| 350 |
| NARIADENIE VLÁDY |
| Slovenskej republiky |
| zo 4. júla 2007, |
| ktorým sa ustanovuje výška sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií |
| Vláda Slovenskej republiky podľa § 9 ods. 1 zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov nariaďuje: |
|
|
| § 1 |
| (1) Toto nariadenie vlády ustanovuje spôsob výpočtu mýta a výšku sadzby mýta za 1 km prejazdenej vzdialenosti vymedzeného úseku cesty pre kategórie vozidiel od 3,5 t do 12 t celkovej hmotnosti vozidla a 12 t a viac celkovej hmotnosti vozidla a motorových vozidiel umožňujúcich prepravu viac ako devätich osôb vrátane vodiča. |
| (2) Na účely tohto nariadenia vlády sa vozidlom rozumie motorové vozidlo uvedené v osobitnom predpise1) okrem motorového vozidla kategórie M1. |
| § 2 |
| (1) Sadzby mýta sa ustanovujú pre vozidlá od 3,5 t do 12 t celkovej hmotnosti vozidla podľa emisnej triedy vozidla EURO a bez ohľadu na počet náprav pre vozidlá určené na prepravu osôb, ak umožňujú prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča, a pre vozidlá, ktoré nie sú určené na prepravu osôb. |
| (2) Sadzby mýta sa ustanovujú pre vozidlá 12 t a viac celkovej hmotnosti vozidla podľa emisnej triedy vozidla EURO a bez ohľadu na počet náprav pre vozidlá určené na prepravu osôb. |
| (3) Sadzby mýta sa ustanovujú pre vozidlá 12 t a viac celkovej hmotnosti vozidla podľa emisnej triedy vozidla EURO a počtu náprav pre vozidlá, ktoré nie sú určené na prepravu osôb. |
| § 3 |
| (1) Sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest sú ustanovené v prílohe č. 1. |
| (2) Sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov ciest I. triedy sú ustanovené v prílohe č. 2. |
| (3) Spôsob výpočtu mýta je uvedený v prílohe č. 3. |
| (4) Limitné hodnoty emisií sú ustanovené v prílohe č. 4. |
| § 4 |
| Týmto nariadením vlády sa preberajú právne akty Európskych spoločenstiev uvedené v prílohe č. 5. |
|
|
| § 5 |
| Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť 1. januára 2009. |
|
|
| Robert Fico v. r. |
|
|
| Príloha č. 1 k nariadeniu vlády č. 350/2007 Z. z. |
| SADZBY MÝTA ZA UŽÍVANIE VYMEDZENÝCH ÚSEKOV DIAĽNIC A RÝCHLOSTNÝCH CIEST |
| eur /km bez DPH |
| | Kategória vozidla | EURO 0 – II | EURO III | EURO IV, V, EEV | Nákladné
vozidlá | 3,5 t – 12 t | | 0,093 | 0,086 | 0,083 | 12 t a viac | • 2 nápravy | 0,193 | 0,183 | 0,179 | | • 3 nápravy | 0,202 | 0,193 | 0,189 | | • 4 nápravy | 0,209 | 0,199 | 0,196 | | • 5 a viac náprav | 0,206 | 0,193 | 0,189 | BUS | 3,5 t – 12 t | 0,060 | 0,050 | 0,030 | 12 t a viac | 0,110 | 0,100 | 0,060 | |
| BUS – vozidlá umožňujúce prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča. |
| Príloha č. 2 k nariadeniu vlády č. 350/2007 Z. z. |
| SADZBY MÝTA ZA UŽÍVANIE VYMEDZENÝCH ÚSEKOV CIEST I. TRIEDY |
| eur /km bez DPH |
| | Kategória vozidla | EURO 0 – II | EURO III | EURO IV, V, EEV | Nákladné
vozidlá | 3,5 – 12 t | | 0,070 | 0,063 | 0,063 | 12 t a viac | • 2 nápravy | 0,146 | 0,136 | 0,136 | | • 3 nápravy | 0,153 | 0,146 | 0,143 | | • 4 nápravy | 0,156 | 0,149 | 0,146 | | • 5 a viac náprav | 0,153 | 0,146 | 0,143 | BUS | 3,5 – 12 t | 0,040 | 0,030 | 0,020 | 12 t a viac | 0,080 | 0,070 | 0,040 | |
| BUS – vozidlá umožňujúce prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča. |
| Príloha č. 3 k nariadeniu vlády č. 350/2007 Z. z. |
| Spôsob výpočtu mýta |
| Mýto je úhrada vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla, emisnej triedy vozidla EURO a počtu náprav za prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku ciest. |
| Sadzba mýta vychádza z jednotkových nákladov na infraštruktúru v členení na investičné náklady, náklady na údržbu, stavebné opravy a náklady na vybudovanie, prevádzku, riadenie a výber mýta. |
| Vypočítaná suma mýta sa zvyšuje o daň z pridanej hodnoty podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. |
