| 45 |
| ZÁKON |
| z 8. februára 2011 |
| o kritickej infraštruktúre |
| Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
|
| § 1 |
| Predmet zákona |
| Tento zákon ustanovuje |
| a) organizáciu a pôsobnosť orgánov štátnej správy na úseku kritickej infraštruktúry, |
| b) postup pri určovaní prvku kritickej infraštruktúry, |
| c) povinnosti prevádzkovateľa pri ochrane prvku kritickej infraštruktúry a zodpovednosť za porušenie týchto povinností. |
| § 2 |
| Vymedzenie základných pojmov |
| Na účely tohto zákona sa rozumie |
| a) prvkom kritickej infraštruktúry (ďalej len „prvok“) najmä inžinierska stavba,2) služba vo verejnom záujme a informačný systém v sektore kritickej infraštruktúry, ktorých narušenie alebo zničenie by malo podľa sektorových kritérií a prierezových kritérií závažné nepriaznivé dôsledky na uskutočňovanie hospodárskej a sociálnej funkcie štátu, a tým na kvalitu života obyvateľov z hľadiska ochrany ich života, zdravia, bezpečnosti, majetku, ako aj životného prostredia, |
| b) sektorom kritickej infraštruktúry (ďalej len „sektor“) časť kritickej infraštruktúry, do ktorej sa zaraďujú prvky; sektor môže obsahovať jeden alebo viac podsektorov kritickej infraštruktúry (ďalej len „podsektor“), |
| c) kritickou infraštruktúrou systém, ktorý sa člení na sektory a prvky, |
| d) sektorovými kritériami súbor technických a funkčných kritérií s prahovými hodnotami, ktoré sa uplatňujú pri určovaní prvkov toho istého sektora, |
| e) prierezovými kritériami súbor kritérií s prahovými hodnotami, ktoré sa uplatňujú prierezovo pri určovaní prvkov všetkých sektorov, |
| f) prvkom európskej kritickej infraštruktúry najmä inžinierska stavba,2) služba vo verejnom záujme a informačný systém v sektore, ktorých narušenie alebo zničenie by malo podľa európskych sektorových kritérií a európskych prierezových kritérií závažné nepriaznivé dôsledky uvedené v písmene a) v Slovenskej republike a aspoň v jednom ďalšom členskom štáte Európskej únie (ďalej len „dotknutý členský štát“), |
| g) európskymi sektorovými kritériami súbor technických a funkčných kritérií s prahovými hodnotami, ktoré sa uplatňujú pri určovaní prvkov európskej kritickej infraštruktúry toho istého sektora, |
| h) európskymi prierezovými kritériami súbor kritérií s prahovými hodnotami, ktoré sa uplatňujú prierezovo pri určovaní prvkov európskej kritickej infraštruktúry, |
| i) ochranou prvku zabezpečenie funkčnosti, integrity a kontinuity činnosti prvku s cieľom predísť, odvrátiť alebo zmierniť hrozbu jeho narušenia alebo zničenia, |
| j) analýzou rizík sektora dokument, ktorý obsahuje posúdenie hrozby narušenia alebo zničenia sektora, jeho zraniteľné miesta, ako aj predpokladané dôsledky narušenia alebo zničenia sektora, |
| k) citlivou informáciou o kritickej infraštruktúre (ďalej len „citlivá informácia“) neverejná informácia, ktorej zverejnenie by sa mohlo zneužiť na činnosť smerujúcu k narušeniu alebo zničeniu prvku, |
| l) prevádzkovateľom právnická osoba, fyzická osoba – podnikateľ alebo fyzická osoba, ktorá je vlastníkom prvku alebo z iného právneho dôvodu prevádzkuje prvok, |
| m) mechanickým zábranným prostriedkom prostriedok |
| 1. obvodovej ochrany, najmä pevná bariéra, brána, závora a turniket, |
| 2. plášťovej ochrany, najmä dvere, mreža, bezpečnostné sklo a bezpečnostná zámka, |
| 3. predmetovej ochrany, najmä komorový trezor a komerčný úschovný objekt, |
