| 220 |
| VYHLÁŠKA |
| Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky |
| z 20. júla 2012, |
| ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zásobovaní vodou na obdobie krízovej situácie |
| Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky podľa § 40 ods. 4 zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) ustanovuje: |
|
|
| § 1 |
| (1) Zásobovaním pitnou vodou a úžitkovou vodou na obdobie krízovej situácie1) (ďalej len „núdzové zásobovanie vodou“) sa rozumie vykonávanie organizačných, materiálnych a technických opatrení a činností na zabezpečenie |
| a) dodávok pitnej vody pre obyvateľstvo, ozbrojené sily Slovenskej republiky, ozbrojené bezpečnostné zbory a záchranné zložky pri prerušení jej dodávky z verejného vodovodu, |
| b) dodávok pitnej vody a dodávok úžitkovej vody pre subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) a d) zákona na zabezpečenie ich minimálnych prevádzkových potrieb alebo potrieb nevyhnutných na utlmenie alebo odstavenie prevádzky. |
| (2) Subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) zákona, ktorý zabezpečuje zásobovanie pitnou vodou na základe rozhodnutia alebo v období krízovej situácie na základe príkazu, |
| a) vypracúva analýzu zásobovania vodou, |
| b) vykonáva vyhodnotenie bezpečnostných rizík a ohrození, ktoré sú podkladom na vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie určeného subjektu hospodárskej mobilizácie v rozhodnutí alebo príkaze. |
| (3) Analýza zásobovania vodou sa vykonáva najmä hodnotením |
| a) oblasti zásobovania vodou z hľadiska fyzikálno-geografických pomerov, demografických pomerov, ako aj mikrobiologických analýz a spôsobu zásobovania hygienicky kontrolovanou pitnou vodou a úžitkovou vodou, |
| b) stavu zásobovania vodou na základe údajov o odberoch pitnej vody z verejného vodovodu a povrchovej vody2) v odberných miestach, |
| c) vplyvu výpadku energetického systému na núdzové zásobovanie vodou z hľadiska jej výroby a dopravy do miest distribúcie pitnej vody, |
| d) možností zabezpečenia núdzového zásobovania vodou, |
| e) možností použitia náhradných zdrojov elektriny na zabezpečenie výroby a dodávky vody. |
| (4) Vyhodnotenie bezpečnostných rizík a ohrození obsahuje najmä údaje |
| a) o možnom ohrození alebo kontaminácii vodárenských zdrojov3) alebo verejného vodovodu škodlivými látkami4) a nebezpečnými látkami,5) |
| b) o nebezpečenstve vyradenia kľúčových vodárenských zdrojov a vodárenských objektov z prevádzky, |
| c) o dôsledkoch výpadku elektriny alebo iného energetického zdroja na zabezpečenie výroby a dodávky pitnej vody. |
| § 2 |
| (1) Náhradné zásobovanie do miest distribúcie pitnej vody podľa § 18 ods. 3 písm. d) zákona sa v rámci núdzového zásobovania pitnou vodou vykonáva |
| a) osobitnými prepravnými prostriedkami určenými na prepravu pitnej vody, ktorými sú cisterny, |
| b) inými prostriedkami vhodnými na prepravu pitnej vody, |
| c) formou dodávky balenej pitnej vody. |
| (2) Podmienky na núdzové zásobovanie pitnou vodou podľa osobitného predpisu6) sa zabezpečujú prostriedkami na prechovávanie a výdaj pitnej vody v miestach distribúcie. |
