| 5 |
| NARIADENIE VLÁDY |
| Slovenskej republiky |
| z 9. decembra 2015, |
| ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
| Vláda Slovenskej republiky podľa § 5 ods. 5 zákona č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) nariaďuje: |
|
|
| § 1 |
| Toto nariadenie vlády ustanovuje |
| a) sústavu špecializovaných odborov sociálnej práce, |
| b) špecializačné vzdelávacie programy podľa špecializovaných odborov sociálnej práce (ďalej len „špecializačný vzdelávací program“), |
| c) štandardy špecializačných vzdelávacích programov. |
| § 2 |
| (1) Sústavu špecializovaných odborov sociálnej práce tvorí |
| a) sociálna posudková činnosť, |
| b) sociálna kuratela. |
| (2) Špecializačné vzdelávacie programy sú špecializačný vzdelávací program |
| a) „Sociálna posudková činnosť“, |
| b) „Sociálna kuratela“. |
| (3) Štandardy špecializačných vzdelávacích programov sú uvedené v prílohe. |
|
|
| § 3 |
| Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť 1. januára 2016. |
|
|
| Robert Fico v. r. |
|
|
| Príloha k nariadeniu vlády č. 5/2016 Z. z. |
| ŠTANDARDY ŠPECIALIZAČNÝCH VZDELÁVACÍH PROGRAMOV |
| 1. Štandard pre špecializačný vzdelávací program „Sociálna posudková činnosť“ |
| Charakteristika – absolvovaním špecializačného vzdelávacieho programu získa absolvent vedomosti a zručnosti, ktoré sú potrebné na vykonávanie špecializovaných odborných činností v špecializovanom odbore sociálnej práce, a to sociálna posudková činnosť. Absolvent bude schopný vykonávať sociálnu posudkovú činnosť pre fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a pre fyzické osoby na účely vybraných druhov sociálnych služieb. Absolvent získa poznatky a vedomosti v týchto oblastiach: právny rámec kompenzačnej pomoci a sociálnych služieb; posudzovanie individuálnych potrieb, rodinného a širšieho sociálneho prostredia fyzickej osoby; komunitná dimenzia kompenzačnej pomoci a sociálnych služieb; komplexné ponímanie prístupnosti; rôznorodosť kompenzačných nástrojov; optimalizácia kompenzačnej pomoci v rámci posudkovej, rozhodovacej, kontrolnej a terénnej činnosti; manažment kontroly; dilemy a paradoxy kompenzačnej pomoci a sociálnych služieb. Absolvent bude na základe získaných vedomostí schopný analyzovať potreby, schopnosti, sociálne znevýhodnenia fyzickej osoby a jej rodiny v kontexte jej života (prostredia), analyzovať podporné kapacity rodiny a podporného kruhu fyzickej osoby, bude schopný správne a tvorivo uplatňovať kompenzačný, ale aj širší právny a komunitný rámec, vyberať optimálne kombinácie podporných nástrojov, revidovať potreby podpory, využívať výsledky kontroly na účely optimalizácie a identifikovať dilemy a paradoxy vlastnej práce a modifikovať ich. Absolvent bude pripravený na tímovú prácu a flexibilný prenos získaných poznatkov a zručností z edukačného procesu do vlastného pracovného prostredia a činnosti a bude pripravený na sieťovanie na komunálnej úrovni. |
| Štruktúra, dĺžka trvania a celkový rozsah – špecializačný vzdelávací program pozostáva z teoretickej a praktickej prípravy. Príprava trvá najmenej 12 mesiacov a najviac 18 mesiacov. Celkový rozsah prípravy je 200 hodín. Súčasťou celkového rozsahu je práca pod supervíziou v rozsahu najmenej 15 hodín v rámci tém špecializačného vzdelávacieho programu. |
| Organizačná forma – kombinovaná (kombinácia prezenčnej a dištančnej formy, pričom prezenčná forma tvorí minimálne 70 % celkového rozsahu). |
| Cieľová skupina – sociálni pracovníci a fyzické osoby, ktoré sa pripravujú na výkon sociálnej posudkovej činnosti pre fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a/alebo posudzovania odkázanosti na sociálnu službu. |
| Témy, obsah a rozsah teoretickej prípravy a praktickej prípravy na výkon špecializovanej odbornej činnosti: |
| Téma | Počet hodín
na tému
z celkového
počtu hodín | Počet hodín
teoretickej
prípravy z počtu
hodín na tému | Počet hodín
praktickej
prípravy z počtu
hodín na tému | Základné východiská v oblasti ľudských práv a slobôd fyzických
osôb so zdravotným postihnutím | 20 | 15 | 5 | Aktuálna právna úprava a organizačné zabezpečenie sociálnej
posudkovej činnosti | 40 | 30 | 10 | Sociálna posudková činnosť v kontexte podpory sociálnej
inklúzie | 20 | 10 | 10 | Posudzovanie individuálnych predpokladov fyzických osôb
s ťažkým zdravotným postihnutím.
