sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.8) |
| (5) Výnos z pokút je príjmom štátneho rozpočtu. |
| § 15 |
| Spoločné ustanovenia |
| V období krízovej situácie je |
| a) Ústredná povodňová komisia9) a súčasťou ústredného krízového štábu, ktorý plní úlohy tejto komisie, |
| b) krajská povodňová komisia9) súčasťou krízového štábu obvodného úradu v sídle kraja, ktorý plní úlohy tejto komisie, |
| c) obvodná povodňová komisia9) súčasťou krízového štábu obvodného úradu, ktorý plní úlohy tejto komisie, |
| d) krízový štáb vyššieho územného celku súčasťou krízového štábu obvodného úradu v sídle kraja, ktorý plní úlohy tohto krízového štábu. |
|
|
| § 16 |
| Účinnosť |
| Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2002. |
|
|
| Rudolf Schuster v. r. |
| Jozef Migaš v. r. |
| Mikuláš Dzurinda v. r. |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) Ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov. |
| 2) Čl. 102 ods. 1 písm. m) Ústavy Slovenskej republiky. Čl. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. |
| 3) Čl. 119 písm. n) Ústavy Slovenskej republiky. Čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. |
| 4) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov. |
| 5) § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka. |
| 6) Čl. 11 ods. 3 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. |
| 7) § 5 ods. 1 písm. a) a ods. 2 zákona č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme. |
| 7a) § 17 zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov. |
| 7b) Napríklad § 7 zákona č. 179/2011 Z. z. |
| 8) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok). |
| 9) Zákon č. 666/2004 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení zákona č. 332/2007 Z. z. |