| (3) Pri núdzovom zásobovaní úžitkovou vodou sa požiadavky subjektov hospodárskej mobilizácie na jej odber zabezpečujú reguláciou výšky vodnej hladiny vodných nádrží a prietoku vody vo vodných tokoch podľa manipulačných poriadkov vodných stavieb prevádzkovateľom vodnej stavby. Odber úžitkovej vody vykonávajú subjekty hospodárskej mobilizácie vlastnými prostriedkami v určených objemoch. |
| (4) Núdzové zásobovanie pitnou vodou pre ústredné orgány štátnej správy, ozbrojené bezpečnostné zbory a záchranné zložky sa vykonáva dodávkou balenej pitnej vody. Ozbrojené sily Slovenskej republiky vykonávajú odber pitnej vody v určených odberných miestach. |
| (5) Subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) zákona, ktorý zabezpečuje zásobovanie pitnou vodou, určuje vodárenský zdroj na núdzové zásobovanie pitnou vodou na základe výsledkov analýzy zdravotnej bezpečnosti pitnej vody podľa osobitného predpisu.7) |
| (6) Na núdzové zásobovanie pitnou vodou možno využiť aj mobilné zariadenia na úpravu pitnej vody, pričom vodárenský zdroj nesmie byť kontaminovaný nebezpečnými látkami. |
| (7) Pri určovaní vodárenských zdrojov na núdzové zásobovanie pitnou vodou sa prihliada na |
| a) minimalizáciu nákladov na núdzové zásobovanie pitnou vodou, najmä na miesto lokalizácie a vzdialenosť vodárenského zdroja od miesta zásobovania, |
| b) výdatnosť vodárenského zdroja, |
| c) kvalitu vody z hľadiska potreby jej úpravy, |
| d) energetickú náročnosť výroby pitnej vody, |
| e) možnosť zabezpečenia ochrany vodárenských zdrojov. |
| § 3 |
| (1) Ak dôjde k poklesu výdatnosti vodárenských zdrojov viac ako o 30 % oproti priemernej spotrebe vody podľa štatistických ukazovateľov subjektov hospodárskej mobilizácie zabezpečujúcich zásobovanie pitnou vodou za obdobie predchádzajúceho štvrťroka (ďalej len „priemerná spotreba vody“) alebo k vyradeniu vodárenských zdrojov z prevádzky, platí regulačný stupeň č. 18) a dodávka pitnej vody sa zabezpečuje verejným vodovodom v zníženom množstve dosahujúcom 70 % priemernej spotreby vody. |
| (2) Ak dôjde k poklesu výdatnosti vodárenských zdrojov viac ako o 50 % oproti priemernej spotrebe vody alebo k vyradeniu vodárenských zdrojov z prevádzky, platí regulačný stupeň č. 2 a dodávka pitnej vody sa zabezpečuje verejným vodovodom v zníženom množstve dosahujúcom 50 % priemernej spotreby vody. |
| (3) Ak dôjde k poklesu výdatnosti vodárenských zdrojov viac ako o 70 % oproti priemernej spotrebe vody alebo k vyradeniu vodárenských zdrojov z prevádzky, platí regulačný stupeň č. 3 a dodávka pitnej vody sa verejným vodovodom zabezpečuje v zníženom množstve dosahujúcom 30 % priemernej spotreby vody. |
| (4) Výnimku z obmedzenia dodávok pitnej vody v krízovej situácii si môže uplatniť subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) zákona, ktorý zabezpečuje výrobu balenej pitnej vody a súčasne zabezpečuje jej dopravu pri núdzovom zásobovaní pitnou vodou. |
| § 4 |
| (1) Minimálna potreba pitnej vody pri núdzovom zásobovaní pitnou vodou je 10 litrov na osobu denne. Minimálna potreba pitnej vody v mimoriadne nepriaznivých podmienkach je 5 litrov na osobu denne, najviac počas troch po sebe nasledujúcich dňoch. |