| Koeficienty rovnocennosti pre stavebné opravy sú závislé od príslušnej nápravovej hmotnosti a pre príslušné kategórie vozidiel sú určené pomocou hodnotenia účinnosti, súčiniteľov účinnosti pre dané kategórie vozidiel. |
| Kategória vozidla | Rozpätie hodnôt
súčiniteľa účinnosti | Nákladné vozidlá | 3,5 - 12 ton | ≤ 0,3025 | BUS | Nákladné vozidlá | > 12 ton
• 2 nápravy | 0,3696 - 1,4096 | > 12 ton
• 3 nápravy | 0,2569 - 2,4096 | > 12 ton
• 4 nápravy | 0,1024 - 2,9096 | > 12 ton
• 5 a viac náprav | 0,2812 - 2,4896 | BUS | > 12 ton | 0,2569 - 0,7857 | |
| Koeficienty rovnocennosti pre uvažované kategórie vozidiel podliehajúcich spoplatneniu pre investície a ročnú údržbu sú pre všetky kategórie rovnaké. Koeficient rovnocennosti pre stavebné opravy je závislý od nápravovej hmotnosti, ku ktorej sa exponenciálne zväčšuje. |
| Trieda vozidla | Koeficienty rovnocennosti | Stavebná oprava | Investície | Ročná údržba | A | 3,5 - 12 ton | 1,000 | 1 | 1 | B | NV > 12 ton • 2 nápravy | 4,660 | 1 | 1 | C | NV > 12 ton • 3 nápravy | 7,966 | 1 | 1 | D | NV > 12 ton • 4 nápravy | 9,619 | 1 | 1 | E | NV > 12 ton • 5 a viac náprav | 8,230 | 1 | 1 | F | BUS > 12 ton | 2,597 | 1 | 1 | |
| Diferenciácia sadzieb mýta pre vozidlá vzhľadom na ich emisné hodnoty je zabezpečená pripočítaním príplatku pokrývajúcim externé environmentálne náklady. |
| Členenie vozidiel podľa emisných štandardov EURO |
| | Najviac 3 nápravy | Najmenej 4 nápravy | Autobusy | EURO O - II | 146 % | 147 % | 146 % | EURO III | 110 % | 110% | 110% | EURO IV, V, EEV | 100 % | 100 % | 100 % | |
| Diferenciácia vozidiel na „EURO IV“ a „EURO V a viac“ nie je potrebná, pretože emisné limity oboch kategórií sú štatisticky približne zhodné. |
| Príloha č. 4 k nariadeniu vlády č. 350/2007 Z. z. |
| LIMITNÉ HODNOTY EMISIÍ |
| 1. Vozidlo EURO 0 |
| Hmotnosť oxidu uhoľnatého
(CO) g/kWh | Hmotnosť uhľovodíkov
(HC) g/kWh | Hmotnosť oxidov dusíka
(NOx) g/kWh | 12,3 | 2,6 | 15,8 |
|
| 2. Vozidlá EURO I a EURO II |
| | Hmotnosť
oxidu
uhoľnatého
(CO) g/kWh | Hmotnosť
uhľovodíkov
(HC)
g/kWh | Hmotnosť
oxidov dusíka
(NOx) g/kWh | Hmotnosť
tuhých častíc
(PT) g/kWh | Vozidlo EURO I | 4,9 | 1,23 | 9 | 0,41) | Vozidlo EURO II | 4 | 1,1 | 7 | 0,15 | |
| 3. Vozidlá EURO III, EURO IV, EURO V a EEV |
| Špecifické hmotnosti oxidu uhoľnatého, celkových uhľovodíkov, oxidov dusíka a tuhých častíc určené podľa skúšky ESC a opacita výfukových plynov určená podľa skúšky ERL nesmú presahovať tieto hodnoty:2) |
| | Hmotnosť
oxidu
uhoľnatého
(CO) g/kWh | Hmotnosť
uhľovodíkov
(HC) g/kWh | Hmotnosť
oxidov dusíka
(NOx) g/kWh | Hmotnosť
tuhých častíc
(PT) g/kWh | Výfukový
plyn
m-1 | Vozidlo EURO III | 2,1 | 0,66 | 5 | 0,103) | 0,8 | Vozidlo EURO IV | 1,5 | 0,46 | 3,5 | 0,02 | 0,5 | Vozidlo EURO V | 1,5 | 0,46 | 2 | 0,02 | 0,5 | Vozidlo EEV | 1,5 | 0,25 | 2 | 0,02 | 0,15 | |
| Príloha č. 5 k nariadeniu vlády č. 350/2007 Z. z. |
| ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNYCH AKTOV EURÓPSKYCH SPOLOČENSTIEV |
| Smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 7/zv. 4) v znení Aktu o podmienkach pristúpenia pripojeného k Zmluve o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii (Ú. v. EÚ L 236, 23. 9. 2003), smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/38/ES zo 17. mája 2006 (Ú. v. EÚ L 157, 9. 6. 2006) a smernice Rady 2006/103/ES z 20. novembra 2006 (Ú. v. EÚ L 363, 20. 12. 2006). |
| Poznámky pod čiarou |
| 1) Príloha č. 1 časť B body 2, 3 a 5 zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
| 1) Koeficient 1,7 sa uplatňuje na limitné hodnoty emisií tuhých častíc v prípade motorov s menovitým výkonom 85 kW alebo menším. |
| 2) Skúšobný cyklus tvorí sled skúšobných bodov, pričom je každý bod definovaný rýchlosťou a krútiacim momentom, ktoré musí motor v ustálenom stave dodržiavať (skúška ESC), alebo prechodnými prevádzkovými podmienkami (skúšky ETC a ELR). |
| 3) 0,13 pre motory, ktorých objem valcov je menší než 0,7 dm3 a ktorých menovitá rýchlosť je vyššia než 3 000 min-1. |