| n) technickým zabezpečovacím prostriedkom najmä systém na kontrolu vstupu, elektronický zabezpečovací systém, kamerový systém, elektrická požiarna signalizácia, zariadenie na detekciu látok a predmetov, zariadenie proti odpočúvaniu a zariadenie na fyzické ničenie nosičov informácií. |
| Organizácia a pôsobnosť orgánov štátnej správy na úseku kritickej infraštruktúry |
| § 3 |
| Štátnu správu na úseku kritickej infraštruktúry vykonávajú |
| a) vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“), |
| b) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“), |
| c) Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu a Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky a Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „ústredný orgán“). |
| § 4 |
| Vláda na úseku kritickej infraštruktúry |
| a) schvaľuje koncepciu kritickej infraštruktúry, v ktorej určuje na príslušné obdobie ciele, priority a úlohy, ako aj spôsoby ich uskutočňovania, |
| b) schvaľuje medzirezortný program kritickej infraštruktúry na finančné zabezpečenie úloh vyplývajúcich z tohto zákona, |
| c) určuje sektorové kritériá, európske sektorové kritériá, prierezové kritériá a európske prierezové kritériá, |
| d) rozhoduje o určení prvku a jeho zaradení do sektora, ako aj o vyradení prvku zo sektora. |
| § 5 |
| Ministerstvo na úseku kritickej infraštruktúry |
| a) vypracúva v spolupráci s ústrednými orgánmi návrh koncepcie kritickej infraštruktúry, ktorý predkladá vláde, |
| b) koordinuje výkon štátnej správy uskutočňovaný ústrednými orgánmi, |
| c) predkladá so svojím stanoviskom vláde návrh sektorových kritérií a európskych sektorových kritérií, |
| d) vypracúva v spolupráci s ústrednými orgánmi návrh prierezových kritérií a európskych prierezových kritérií, ktorý predkladá vláde, |
| e) predkladá so svojím stanoviskom vláde návrh na určenie prvku a jeho zaradenie do sektora, ako aj návrh na vyradenie prvku zo sektora, |
| f) oznamuje príslušnému ústrednému orgánu rozhodnutie o určení prvku a zaradení prvku do sektora, ako aj rozhodnutie o vyradení prvku zo sektora, |
| g) vypracúva ako gestor v spolupráci s ústrednými orgánmi návrh medzirezortného programu kritickej infraštruktúry, ktorý predkladá vláde, |
| h) určuje v rámci svojej pôsobnosti rozsah citlivých informácií, |
| i) určuje osobu oprávnenú na oboznamovanie sa s citlivou informáciou (ďalej len „oprávnená osoba“), |
| j) spravuje v elektronickej forme neverejný centrálny register prvkov v rozsahu |
| 1. názov ústredného orgánu, sektor, podsektor, obchodné meno alebo názov, sídlo, predmet činnosti, prvok, kontaktná osoba, dotknutý členský štát, meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu štatutárneho orgánu alebo členov štatutárneho orgánu, identifikačné číslo organizácie, ak prevádzkovateľ je právnická osoba, |
| 2. názov ústredného orgánu, sektor, podsektor, obchodné meno, miesto podnikania, predmet činnosti, prvok, kontaktná osoba, dotknutý členský štát, adresa trvalého pobytu, identifikačné číslo organizácie, ak prevádzkovateľ je fyzická osoba – podnikateľ; to sa vzťahuje aj na prevádzkovateľa, ktorý je fyzická osoba okrem obchodného mena a miesta podnikania, |
| k) kontroluje v spolupráci s príslušným ústredným orgánom plnenie povinností prevádzkovateľa prvku európskej kritickej infraštruktúry, |
| l) je kontaktným miestom na ochranu prvkov európskej kritickej infraštruktúry, ktoré najmä |
| 1. koordinuje s dotknutým členským štátom a Európskou komisiou (ďalej len „Komisia“) záležitosti týkajúce sa ochrany prvku európskej kritickej infraštruktúry, |