Posudzovanie individuálnych
predpokladov fyzických osôb
odkázaných na sociálnu službu | 40 | 20 | 20
(z toho najmenej
5 hodín prebieha
pod supervíziou) | Posudzovanie rodinného a širšieho sociálneho prostredia fyzických osôb | 60 | 25 | 35
(z toho najmenej
10 hodín prebieha
pod supervíziou) | Kontrolná činnosť v oblasti sociálnej posudkovej činnosti | 20 | 10 | 10 | |
| Teoretickú prípravu tvoria prednášky, diskusie, prezentácie a obdobné pedagogické metódy. Praktickú prípravu tvorí modelovanie, nácvik, tréning, hranie rolí a obdobné zážitkové metódy v oblasti vzdelávania. |
| Spôsob ukončenia – splnenie predpokladu osobnej účasti pri prezenčnej forme špecializovaného vzdelávacieho programu (maximálna povolená neúčasť je 10 % z celkového počtu hodín), absolvovanie špecializačnej skúšky pozostávajúcej z písomného a ústneho overenia vedomostí v rozsahu schváleného špecializačného vzdelávacieho programu. |
| 2. Štandard pre špecializačný vzdelávací program „Sociálna kuratela“ |
| Charakteristika – absolvovaním špecializačného vzdelávacieho programu získa absolvent vedomosti a zručnosti, ktoré sú potrebné na vykonávanie špecializovaných odborných činností v špecializovanom odbore sociálnej práce, a to sociálna kuratela. Absolvent získa hlbšie teoretické vedomosti o príčinách vzniku, vývoji a dôsledkoch sociálnopatologických javov na jednotlivca, jeho rodinu a širšie sociálne prostredie, o sociálnych a ekonomických problémoch jednotlivca, jeho rodiny a širšieho sociálneho prostredia, o medzinárodných právnych aktoch vrátane právne záväzných aktov Európskej únie a všeobecne záväzných právnych predpisoch Slovenskej republiky, ktoré sa vzťahujú na výkon opatrení sociálnej kurately (trestné právo, občianske právo, právo sociálneho zabezpečenia, pracovné právo, správne právo, ochrana osobných údajov a ostatné oblasti práva, ktoré súvisia s výkonom opatrení sociálnej kurately). Absolvent zároveň získa hlbšie teoretické vedomosti o metódach, technikách a aktuálnych prístupoch sociálnej práce zodpovedajúcich špecifikám sociálnej kurately, hlbšie poznatky z ostatných odborov (psychológia, kultúrna a sociálna antropológia a iné súvisiace odbory) a o zdravotných rizikách výkonu sociálnej kurately. Absolvent si počas praktickej časti špecializačného vzdelávacieho programu prehĺbi spôsobilosti a zručnosti tak, aby bol schopný vykonať komplexnú sociálnu diagnostiku klienta sociálnej kurately, plánovať sociálnu intervenciu, aplikovať teoretické poznatky uplatňovaním zodpovedajúcich právnych predpisov, metód a techník sociálnej práce v závislosti od závažnosti poruchy psychického vývinu, fyzického vývinu a sociálneho vývinu fyzickej osoby a situácie, v ktorej sa nachádza fyzická osoba. V rámci praktickej časti si absolvent osvojí aj metódy riešenia konfliktov v situáciách sociálnej kurately, postupy sociálnych kurátorov v trestnom konaní a v občianskom súdnom konaní, postupy sociálnych kurátorov v priestupkovom konaní a konaní pred správnym orgánom, postupy zamerané na znižovanie sociálnych rizík a na zvládanie rizikových situácií a získa informácie o znižovaní zdravotných rizík a informácie potrebné k administrácii výkonu. |
| Štruktúra, dĺžka trvania a celkový rozsah – špecializačný vzdelávací program pozostáva z teoretickej a praktickej prípravy. Príprava trvá najmenej 12 mesiacov a najviac 18 mesiacov. Celkový rozsah prípravy je 230 hodín. Súčasťou celkového rozsahu je práca pod supervíziou v rozsahu najmenej 40 hodín v rámci tém špecializačného vzdelávacieho programu, z toho najmenej 30 % tvorí individuálna priama supervízia. |
| Organizačná forma – kombinovaná (kombinácia prezenčnej a dištančnej formy, pričom prezenčná forma tvorí minimálne 70 % celkového rozsahu). |
| Cieľová skupina – sociálni pracovníci a fyzické osoby, ktoré sa pripravujú na výkon opatrení sociálnej kurately pre deti a/alebo opatrení sociálnej kurately plnoletých fyzických osôb. |
| Témy, obsah a rozsah teoretickej prípravy a praktickej prípravy na výkon špecializovanej odbornej činnosti: |
| Téma | Počet hodín
na tému
z celkového
počtu hodín | Počet hodín
teoretickej
prípravy z počtu
hodín na tému | Počet hodín