| (2) Pre organizácie zdravotníckeho zabezpečenia je minimálna potreba pitnej vody 30 litrov na lôžko denne. |
| (3) Pre subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 písm. d) zákona, ktoré zabezpečujú chov hospodárskych zvierat, je potreba pitnej vody na jednotlivé druhy hospodárskych zvierat uvedená v prílohe. |
| (4) Na zachovanie produkčnej schopnosti a celkového fyziologického stavu hospodárskych zvierat pri núdzovom zásobovaní pitnou vodou je zásobovanie pitnou vodou vykonávané v objemoch podľa optimálnej potreby uvedenej v prílohe. V mimoriadne nepriaznivých podmienkach je zásobovanie pitnou vodou vykonávané v objemoch podľa minimálnej potreby uvedenej v prílohe, najviac počas troch po sebe nasledujúcich dňoch. |
|
|
| § 5 |
| Zrušuje sa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 259/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zásobovaní vodou na obdobie krízovej situácie. |
| § 6 |
| Táto vyhláška nadobúda účinnosť 15. augusta 2012. |
|
|
| Peter Žiga v. r. |
|
|
| Príloha k vyhláške č. 220/2012 Z. z. |
| Normy potreby pitnej vody na zabezpečenie chovu hospodárskych zvierat na obdobie krízovej situácie |
| Druh | Živá hmotnosť
kg | Vek
deň/mesiac | Optimálna potreba
vody l/ks/deň | Minimálna potreba
vody l/ks/deň | Hovädzí dobytok | | | | | Teľa | 40 – 70 | do 56. dňa | 2 | 1 | Teľa | 71 – 120 | 57 – 180 dní | 10 | 4 | Mladý dobytok | 121 – 320 | 4 – 12 mes. | 20 | 12 | Jalovice | 321 – 450 | 13 – 24 mes. | 25 | 17 | Dojnica zasušená | | | 50 | 30 | Dojnica v laktácii | | | 115 | 50 | Plemenný býk | | | 60 | 35 | Ošípané | | | | | Ciciaky | Do 5 | 21 dní | 0,3 | 0,2 | Odstavčatá | 6 – 10 | 35 dní | 1,2 | 0,5 | Odstavčatá | 11 – 20 | 50 dní | 2 | 1 | Odstavčatá | 21 – 40 | | 5 | 2 | Ošípaná – výkrm | 41 – 110 | | 8 | 3 | Prasnica prasná | | | 20 | 8 | Prasnica dojčiaca | | | 35 | 15 | Kanec | | | 20 | 10 | Ovce a kozy | | | | | Jahňa, kozľa | | | 3 | 1 | Ovca kotná | | | 6 | 2 | Ovca v laktácii | | | 10 | 3 | Koza kotná | | | 3 | 1 | Koza v laktácii | | | 6 | 3 | Kone | | | | | Malé plemeno | do 250 | | 18 | 8 | Stredné veľké plemeno | 251 – 450 | | 30 | 15 | Veľké plemeno | nad 451 | | 50 | 20 | Žriebä | | | 10 | 5 | Hydina | | | | | Nosnica | | | 0,2 | 0,2 | Brojler | | 1. – 4. týždeň | 0,15 | 0,1 | Brojler | | 5. – 8. týždeň | 0,25 | 0,15 | Morka – výkrm | | | 0,4 | 0,3 | Kačica – výkrm | | | 0,6 | 0,3 | Hus – výkrm | | | 0,7 | 0,3 | |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) Článok 1 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.
§ 2 písm. a) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu. |
| 2) § 3 ods. 2 zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení zákona č. 384/2009 Z. z. |
| 3) § 7 ods. 1 zákona č. 364/2004 Z. z. v znení zákona č. 230/2005 Z. z. |
| 4) § 2 písm. x) zákona 364/2004 Z. z. v znení zákona č. 384/2009 Z. z. |
| 5) § 2 písm. z) zákona č. 364/2004 Z. z. v znení zákona č. 384/2009 Z. z. |
| 6) § 36 ods. 7 písm. a) zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov. |
| 7) § 17 ods. 2 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 172/2011 Z. z. |
| 8) § 32 ods.1 písm. f) zákona č. 442/2002 Z. z. |