| 2. zúčastňuje sa spolu s príslušným ústredným orgánom rokovania s príslušným orgánom dotknutého členského štátu pri určovaní prvku európskej kritickej infraštruktúry, |
| 3. môže požiadať Komisiu o pomoc pri určovaní prvku európskej kritickej infraštruktúry, |
| 4. informuje dotknutý členský štát o určení prvku európskej kritickej infraštruktúry a o dôvode tohto určenia, |
| 5. môže požiadať Komisiu o súčinnosť pri zabezpečení účasti Slovenskej republiky na rokovaní s iným členským štátom Európskej únie pri určovaní európskej kritickej infraštruktúry na jeho území, ak jej narušenie alebo zničenie by malo závažné nepriaznivé dôsledky v Slovenskej republike a Slovenská republika nebola týmto štátom takto identifikovaná, |
| 6. informuje Komisiu o predĺžení lehoty na zavedenie bezpečnostného plánu prevádzkovateľa (ďalej len „bezpečnostný plán“) prvku európskej kritickej infraštruktúry, |
| 7. informuje raz za rok Komisiu o počte prvkov európskej kritickej infraštruktúry podľa sektorov a o počte dotknutých členských štátov, |
| 8. predkladá raz za dva roky Komisii správu o rizikách, hrozbách a zraniteľných miestach v sektoroch, v ktorých sú prvky európskej kritickej infraštruktúry, |
| 9. informuje dotknutý členský štát o vyradení prvku európskej kritickej infraštruktúry zo sektora a o dôvode tohto vyradenia, |
| m) môže spolupracovať v rozsahu svojej pôsobnosti s obdobnou inštitúciou so sídlom v zahraničí. |
| § 6 |
| Ústredný orgán na úseku kritickej infraštruktúry v sektore vo svojej pôsobnosti |
| a) vypracúva návrh sektorových kritérií a európskych sektorových kritérií, ktorý predkladá ministerstvu, |
| b) uplatňuje postup podľa § 8 a vypracúva návrh na určenie prvku a jeho zaradenie do sektora, ako aj návrh na vyradenie prvku zo sektora, ktoré predkladá ministerstvu, |
| c) oznamuje prevádzkovateľovi rozhodnutie o určení prvku a zaradení prvku do sektora, ako aj rozhodnutie o vyradení prvku zo sektora, |
| d) prehodnocuje priebežne prvok podľa sektorových kritérií a prierezových kritérií a prvok európskej kritickej infraštruktúry podľa európskych sektorových kritérií a európskych prierezových kritérií, |
| e) vypracúva analýzu rizík sektora a jej aktualizáciu, ktorú predkladá ministerstvu, |
| f) vyjadruje sa písomne k bezpečnostnému plánu a jeho aktualizácii; oznamuje ministerstvu predĺženie lehoty na zavedenie bezpečnostného plánu, |
| g) určuje v spolupráci s prevádzkovateľom rozsah citlivých informácií, |
| h) určuje oprávnenú osobu, |
| i) spravuje v elektronickej forme neverejný register prvkov v rozsahu podľa § 5 písm. j); oznamuje ministerstvu zmeny údajov v registri, |
| j) vypracúva zameranie kontrolnej činnosti a kontroluje plnenie povinností prevádzkovateľa, |
| k) predkladá ministerstvu súhrnnú správu o kontrole prevádzkovateľov do 31. marca nasledujúceho roku za predchádzajúci kalendárny rok, |
| l) prejednáva priestupky a iné správne delikty, |
| m) môže spolupracovať v rozsahu svojej pôsobnosti s obdobnou inštitúciou so sídlom v zahraničí. |
| § 7 |
| Sektorové kritériá, európske sektorové kritériá, prierezové kritériá a európske prierezové kritériá |
| (1) Sektorové kritériá a európske sektorové kritériá sa určujú podľa charakteristiky príslušného sektora. |
| (2) Prierezové kritériá a európske prierezové kritériá sa ustanovujú podľa predpokladaného |
| a) počtu ohrozených osôb, z toho usmrtených osôb a zranených osôb, |