praktickej
prípravy z počtu
hodín na tému | Východiská sociálnej kurately
a) medzinárodné koncepčné
a strategické dokumenty, právne
východiská vrátane súvisiacich
právnych predpisov
b) etické aspekty výkonu
c) sociálna patológia, teoretické
koncepty vzniku deviantného
správania (biologické,
psychologické, psychosociálne a
sociologické teórie)
d) teória psychopatológie
e) praktická príprava na spisovanie
návrhov, podaní, správ, vyjadrení,
na rozhodovaciu činnosť, na
medzisektorovú a
interdisciplinárnu spoluprácu | 40 | 30 | 10
(z toho najmenej
5 hodín prebieha
pod supervíziou) | Sociálna kuratela detí
a) teoretické východiska porúch
psychického, fyzického
a sociálneho vývinu dieťaťa
b) rizikové správanie, poruchy
správania (etiológia, typológia,
symptomatológia)
c) delikvencia, kriminalita,
závislosti a ďalšie negatívne javy
(etiológia, symptomatológia)
d) metódy, techniky a prístupy
sociálnej práce zodpovedajúce
špecifikám sociálnej kurately detí
e) kompetencie a postupy v trestnom
konaní, konaní pred súdom
vrátane praktickej prípravy
f) penitenciárna a postpenitenciárna
sociálna práca – kompetencie
sociálneho kurátora detí vrátane
praktickej prípravy
g) praktická príprava na výkon
preventívnych, diagnostických a
intervenčných postupov sociálnej
práce v závislosti od poruchy
vývinu dieťaťa a situácie dieťaťa
a jeho rodiny vrátane
interdisciplinárnych prístupov pomoci
h) praktická príprava na zvládanie
konfliktných a rizikových situácií
v sociálnej kuratele detí
i) správne konanie, kompetencie a
postupy v konaní pred správnym
orgánom vrátane konaní
o priestupku | 65 | 35 | 30
(z toho najmenej
5 hodín prebieha
pod skupinovou
supervíziou a 10
hodín formou
individuálnej
supervízie) | Sociálna kuratela plnoletých fyzických osôb
a) teoretické východiská porúch
psychického, fyzického
a sociálneho vývinu plnoletých
fyzických osôb
b) kriminalita, závislosti, násilie,
obchodovanie s ľuďmi, sexuálne
komerčné služby, extrémizmus,
rasizmus, xenofóbia a ďalšie
negatívne javy - teoretické
východiská (vrátane etiológie
a symptomatológie) vo vzťahu k
plnoletým fyzickým osobám
c) metódy, techniky a prístupy
sociálnej práce zodpovedajúce
špecifikám sociálnej kurately
plnoletých fyzických osôb
d) penitenciárna a postpenitenciárna
sociálna práca – kompetencie
sociálneho kurátora plnoletých
fyzických osôb vrátane praktickej
prípravy
e) praktická príprava na výkon
preventívnych, diagnostických a
intervenčných postupov sociálnej
práce v závislosti od poruchy
vývinu plnoletej fyzickej osoby
a situácie tejto osoby a jej rodiny
vrátane interdisciplinárnych
prístupov pomoci
f) praktická príprava na zvládanie
konfliktných a rizikových situácií
v sociálnej kuratele plnoletých
fyzických osôb | 65 | 35 | 30
(z toho najmenej
5 hodín prebieha
pod skupinovou
supervíziou a 10
formou
individuálnej
supervízie) | Riziká sociálneho vylúčenia
(vybrané sociálne a ekonomické
problémy)
a) teoretické poznatky, ktoré súvisia
so sociálnymi a ekonomickými
problémami jednotlivcov, rodín,
skupín, komunít (napríklad
chudoba, dlhodobá
nezamestnanosť, bezdomovectvo)
b) základy kultúrnej a sociálnej
antropológie
c) špecifiká sociálnej práce
v marginalizovaných rómskych
komunitách
d) sociálne poradenstvo zamerané na
manažment osobných a rodinných
financií vrátane praktickej
prípravy
e) orientácia v externých zdrojoch
pomoci a podpory (služby
zamestnanosti, pomoc v hmotnej
núdzi, sociálne služby a iné
zdroje pomoci a podpory) | 50 | 20 | 30
(z toho najmenej
5 hodín prebieha
pod skupinovou
supervíziou) | Administratíva a dokumentácia v sociálnej kuratele | 10 | 5 | 5 | |
| Teoretickú prípravu tvoria prednášky, diskusie, prezentácie a obdobné pedagogické metódy. Praktickú prípravu tvorí modelovanie, nácvik, tréning, hranie rolí a obdobné zážitkové metódy v oblasti vzdelávania. |
| Spôsob ukončenia – splnenie predpokladu osobnej účasti pri prezenčnej forme špecializovaného vzdelávacieho programu (maximálna povolená neúčasť je 10 % z celkového počtu hodín), absolvovanie špecializačnej skúšky pozostávajúcej z písomného a ústneho overenia vedomostí v rozsahu schváleného špecializačného vzdelávacieho programu. |