| b) hospodárskeho vplyvu, ktorým je rozsah |
| 1. hospodárskych strát, |
| 2. zhoršenie kvality tovaru, |
| 3. zhoršenie kvality poskytovania služby vo verejnom záujme, |
| 4. negatívneho vplyvu na životné prostredie, |
| c) vplyvu na obyvateľov, ktorým je narušenie kvality života obyvateľov z hľadiska |
| 1. závažnosti výpadku dodávky tovaru a času jej obnovy, |
| 2. závažnosti výpadku poskytovania služby vo verejnom záujme a času jeho obnovy, |
| 3. dostupnosti náhrady dodávky tovaru, |
| 4. dostupnosti náhrady poskytovania služby vo verejnom záujme. |
| § 8 |
| Postup pri určovaní prvku a prvku európskej kritickej infraštruktúry |
| (1) Prvok sa určuje podľa sektorových kritérií a prierezových kritérií. |
| (2) Na určenie prvku sa vyžaduje splnenie aspoň jedného sektorového kritéria a aspoň jedného prierezového kritéria. |
| (3) Prvok európskej kritickej infraštruktúry sa určuje podľa európskych sektorových kritérií a európskych prierezových kritérií. |
| (4) Na určenie prvku európskej kritickej infraštruktúry sa vyžaduje splnenie aspoň jedného európskeho sektorového kritéria a aspoň jedného európskeho prierezového kritéria. |
| (5) Prvok európskej kritickej infraštruktúry možno určiť len po dohode s príslušným orgánom dotknutého členského štátu. |
| (6) Postup podľa etáp pri určovaní prvku a prvku európskej kritickej infraštruktúry je uvedený v prílohe č. 1. |
| § 9 |
| Povinnosti prevádzkovateľa |
| (1) Prevádzkovateľ je povinný ochraňovať prvok pred narušením alebo zničením. Na ten účel prevádzkovateľ je povinný |
| a) uplatniť pri modernizácii prvku technológiu, ktorá zabezpečuje jeho ochranu, |
| b) zaviesť bezpečnostný plán po predchádzajúcom vyjadrení príslušného ústredného orgánu do šiestich mesiacov od doručenia oznámenia o určení prvku a o jeho zaradení do sektora, ak sa vo výnimočnom odôvodnenom prípade nedohodne s príslušným ústredným orgánom na predĺžení tejto lehoty; lehotu je možné predĺžiť iba jedenkrát, maximálne o tri mesiace, |
| c) prehodnocovať priebežne bezpečnostný plán, a ak je to potrebné, zaviesť po predchádzajúcom vyjadrení príslušného ústredného orgánu aktualizovaný bezpečnostný plán, |
| d) oboznámiť svojich zamestnancov v nevyhnutnom rozsahu s bezpečnostným plánom, |
| e) precvičiť podľa bezpečnostného plánu aspoň raz za tri roky modelovú situáciu hrozby narušenia alebo zničenia prvku, |
| f) určiť oprávnenú osobu, ktorá je zároveň kontaktná osoba, ak ide o prvok európskej kritickej infraštruktúry, |
| g) poskytnúť príslušnému ústrednému orgánu súčinnosť, najmä údaje, doklady a vysvetlenia potrebné na |
| 1. určenie prvku a jeho zaradenie do sektora, ako aj vyradenie prvku zo sektora, |
| 2. posúdenie ochrany prvku vrátane zabezpečenia ochrany prvku prevádzkovateľom strážnej služby3) alebo ozbrojeným bezpečnostným zborom, |
| 3. vypracovanie analýzy rizík sektora, |
| 4. správu registra prvkov, |
| h) postupovať podľa bezpečnostného plánu v prípade hrozby narušenia alebo zničenia prvku. |
| (2) Prevádzkovateľ je povinný bezodkladne oznámiť príslušnému ústrednému orgánu |
| a) zmenu v predmete činnosti, ktorá môže mať vplyv na určenie prvku a jeho zaradenie do sektora, |
| b) predaj prvku alebo inú zmenu majetkovoprávneho vzťahu k prvku, |
| c) vstup do likvidácie, vyhlásenie konkurzu alebo povolenie reštrukturalizácie. |
| (3) Na prevádzkovateľa, ktorý vypracúva havarijný plán alebo obdobný bezpečnostný dokument podľa osobitného predpisu,4) sa nevzťahuje odsek 1 písm. b), c), d) e) a h). |
| § 10 |
| Bezpečnostný plán |
| (1) Bezpečnostný plán obsahuje popis možných spôsobov hrozby narušenia alebo zničenia prvku, zraniteľné miesta prvku a bezpečnostné opatrenia na jeho ochranu. |
| (2) Bezpečnostné opatrenia na ochranu prvku sú najmä mechanické zábranné prostriedky, technické zabezpečovacie prostriedky, bezpečnostné opatrenia podľa osobitného predpisu4a), fyzická ochrana, organizačné opatrenia, kontrolné opatrenia a ich vzájomná kombinácia. |
| (3) Rozsah bezpečnostných opatrení na ochranu prvku sa určuje na základe posúdenia hrozby narušenia alebo zničenia prvku. |
| (4) Minimálny postup pri vypracúvaní bezpečnostného plánu je uvedený v prílohe č. 2. |
| § 11 |
| Kontaktná osoba |
| (1) Kontaktná osoba zabezpečuje styk medzi prevádzkovateľom prvku európskej kritickej infraštruktúry, príslušným ústredným orgánom a ministerstvom pri ochrane prvku európskej kritickej infraštruktúry, najmä výmenu informácií o hrozbe jeho narušenia alebo zničenia. |
| (2) Kontaktná osoba je zamestnancom prevádzkovateľa. |
| (3) Kontaktná osoba musí byť bezúhonná. Za bezúhonnú sa na účely tohto zákona považuje fyzická osoba, ktorá nebola právoplatne odsúdená za trestný čin. Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov, ktorý nie je starší ako tri mesiace. |
| § 12 |
| Citlivá informácia |
| (1) Písomnosť alebo iný hmotný nosič, ktorý obsahuje citlivú informáciu, sa označuje slovami „Kritická infraštruktúra – nezverejňovať“. |
| (2) Oprávnená osoba je povinná zachovávať mlčanlivosť o citlivej informácii, a to aj po zániku jej oprávnenia oboznamovať sa s citlivou informáciou. |
| (3) Citlivá informácia sa nesprístupňuje podľa osobitného predpisu.5) |
| § 13 |
| Vyradenie prvku a prvku európskej kritickej infraštruktúry zo sektora |
| (1) Prvok sa vyradí zo sektora, ak nespĺňa aspoň jedno sektorové kritérium a aspoň jedno prierezové kritérium. |
| (2) Prvok európskej kritickej infraštruktúry sa vyradí zo sektora, ak nespĺňa aspoň jedno európske sektorové kritérium a aspoň jedno európske prierezové kritérium. |
| § 14 |
| Priestupky |
| (1) Priestupku na úseku kritickej infraštruktúry sa dopustí fyzická osoba, ak poruší povinnosť podľa § 12 ods. 2. |
| (2) Priestupku na úseku kritickej infraštruktúry sa dopustí iná fyzická osoba ako v odseku 1, ak úmyselne vyzradí citlivú informáciu. |
| (3) Priestupky podľa tohto zákona prejednáva ústredný orgán, v ktorého pôsobnosti došlo k porušeniu povinnosti zakladajúcej priestupok. |
| (4) Za priestupky podľa odsekov 1 a 2 ústredný orgán uloží pokutu od 200 eur do 3 000 eur. |
| (5) Na priestupky a ich prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch,6) ak tento zákon neustanovuje inak. |
| § 15 |
| Iné správne delikty |
| (1) Prevádzkovateľ sa dopustí správneho deliktu na úseku kritickej infraštruktúry, ak poruší niektorú z povinností podľa § 9 ods. 1 a 2. |
| (2) Ústredný orgán, v ktorého pôsobnosti došlo k porušeniu povinnosti zakladajúcej správny delikt, uloží prevádzkovateľovi pokutu |
| a) od 500 eur do 50 000 eur, ak poruší niektorú z povinností podľa § 9 ods. 2, |
| b) od 1 000 eur do 200 000 eur, ak poruší niektorú z povinností podľa § 9 ods. 1. |
| (3) Ústredný orgán prihliada pri určení výšky pokuty na závažnosť, okolnosti, spôsob, čas trvania a následky porušenia povinnosti. |
| (4) Pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa ústredný orgán dozvedel o porušení povinnosti, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo. |
| (5) Pokuta je splatná do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty. |
| (6) Na ukladanie pokút sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.7) |
| (7) Výnos pokút je príjmom štátneho rozpočtu. |
| Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia |
| § 16 |
| (1) Sektory v pôsobnosti ústredných orgánov sú uvedené v prílohe č. 3. |
| (2) Na rozhodovanie o určení prvku a jeho zaradení do sektora, ako aj na rozhodovanie o vyradení prvku zo sektora sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.7) |
| (3) Na určenie utajovanej skutočnosti na úseku kritickej infraštruktúry sa vzťahuje osobitný predpis.8) |
| (4) Na výkon kontroly plnenia povinností prevádzkovateľa sa vzťahujú základné pravidlá kontrolnej činnosti podľa osobitného predpisu.9) |
| (5) Ustanovenia § 1 ods. 1 písm. b) a c), § 2 písm. b), c), i), k) a l), § 4 písm. d), § 5 písm. e), f)a j), § 6 písm. b), c) a i), § 9 ods. 1 úvodnej vety, § 9 ods. 1 písm. a), b), e), g) a h), § 9 ods. 2 písm. a) a b), § 10 ods. 1 až 3, § 16 ods. 2, § 17 ods. 3 a 4 a prílohy č. 2 sa vzťahujú aj na prvok európskej kritickej infraštruktúry. |
|
|
| § 17 |
| (1) Ústredný orgán predloží ministerstvu návrh sektorových kritérií do 31. marca 2011. |
| (2) Ministerstvo predloží vláde návrh sektorových kritérií, európskych sektorových kritérií, prierezových kritérií a európskych prierezových kritérií do 31. mája 2011. |
| (3) Ústredný orgán predloží ministerstvu návrh na určenie prvku a jeho zaradenie do sektora do 31. augusta 2011. |
| (4) Ministerstvo predloží vláde návrh na určenie prvkov a ich zaradenie do sektorov do 31. októbra 2011. |
| (5) Ústredný orgán predloží ministerstvu analýzu rizík sektora do 31. októbra 2012. |
| § 18 |
| Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe č. 4. |
| § 19 |
| Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2011. |
|
|
| Ivan Gašparovič v. r. |
| Richard Sulík v. r. |
| Iveta Radičová v. r. |
|
|
| Príloha č. 1 k zákonu č. 45/2011 Z. z. |
| POSTUP PODĽA ETÁP PRI URČOVANÍ PRVKU A PRVKU EURÓPSKEJ KRITICKEJ INFRAŠTRUKTÚRY |
| Pri určovaní prvku a prvku európskej kritickej infraštruktúry sa postupuje takto: |
| 1. Prvá etapa |
| Uplatňujú sa sektorové kritériá s cieľom uskutočniť prvý výber predpokladaných prvkov v rámci sektora. Ak niektorý z predpokladaných prvkov spĺňa aspoň jedno sektorové kritérium, posudzuje sa v druhej etape. |
| 2. Druhá etapa |
| Uplatňujú sa prierezové kritériá na predpokladané prvky vybrané v prvej etape. Ak niektorý z predpokladaných prvkov spĺňa aspoň jedno prierezové kritérium, navrhne sa na určenie prvku a na zaradenie do sektora. |
| 3. Tretia etapa |
| Uplatňujú sa európske sektorové kritériá na účel výberu predpokladaných prvkov európskej kritickej infraštruktúry z navrhnutých prvkov v druhej etape. Ak niektorý z predpokladaných prvkov európskej kritickej infraštruktúry spĺňa aspoň jedno európske sektorové kritérium, posudzuje sa v štvrtej etape. |
| 4. Štvrtá etapa |
| Uplatňujú sa európske prierezové kritériá na predpokladané prvky európskej kritickej infraštruktúry vybrané v tretej etape. Ak niektorý z predpokladaných prvkov európskej kritickej infraštruktúry spĺňa aspoň jedno európske prierezové kritérium, navrhne sa na určenie prvku európskej kritickej infraštruktúry a na zaradenie do sektora. |
| Príloha č. 2 k zákonu č. 45/2011 Z. z. |
| MINIMÁLNY POSTUP PRI VYPRACÚVANÍ BEZPEČNOSTNÉHO PLÁNU |
| Pri vypracúvaní bezpečnostného plánu sa postupuje takto: |
| A. Určujú sa dôležité zariadenia prvku. |
| B. Vyhodnocuje sa riziko hrozby narušenia alebo zničenia jednotlivých zariadení prvku, ich zraniteľné miesta, predpokladané dôsledky ich narušenia alebo zničenia na funkčnosť, integritu a kontinuitu činnosti prvku. |
| C. Uskutočňuje sa výber hlavných bezpečnostných opatrení na ochranu prvku, ktoré sa členia na |
| a) trvalé bezpečnostné opatrenia, ktorými sú investície a postupy na zabezpečenie ochrany prvku, a to |
| 1. mechanické zábranné prostriedky, |
| 2. technické zabezpečovacie prostriedky, |
| 3. bezpečnostné prvky informačných systémov, |
| 4. organizačné opatrenia s dôrazom na postup pri vyrozumení a varovaní, ako aj na krízové riadenie, |
| 5. odborná príprava osôb, ktoré zabezpečujú ochranu prvku, |
| 6. kontrolné opatrenia na dodržiavanie trvalých bezpečnostných opatrení, |
| b) mimoriadne bezpečnostné opatrenia, ktoré sa uplatňujú v závislosti od intenzity hrozby narušenia alebo zničenia prvku. |
| D. Určujú sa hlavné bezpečnostné opatrenia na ochranu prvku. |
| E. Bezpečnostný plán sa počas jeho tvorby konzultuje s orgánmi, ktorých súčinnosť sa predpokladá pri ochrane prvku. |
| Príloha č. 3 k zákonu č. 45/2011 Z. z. |
| SEKTORY V PÔSOBNOSTI ÚSTREDNÝCH ORGÁNOV |
| Sektor | Podsektor | Ústredný orgán | 1. Doprava | Cestná doprava
Letecká doprava
Vodná doprava
Železničná doprava | Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky | 2. Elektronické komunikácie | Satelitná komunikácia
Siete a služby pevných elektronických komunikácií a mobilných elektronických komunikácií | Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky | 3. Energetika | Baníctvo
Elektroenergetika
Plynárenstvo
Ropa a ropné produkty | Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky | 4. Pošta | Poskytovanie poštových služieb, poštový platobný styk a obstarávateľská činnosť | Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky | 5. Priemysel | Farmaceutický priemysel
Hutnícky priemysel
Chemický priemysel | Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky | 6. Informačné a komunikačné technológie | Informačné systémy a siete | Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu | 7. Voda a atmosféra | Meteorologická služba
Vodné stavby
Zabezpečovanie pitnej vody | Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky | 8. Zdravotníctvo | | Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky |
|
| Príloha č. 4 k zákonu č. 45/2011 Z. z. |
| ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE |
| Smernica Rady 2008/114/ES z 8. decembra 2008 o identifikácii a označení európskych kritických infraštruktúr a zhodnotení potreby zlepšiť ich ochranu (Ú. v. EÚ, L 345, 23. 12. 2008). |
| Poznámky pod čiarou |
| 2) § 43a ods. 3 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov. |
| 3) § 3 zákona č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov. |
| 4) Napríklad zákon č. 261/2002 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. |
| 4a) § 20 zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
| 5) Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov. |
| 6) Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. |
| 7) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov. |
| 8) Zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. |
| 9) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov. |